Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
hypovak 2021

Netwerkborrel

HypoVak werd afgesloten met een netwerkborrel op de beursvloer. In de achtertuin van ‘het huis van Credit Life’ konden adviseurs genieten van een optreden van Derick Stadwijk met Soul in je moerstaal. Ben van der Velden van Credit Life voerde de sfeer op met een fantastische solo op de mondharmonica. Zo kwam HypoVak 2021 swingend ten einde.

Slechte ervaringen

Zelf werd De Vries teleurgesteld door verschillende hypotheekadviseurs. Sinds 1990 tot nu kreeg hij op drie momenten het advies om de hypotheekrente twintig jaar vast te zetten, en dat terwijl de rente in die tijd alleen maar is gedaald. “Ik heb besloten om niet meer naar een tussenpersoon te luisteren en alleen maar de dagrente aan te houden. Dat heeft me veel geld bespaard.”

Zijn drie tips om een topdienstverlener te worden:

  • Minimaliseer de rentekosten en het risico van de klant (bewijsbaar) over een vooraf afgesproken periode
  • Plan jaarlijks een gesprek in met de klant om dit resultaat te bespreken
  • Leg verantwoording af

Plenair debat

Tijdens het plenaire debat ‘Innoverend naar een topadvies’ gingen Hans Buursink (Nationale-Nederlanden), Arjé Pappie (De Hypotheekshop Watergraafsmeer en Badhoevedorp), Perry Dizij (Credit Life) en Nathan Brouwer (Figlo) het debat aan over thema’s die moeten leiden naar een topadvies. Met een aantal stellingen werd de zaal meegenomen in onderwerpen als innovatie, compliance, de verwachtingen van adviseurs richting aanbieders en andersom.

HypoVak werd plenair afgesloten door dienstenmarketeer Wouter de Vries. Tijdens een humorvolle sessie gaf hij hypotheekadviseurs tips voor een duurzaam topadvies. Voor hem betekent een topadvies dat je moet uitblinken in drie p’s: personeel, product, processen. “In een topdienstverlening is de contactfrequentie cruciaal. Wacht niet twintig jaar na het afsluiten van een hypotheek tot u weer contact opneemt met de klant”, aldus De Vries.

De begroting 2022 heeft 1 miljard extra uitgetrokken voor een woningbouwimpuls. Volgens Boelhouwer is dat gewoon veel te weinig om iets te bereiken. “Ik denk dat alle gewilde maatregelen zo’n 5 miljard per jaar zouden gaan kosten. Ik denk dus dat er weinig van die maatregelen terecht gaat komen. Wat moeten we dan wel doen? Minder bouwen? Goedkoper bouwen? Die vraag zullen met z’n allen de komende jaren moeten beantwoorden.”

Kunnen we dat betalen?

Er is nog geen nieuw kabinet, maar op basis van de verkiezingsprogramma’s en de begroting voor 2022 kan Boelhouwer wel voorspellen in welke richting de politiek zal bewegen om het woningvraagstuk op te lossen. Boelhouwer: “Er komt een minister van wonen. Het verhogen van de woningbouwproductie naar 100.000 blijft het streven. Alleen zien we dat hiervoor in de verkiezingsprogramma’s nauwelijks geld voor wordt uitgetrokken. Ik denk daarnaast dat er, naast binnenstedelijke locaties, ook op buitenstedelijke locaties gebouwd zal gaan worden.”

Ook ziet Boelhouwer dat er meer mogelijkheden en regelingen gaan ontstaan voor koopstarters, zoals bouwsparen, premieregelingen of aflossen richting de 40 jaar.

Wat doet de politiek?

Boelhouwer ziet een aantal mogelijke oplossingen voor het vraagstuk van de te krappe woningmarkt.

  • Vergroten woningbouwproductie
  • Aanbod van marktconforme woningen verbeteren
  • Tijdelijke woningen bouwen
  • Splitsen woningen
  • Innovatie woningproductie
  • Collectieve woonvormen
  • Creatie flexibele schil op de woningmarkt
  • Meer regionale spreiding
  • Verhoog investeringscapaciteit bij corporaties
  • Oplossen bestuurlijk vacuüm woningbouwtaakstelling (instanties wijzen naar elkaar. Niemand is echt verantwoordelijk)
  • Actievere rol gemeenten
  • Houd bouwregels simpel en nationaal.

