Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

is ook hip!

Een lagere gasrekening

Op steeds meer woningen zie ik ze verschijnen: zonnepanelen. Een goede zaak, want we hebben met zijn allen een hele grote uitdaging. Voor 2050 willen we een CO2 neutrale woningvoorraad hebben. Dus voor 7 miljoen woningen moeten de eigenaren flink aan de bak om hun woning te verduurzamen. Hier ligt een belangrijke rol voor de financieel adviseur, geholpen door een Virtuele Assistent.

Het lijkt ver weg 2050, maar anno 2021 is er nog veel werk aan de duurzaamheidswinkel. Zeker als het gaat om het activeren van de particuliere woningeigenaren. Dus zijn al die huizen waarop zonnepanelen komen te liggen een stap in de goede richting. Daarnaast maak je hiermee als huiseigenaar direct zichtbaar dat je aan verduurzaming van je woning doet. Het meest in het oog springende deel van energiebesparende maatregelen. Superhip natuurlijk.

Terwijl er veel meer maatregelen denkbaar zijn. Een rondgang in mijn buurt levert op dat het voor veel woningeigenaren blijft bij de zonnepanelen. Over de rest van de mogelijkheden wordt nauwelijks nagedacht. Er lijkt ook een soort hyperfocus gaande. Als ik het toenemende aantal folders in mijn brievenbus zie, dan willen veel partijen me helpen zonnepanelen te regelen of te plaatsen. Ik ben eigenaar van een mooie tussenwoning met als bouwjaar 1936. Ik weet dat deze niet het toonbeeld is van energiezuinigheid. Dus bij mij knaagt al een tijdje het gevoel dat ik hiermee iets moet. En top of mind zijn de zonnepanelen (marketing werkt!).

renenteeuwen2.png (copy)

Auteur Jan Verstegen directeur eerstestap.nl

“Verduurzamen kost veel geld, dus zoek ik naar houvast en wil begeleiding”

Ok, dus ik pas naadloos in de doelgroep. Toch stel ik het steeds weer uit om er actief mee aan de slag te gaan, want ik heb best nog wat vragen. Wat kosten die zonnepanelen eigenlijk? Welke zijn goed en welke vooral niet? Wie kan ik vertrouwen om ze van te kopen en ze te laten plaatsen? Mag ik überhaupt wel zomaar zonnepanelen plaatsen, krijg ik dan geen gedoe met mijn verzekeraar? Hoe ga ik het betalen? Hoe snel verdien ik de panelen weer terug? Google, websites en folders leveren veel informatie, maar wat klopt nu echt? Zelfstandig zoiets beslissen, daar is het te groot voor. Tenminste zo voelt het. Verduurzamen kost veel geld, dus zoek ik naar houvast en wil begeleiding. De partijen die me op hun marketingradar hebben staan, daar zitten de personen die ik vertrouw, bijvoorbeeld mijn eigen financieel adviseur, niet tussen. Mijn vragen blijven hierdoor onbeantwoord en zo ben je al snel weer een jaar verder waar er niets gebeurt.

Uitstel

Maar er begint iets te veranderen, merk ik. Want ik zit inmiddels, net zoals grote delen van de Nederlandse woningeigenaren, thuis te werken. Als er ergens een tijd is waarin we onze eigen woning leren kennen, dan is het nu wel. Het lijstje van wensen wordt bij ons ook steeds groter. Zo plaatsen we een nieuwe keuken en breken we hem door naar de woonkamer. Daarnaast weet ik dat in mijn werkkamer op zolder de vier seizoenen naadloos te volgen zijn. Hitte, kou, wind en regen zijn alle merkbaar. Dus iets doen aan de isolatie staat inmiddels ook op de lijst.

