Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
KAVITA’S FINTALK  

Kavita Groeneveld marketeer bij Figlo

KAVITA’S FINTALK  

Make FinTalk great again! Voor de Kavita’s FinTalk blogs spreekt Kavita Groeneveld van Figlo mensen in het veld die werkzaam zijn in de financiële sector. Wat zijn hun drijfveren om te doen wat zij doen? 

In deze video kun je zien hoe ‘Scenario’s en Events’ in de Figlo-applicatie er in de praktijk uitziet.

Actief klantbeheer

Annejet en Casper hebben sinds kort de sleutels van hun koopwoning, dus vraag ik Fred naar zijn activiteiten op het gebied van klantbeheer. Hoe blijft hij na de hectische tijd in contact met het stel? Fred: “Bij Finalliance sturen we met regelmaat nieuwsbrieven naar onze klanten. Maar we hebben recent ook een gerichte mailing verstuurd naar ons klantenbestand met een energielabel G. Daarin vragen wij de klant om binnenkort eens te komen praten over energiebesparende voorzieningen. Een ander voorbeeld is het individuele waarderapport dat we naar onze klanten sturen. Daarin informeren we de klant over de huidige woningwaarde in combinatie met actuele informatie over de lopende hypotheek. Daarmee zie je in een opslag hoe het ervoor staat en of er iets gedaan moet worden.”

Annejet en Casper zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de financiële rust en zekerheid te bewaken. “Wij verwachten niet van Fred dat hij ons jaarlijks gaat nabellen en mailen. Wellicht dat we over een paar jaar een nieuwe dakkapel willen gaan plaatsen, dan zullen we opnieuw advies nodig hebben en Fred opnieuw inschakelen. In de tussentijd is Fred uiteraard altijd welkom voor een kopje koffie!”

“Fred is uiteraard altijd welkom voor een kopje koffie!”

Veel vertrouwen in adviseur

Starter zijn op de woningmarkt brengt veel spanning met zich mee, vertellen Annejet en Casper als ze terugkijken op het hele aankoopproces. “Fred heeft ons tijdens deze periode ontzorgd. Hij liep nog net niet met ons mee naar de notaris. De aankoop van de woning ging uiteindelijk nogal rap. Fred had altijd een goed overzicht van wat er moest gebeuren en daarin hebben wij hem blind vertrouwd.”

Casper: “De software van Figlo heeft mij op elke vraag een antwoord kunnen geven, vertaald in een begrijpelijke visuele weergave”

De kracht van financieel inzicht

Aan de hand van het overzicht Scenario’s & Events heeft Fred vervolgens de risico’s besproken. In onvoorziene omstandigheden zijn er maatregelen getroffen om eventuele financiële klappen op te vangen. In het geval van een overlijden was de situatie niet voor beide partners even goed geregeld. Annejet zou Casper financieel netjes achterlaten, maar andersom niet. Casper: “Door middel van de scenario-analyse in Figlo werd visueel weergegeven wat het effect zou zijn van bepaalde keuzes. De gevolgen werden heel duidelijk in beeld gebracht. Op basis van deze heldere uitkomsten en het advies van Fred, heb ik onder andere een overlijdensrisicoverzekering afgesloten.”

Ook Annejet is te spreken over de wijze waarop de persoonlijke scenario’s werden gevisualiseerd. “Grafieken zeggen zoveel meer dan woorden. Voor mij was het nu veel makkelijker om de informatie te begrijpen. In ons geval waren de groene cijfers een extra bevestiging dat we het beter hebben gedaan dan gedacht.”

Het Persoonlijke Hypotheekadviesrapport van Annejet en Casper heeft Fred vervolgens gefinetuned. Met een mooi resultaat ook. Als Annejet de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, is hun koopwoning in Dubbeldam volledig afbetaald en kunnen zij tot die tijd hun leven leiden zónder financiële beperkingen.

Aandacht voor life events

De AFM is dit jaar gestart met een uitgebreid onderzoek naar de wijze waarop adviezen op het gebied van hypothecair krediet in de praktijk tot stand komen. Een van de aandachtspunten zal zijn of de adviseur voldoende rekening heeft gehouden met calamiteiten zoals arbeidsongeschiktheid, overlijden en werkloosheid.