Oplossing woningmarktvraagstuk

Voor hypotheekadviseurs is het sinds 2010 een groot lichtpunt: het aantal hypotheekaanvragen neemt ieder jaar fors toe. Boelhouwer plaatst daar wel een waarschuwing bij: “Het laatste kwartaal neemt het aantal aanvragen weer wat af en bovendien is het aantal aanvragen voor woningverkoop behoorlijk gedaald. Het totaal aantal hypotheekaanvragen wordt nu nog enigszins op peil gehouden door de bij- en oversluiters, maar over 2/3 jaar is dat segment op. Bereid je er dus op voor dat de markt dan een stuk dunner wordt voor jullie. Ik zou me daarom in de komende jaren meer richten op klantonderhoud, want de hypotheekverkoop zakt in.”

De woningprijzen stijgen nog gewoon door, alhoewel Boelhouwer in het laatste kwartaal wel een lichte afvlakking van de stijging ziet. “Ik denk wel dat prijzen de komende tijd iets minder hard zullen stijgen. We kunnen natuurlijk niet jarenlang met prijsstijgingen van 20% doorgaan.”

Richt je op klantonderhoud

De politiek wil dat er 100.000 woningen per jaar gebouwd worden en daar zijn we volgens Boelhouwer nog heel ver van verwijderd. Sterker nog: de woningproductie is volgens hem in de afgelopen jaren alleen maar verminderd, al zie je nu een kleine stijging. Het aantal verleende bouwvergunningen zit nu rond de 70.000. Boelhouwer: “En zelfs als de productie in de komende jaren naar de 100.000 gaat wordt in 2024 nog een woningtekort verwacht van 3,9%. In de veertig jaar dat ik de woningmarkt onderzoek heb ik dat nog nooit meegemaakt.” Tegelijkertijd staat het aanbod van bestaande koopwoningen op een zeer laag niveau. De markt is dus extreem krap.

Bouwen, bouwen, bouwen

Peter Boelhouwer

De Nederlandse woningmarkt is extreem krap en de hypotheekverkoop zakt de komende jaren behoorlijk in. Die boodschap had Peter Boelhouwer, Hoogleraar Huisvestingssystemen aan de TU Delft, voor de hypotheekadviseurs in de plenaire zaal. Hij nam zijn publiek tijdens de HypoVak Conference mee in de belangrijkste trends op de woningmarkt, knelpunten en mogelijke oplossingen. Met de die dag gepubliceerde nieuwste statistieken van de Monitor Koopwoningmarkt kon het niet actueler.

Allereerst kwam de bevolkingsontwikkeling aan bod. Sinds 2012 neemt die alleen maar toe (met uitzondering van het coronajaar 2020). Dat heeft vooral te maken met arbeidsmigratie. Deze stijging zal zich naar verwachting gewoon doorzetten, en daarmee ook de enorme woningdruk.

Ga het gesprek aan

De Jong kwam vervolgens tot een aantal kernpunten waarom duurzaamheid een mooi thema is voor de adviseur:

  • De klant vraagt er steeds meer om (adviesbehoefte)
  • Overheid dwingt af
  • De markt faciliteert het steeds meer.

De tips van De Jong richting de adviseur: “Verdiep je in het thema, kijk wat je zelf kan doen. Ga in gesprek met klanten en businesspartners, neem het onderwerp mee in gesprek met klanten en eis duurzaam beleid van geldverstrekkers.”

Duurzaam adviseren

Fred de Jong (HAN University of Applied Sciences) benadrukte op het podium het belang van duurzaamheid in het vakgebied van hypotheken. Bijna 100% van de toeschouwers vindt duurzaamheid volgens een snelle zaalcheck belangrijk. Ook overheden en toezichthouders zetten zich hiervoor in. De Jong vertelt dat zij al dwingende afspraken hebben gemaakt met de Europese Green Deal (in 2050 klimaatneutraal continent) en middels de sustainable development goals van de VN. De Jong: “Van de financiële sector wordt wat dat betreft een grote rol verwacht. Ook van de hypotheekadviseur wordt dit verwacht. De overheid stimuleert dit momenteel nog vriendelijk, in de toekomst komt daar meer dwang bij kijken.”