Als klap op de thuiswerk-vuurpijl kwam deze maand het moment om de meterstanden door te geven. Veel meer thuis betekent dat je meer energie verbruikt. Dit was voor ons en ik denk ook voor heel veel andere mensen duidelijk te zien in de cijfers. Tot 30% meer verbruik! Ouch, die gaan we flink voelen bij de afrekening. Ook hier begint een gevoel van urgentie te ontstaan. En er valt me iets op: als ik kijk naar de manier waarop mijn energierekening is opgebouwd, dan betaal ik toch veruit de meeste kosten voor het gebruik van gas. Dus gelijk weer een paar extra vragen erbij. Waarom die focus op zonnepanelen? Ik lijk veel meer te kunnen besparen als ik minder gas ga gebruiken. Klopt die aanname? Wat zou ik dan moeten doen? Hoe krijg ik hierin overzicht? En wederom, wie kan ik hierin vertrouwen?

Let op: thuiswerken kost geld!

Het bovenstaande is recht uit mijn leven gegrepen. Waarbij ik kan me voorstellen dat dergelijke overwegingen bij heel veel woningeigenaren spelen. En de hypotheekcijfers laten dit ook zien. Massaal worden hypotheken opgehoogd om het wooncomfort te verhogen door te verbouwen en te verduurzamen. Mede door het thuiswerken en het feit dat het kopen van een nieuwe woning steeds lastiger wordt. Maar we zijn er nog lang niet. Het overgrote deel van de particuliere woningvoorraad heeft in de komende jaren duurzaamheidsaandacht nodig. Er is veel behoefte aan advies en het regelen van financieringen.

De financieel adviseur heeft hierbij een cruciale rol. Want de persoon die je vertrouwt om je te helpen bij het regelen van de grootste lening die je ooit zal aangaan, dat is ook de logische persoon om te vertrouwen bij een volgende belangrijke financiële beslissing. Mijn oproep aan de financieel adviseurs: zorg dat verduurzamen een vast onderdeel van je adviesgesprek is. En kies uit het grote aanbod díe partijen uit, die je het toevertrouwt om jouw klanten te helpen met het uitvoeren van de duurzame maatregelen. Want het mooie is: in de komende jaren gaan er in jouw klantenbestand mensen actief aan de slag met de vragen die ik mijzelf ook stel. Je moet er alleen wel voor zorgen dat je op dat moment ook in beeld bent bij je klant. En dat is meteen de brug naar een volgend stuk praktische invulling: blijf in gesprek met je klant door aan actief klantbeheer te doen.

De financieel adviseur als verduurzamingsadviseur

huis.svg
jan.svg

AVATAR Jan Verstegen, directeur eerstestap.nl

Veel advieskantoren beschikken over een behoorlijke klantportefeuille. Het is onmogelijk om het contact met al die klanten te onderhouden in persoonlijke klantgesprekken. Die tijd is er niet, omdat de beschikbare uren worden ingevuld door de drukte aan de voorkant van je adviespraktijk (zoals de afgelopen jaren). Hierdoor verlies je mogelijk wel het contact met je andere klanten. Daar zijn gelukkig oplossingen voor. Wat te denken van een digitale collega die je voor jouw kantoor  aan het werk kunt zetten. Vanuit Eerstestap leveren wij bijvoorbeeld een door jouw kantoor zelf in te richten Virtuele Assistent met als specialiteit: hulp bij het leveren van nazorg. Elk jaar vraagt deze digitale collega aan de klanten, namens de adviseur, om een update te geven van de persoonlijke situatie. Zou hou je een goede vinger aan de pols en krijgt de klant aandacht. Binnen de dialoog met de klant wordt ook actief gevraagd naar de wens om te verduurzamen en of de klant hierover een adviesgesprek wil. Dus zodra dit onderwerp speelt bij je klant, dan weet jij dit ook!

Je digitale assistent gaat hierbij helpen

Het peilen van de latente behoefte is nog maar het begin. We ontwikkelen de chatbot op de achtergrond door, waardoor er steeds meer onderwerpen en vragen bijkomen. Wil je ter voorbereiding op een adviesgesprek over verduurzaming weten hoe je klant daarover denkt? Een kwestie van de juiste vragen stellen. Maar welke vragen zorgen ervoor dat de financieel adviseur het meeste uit dit gesprek gaat halen? Hierover gaan wij graag het gesprek met adviseurs aan. Zo helpen we elkaar een volgende stap te zetten.