Vanwege de economische ontwikkelingen baseren steeds meer adviseurs hun adviezen momenteel op Consumptief of Netto Besteedbaar Inkomen (CBI/NBI) berekeningen. Figlo Hypotheken biedt een duidelijk overzicht met het effect van de hypotheek op het budget. Ook tijdens alle life events. Door middel van een grondige inventarisatie wordt beoordeeld of de hypotheek voldoet aan de gestelde normen en of de klant zijn gewenste levensstijl kan behouden.

Wat is de verhouding tussen de rente die je betaalt en aflost? Hoe ontwikkelen de woonlasten zich en wat is er nodig om leuke dingen te kunnen blijven doen? Om op deze vragen het antwoord te krijgen heeft Fred samen met het stel in Figlo Hypotheken die grondige inventarisatie doorlopen.

Haalbaarheid en betaalbaarheid

Annejet is altijd al in loondienst geweest en kwam met een werkgeversverklaring makkelijk weg. Als zzp’er zorgde Casper daarentegen voor een groot spanningsveld in het aankoopproces. Voor Fred was zijn inkomensverklaring een uitdaging. Deze verklaring moet aan allerlei normen en eisen voldoen en het inkomen wordt niet alleen door de adviseur, maar ook nog door een derde partij beoordeeld. Dat je als ondernemer ook een administratieve verantwoordelijkheid hebt, is Casper tijdens dit proces duidelijk geworden. “Het belang van een goede jaarrekening zie ik nu in. Boekhouden op een bierviltje zal ik vanaf nu niet meer doen.”

Annejet: “We willen niet krom moeten liggen voor de hypotheek”

Ondernemersinkomen

Casper is zelfstandig ondernemer en runt een fitnessschool in Dordrecht. Annejet is praktijkmanager bij een dentale zorgverlener. Ze hebben een bruisende lifestyle en genieten van de mooie verre reizen die ze samen maken. De reden dat Annejet en Casper voor advies bij Fred hebben aangeklopt, is er een waarvan je hoopt dat ook andere stellen hier eens bij stil staan. Het stel wilde van Fred weten of hun financiële huishouding nog matcht met hun huidige doelen en toekomstplannen. Hoe zien de scenario’s eruit bij arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, overlijden en pensioen? Ze hadden de wens uitgesproken om hun huurappartement vaarwel te zeggen en samen op zoek te gaan naar een koopwoning. Ze hadden geen haast, maar er was wel een sterke voorkeur voor Dubbeldam. Het voormalige zelfstandige dorp op het Eiland van Dordrecht, dat nu een wijk van die stad is. Annejet: ‘’We hadden bij Fred uitgesproken dat we de luxe en comfort die we nu hebben wilden behouden. Een koopwoning is het doel, maar daarvoor wilden we niet krom moeten liggen om de hypotheek af te kunnen lossen.”

Dat Finalliance een tevreden klantenkring heeft die graag reclame maakt voor hun adviseur, blijkt uit het gesprek dat ik mocht bijwonen tussen klant en adviseur. Door mond-tot-mondreclame van vrienden en familieleden zijn Annejet (35 jaar) en Casper (33 jaar) bij Fred terechtgekomen voor de aankoop van hun eerste koopwoning. Fred heeft Annejet en Casper in het aankoopproces van A tot Z begeleid. Sinds een week heeft het stel de sleutels van hun gewenste koopwoning. Met hen blikken we terug op het proces dat hieraan voorafging.

Fred Dorsman runt samen met zijn compagnon Annette van den Heuvel het financieel advieskantoor Finalliance Financial Life Planners in Barendrecht. Ze geven hun klanten al ruim 12 jaar een gezonde blik op financiële planning, hypotheken en echtscheiding. Een tevreden klant is voor Fred en Annette de beste reclame.

elkaar blind vertrouwen als het erop aan komt

Klant en adviseur:

Fred Dorsman (links) in gesprek met klanten Casper en Annejet

Kavita Groeneveld marketeer bij Figlo

KAVITA’S FINTALK  

Make FinTalk great again! Voor de Kavita’s FinTalk blogs spreekt Kavita Groeneveld van Figlo mensen in het veld die werkzaam zijn in de financiële sector. Wat zijn hun drijfveren om te doen wat zij doen? 