Personal branding: Frits Huffnagel

Citymarketeer Frits Huffnagel (Castro Communicatie) hield de hypotheekadviseur vervolgens een spiegel voor tijdens zijn voordracht over personal branding. Veel succesvolle personen hebben van hun eigen naam een succesvol merk gemaakt en dat kan de adviseur ook, aldus Huffnagel.

Zijn tien tips voor de adviseur:

  • Kijk waar je motivatie ligt
  • Definieer je publiek; beperk je tot een specifieke doelgroep
  • Wees authentiek; wees echt, de waarheid is prachtig
  • Wees consistent in je boodschap
  • Blijf in beeld via netwerken en social media
  • Denk en beslis vanuit je kracht/sterktes. Realiseer wat je sterktes zijn, vraag dat aan anderen
  • Creëer een positieve impact en zorg voor waarde
  • Brands zijn niet statisch; blijf flexibel
  • You win some, you lose some. Is niet erg, je kan niet iedereen pleasen
  • Pluk de vruchten van je succes. Goodwill door personal branding.

Procedeer in begrijpelijke taal

Diezelfde procedure zou ook de adviseur moeten verrichten, vindt Ruinaard. “Hou bij een klacht van een consument indien mogelijk ruimte voor bemiddeling. Komt het uiteindelijk tot een klachtenprocedure bij Kifid, procedeer dan in begrijpelijke taal. Vermijd uitstel. Bedenk bij de mondelinge behandeling wie er van je kantoor aanwezig is. Stuur degene die het contact met de consument heeft gehad. Dit mondt vaak uit in een prettig gesprek met de klant.”

Het is zeer belangrijk voor de adviseur om een goede vastlegging van het adviestraject te hebben, benadrukt Ruinaard vervolgens. “Het gaat daarbij om de gesprekken, het advies zelf en van de overweging om tot het advies te komen. En ook als er daarna nog contact is met de klant: leg dat goed vast. Dit kan van groot belang zijn tijdens de behandeling van de klacht bij het Kifid.”

Na de uitreiking van de allereerste Groene Lotus Award betrad Eveline Ruinaard, voorzitter van de Geschillencommissie van Kifid, het plenaire podium van HypoVak. Zij bracht de adviseurs op de hoogte van de trends en ontwikkelingen rond klachten van consumenten. 16% van de klachten die bij het Kifid binnenkomt gaat over hypothecaire financieringen. Het aantal klachten rond hypotheken neemt de laatste jaren gelukkig wat af. In 2018 kwamen er 784 klachten binnen over hypotheken, in 2019 waren dat er 732 en in 2020 waren dat er nog maar 500. “Dat varieert van klachten over niet passend advies tot aan het in gebreke zijn van nazorg

Tijdens HypoVak 2021 konden bijna 1.300 aanwezige hypotheekadviseurs elkaar weer fysiek in de ogen kijken en daar was iedereen maar wat blij mee. Op het podium van de Midden Nederland Hallen in Barneveld wisselden de onderwerpen elkaar af: van een duurzaam hypotheekadvies tot personal branding.

Oude tijden herleven tijdens HypoVak 2021

Netwerkborrel

HypoVak werd afgesloten met een netwerkborrel op de beursvloer. In de achtertuin van ‘het huis van Credit Life’ konden adviseurs genieten van een optreden van Derick Stadwijk met Soul in je moerstaal. Ben van der Velden van Credit Life voerde de sfeer op met een fantastische solo op de mondharmonica. Zo kwam HypoVak 2021 swingend ten einde.

Slechte ervaringen

Zelf werd De Vries teleurgesteld door verschillende hypotheekadviseurs. Sinds 1990 tot nu kreeg hij op drie momenten het advies om de hypotheekrente twintig jaar vast te zetten, en dat terwijl de rente in die tijd alleen maar is gedaald. “Ik heb besloten om niet meer naar een tussenpersoon te luisteren en alleen maar de dagrente aan te houden. Dat heeft me veel geld bespaard.”

