Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Kansrijke adviesmomenten

op een presenteerblaadje

shutterstock_127375112.png

Eind mei introduceerde Florius de tool ‘Kansrijke Momenten’ voor adviseurs. De tool creëert op data gebaseerde signalen, die aanleiding kunnen zijn voor een adviserend of informerend gesprek met de klant. Adviseurs kunnen inmiddels al relevante klantdata ophalen voor de thema’s verduurzamen, renteherziening en aflossingsvrij. “Het stelt de adviseur in staat om op het juiste moment relevante informatie te verstrekken en daarmee het maximale uit zijn bestaande klantrelaties te halen”, vertelt Karin Polman, directeur van Florius.

Het eerste thema waarmee de adviseurs eind mei binnen het Florius Adviseurs Netwerk (FAN) aan de slag konden gaan was ‘verduurzamen’. De tool Kansrijke Momenten selecteert daarvoor huizenbezitters voor wie woningverduurzaming interessant kan zijn op basis van hun ‘energiebespaarpotentieel’. Hiervoor gebruikt Florius naast de eigen leendata ook openbare data die een rol spelen bij woningverduurzaming, zoals woningtype, bouwjaar en energielabel, en loan-to-value (LTV). Die verschillende data worden samengevoegd tot een kant-en-klare adviestrigger, waarmee de adviseur proactief zijn klant kan benaderen voor een gesprek.

Het thematabblad binnen FAN toont de adviseur welke huizenbezitter met woningverduurzaming het meeste kan behalen. Voor het gebruik van deze thematabbladen geldt: voorwaarde is dat klanten vooraf toestemming hebben gegeven om hun gegevens te delen met hun hypotheekadviseur. Zolang een klant die toestemming niet heeft gegeven, verschijnt er in de mijnFlorius-omgeving een pop-up om deze toestemming alsnog te geven.

Begin augustus werd aan de tool Kansrijke Momenten het tabblad ‘renteherziening’ toegevoegd. Op basis van deze dataselectie ziet de adviseur daar in een oogopslag van welke klanten de rentevasteperiode bijna is afgelopen. Klanten ontvangen van Florius een eerste aankondiging vier maanden voor het einde van de rentevastperiode en kunnen drie maanden van tevoren een nieuwe rentevastperiode kiezen. Kansrijke Momenten fungeert in dit geval als reminder om contact met de klant op te nemen om de mogelijkheden te bespreken.

Eind augustus volgde de introductie van het tabblad ‘aflossingsvrij’. Daar ziet de adviseur een overzicht van klanten die door Florius of de adviseur benaderd moeten worden in het kader van het dossier ‘aflossingsvrije hypotheken’. De adviseur kan binnen de tool gelijk samen met de klant de hypotheekcheck invullen om het risico te bepalen, intenties te bespreken en eventuele vervolgstappen te zetten. Daarmee kan de adviseur zijn rol pakken op het dossier aflossingsvrij. Wil hij deze rol niet actief oppakken, dan zoekt de geldverstrekker zelf contact met de betreffende klanten. Het ontwikkelteam van Florius blijft werken aan het verder uitbreiden van de mogelijkheden van ‘Kansrijke Momenten’.

Nieuwe thema’s

“Het geeft je een gevoel van totale ontzorging”

De inzet van data en digitalisering is een van de belangrijkste speerpunten van Florius. Dat zien we enerzijds terug in het aanvraagproces van de geldverstrekker, waar brondata en digitaal ondertekenen (via Evidos) wordt ingezet als onderdeel van het totale acceptatieproces. Daarbij heeft de geldverstrekker een volledig digitale en instant hypotheekverstrekking als stip op de horizon staan. Anderzijds zet Florius data en digitalisering in om de dienstverlening aan het intermediair uit te breiden. Kansrijke Momenten is hiervan een voorbeeld in de beheerfase.

Polman: “Florius beschikt over geavanceerde en kostbare tooling voor dataselectie. Maar met de Kansrijke Momenten alleen ben je er nog niet. Het is de adviseur die de klant persoonlijk kent en op basis van die kennis duiding geeft aan deze ruwe kansrijke momenten. Door die twee slim te combineren kunnen we de klant samen optimaal bedienen. Een samenspel waarin Florius een ondersteunende bijdrage levert aan de rol van de adviseur in het beheerproces.”

