Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Hans Groven is Productowner Team Product & Paul Stokbroeks is Senior Marketeer bij Obvion Hypotheken
interview

Door nog beter uit te leggen hoe het gebruik van brondata bij Obvion werkt hoopt de geldverstrekker nog meer adviseurs te stimuleren ook die eerste stap te zetten. Zo is er een duidelijke uitleg en toelichting te vinden in het adviseursportaal, verschijnen er publicaties en best practices, worden adviseursbijeenkomsten georganiseerd en kunnen adviseurs met vragen terecht bij de accountmanagers.

Dinsdag 20 mei was Obvion gastheer van een van de SEH Themabijeenkomsten over brondata in samenwerking met HDN. Tijdens deze interactieve bijeenkomst konden adviseurs zelf ervaren hoe brondata helpt om het eerste klantgesprek beter voor te bereiden, het advies scherper te maken en de hypotheekaanvraag efficiënter en met minder documenten af te ronden. Stokbroeks: “We hopen natuurlijk dat die kennismaking de deelnemende adviseurs enthousiast heeft gemaakt om ook actief met brondata aan de slag te gaan. Het is nu nog te overzien, maar de mogelijkheden breiden zich heel snel uit. (Snelle) adoptie vinden we daarom noodzakelijk. Obvion helpt de adviseur daarbij. Die wil tenslotte klanten zo goed mogelijk blijven ondersteunen, nu én in de toekomst.”

SEH Themabijeenkomst

Dat Obvion een van de koperlopers is met brondata bleek vorig jaar toen de geldverstrekker genomineerd was voor de Gouden Lotus Award Brondata, een initiatief van InFinance in samenwerking met HDN. De nominatie is gebaseerd op HDN-data, waarbij de belangrijkste indicator het percentage van hypotheekaanvragen is die met brondata zijn gedaan. Er wordt ook gekeken naar het gemiddelde aantal documenten per aanvraag en de gemiddelde doorlooptijd. Een snellere doorloop is een aanwijzing dat er meer is geautomatiseerd.

Dat er bij Obvion in vergelijking met andere geldverstrekkers meer hypotheekaanvragen met behulp van brondata worden aangevraagd, wil niet zeggen dat de finish in zicht is. Het aantal aanvragen met brondata is bij Obvion nog geen tien procent van het totaal. Wat betreft stimuleren en enthousiasmeren ligt er dus nog wel een grote uitdaging. Stokbroeks: “Als ik adviseurs spreek die actief gebruikmaken van brondata dan willen ze niet anders meer. Daarom zou ik tegen de adviseurs die nog afwachtend zijn willen zeggen: probeer en ervaar het gewoon. Dat gebeurt gelukkig ook al wel, want we zien een stijging in het gebruik van brondata bij adviseurs.”

Koploper in brondata

Obvion was een van de ondertekenaars van het Brondataconvenant dat op 1 januari 2025 is geëindigd. Het ultieme doel – de hypotheekaanvraag van een doorstromer volledig op basis van brondata geaccepteerd krijgen – was op dat moment nog niet bereikt. Door zowel de geldverstrekkers, intermediairs als tussenliggende softwarepartijen zijn er in de afgelopen twee jaar wel grote stappen gezet. Brondata staat inmiddels stevig op de agenda en alleen al daarom mag het convenant een succes genoemd worden. Hoewel de termijn van het convenant is verlopen, blijft brondata volgens één gezamenlijke standaard een belangrijke prioriteit in de hypotheekketen en voor HDN.

Tijdens de afsluitende bijeenkomst begin dit jaar, onderschreven alle partijen het belang hiervan en spraken ze hun ambitie uit om de ontwikkeling richting het oorspronkelijke convenantdoel samen voort te zetten. Paul Stokbroeks, Senior Marketeer bij Obvion: “We moeten er met alle convenant deelnemers aan werken om branchebreed het gebruik van brondata bij adviseurs en consumenten te stimuleren. In de gesprekken hierover met adviseurs krijgen wij regelmatig terug dat het niet helpt dat er geen uniformiteit is. Geldverstrekkers hanteren verschillende aanlevercriteria en ook het aantal documenten dat via brondata beschikbaar is, verschilt per geldverstrekker. Veel adviseurs kiezen er daarom voor brondata alleen te gebruiken in de oriëntatie- en inventarisatiefase. Daar ligt een duidelijke opdracht voor ons en de andere geldverstrekkers. Willen we dat er meer hypotheekaanvragen op basis van brondata worden verwerkt, dan moeten we er gezamenlijk voor zorgen dat er meer uniformiteit komt.” 

