Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Top 5 maart 
TOP 5

Uitgelicht: In gesprek met Miranda van Rijswijk

Miranda van Rijswijk is de nieuwe Channel Distributie Manager voor Merius Hypotheken. In deze pioniersrol is zij onder meer verantwoordelijk voor het aangaan en onderhouden van partnerships met het intermediair. Volgens Van Rijswijk is een optimaal relatiemanagement dé cruciale succesfactor in het realiseren van gezamenlijke doelen in de bediening van de hypotheekklant. Een gesprek met Miranda van Rijswijk over werk, sport en verbinden.

‘84,7% van klanten financieel adviseur sluit géén service-abonnement af’

Uit een analyse van Advieskeuze.nl blijkt dat 84,7% van de klanten van financieel adviseurs géén service-abonnement afsluit. Ook blijkt dat er separaat van de reguliere uitleg over nazorg in 42,5% van de klantcontacten gesproken wordt over een service-abonnement. Opvallend daarbij is dat adviesketens dit vaker (44,8%) met klanten bespreken. Echter blijkt ook dat gemiddeld meer klanten van adviesketens (85,4%) géén service-abonnement afsluiten.

‘Stijging hypotheekrente en verzwaarde toetsing private lease zetten leencapaciteit onder druk’

De stijging van de hypotheekrente zet gestaag door. Volgens De Hypotheekshop zet de hogere rente de leencapaciteit van sommige kopers inmiddels onder druk, zeker in combinatie met de gestegen huizenprijzen. Kopers en huiseigenaren met verhuis- of verbouwplannen doen er volgens de franchiseketen echter goed aan om ook oog te hebben voor de impact van private-autoleasecontracten: vanaf 1 april wordt er zwaarder op getoetst bij het afsluiten van een hypotheek.

Bijna alle advieskantoren werken met brondata of willen ermee beginnen

Het gebruik van brondata neemt een steeds hogere vlucht in de hypotheeksector. Uit de Brondata Monitor van Ockto blijkt dat het merendeel van de ondervraagde advieskantoren al werkt met brondata (53%) of daar alsnog mee wil beginnen (43%). “Brondata gebruiken voor een hypotheekdossier is niet langer een innovatie, maar echt bezig met een opmars naar volledige adoptie door de sector”, zegt Gert Vasse, Account Director bij Ockto. “Zelfs als we het hebben over het mogelijk verplicht stellen van brondata voor bepaalde zaken geeft bijna de helft (47%) van de ondervraagde hypotheekadviseurs die brondata gebruiken aan, hier niet negatief tegenover te staan.”

Zorgen bij het Nibud over opname groot geldbedrag bij start pensioen

Er zijn grote zorgen bij het Nibud over de nieuwe mogelijkheid om bij de start van het pensioen een groot geldbedrag ineens op te nemen. Per 1 januari 2023 mogen pensioendeelnemers eenmalig maximaal 10% van hun pensioenpot of lijfrente als ‘bedrag ineens’ opnemen. Maar de wet hierover is nog niet definitief, waardoor zo’n 100- tot 150.000 mensen die op het punt staan met pensioen te gaan niet weten waar ze aan toe zijn. Nibud-directeur Arjan Vliegenthart: “Het lijkt een fantastische regeling, maar zo pakt hij helaas niet voor iedereen uit, blijkt uit onze berekeningen.”

Kifid: ‘ABN Amro vraagt te veel geld voor verplicht advies’

Een consument heeft een spaarhypotheek bij ABN Amro met daaraan gekoppeld een levensverzekering. De consument wenst een extra aflossing van 5.000 euro te doen op de spaarhypotheek. De bank stelt aan het behandelen van dit verzoek een advies verplicht. Bij het verkrijgen van een advies hiervoor bij de bank zal een inkomenstoets worden gedaan en de kosten voor het advies bij de bank bedragen 750 euro. De Geschillencommissie van Kifid oordeelt dat ABN Amro voor dit advies niet meer dan 375 euro in rekening mag brengen.

Top 5 maart 

Miranda van Rijswijk is de nieuwe Channel Distributie Manager voor Merius Hypotheken. In deze pioniersrol is zij onder meer verantwoordelijk voor het aangaan en onderhouden van partnerships met het intermediair. Volgens Van Rijswijk is een optimaal relatiemanagement dé cruciale succesfactor in het realiseren van gezamenlijke doelen in de bediening van de hypotheekklant. Een gesprek met Miranda van Rijswijk over werk, sport en verbinden.

Uit een analyse van Advieskeuze.nl blijkt dat 84,7% van de klanten van financieel adviseurs géén service-abonnement afsluit. Ook blijkt dat er separaat van de reguliere uitleg over nazorg in 42,5% van de klantcontacten gesproken wordt over een service-abonnement. Opvallend daarbij is dat adviesketens dit vaker (44,8%) met klanten bespreken. Echter blijkt ook dat gemiddeld meer klanten van adviesketens (85,4%) géén service-abonnement afsluiten.

De stijging van de hypotheekrente zet gestaag door. Volgens De Hypotheekshop zet de hogere rente de leencapaciteit van sommige kopers inmiddels onder druk, zeker in combinatie met de gestegen huizenprijzen. Kopers en huiseigenaren met verhuis- of verbouwplannen doen er volgens de franchiseketen echter goed aan om ook oog te hebben voor de impact van private-autoleasecontracten: vanaf 1 april wordt er zwaarder op getoetst bij het afsluiten van een hypotheek.

Het gebruik van brondata neemt een steeds hogere vlucht in de hypotheeksector. Uit de Brondata Monitor van Ockto blijkt dat het merendeel van de ondervraagde advieskantoren al werkt met brondata (53%) of daar alsnog mee wil beginnen (43%). “Brondata gebruiken voor een hypotheekdossier is niet langer een innovatie, maar echt bezig met een opmars naar volledige adoptie door de sector”, zegt Gert Vasse, Account Director bij Ockto. “Zelfs als we het hebben over het mogelijk verplicht stellen van brondata voor bepaalde zaken geeft bijna de helft (47%) van de ondervraagde hypotheekadviseurs die brondata gebruiken aan, hier niet negatief tegenover te staan.”

Er zijn grote zorgen bij het Nibud over de nieuwe mogelijkheid om bij de start van het pensioen een groot geldbedrag ineens op te nemen. Per 1 januari 2023 mogen pensioendeelnemers eenmalig maximaal 10% van hun pensioenpot of lijfrente als ‘bedrag ineens’ opnemen. Maar de wet hierover is nog niet definitief, waardoor zo’n 100- tot 150.000 mensen die op het punt staan met pensioen te gaan niet weten waar ze aan toe zijn. Nibud-directeur Arjan Vliegenthart: “Het lijkt een fantastische regeling, maar zo pakt hij helaas niet voor iedereen uit, blijkt uit onze berekeningen.”

Een consument heeft een spaarhypotheek bij ABN Amro met daaraan gekoppeld een levensverzekering. De consument wenst een extra aflossing van 5.000 euro te doen op de spaarhypotheek. De bank stelt aan het behandelen van dit verzoek een advies verplicht. Bij het verkrijgen van een advies hiervoor bij de bank zal een inkomenstoets worden gedaan en de kosten voor het advies bij de bank bedragen 750 euro. De Geschillencommissie van Kifid oordeelt dat ABN Amro voor dit advies niet meer dan 375 euro in rekening mag brengen.