Slim combineren

Die woorden van de Florius-directeur klinken Paul Robbe van Robbe Financiële Raadgevers uit Oosterhout als muziek in de oren. “Dat is precies de rol die wij graag willen oppakken. Dan spreek ik niet alleen voor mijn eigen kantoor, maar ik denk ook voor een groot deel van de intermediaire adviesmarkt. Om die rol in het beheerproces goed uit te kunnen voeren is data nodig. Met name voor het in omvang kleine tot middelgrote advieskantoor kan ik mij voorstellen dat het fijn is om deze adviestriggers kosteloos op een presenteerblaadje aangereikt te krijgen en daarmee een actieve rol te pakken in de beheerfase. De ervaring leert dat ieder moment van aandacht door de klant wordt gewaardeerd, zeker als het hun eigen portemonnee raakt.”

Het kantoor van Robbe heeft al verschillende ervaringen met de Kansrijke Momenten van Florius opgedaan. “Op basis van de dossiers die we op het thema verduurzamen hebben opgepakt, kan ik met recht zeggen dat het heel prettig werkt. Het geeft je een gevoel van totale ontzorging. Eigenlijk zoals wij met plezier en succes onze klanten bedienen, doet Florius dat voor ons als adviseur en dient het daarmee ook het klantbelang.”

Eerste ervaringen

Digitalisering kan het persoonlijke juist enorm versterken

Robbe Financiële Raadgevers is een familiebedrijf, in 1965 opgericht door de vader van Paul Robbe. Ruim vijftig financieel specialisten staan er dagelijks klaar om de landelijke klantenkring van Robbe de Factor A te laten ervaren. Daarbij staat de A niet voor advies, maar voor aandacht. “Echte oprechte en persoonlijke aandacht voor de klant, die geven wij al 55 jaar lang”, zegt Robbe. Dat blijft niet onopgemerkt, in 2019 won het kantoor de VVP Advies Award voor het meest klantgerichte advieskantoor van Nederland.

Begin jaren negentig beschikte het kantoor al over een professioneel administratiepakket voor klantbeheer, waarin de klantdata overzichtelijk werden vastgelegd. Robbe: “Naarmate de automatisering zich ontwikkelde, groeiden ook de investeringen die nodig waren om op dat gebied bij te blijven. We zijn om die reden op een bepaald moment overgestapt van volledig in eigen beheer naar meer gestandaardiseerde adviespakketten en beheeroplossingen.”

Robbe Financiële Raadgevers

“Ieder moment van aandacht wordt door een klant gewaardeerd”

Digitalisering staat in de beleving van Robbe niet op gespannen voet met het persoonlijke dat zijn kantoor wil uitstralen. Sterker, hij is ervan overtuigd dat digitalisering het persoonlijke juist enorm kan versterken. “Een reden om proactief contact op te nemen met je klant en daarmee je relevantie te tonen, versterkt de klantband. Zeker als je een grote klantportefeuille hebt, kun je met de huidige marktomstandigheden bijna oneindig je klanten blijven bedienen en lagere maandlasten bezorgen. Dat doen wij al geruime tijd, dus juist daarom kan ik initiatieven zoals de Kansrijke Momenten van Florius die dit voor alle adviseurs mogelijk maken, alleen maar toejuichen en hopen dat andere geldverstrekkers dit voorbeeld zullen volgen. Actueler dan de bron kun je niet zijn tenslotte.”

Digitaal persoonlijk

interview

paul_robbe_fotocredits_jorn_op_den_buijs_.jpg

Fotograaf: Jorn op den Buijs

Paul Robbe
karin_polman_bijgesneden.jpg
Karin Polman

In de HypoVak week liet Paul Staps, Manager Intermediaire Verkoop bij Florius, de kijkers naar zijn masterclass zien hoe een adviseur met behulp van de tool ‘Kansrijke Momenten’ binnen de adviseursportal FAN, zijn bestaande klanten proactief kan bedienen en zijn portefeuille zo optimaal mogelijk kan beheren. Hij staat in deze HypoVak-masterclass stil bij de inmiddels drie beschikbare thema’s: renteherziening, verduurzaming en aflossingsvrij. 