Brondataconvenant

Team Product waar Groven leiding aan geeft, houdt zich bezig met het toepassen van veranderingen in producten. Naast het implementeren van brondata heeft Team Product onlangs een koppeling gerealiseerd met de landelijke database waarin energielabels van gebouwen zijn opgenomen. Daarmee worden dagelijks de wijzigingen in de energielabels van de gehele hypotheekportefeuille bijgewerkt. Komt een klant door de aanpassing in aanmerking voor een duurzaamheidskorting (o.b.v. de voorwaarden), dan wordt dit automatisch aangepast.

Groven: “Ook dat is een voorbeeld van hoe brondata in het voordeel van de klant werkt. Voor Obvion is brondata niet alleen belangrijk voor een soepel aanvraagproces. Ook in de beheerfase heeft brondata toegevoegde waarde.  Omdat we helaas niet alles in een keer kunnen implementeren, maken we steeds opnieuw keuzes en afwegingen. Zo faciliteren we bijvoorbeeld het HDN Informatiebericht (IA/IX) nog niet omdat die informatie (en meer) voor adviseurs al beschikbaar is in ons adviseursportaal. Het HDN Informatiebericht biedt voordelen, maar er zijn andere toepassingen die de adviseur meer voordelen opleveren, zoals het uitbreiden van de bestaande bronnen, aansluiten van meer dataleveranciers als Datakeeper, Iwize en Veilig Ophalen en deelname aan Goed Idee.”

Het team van Groven implementeerde eerder dit jaar ook het Obvion Energiebespaarpakket en voerde vernieuwingen door bij de nieuwbouw-propositie. Het is een multidisciplinair team waar naast de commerciële disciplines, ook Compliance, Legal, Risk en Procesmanagement deel van uitmaken. “Dat maakt dat we vernieuwingen kunnen doorvoeren. Als een aanpassing bij ons langer duurt dan ligt dat vaak niet aan de besluitvorming, maar aan de technische koppelingen en realisatie die soms gewoon heel veel tijd kosten”, aldus Groven.

In het najaar van 2024 had de geldverstrekker uit Heerlen nog de primeur van de nieuwe aflossingsvrije hypotheekcheck van Datakeeper. Daarmee werd het mogelijk om met brondata een inkomensactualisatie te doen bij bestaande klanten met een aflossingsvrije hypotheek. Hierdoor kunnen adviseurs veel gerichter en efficiënter aan de slag met klanten die volgens de aflossingsvrije hypotheekcheck een risico lopen.

Keuzes maken

Overtuig jezelf door het te ervaren

Al sinds 2020 accepteert Obvion bij het beoordelen van hypotheekaanvragen brondata via Ockto. Dat maakt sindsdien het handmatig aanleveren van het UWV verzekeringsbericht en MijnPensioenOverzicht (MPO) overbodig. Daarna zijn er in de samenwerking met Ockto steeds meer fysieke stukken komen te vervallen in het hypotheekproces en is Obvion met meer dataleveranciers gaan samenwerken. Groven: “Op het moment dat er nieuwe data beschikbaar komt bij een brondataleverancier waarmee Obvion samenwerkt, dan nemen wij die af (volgens richtlijnen AVG) om onze processen verder te optimaliseren. Het direct beschikbaar stellen van data is een strategie die we al lang omarmen. Veel langer dan er brondata wordt gebruikt in de branche, kunnen adviseurs in het adviseursportaal van Obvion al de meest actuele klantgegevens inzien en downloaden.”

Eén van de adviseursbeloften van Obvion is: Alles voor een soepel proces. “Om die belofte waar te maken is het toepassen én gebruik van brondata belangrijk in het hypothekenproces”, vertelt Hans Groven, Productowner Team Product bij Obvion. “Brondata is niet alleen de toekomst, maar ook een triple-win. Het biedt (grote) voordelen voor zowel de adviseur, de klant als voor Obvion zelf. Brondata zou het aanvraagproces moeten ondersteunen: eenvoudiger én sneller.”

