Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
pand_argenta_2.jpg

Gewoon lekker wonen 

met Argenta de woonbank

Argenta is al 65 jaar een Belgische familiebank die volgend jaar een kwart eeuw in Nederland actief is met de verkoop van hypotheken. Nederland is voor Argenta een tweede thuismarkt en een belangrijke groeimarkt. Sinds begin dit jaar profileert de Nederlandse tak zich als ‘de woonbank’ en legt daarmee een opvallende claim op het domein wonen.

De claim ‘de woonbank van Nederland’ komt niet uit de lucht vallen. Sinds het aantreden in 2018 van CEO Ronald Touwslager focust Argenta zich hier alleen nog op zaken waar de bank al een stevige positie heeft: de domeinen wonen en vermogen. In een eerder interview met InFinance vertelde Touwslager dat hij daarmee wilde bereiken dat mensen bij het onderwerp wonen als eerste aan Argenta denken. Om die ambitie kracht bij te zetten noemt Argenta zich sinds dit voorjaar dus de woonbank. Voor mensen die gewoon fijn willen wonen. Touwslager: “De concurrentie op de markt voor Nederlandse hypotheken blijft toenemen. Daarmee stijgt ook het belang om onderscheidend te blijven richting consumenten en adviseurs. Al meer dan 65 jaar richten wij ons als degelijke bank op de lange termijn en beheersbare risico’s. Maar er is altijd ruimte voor verbetering. We willen mensen blijven helpen met begrijpelijke producten en diensten tegen het best mogelijk tarief. Zodat zij zich kunnen focussen op hun woonsituatie. Dit jaar zal de markt verder kennismaken met onze nieuwe merkpositionering.”

itv_obvion_igor_dries...

Ronald Touwslager
CEO Argenta Nederland

Als de woonbank staat Argenta met diensten en producten klaar voor zowel de adviseur als de consument. Enerzijds door in de voorhoede te blijven waar het gaat om digitalisering en verbetering van het hypotheekproces en anderzijds door het ontzorgen van de consument die op het punt staat een belangrijk en vaak emotioneel besluit te nemen: de aankoop van een huis. Ylke van Gestel, brand manager Argenta Nederland: “De focus ligt op fijn wonen. Wij zorgen er met een eenvoudige hypotheek en simpele gebruiksvriendelijke processen voor dat de klant zich volledig kan focussen op het nieuwe huis. Waar het de klant toch om gaat. En zich vooral niet te veel bezig hoeft te houden met de noodzakelijke ‘papieren rompslomp’. Daarnaast willen we de klant ook gedurende de looptijd van de hypotheek ondersteunen om lekker te blijven wonen. Op een verfrissende en verantwoorde manier. Op dit moment zijn we nog volop bezig om de woonbankpropositie verder in te vullen. Stap één is de merkintroductie en we werken nu hard om stap twee te kunnen zetten.”

Een van de nieuwe proposities die bij Argenta op de tekentafel ligt, speelt in op de oververhitte woningmarkt waar vooral starters het nakijken hebben. De woonbank onderzoekt de mogelijkheden om die doelgroep op een aantrekkelijke manier te helpen bij het sparen voor de aankoop van een eigen huis. Daarbij wordt ook gekeken naar bekende constructies zoals bouwsparen voor de aankoop van een woning. “Het zijn allemaal ideeën en ik wil ook niet te ver op de muziek vooruitlopen. Het laat wel zien dat de invulling van de woonbank-merkstrategie breder gaat dan het hypotheekdomein en openstaat voor een creatieve en innovatieve invulling.”

Fijn wonen

‘De woonbank vult behoeftes in, niet een product’

Argenta voert één hypotheekproduct dat breed verkrijgbaar is in de markt. De naar eigen zeggen ‘degelijke hypotheek met goede voorwaarden’ ligt op het schap bij ruim 3.000 onafhankelijke advieskantoren. Stefan van Engen, manager Commercie & Communicatie: “We zijn van oudsher een degelijke bank maar met een frisse blik, voor mensen die bewust omgaan met hun geld. Producten en diensten worden ontwikkeld voor mensen die niet van risico's houden en kennen een consistent rentebeleid'. Die focus vormt de basis van onze ijzersterke hypotheekportefeuille. Dat zagen we vooral terug in het eerste jaar van de coronacrisis, toen maar heel weinig klanten een beroep hebben moeten doen op de mogelijkheid voor uitstel van betaling.”