Masterclass – Kansrijke adviesmomenten voor proactief beheer

Kansrijke adviesmomenten

op een presenteerblaadje

Eind mei introduceerde Florius de tool ‘Kansrijke Momenten’ voor adviseurs. De tool creëert op data gebaseerde signalen, die aanleiding kunnen zijn voor een adviserend of informerend gesprek met de klant. Adviseurs kunnen inmiddels al relevante klantdata ophalen voor de thema’s verduurzamen, renteherziening en aflossingsvrij. “Het stelt de adviseur in staat om op het juiste moment relevante informatie te verstrekken en daarmee het maximale uit zijn bestaande klantrelaties te halen”, vertelt Karin Polman, directeur van Florius.

Het eerste thema waarmee de adviseurs eind mei binnen het Florius Adviseurs Netwerk (FAN) aan de slag konden gaan was ‘verduurzamen’. De tool Kansrijke Momenten selecteert daarvoor huizenbezitters voor wie woningverduurzaming interessant kan zijn op basis van hun ‘energiebespaarpotentieel’. Hiervoor gebruikt Florius naast de eigen leendata ook openbare data die een rol spelen bij woningverduurzaming, zoals woningtype, bouwjaar en energielabel, en loan-to-value (LTV). Die verschillende data worden samengevoegd tot een kant-en-klare adviestrigger, waarmee de adviseur proactief zijn klant kan benaderen voor een gesprek.

Het thematabblad binnen FAN toont de adviseur welke huizenbezitter met woningverduurzaming het meeste kan behalen. Voor het gebruik van deze thematabbladen geldt: voorwaarde is dat klanten vooraf toestemming hebben gegeven om hun gegevens te delen met hun hypotheekadviseur. Zolang een klant die toestemming niet heeft gegeven, verschijnt er in de mijnFlorius-omgeving een pop-up om deze toestemming alsnog te geven.

Begin augustus werd aan de tool Kansrijke Momenten het tabblad ‘renteherziening’ toegevoegd. Op basis van deze dataselectie ziet de adviseur daar in een oogopslag van welke klanten de rentevasteperiode bijna is afgelopen. Klanten ontvangen van Florius een eerste aankondiging vier maanden voor het einde van de rentevastperiode en kunnen drie maanden van tevoren een nieuwe rentevastperiode kiezen. Kansrijke Momenten fungeert in dit geval als reminder om contact met de klant op te nemen om de mogelijkheden te bespreken.

Eind augustus volgde de introductie van het tabblad ‘aflossingsvrij’. Daar ziet de adviseur een overzicht van klanten die door Florius of de adviseur benaderd moeten worden in het kader van het dossier ‘aflossingsvrije hypotheken’. De adviseur kan binnen de tool gelijk samen met de klant de hypotheekcheck invullen om het risico te bepalen, intenties te bespreken en eventuele vervolgstappen te zetten. Daarmee kan de adviseur zijn rol pakken op het dossier aflossingsvrij. Wil hij deze rol niet actief oppakken, dan zoekt de geldverstrekker zelf contact met de betreffende klanten. Het ontwikkelteam van Florius blijft werken aan het verder uitbreiden van de mogelijkheden van ‘Kansrijke Momenten’.

Nieuwe thema’s

De inzet van data en digitalisering is een van de belangrijkste speerpunten van Florius. Dat zien we enerzijds terug in het aanvraagproces van de geldverstrekker, waar brondata en digitaal ondertekenen (via Evidos) wordt ingezet als onderdeel van het totale acceptatieproces. Daarbij heeft de geldverstrekker een volledig digitale en instant hypotheekverstrekking als stip op de horizon staan. Anderzijds zet Florius data en digitalisering in om de dienstverlening aan het intermediair uit te breiden. Kansrijke Momenten is hiervan een voorbeeld in de beheerfase.

Polman: “Florius beschikt over geavanceerde en kostbare tooling voor dataselectie. Maar met de Kansrijke Momenten alleen ben je er nog niet. Het is de adviseur die de klant persoonlijk kent en op basis van die kennis duiding geeft aan deze ruwe kansrijke momenten. Door die twee slim te combineren kunnen we de klant samen optimaal bedienen. Een samenspel waarin Florius een ondersteunende bijdrage levert aan de rol van de adviseur in het beheerproces.”