Een soepel proces met brondata

Hans Groven is Productowner Team Product & Paul Stokbroeks is Senior Marketeer bij Obvion Hypotheken

Door nog beter uit te leggen hoe het gebruik van brondata bij Obvion werkt hoopt de geldverstrekker nog meer adviseurs te stimuleren ook die eerste stap te zetten. Zo is er een duidelijke uitleg en toelichting te vinden in het adviseursportaal, verschijnen er publicaties en best practices, worden adviseursbijeenkomsten georganiseerd en kunnen adviseurs met vragen terecht bij de accountmanagers.

Dinsdag 20 mei was Obvion gastheer van een van de SEH Themabijeenkomsten over brondata in samenwerking met HDN. Tijdens deze interactieve bijeenkomst konden adviseurs zelf ervaren hoe brondata helpt om het eerste klantgesprek beter voor te bereiden, het advies scherper te maken en de hypotheekaanvraag efficiënter en met minder documenten af te ronden. Stokbroeks: “We hopen natuurlijk dat die kennismaking de deelnemende adviseurs enthousiast heeft gemaakt om ook actief met brondata aan de slag te gaan. Het is nu nog te overzien, maar de mogelijkheden breiden zich heel snel uit. (Snelle) adoptie vinden we daarom noodzakelijk. Obvion helpt de adviseur daarbij. Die wil tenslotte klanten zo goed mogelijk blijven ondersteunen, nu én in de toekomst.”

SEH Themabijeenkomst

Dat Obvion een van de koperlopers is met brondata bleek vorig jaar toen de geldverstrekker genomineerd was voor de Gouden Lotus Award Brondata, een initiatief van InFinance in samenwerking met HDN. De nominatie is gebaseerd op HDN-data, waarbij de belangrijkste indicator het percentage van hypotheekaanvragen is die met brondata zijn gedaan. Er wordt ook gekeken naar het gemiddelde aantal documenten per aanvraag en de gemiddelde doorlooptijd. Een snellere doorloop is een aanwijzing dat er meer is geautomatiseerd.

Dat er bij Obvion in vergelijking met andere geldverstrekkers meer hypotheekaanvragen met behulp van brondata worden aangevraagd, wil niet zeggen dat de finish in zicht is. Het aantal aanvragen met brondata is bij Obvion nog geen tien procent van het totaal. Wat betreft stimuleren en enthousiasmeren ligt er dus nog wel een grote uitdaging. Stokbroeks: “Als ik adviseurs spreek die actief gebruikmaken van brondata dan willen ze niet anders meer. Daarom zou ik tegen de adviseurs die nog afwachtend zijn willen zeggen: probeer en ervaar het gewoon. Dat gebeurt gelukkig ook al wel, want we zien een stijging in het gebruik van brondata bij adviseurs.”

Koploper in brondata

Obvion was een van de ondertekenaars van het Brondataconvenant dat op 1 januari 2025 is geëindigd. Het ultieme doel – de hypotheekaanvraag van een doorstromer volledig op basis van brondata geaccepteerd krijgen – was op dat moment nog niet bereikt. Door zowel de geldverstrekkers, intermediairs als tussenliggende softwarepartijen zijn er in de afgelopen twee jaar wel grote stappen gezet. Brondata staat inmiddels stevig op de agenda en alleen al daarom mag het convenant een succes genoemd worden. Hoewel de termijn van het convenant is verlopen, blijft brondata volgens één gezamenlijke standaard een belangrijke prioriteit in de hypotheekketen en voor HDN.

Tijdens de afsluitende bijeenkomst begin dit jaar, onderschreven alle partijen het belang hiervan en spraken ze hun ambitie uit om de ontwikkeling richting het oorspronkelijke convenantdoel samen voort te zetten. Paul Stokbroeks, Senior Marketeer bij Obvion: “We moeten er met alle convenant deelnemers aan werken om branchebreed het gebruik van brondata bij adviseurs en consumenten te stimuleren. In de gesprekken hierover met adviseurs krijgen wij regelmatig terug dat het niet helpt dat er geen uniformiteit is. Geldverstrekkers hanteren verschillende aanlevercriteria en ook het aantal documenten dat via brondata beschikbaar is, verschilt per geldverstrekker. Veel adviseurs kiezen er daarom voor brondata alleen te gebruiken in de oriëntatie- en inventarisatiefase. Daar ligt een duidelijke opdracht voor ons en de andere geldverstrekkers. Willen we dat er meer hypotheekaanvragen op basis van brondata worden verwerkt, dan moeten we er gezamenlijk voor zorgen dat er meer uniformiteit komt.” 