Zijn drie tips om een topdienstverlener te worden:

  • Minimaliseer de rentekosten en het risico van de klant (bewijsbaar) over een vooraf afgesproken periode
  • Plan jaarlijks een gesprek in met de klant om dit resultaat te bespreken
  • Leg verantwoording af

Plenair debat

Tijdens het plenaire debat ‘Innoverend naar een topadvies’ gingen Hans Buursink (Nationale-Nederlanden), Arjé Pappie (De Hypotheekshop Watergraafsmeer en Badhoevedorp), Perry Dizij (Credit Life) en Nathan Brouwer (Figlo) het debat aan over thema’s die moeten leiden naar een topadvies. Met een aantal stellingen werd de zaal meegenomen in onderwerpen als innovatie, compliance, de verwachtingen van adviseurs richting aanbieders en andersom.

HypoVak werd plenair afgesloten door dienstenmarketeer Wouter de Vries. Tijdens een humorvolle sessie gaf hij hypotheekadviseurs tips voor een duurzaam topadvies. Voor hem betekent een topadvies dat je moet uitblinken in drie p’s: personeel, product, processen. “In een topdienstverlening is de contactfrequentie cruciaal. Wacht niet twintig jaar na het afsluiten van een hypotheek tot u weer contact opneemt met de klant”, aldus De Vries.

De begroting 2022 heeft 1 miljard extra uitgetrokken voor een woningbouwimpuls. Volgens Boelhouwer is dat gewoon veel te weinig om iets te bereiken. “Ik denk dat alle gewilde maatregelen zo’n 5 miljard per jaar zouden gaan kosten. Ik denk dus dat er weinig van die maatregelen terecht gaat komen. Wat moeten we dan wel doen? Minder bouwen? Goedkoper bouwen? Die vraag zullen met z’n allen de komende jaren moeten beantwoorden.”

Kunnen we dat betalen?

Er is nog geen nieuw kabinet, maar op basis van de verkiezingsprogramma’s en de begroting voor 2022 kan Boelhouwer wel voorspellen in welke richting de politiek zal bewegen om het woningvraagstuk op te lossen. Boelhouwer: “Er komt een minister van wonen. Het verhogen van de woningbouwproductie naar 100.000 blijft het streven. Alleen zien we dat hiervoor in de verkiezingsprogramma’s nauwelijks geld voor wordt uitgetrokken. Ik denk daarnaast dat er, naast binnenstedelijke locaties, ook op buitenstedelijke locaties gebouwd zal gaan worden.”

Ook ziet Boelhouwer dat er meer mogelijkheden en regelingen gaan ontstaan voor koopstarters, zoals bouwsparen, premieregelingen of aflossen richting de 40 jaar.

Wat doet de politiek?

Boelhouwer ziet een aantal mogelijke oplossingen voor het vraagstuk van de te krappe woningmarkt.

  • Vergroten woningbouwproductie
  • Aanbod van marktconforme woningen verbeteren
  • Tijdelijke woningen bouwen
  • Splitsen woningen
  • Innovatie woningproductie
  • Collectieve woonvormen
  • Creatie flexibele schil op de woningmarkt
  • Meer regionale spreiding
  • Verhoog investeringscapaciteit bij corporaties
  • Oplossen bestuurlijk vacuüm woningbouwtaakstelling (instanties wijzen naar elkaar. Niemand is echt verantwoordelijk)
  • Actievere rol gemeenten
  • Houd bouwregels simpel en nationaal.

Oplossing woningmarktvraagstuk

Voor hypotheekadviseurs is het sinds 2010 een groot lichtpunt: het aantal hypotheekaanvragen neemt ieder jaar fors toe. Boelhouwer plaatst daar wel een waarschuwing bij: “Het laatste kwartaal neemt het aantal aanvragen weer wat af en bovendien is het aantal aanvragen voor woningverkoop behoorlijk gedaald. Het totaal aantal hypotheekaanvragen wordt nu nog enigszins op peil gehouden door de bij- en oversluiters, maar over 2/3 jaar is dat segment op. Bereid je er dus op voor dat de markt dan een stuk dunner wordt voor jullie. Ik zou me daarom in de komende jaren meer richten op klantonderhoud, want de hypotheekverkoop zakt in.”

De woningprijzen stijgen nog gewoon door, alhoewel Boelhouwer in het laatste kwartaal wel een lichte afvlakking van de stijging ziet. “Ik denk wel dat prijzen de komende tijd iets minder hard zullen stijgen. We kunnen natuurlijk niet jarenlang met prijsstijgingen van 20% doorgaan.”

