Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
shutterstock_33129575...

Jarig DAK helpt onafhankelijk
           adviseur  met uitbreiding rol

Maandlastenadvisering
                                 heeft de toekomst

De positie van de adviseur is sterker dan ooit. Dat merkt ook DAK Intermediairscollectief, dat dit jaar zijn veertigjarig bestaan viert. De aandacht voor persoonlijke contacten, maatwerk en productinnovatie werpt zijn vruchten af. Het gaat niet langer alleen over hypotheken en verzekeringen, maar over het hele pakket van maandlasten, inclusief verduurzaming en mobiliteit.

Corona heeft de veerkracht van de branche aangetoond. Tim Rijvers, algemeen directeur van DAK, zegt: “De adviseurs zijn blijven doen waar ze goed in zijn. Nu alleen op veilige afstand en met videobellen.” Ondanks het aanbod van online producten blijven consumenten en ondernemers toch het advies opzoeken. “Klanten oriënteren zich online, maar verdrinken in de diversiteit van voorwaarden. Online een verzekering afsluiten is anders dan een vakantie boeken. Het uitzoeken van een vakantiebestemming is leuk, daar leef je naar toe. Dat kun je van verzekeren niet altijd zeggen.”

Daarbij komt dat het alsmaar verder digitaliseren leidt tot standaardisering van het aanbod. “Klanten met specifieke vragen vallen daardoor soms buiten de boot. Een adviseur zoekt voor zijn klant de juiste oplossing en kan bovendien alles direct regelen.” En is de vraag ook voor de adviseur te complex? Dan staan de specialisten van DAK klaar met raad en daad om te helpen bij bijvoorbeeld zakelijke verzekeringen en complexe hypotheekvragen.

i5a0003vjk.png

Tim Rijvers algemeen directeur van DAK Intermediairscollectief

“Complexe vragen kun je niet weg automatiseren”

Een andere manier om te voorzien in de persoonlijke contacten en advies, is het organiseren van webinars. Dit heeft in coronatijd een grote vlucht genomen en er is veel animo voor. “Wij organiseren een of twee webinars per week. Daar nemen tot wel vierhonderd leden aan deel. Dat is wat anders dan een zaal met dertig of veertig mensen. Natuurlijk missen onze adviseurs het fysieke contact. De bijeenkomsten zoals we die vroeger kenden zullen zeker terugkeren, maar dan wel in combinatie met webinars.” Ondertussen hebben de leden zo hun eigen toepassing gecreëerd voor het webinarplatform. “Het platform heeft natuurlijk een chatfunctie. Maar die wordt niet meer alleen gebruikt om vragen aan de presentatoren te stellen. We zien steeds meer dat leden ook onderling met elkaar ‘praten’. Adviseurs zijn met elkaar betrokken, dat is juist het mooie van onze coöperatie”, lacht Rijvers.

DAK heeft ruim voldoende ‘content’ om de hoge frequentie van webinars vol te houden. Met diepte-informatie van aanbieders en thema’s die variëren van cyberrisico’s en mobiliteit tot verduurzamings- en verhuurhypotheken. Zo staat er bijna elke week weer een nieuw interessant thema op de agenda.

Webinars en netwerken

Die thema’s volgen uit de behoeftes van leden en hun klanten. Adviseurs richten zich steeds meer op de financiële planning van de ‘totaalklant’. Dat betekent ook het pensioen, of bijvoorbeeld de energierekening. “Het Klimaatakkoord van Parijs heeft veel in beweging gezet. Je kunt bijna geen straat meer inrijden of er worden ergens zonnepanelen geïnstalleerd. Met advies over verduurzaming begeef je je op het vlak van maandlastenadvisering.” Mobiliteit is ook een grote post in de maandlasten. Een belangrijke vraag is hoe de kosten van het bezit van een auto zich verhouden tot de kosten van private lease. Wat blijkt? Je kunt voor lagere maandlasten een nieuwe auto rijden. Zelfs elektrisch rijden komt binnen handbereik.


Maandlastenadvisering

Als gevolg van de groei van private lease zagen adviseurs hun inkomsten uit autoverzekeringen dalen. Om dat te compenseren introduceerde DAK vorig jaar DAK Autolease. In het kader van maandlastenadvisering kunnen de leden – na het volgen van een training – dit product aanbieden.

In coronatijd kiezen steeds meer klanten voor private lease. Zij durven het openbaar vervoer niet meer in. Private lease biedt zekerheid en gemak. De timing had dan ook niet beter kunnen zijn. “Sinds de introductie van DAK Autolease verdubbelt de omzet elke maand. Ik verwacht dat private lease de komende jaren nog met een factor tien groeit.” Als redenen noemt Rijvers de trend van bezit naar gebruik en de voorspelbaarheid van de kosten.