Samen de volgende stap zetten

Innovatie

is ook hip!

Een lagere gasrekening

renenteeuwen2.png (copy)

Auteur Jan Verstegen directeur eerstestap.nl

Het lijkt ver weg 2050, maar anno 2021 is er nog veel werk aan de duurzaamheidswinkel. Zeker als het gaat om het activeren van de particuliere woningeigenaren. Dus zijn al die huizen waarop zonnepanelen komen te liggen een stap in de goede richting. Daarnaast maak je hiermee als huiseigenaar direct zichtbaar dat je aan verduurzaming van je woning doet. Het meest in het oog springende deel van energiebesparende maatregelen. Superhip natuurlijk.

Terwijl er veel meer maatregelen denkbaar zijn. Een rondgang in mijn buurt levert op dat het voor veel woningeigenaren blijft bij de zonnepanelen. Over de rest van de mogelijkheden wordt nauwelijks nagedacht. Er lijkt ook een soort hyperfocus gaande. Als ik het toenemende aantal folders in mijn brievenbus zie, dan willen veel partijen me helpen zonnepanelen te regelen of te plaatsen. Ik ben eigenaar van een mooie tussenwoning met als bouwjaar 1936. Ik weet dat deze niet het toonbeeld is van energiezuinigheid. Dus bij mij knaagt al een tijdje het gevoel dat ik hiermee iets moet. En top of mind zijn de zonnepanelen (marketing werkt!).

“Verduurzamen kost veel geld, dus zoek ik naar houvast en wil begeleiding”

Ok, dus ik pas naadloos in de doelgroep. Toch stel ik het steeds weer uit om er actief mee aan de slag te gaan, want ik heb best nog wat vragen. Wat kosten die zonnepanelen eigenlijk? Welke zijn goed en welke vooral niet? Wie kan ik vertrouwen om ze van te kopen en ze te laten plaatsen? Mag ik überhaupt wel zomaar zonnepanelen plaatsen, krijg ik dan geen gedoe met mijn verzekeraar? Hoe ga ik het betalen? Hoe snel verdien ik de panelen weer terug? Google, websites en folders leveren veel informatie, maar wat klopt nu echt? Zelfstandig zoiets beslissen, daar is het te groot voor. Tenminste zo voelt het. Verduurzamen kost veel geld, dus zoek ik naar houvast en wil begeleiding. De partijen die me op hun marketingradar hebben staan, daar zitten de personen die ik vertrouw, bijvoorbeeld mijn eigen financieel adviseur, niet tussen. Mijn vragen blijven hierdoor onbeantwoord en zo ben je al snel weer een jaar verder waar er niets gebeurt.

Uitstel

Maar er begint iets te veranderen, merk ik. Want ik zit inmiddels, net zoals grote delen van de Nederlandse woningeigenaren, thuis te werken. Als er ergens een tijd is waarin we onze eigen woning leren kennen, dan is het nu wel. Het lijstje van wensen wordt bij ons ook steeds groter. Zo plaatsen we een nieuwe keuken en breken we hem door naar de woonkamer. Daarnaast weet ik dat in mijn werkkamer op zolder de vier seizoenen naadloos te volgen zijn. Hitte, kou, wind en regen zijn alle merkbaar. Dus iets doen aan de isolatie staat inmiddels ook op de lijst.

Als klap op de thuiswerk-vuurpijl kwam deze maand het moment om de meterstanden door te geven. Veel meer thuis betekent dat je meer energie verbruikt. Dit was voor ons en ik denk ook voor heel veel andere mensen duidelijk te zien in de cijfers. Tot 30% meer verbruik! Ouch, die gaan we flink voelen bij de afrekening. Ook hier begint een gevoel van urgentie te ontstaan. En er valt me iets op: als ik kijk naar de manier waarop mijn energierekening is opgebouwd, dan betaal ik toch veruit de meeste kosten voor het gebruik van gas. Dus gelijk weer een paar extra vragen erbij. Waarom die focus op zonnepanelen? Ik lijk veel meer te kunnen besparen als ik minder gas ga gebruiken. Klopt die aanname? Wat zou ik dan moeten doen? Hoe krijg ik hierin overzicht? En wederom, wie kan ik hierin vertrouwen?