Slim combineren

Die woorden van de Florius-directeur klinken Paul Robbe van Robbe Financiële Raadgevers uit Oosterhout als muziek in de oren. “Dat is precies de rol die wij graag willen oppakken. Dan spreek ik niet alleen voor mijn eigen kantoor, maar ik denk ook voor een groot deel van de intermediaire adviesmarkt. Om die rol in het beheerproces goed uit te kunnen voeren is data nodig. Met name voor het in omvang kleine tot middelgrote advieskantoor kan ik mij voorstellen dat het fijn is om deze adviestriggers kosteloos op een presenteerblaadje aangereikt te krijgen en daarmee een actieve rol te pakken in de beheerfase. De ervaring leert dat ieder moment van aandacht door de klant wordt gewaardeerd, zeker als het hun eigen portemonnee raakt.”

Het kantoor van Robbe heeft al verschillende ervaringen met de Kansrijke Momenten van Florius opgedaan. “Op basis van de dossiers die we op het thema verduurzamen hebben opgepakt, kan ik met recht zeggen dat het heel prettig werkt. Het geeft je een gevoel van totale ontzorging. Eigenlijk zoals wij met plezier en succes onze klanten bedienen, doet Florius dat voor ons als adviseur en dient het daarmee ook het klantbelang.”

Eerste ervaringen

Robbe Financiële Raadgevers is een familiebedrijf, in 1965 opgericht door de vader van Paul Robbe. Ruim vijftig financieel specialisten staan er dagelijks klaar om de landelijke klantenkring van Robbe de Factor A te laten ervaren. Daarbij staat de A niet voor advies, maar voor aandacht. “Echte oprechte en persoonlijke aandacht voor de klant, die geven wij al 55 jaar lang”, zegt Robbe. Dat blijft niet onopgemerkt, in 2019 won het kantoor de VVP Advies Award voor het meest klantgerichte advieskantoor van Nederland.

Begin jaren negentig beschikte het kantoor al over een professioneel administratiepakket voor klantbeheer, waarin de klantdata overzichtelijk werden vastgelegd. Robbe: “Naarmate de automatisering zich ontwikkelde, groeiden ook de investeringen die nodig waren om op dat gebied bij te blijven. We zijn om die reden op een bepaald moment overgestapt van volledig in eigen beheer naar meer gestandaardiseerde adviespakketten en beheeroplossingen.”

Robbe Financiële Raadgevers

Digitalisering staat in de beleving van Robbe niet op gespannen voet met het persoonlijke dat zijn kantoor wil uitstralen. Sterker, hij is ervan overtuigd dat digitalisering het persoonlijke juist enorm kan versterken. “Een reden om proactief contact op te nemen met je klant en daarmee je relevantie te tonen, versterkt de klantband. Zeker als je een grote klantportefeuille hebt, kun je met de huidige marktomstandigheden bijna oneindig je klanten blijven bedienen en lagere maandlasten bezorgen. Dat doen wij al geruime tijd, dus juist daarom kan ik initiatieven zoals de Kansrijke Momenten van Florius die dit voor alle adviseurs mogelijk maken, alleen maar toejuichen en hopen dat andere geldverstrekkers dit voorbeeld zullen volgen. Actueler dan de bron kun je niet zijn tenslotte.”

Digitaal persoonlijk

“Het geeft je een gevoel van totale ontzorging”

Digitalisering kan het persoonlijke juist enorm versterken

“Ieder moment van aandacht wordt door een klant gewaardeerd”

shutterstock_127375112.png
karin_polman_bijgesneden.jpg
Karin Polman
paul_robbe_fotocredits_jorn_op_den_buijs_.jpg

Fotograaf: Jorn op den Buijs

Paul Robbe

In de HypoVak week liet Paul Staps, Manager Intermediaire Verkoop bij Florius, de kijkers naar zijn masterclass zien hoe een adviseur met behulp van de tool ‘Kansrijke Momenten’ binnen de adviseursportal FAN, zijn bestaande klanten proactief kan bedienen en zijn portefeuille zo optimaal mogelijk kan beheren. Hij staat in deze HypoVak-masterclass stil bij de inmiddels drie beschikbare thema’s: renteherziening, verduurzaming en aflossingsvrij. 

Masterclass – Kansrijke adviesmomenten voor proactief beheer