Brondataconvenant

Overtuig jezelf door het te ervaren

Al sinds 2020 accepteert Obvion bij het beoordelen van hypotheekaanvragen brondata via Ockto. Dat maakt sindsdien het handmatig aanleveren van het UWV verzekeringsbericht en MijnPensioenOverzicht (MPO) overbodig. Daarna zijn er in de samenwerking met Ockto steeds meer fysieke stukken komen te vervallen in het hypotheekproces en is Obvion met meer dataleveranciers gaan samenwerken. Groven: “Op het moment dat er nieuwe data beschikbaar komt bij een brondataleverancier waarmee Obvion samenwerkt, dan nemen wij die af (volgens richtlijnen AVG) om onze processen verder te optimaliseren. Het direct beschikbaar stellen van data is een strategie die we al lang omarmen. Veel langer dan er brondata wordt gebruikt in de branche, kunnen adviseurs in het adviseursportaal van Obvion al de meest actuele klantgegevens inzien en downloaden.”

Team Product waar Groven leiding aan geeft, houdt zich bezig met het toepassen van veranderingen in producten. Naast het implementeren van brondata heeft Team Product onlangs een koppeling gerealiseerd met de landelijke database waarin energielabels van gebouwen zijn opgenomen. Daarmee worden dagelijks de wijzigingen in de energielabels van de gehele hypotheekportefeuille bijgewerkt. Komt een klant door de aanpassing in aanmerking voor een duurzaamheidskorting (o.b.v. de voorwaarden), dan wordt dit automatisch aangepast.

Groven: “Ook dat is een voorbeeld van hoe brondata in het voordeel van de klant werkt. Voor Obvion is brondata niet alleen belangrijk voor een soepel aanvraagproces. Ook in de beheerfase heeft brondata toegevoegde waarde.  Omdat we helaas niet alles in een keer kunnen implementeren, maken we steeds opnieuw keuzes en afwegingen. Zo faciliteren we bijvoorbeeld het HDN Informatiebericht (IA/IX) nog niet omdat die informatie (en meer) voor adviseurs al beschikbaar is in ons adviseursportaal. Het HDN Informatiebericht biedt voordelen, maar er zijn andere toepassingen die de adviseur meer voordelen opleveren, zoals het uitbreiden van de bestaande bronnen, aansluiten van meer dataleveranciers als Datakeeper, Iwize en Veilig Ophalen en deelname aan Goed Idee.”

Het team van Groven implementeerde eerder dit jaar ook het Obvion Energiebespaarpakket en voerde vernieuwingen door bij de nieuwbouw-propositie. Het is een multidisciplinair team waar naast de commerciële disciplines, ook Compliance, Legal, Risk en Procesmanagement deel van uitmaken. “Dat maakt dat we vernieuwingen kunnen doorvoeren. Als een aanpassing bij ons langer duurt dan ligt dat vaak niet aan de besluitvorming, maar aan de technische koppelingen en realisatie die soms gewoon heel veel tijd kosten”, aldus Groven.

In het najaar van 2024 had de geldverstrekker uit Heerlen nog de primeur van de nieuwe aflossingsvrije hypotheekcheck van Datakeeper. Daarmee werd het mogelijk om met brondata een inkomensactualisatie te doen bij bestaande klanten met een aflossingsvrije hypotheek. Hierdoor kunnen adviseurs veel gerichter en efficiënter aan de slag met klanten die volgens de aflossingsvrije hypotheekcheck een risico lopen.

Keuzes maken

Eén van de adviseursbeloften van Obvion is: Alles voor een soepel proces. “Om die belofte waar te maken is het toepassen én gebruik van brondata belangrijk in het hypothekenproces”, vertelt Hans Groven, Productowner Team Product bij Obvion. “Brondata is niet alleen de toekomst, maar ook een triple-win. Het biedt (grote) voordelen voor zowel de adviseur, de klant als voor Obvion zelf. Brondata zou het aanvraagproces moeten ondersteunen: eenvoudiger én sneller.”

Een soepel proces met brondata

interview