DAK Autolease: perfecte timing

“De coöperatie ontwikkelt diensten op basis van signalen die wij van onze leden krijgen. Wat wij samen bedenken, dat testen we ook met de leden.” Autolease is hier een typisch voorbeeld van. Het signaal van de leden over het groeiende aantal royementen van autoverzekeringen is omgezet naar een kans in het kader van maandlastenadvisering.

Ook digitalisering heeft voortdurend de aandacht. Processen worden steeds verder geautomatiseerd. “Je moet automatiseren wat je kunt automatiseren. Als je dat niet doet, word je te duur en prijs je jezelf de markt uit. Maar als er een persoonlijke touch nodig is, dan moet je die inbouwen. Je kunt niet alles door een computer laten beslissen”, aldus Rijvers. “Dat geldt zeker voor complexe vragen. Die kun je niet weg automatiseren.” Een belangrijke drijfveer voor automatisering is uiteraard het vrijmaken van tijd. Hoe meer administratief en routinematig werk geautomatiseerd is, hoe meer tijd er is voor advies en persoonlijk contact. Dat is wat de adviseur wil.

Productontwikkeling met adviseurs

daphnejarig.jpg

De aandacht voor de wensen van adviseurs werkt. Ook DAK voelt in zijn ledenbestand de gevolgen van consolidatie. Toch blijft het aantal leden groeien. Rijvers’ filosofie is simpel: “Wij snappen best dat sommige adviseurs een goed overnamebod overwegen. Voor ons als coöperatie is dat niet de aangewezen weg. Daarom zorgen wij ervoor dat we het werk van de adviseurs zó leuk maken, dat ze willen blijven ondernemen. Hoe? Door ze zoveel mogelijk administratief werk uit handen te nemen en ze te bieden waar ze om vragen.”


Groei tegen consolidatiestroom in

Rijvers zegt trots: “DAK is een uniek bedrijf. Je eigen klanten zitten aan de bestuurstafel. De leden toetsen en monitoren voortdurend het reilen en zeilen van dit bedrijf.” Dit jaar bestaat DAK veertig jaar. En gevierd wordt het. Niet met een groot feest, maar wel met een heleboel verrassingen. Zo zijn er het hele jaar door acties om de leden en collega’s extra in het zonnetje gezet. Feestvieren doe je samen. Het contact met de personen achter de leden én de eigen medewerkers staat bij DAK als altijd centraal.


Uniek bedrijf, al veertig jaar

Partner aan het woord

shutterstock_33129575...

Jarig DAK helpt onafhankelijk
           adviseur  met uitbreiding rol

Maandlastenadvisering
     heeft de toekomst

Corona heeft de veerkracht van de branche aangetoond. Tim Rijvers, algemeen directeur van DAK, zegt: “De adviseurs zijn blijven doen waar ze goed in zijn. Nu alleen op veilige afstand en met videobellen.” Ondanks het aanbod van online producten blijven consumenten en ondernemers toch het advies opzoeken. “Klanten oriënteren zich online, maar verdrinken in de diversiteit van voorwaarden. Online een verzekering afsluiten is anders dan een vakantie boeken. Het uitzoeken van een vakantiebestemming is leuk, daar leef je naar toe. Dat kun je van verzekeren niet altijd zeggen.”

Daarbij komt dat het alsmaar verder digitaliseren leidt tot standaardisering van het aanbod. “Klanten met specifieke vragen vallen daardoor soms buiten de boot. Een adviseur zoekt voor zijn klant de juiste oplossing en kan bovendien alles direct regelen.” En is de vraag ook voor de adviseur te complex? Dan staan de specialisten van DAK klaar met raad en daad om te helpen bij bijvoorbeeld zakelijke verzekeringen en complexe hypotheekvragen.

i5a0003vjk.png

Tim Rijvers algemeen directeur van DAK Intermediairscollectief

“Complexe vragen kun je niet weg automatiseren”

Een andere manier om te voorzien in de persoonlijke contacten en advies, is het organiseren van webinars. Dit heeft in coronatijd een grote vlucht genomen en er is veel animo voor. “Wij organiseren een of twee webinars per week. Daar nemen tot wel vierhonderd leden aan deel. Dat is wat anders dan een zaal met dertig of veertig mensen. Natuurlijk missen onze adviseurs het fysieke contact. De bijeenkomsten zoals we die vroeger kenden zullen zeker terugkeren, maar dan wel in combinatie met webinars.” Ondertussen hebben de leden zo hun eigen toepassing gecreëerd voor het webinarplatform. “Het platform heeft natuurlijk een chatfunctie. Maar die wordt niet meer alleen gebruikt om vragen aan de presentatoren te stellen. We zien steeds meer dat leden ook onderling met elkaar ‘praten’. Adviseurs zijn met elkaar betrokken, dat is juist het mooie van onze coöperatie”, lacht Rijvers.