Verfrissend degelijk

Waard Verzekeringen nam in 2019 de verzekeringsportefeuille van Argenta Nederland over. Deze levensverzekeringenportefeuille bevatte circa 44.000 polissen. De overdracht past in de merkstrategie van Argenta om te focussen op wonen en vermogen. Maar mocht er binnen de nieuwe merkstrategie behoefte zijn aan woonverzekeringen, dan sluit Touwslager een samenwerking op dat gebied met een derde partij niet uit.

Touwslager gelooft in dit soort samenwerkingen omdat het partijen samenbrengt die alleen doen waar ze goed in zijn. Voor de woonbank-propositie sluit Touwslager op dat vlak dan ook niets uit. Er bleek eerder al dat hij een aantal woning gerelateerde zaken in het vizier heeft. “Als je rond de kern hypotheken een aantal cirkels trekt, dan kom je in de eerste ring aanvullende zaken tegen zoals de bankgarantie en opstalverzekering. De tweede ring zou bijvoorbeeld dienstverlening kunnen zijn met betrekking tot het onderhoud van de woning, energiebesparende toepassingen in het kader van de woningverduurzaming en energiecontracten. Laat helder zijn dat we op dit moment geen concrete plannen hebben in die richting, maar ik sluit ook zeker niets uit. Dat past ook bij de gedachte die onderdeel is van de woonbank.”  

Verzekeren

Op 18 april 1956 richtte Karel Van Rompuy in België Argenta op. Onafhankelijk en zonder beursnotering. Argenta keert geen bonussen aan personeel uit en het grootste deel van de winst wordt steeds opnieuw geïnvesteerd in de bank. Op haar 65ste verjaardag beheert Argenta 52 miljard euro. In 1997 vestigt de bank zich ook in Nederland, waar hypotheken dan een echte groeimarkt is. Vorig jaar heeft Argenta Nederland ruim 10.000 gezinnen geholpen met de aankoop van een nieuwe woning of het herfinancieren van de bestaande hypotheek. Hiervoor werd bijna 3 miljard euro aan nieuwe hypotheken verstrekt. Daarmee lag de hypotheekproductie maar liefst 30% hoger dan voor 2020 gepland. De totale Nederlandse hypotheekportefeuille stijgt in 2020 tot 18,5 miljard euro.

65 jaar actief

Hypotheken
pand_argenta_2.jpg

Gewoon lekker wonen 

met Argenta de woonbank

Argenta is al 65 jaar een Belgische familiebank die volgend jaar een kwart eeuw in Nederland actief is met de verkoop van hypotheken. Nederland is voor Argenta een tweede thuismarkt en een belangrijke groeimarkt. Sinds begin dit jaar profileert de Nederlandse tak zich als ‘de woonbank’ en legt daarmee een opvallende claim op het domein wonen.

De claim ‘de woonbank van Nederland’ komt niet uit de lucht vallen. Sinds het aantreden in 2018 van CEO Ronald Touwslager focust Argenta zich hier alleen nog op zaken waar de bank al een stevige positie heeft: de domeinen wonen en vermogen. In een eerder interview met InFinance vertelde Touwslager dat hij daarmee wilde bereiken dat mensen bij het onderwerp wonen als eerste aan Argenta denken. Om die ambitie kracht bij te zetten noemt Argenta zich sinds dit voorjaar dus de woonbank. Voor mensen die gewoon fijn willen wonen. Touwslager: “De concurrentie op de markt voor Nederlandse hypotheken blijft toenemen. Daarmee stijgt ook het belang om onderscheidend te blijven richting consumenten en adviseurs. Al meer dan 65 jaar richten wij ons als degelijke bank op de lange termijn en beheersbare risico’s. Maar er is altijd ruimte voor verbetering. We willen mensen blijven helpen met begrijpelijke producten en diensten tegen het best mogelijk tarief. Zodat zij zich kunnen focussen op hun woonsituatie. Dit jaar zal de markt verder kennismaken met onze nieuwe merkpositionering.”

itv_obvion_igor_dries...