In deze video kun je zien hoe ‘Scenario’s en Events’ in de Figlo-applicatie er in de praktijk uitziet.

Actief klantbeheer

Annejet en Casper hebben sinds kort de sleutels van hun koopwoning, dus vraag ik Fred naar zijn activiteiten op het gebied van klantbeheer. Hoe blijft hij na de hectische tijd in contact met het stel? Fred: “Bij Finalliance sturen we met regelmaat nieuwsbrieven naar onze klanten. Maar we hebben recent ook een gerichte mailing verstuurd naar ons klantenbestand met een energielabel G. Daarin vragen wij de klant om binnenkort eens te komen praten over energiebesparende voorzieningen. Een ander voorbeeld is het individuele waarderapport dat we naar onze klanten sturen. Daarin informeren we de klant over de huidige woningwaarde in combinatie met actuele informatie over de lopende hypotheek. Daarmee zie je in een opslag hoe het ervoor staat en of er iets gedaan moet worden.”

Annejet en Casper zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de financiële rust en zekerheid te bewaken. “Wij verwachten niet van Fred dat hij ons jaarlijks gaat nabellen en mailen. Wellicht dat we over een paar jaar een nieuwe dakkapel willen gaan plaatsen, dan zullen we opnieuw advies nodig hebben en Fred opnieuw inschakelen. In de tussentijd is Fred uiteraard altijd welkom voor een kopje koffie!”

“Fred is uiteraard altijd welkom voor een kopje koffie!”

Veel vertrouwen in adviseur

Starter zijn op de woningmarkt brengt veel spanning met zich mee, vertellen Annejet en Casper als ze terugkijken op het hele aankoopproces. “Fred heeft ons tijdens deze periode ontzorgd. Hij liep nog net niet met ons mee naar de notaris. De aankoop van de woning ging uiteindelijk nogal rap. Fred had altijd een goed overzicht van wat er moest gebeuren en daarin hebben wij hem blind vertrouwd.”

Casper: “De software van Figlo heeft mij op elke vraag een antwoord kunnen geven, vertaald in een begrijpelijke visuele weergave”

De kracht van financieel inzicht

Aan de hand van het overzicht Scenario’s & Events heeft Fred vervolgens de risico’s besproken. In onvoorziene omstandigheden zijn er maatregelen getroffen om eventuele financiële klappen op te vangen. In het geval van een overlijden was de situatie niet voor beide partners even goed geregeld. Annejet zou Casper financieel netjes achterlaten, maar andersom niet. Casper: “Door middel van de scenario-analyse in Figlo werd visueel weergegeven wat het effect zou zijn van bepaalde keuzes. De gevolgen werden heel duidelijk in beeld gebracht. Op basis van deze heldere uitkomsten en het advies van Fred, heb ik onder andere een overlijdensrisicoverzekering afgesloten.”

Ook Annejet is te spreken over de wijze waarop de persoonlijke scenario’s werden gevisualiseerd. “Grafieken zeggen zoveel meer dan woorden. Voor mij was het nu veel makkelijker om de informatie te begrijpen. In ons geval waren de groene cijfers een extra bevestiging dat we het beter hebben gedaan dan gedacht.”

Het Persoonlijke Hypotheekadviesrapport van Annejet en Casper heeft Fred vervolgens gefinetuned. Met een mooi resultaat ook. Als Annejet de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, is hun koopwoning in Dubbeldam volledig afbetaald en kunnen zij tot die tijd hun leven leiden zónder financiële beperkingen.

Fred Dorsman (links) in gesprek met klanten Casper en Annejet
Aandacht voor life events

De AFM is dit jaar gestart met een uitgebreid onderzoek naar de wijze waarop adviezen op het gebied van hypothecair krediet in de praktijk tot stand komen. Een van de aandachtspunten zal zijn of de adviseur voldoende rekening heeft gehouden met calamiteiten zoals arbeidsongeschiktheid, overlijden en werkloosheid.