Let op: thuiswerken kost geld!

Het bovenstaande is recht uit mijn leven gegrepen. Waarbij ik kan me voorstellen dat dergelijke overwegingen bij heel veel woningeigenaren spelen. En de hypotheekcijfers laten dit ook zien. Massaal worden hypotheken opgehoogd om het wooncomfort te verhogen door te verbouwen en te verduurzamen. Mede door het thuiswerken en het feit dat het kopen van een nieuwe woning steeds lastiger wordt. Maar we zijn er nog lang niet. Het overgrote deel van de particuliere woningvoorraad heeft in de komende jaren duurzaamheidsaandacht nodig. Er is veel behoefte aan advies en het regelen van financieringen.

De financieel adviseur heeft hierbij een cruciale rol. Want de persoon die je vertrouwt om je te helpen bij het regelen van de grootste lening die je ooit zal aangaan, dat is ook de logische persoon om te vertrouwen bij een volgende belangrijke financiële beslissing. Mijn oproep aan de financieel adviseurs: zorg dat verduurzamen een vast onderdeel van je adviesgesprek is. En kies uit het grote aanbod díe partijen uit, die je het toevertrouwt om jouw klanten te helpen met het uitvoeren van de duurzame maatregelen. Want het mooie is: in de komende jaren gaan er in jouw klantenbestand mensen actief aan de slag met de vragen die ik mijzelf ook stel. Je moet er alleen wel voor zorgen dat je op dat moment ook in beeld bent bij je klant. En dat is meteen de brug naar een volgend stuk praktische invulling: blijf in gesprek met je klant door aan actief klantbeheer te doen.

De financieel adviseur als verduurzamingsadviseur

huis.svg

Veel advieskantoren beschikken over een behoorlijke klantportefeuille. Het is onmogelijk om het contact met al die klanten te onderhouden in persoonlijke klantgesprekken. Die tijd is er niet, omdat de beschikbare uren worden ingevuld door de drukte aan de voorkant van je adviespraktijk (zoals de afgelopen jaren). Hierdoor verlies je mogelijk wel het contact met je andere klanten. Daar zijn gelukkig oplossingen voor. Wat te denken van een digitale collega die je voor jouw kantoor  aan het werk kunt zetten. Vanuit Eerstestap leveren wij bijvoorbeeld een door jouw kantoor zelf in te richten Virtuele Assistent met als specialiteit: hulp bij het leveren van nazorg. Elk jaar vraagt deze digitale collega aan de klanten, namens de adviseur, om een update te geven van de persoonlijke situatie. Zou hou je een goede vinger aan de pols en krijgt de klant aandacht. Binnen de dialoog met de klant wordt ook actief gevraagd naar de wens om te verduurzamen en of de klant hierover een adviesgesprek wil. Dus zodra dit onderwerp speelt bij je klant, dan weet jij dit ook!

Je digitale assistent gaat hierbij helpen

jan.svg

AVATAR Jan Verstegen, directeur eerstestap.nl

Het peilen van de latente behoefte is nog maar het begin. We ontwikkelen de chatbot op de achtergrond door, waardoor er steeds meer onderwerpen en vragen bijkomen. Wil je ter voorbereiding op een adviesgesprek over verduurzaming weten hoe je klant daarover denkt? Een kwestie van de juiste vragen stellen. Maar welke vragen zorgen ervoor dat de financieel adviseur het meeste uit dit gesprek gaat halen? Hierover gaan wij graag het gesprek met adviseurs aan. Zo helpen we elkaar een volgende stap te zetten.

Samen de volgende stap zetten

Innovatie