Ronald Touwslager
CEO Argenta Nederland

Als de woonbank staat Argenta met diensten en producten klaar voor zowel de adviseur als de consument. Enerzijds door in de voorhoede te blijven waar het gaat om digitalisering en verbetering van het hypotheekproces en anderzijds door het ontzorgen van de consument die op het punt staat een belangrijk en vaak emotioneel besluit te nemen: de aankoop van een huis. Ylke van Gestel, brand manager Argenta Nederland: “De focus ligt op fijn wonen. Wij zorgen er met een eenvoudige hypotheek en simpele gebruiksvriendelijke processen voor dat de klant zich volledig kan focussen op het nieuwe huis. Waar het de klant toch om gaat. En zich vooral niet te veel bezig hoeft te houden met de noodzakelijke ‘papieren rompslomp’. Daarnaast willen we de klant ook gedurende de looptijd van de hypotheek ondersteunen om lekker te blijven wonen. Op een verfrissende en verantwoorde manier. Op dit moment zijn we nog volop bezig om de woonbankpropositie verder in te vullen. Stap één is de merkintroductie en we werken nu hard om stap twee te kunnen zetten.”

Een van de nieuwe proposities die bij Argenta op de tekentafel ligt, speelt in op de oververhitte woningmarkt waar vooral starters het nakijken hebben. De woonbank onderzoekt de mogelijkheden om die doelgroep op een aantrekkelijke manier te helpen bij het sparen voor de aankoop van een eigen huis. Daarbij wordt ook gekeken naar bekende constructies zoals bouwsparen voor de aankoop van een woning. “Het zijn allemaal ideeën en ik wil ook niet te ver op de muziek vooruitlopen. Het laat wel zien dat de invulling van de woonbank-merkstrategie breder gaat dan het hypotheekdomein en openstaat voor een creatieve en innovatieve invulling.”

Fijn wonen

‘De woonbank vult behoeftes in, niet een product’

Argenta voert één hypotheekproduct dat breed verkrijgbaar is in de markt. De naar eigen zeggen ‘degelijke hypotheek met goede voorwaarden’ ligt op het schap bij ruim 3.000 onafhankelijke advieskantoren. Stefan van Engen, manager Commercie & Communicatie: “We zijn van oudsher een degelijke bank maar met een frisse blik, voor mensen die bewust omgaan met hun geld. Producten en diensten worden ontwikkeld voor mensen die niet van risico's houden en kennen een consistent rentebeleid'. Die focus vormt de basis van onze ijzersterke hypotheekportefeuille. Dat zagen we vooral terug in het eerste jaar van de coronacrisis, toen maar heel weinig klanten een beroep hebben moeten doen op de mogelijkheid voor uitstel van betaling.”

Verfrissend degelijk

Waard Verzekeringen nam in 2019 de verzekeringsportefeuille van Argenta Nederland over. Deze levensverzekeringenportefeuille bevatte circa 44.000 polissen. De overdracht past in de merkstrategie van Argenta om te focussen op wonen en vermogen. Maar mocht er binnen de nieuwe merkstrategie behoefte zijn aan woonverzekeringen, dan sluit Touwslager een samenwerking op dat gebied met een derde partij niet uit.

Touwslager gelooft in dit soort samenwerkingen omdat het partijen samenbrengt die alleen doen waar ze goed in zijn. Voor de woonbank-propositie sluit Touwslager op dat vlak dan ook niets uit. Er bleek eerder al dat hij een aantal woning gerelateerde zaken in het vizier heeft. “Als je rond de kern hypotheken een aantal cirkels trekt, dan kom je in de eerste ring aanvullende zaken tegen zoals de bankgarantie en opstalverzekering. De tweede ring zou bijvoorbeeld dienstverlening kunnen zijn met betrekking tot het onderhoud van de woning, energiebesparende toepassingen in het kader van de woningverduurzaming en energiecontracten. Laat helder zijn dat we op dit moment geen concrete plannen hebben in die richting, maar ik sluit ook zeker niets uit. Dat past ook bij de gedachte die onderdeel is van de woonbank.”  

Verzekeren

Op 18 april 1956 richtte Karel Van Rompuy in België Argenta op. Onafhankelijk en zonder beursnotering. Argenta keert geen bonussen aan personeel uit en het grootste deel van de winst wordt steeds opnieuw geïnvesteerd in de bank. Op haar 65ste verjaardag beheert Argenta 52 miljard euro. In 1997 vestigt de bank zich ook in Nederland, waar hypotheken dan een echte groeimarkt is. Vorig jaar heeft Argenta Nederland ruim 10.000 gezinnen geholpen met de aankoop van een nieuwe woning of het herfinancieren van de bestaande hypotheek. Hiervoor werd bijna 3 miljard euro aan nieuwe hypotheken verstrekt. Daarmee lag de hypotheekproductie maar liefst 30% hoger dan voor 2020 gepland. De totale Nederlandse hypotheekportefeuille stijgt in 2020 tot 18,5 miljard euro.

65 jaar actief

Hypotheken