Vanwege de economische ontwikkelingen baseren steeds meer adviseurs hun adviezen momenteel op Consumptief of Netto Besteedbaar Inkomen (CBI/NBI) berekeningen. Figlo Hypotheken biedt een duidelijk overzicht met het effect van de hypotheek op het budget. Ook tijdens alle life events. Door middel van een grondige inventarisatie wordt beoordeeld of de hypotheek voldoet aan de gestelde normen en of de klant zijn gewenste levensstijl kan behouden.

Wat is de verhouding tussen de rente die je betaalt en aflost? Hoe ontwikkelen de woonlasten zich en wat is er nodig om leuke dingen te kunnen blijven doen? Om op deze vragen het antwoord te krijgen heeft Fred samen met het stel in Figlo Hypotheken die grondige inventarisatie doorlopen.

Haalbaarheid en betaalbaarheid

Annejet is altijd al in loondienst geweest en kwam met een werkgeversverklaring makkelijk weg. Als zzp’er zorgde Casper daarentegen voor een groot spanningsveld in het aankoopproces. Voor Fred was zijn inkomensverklaring een uitdaging. Deze verklaring moet aan allerlei normen en eisen voldoen en het inkomen wordt niet alleen door de adviseur, maar ook nog door een derde partij beoordeeld. Dat je als ondernemer ook een administratieve verantwoordelijkheid hebt, is Casper tijdens dit proces duidelijk geworden. “Het belang van een goede jaarrekening zie ik nu in. Boekhouden op een bierviltje zal ik vanaf nu niet meer doen.”

Ondernemersinkomen

Casper is zelfstandig ondernemer en runt een fitnessschool in Dordrecht. Annejet is praktijkmanager bij een dentale zorgverlener. Ze hebben een bruisende lifestyle en genieten van de mooie verre reizen die ze samen maken. De reden dat Annejet en Casper voor advies bij Fred hebben aangeklopt, is er een waarvan je hoopt dat ook andere stellen hier eens bij stil staan. Het stel wilde van Fred weten of hun financiële huishouding nog matcht met hun huidige doelen en toekomstplannen. Hoe zien de scenario’s eruit bij arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, overlijden en pensioen? Ze hadden de wens uitgesproken om hun huurappartement vaarwel te zeggen en samen op zoek te gaan naar een koopwoning. Ze hadden geen haast, maar er was wel een sterke voorkeur voor Dubbeldam. Het voormalige zelfstandige dorp op het Eiland van Dordrecht, dat nu een wijk van die stad is. Annejet: ‘’We hadden bij Fred uitgesproken dat we de luxe en comfort die we nu hebben wilden behouden. Een koopwoning is het doel, maar daarvoor wilden we niet krom moeten liggen om de hypotheek af te kunnen lossen.”

Annejet: “We willen niet krom moeten liggen voor de hypotheek”

Dat Finalliance een tevreden klantenkring heeft die graag reclame maakt voor hun adviseur, blijkt uit het gesprek dat ik mocht bijwonen tussen klant en adviseur. Door mond-tot-mondreclame van vrienden en familieleden zijn Annejet (35 jaar) en Casper (33 jaar) bij Fred terechtgekomen voor de aankoop van hun eerste koopwoning. Fred heeft Annejet en Casper in het aankoopproces van A tot Z begeleid. Sinds een week heeft het stel de sleutels van hun gewenste koopwoning. Met hen blikken we terug op het proces dat hieraan voorafging.

Fred Dorsman runt samen met zijn compagnon Annette van den Heuvel het financieel advieskantoor Finalliance Financial Life Planners in Barendrecht. Ze geven hun klanten al ruim 12 jaar een gezonde blik op financiële planning, hypotheken en echtscheiding. Een tevreden klant is voor Fred en Annette de beste reclame.

elkaar blind vertrouwen als het erop aan komt

Klant en adviseur:

KAVITA’S FINTALK