DAK heeft ruim voldoende ‘content’ om de hoge frequentie van webinars vol te houden. Met diepte-informatie van aanbieders en thema’s die variëren van cyberrisico’s en mobiliteit tot verduurzamings- en verhuurhypotheken. Zo staat er bijna elke week weer een nieuw interessant thema op de agenda.

Webinars en netwerken

Die thema’s volgen uit de behoeftes van leden en hun klanten. Adviseurs richten zich steeds meer op de financiële planning van de ‘totaalklant’. Dat betekent ook het pensioen, of bijvoorbeeld de energierekening. “Het Klimaatakkoord van Parijs heeft veel in beweging gezet. Je kunt bijna geen straat meer inrijden of er worden ergens zonnepanelen geïnstalleerd. Met advies over verduurzaming begeef je je op het vlak van maandlastenadvisering.” Mobiliteit is ook een grote post in de maandlasten. Een belangrijke vraag is hoe de kosten van het bezit van een auto zich verhouden tot de kosten van private lease. Wat blijkt? Je kunt voor lagere maandlasten een nieuwe auto rijden. Zelfs elektrisch rijden komt binnen handbereik.


Maandlastenadvisering

Als gevolg van de groei van private lease zagen adviseurs hun inkomsten uit autoverzekeringen dalen. Om dat te compenseren introduceerde DAK vorig jaar DAK Autolease. In het kader van maandlastenadvisering kunnen de leden – na het volgen van een training – dit product aanbieden.

In coronatijd kiezen steeds meer klanten voor private lease. Zij durven het openbaar vervoer niet meer in. Private lease biedt zekerheid en gemak. De timing had dan ook niet beter kunnen zijn. “Sinds de introductie van DAK Autolease verdubbelt de omzet elke maand. Ik verwacht dat private lease de komende jaren nog met een factor tien groeit.” Als redenen noemt Rijvers de trend van bezit naar gebruik en de voorspelbaarheid van de kosten.


DAK Autolease: perfecte timing

“De coöperatie ontwikkelt diensten op basis van signalen die wij van onze leden krijgen. Wat wij samen bedenken, dat testen we ook met de leden.” Autolease is hier een typisch voorbeeld van. Het signaal van de leden over het groeiende aantal royementen van autoverzekeringen is omgezet naar een kans in het kader van maandlastenadvisering.

Ook digitalisering heeft voortdurend de aandacht. Processen worden steeds verder geautomatiseerd. “Je moet automatiseren wat je kunt automatiseren. Als je dat niet doet, word je te duur en prijs je jezelf de markt uit. Maar als er een persoonlijke touch nodig is, dan moet je die inbouwen. Je kunt niet alles door een computer laten beslissen”, aldus Rijvers. “Dat geldt zeker voor complexe vragen. Die kun je niet weg automatiseren.” Een belangrijke drijfveer voor automatisering is uiteraard het vrijmaken van tijd. Hoe meer administratief en routinematig werk geautomatiseerd is, hoe meer tijd er is voor advies en persoonlijk contact. Dat is wat de adviseur wil.

Productontwikkeling met adviseurs

daphnejarig.jpg

De aandacht voor de wensen van adviseurs werkt. Ook DAK voelt in zijn ledenbestand de gevolgen van consolidatie. Toch blijft het aantal leden groeien. Rijvers’ filosofie is simpel: “Wij snappen best dat sommige adviseurs een goed overnamebod overwegen. Voor ons als coöperatie is dat niet de aangewezen weg. Daarom zorgen wij ervoor dat we het werk van de adviseurs zó leuk maken, dat ze willen blijven ondernemen. Hoe? Door ze zoveel mogelijk administratief werk uit handen te nemen en ze te bieden waar ze om vragen.”


Groei tegen consolidatiestroom in

Rijvers zegt trots: “DAK is een uniek bedrijf. Je eigen klanten zitten aan de bestuurstafel. De leden toetsen en monitoren voortdurend het reilen en zeilen van dit bedrijf.” Dit jaar bestaat DAK veertig jaar. En gevierd wordt het. Niet met een groot feest, maar wel met een heleboel verrassingen. Zo zijn er het hele jaar door acties om de leden en collega’s extra in het zonnetje gezet. Feestvieren doe je samen. Het contact met de personen achter de leden én de eigen medewerkers staat bij DAK als altijd centraal.


Uniek bedrijf, al veertig jaar

Partner aan het woord