Richt je op klantonderhoud

De politiek wil dat er 100.000 woningen per jaar gebouwd worden en daar zijn we volgens Boelhouwer nog heel ver van verwijderd. Sterker nog: de woningproductie is volgens hem in de afgelopen jaren alleen maar verminderd, al zie je nu een kleine stijging. Het aantal verleende bouwvergunningen zit nu rond de 70.000. Boelhouwer: “En zelfs als de productie in de komende jaren naar de 100.000 gaat wordt in 2024 nog een woningtekort verwacht van 3,9%. In de veertig jaar dat ik de woningmarkt onderzoek heb ik dat nog nooit meegemaakt.” Tegelijkertijd staat het aanbod van bestaande koopwoningen op een zeer laag niveau. De markt is dus extreem krap.

Bouwen, bouwen, bouwen

Peter Boelhouwer

De Nederlandse woningmarkt is extreem krap en de hypotheekverkoop zakt de komende jaren behoorlijk in. Die boodschap had Peter Boelhouwer, Hoogleraar Huisvestingssystemen aan de TU Delft, voor de hypotheekadviseurs in de plenaire zaal. Hij nam zijn publiek tijdens de HypoVak Conference mee in de belangrijkste trends op de woningmarkt, knelpunten en mogelijke oplossingen. Met de die dag gepubliceerde nieuwste statistieken van de Monitor Koopwoningmarkt kon het niet actueler.

Allereerst kwam de bevolkingsontwikkeling aan bod. Sinds 2012 neemt die alleen maar toe (met uitzondering van het coronajaar 2020). Dat heeft vooral te maken met arbeidsmigratie. Deze stijging zal zich naar verwachting gewoon doorzetten, en daarmee ook de enorme woningdruk.

Ga het gesprek aan

De Jong kwam vervolgens tot een aantal kernpunten waarom duurzaamheid een mooi thema is voor de adviseur:

  • De klant vraagt er steeds meer om (adviesbehoefte)
  • Overheid dwingt af
  • De markt faciliteert het steeds meer.

De tips van De Jong richting de adviseur: “Verdiep je in het thema, kijk wat je zelf kan doen. Ga in gesprek met klanten en businesspartners, neem het onderwerp mee in gesprek met klanten en eis duurzaam beleid van geldverstrekkers.”

Duurzaam adviseren

Fred de Jong (HAN University of Applied Sciences) benadrukte op het podium het belang van duurzaamheid in het vakgebied van hypotheken. Bijna 100% van de toeschouwers vindt duurzaamheid volgens een snelle zaalcheck belangrijk. Ook overheden en toezichthouders zetten zich hiervoor in. De Jong vertelt dat zij al dwingende afspraken hebben gemaakt met de Europese Green Deal (in 2050 klimaatneutraal continent) en middels de sustainable development goals van de VN. De Jong: “Van de financiële sector wordt wat dat betreft een grote rol verwacht. Ook van de hypotheekadviseur wordt dit verwacht. De overheid stimuleert dit momenteel nog vriendelijk, in de toekomst komt daar meer dwang bij kijken.”

Personal branding: Frits Huffnagel

Citymarketeer Frits Huffnagel (Castro Communicatie) hield de hypotheekadviseur vervolgens een spiegel voor tijdens zijn voordracht over personal branding. Veel succesvolle personen hebben van hun eigen naam een succesvol merk gemaakt en dat kan de adviseur ook, aldus Huffnagel.

Zijn tien tips voor de adviseur:

  • Kijk waar je motivatie ligt
  • Definieer je publiek; beperk je tot een specifieke doelgroep
  • Wees authentiek; wees echt, de waarheid is prachtig
  • Wees consistent in je boodschap
  • Blijf in beeld via netwerken en social media
  • Denk en beslis vanuit je kracht/sterktes. Realiseer wat je sterktes zijn, vraag dat aan anderen
  • Creëer een positieve impact en zorg voor waarde
  • Brands zijn niet statisch; blijf flexibel
  • You win some, you lose some. Is niet erg, je kan niet iedereen pleasen
  • Pluk de vruchten van je succes. Goodwill door personal branding.

Procedeer in begrijpelijke taal

Diezelfde procedure zou ook de adviseur moeten verrichten, vindt Ruinaard. “Hou bij een klacht van een consument indien mogelijk ruimte voor bemiddeling. Komt het uiteindelijk tot een klachtenprocedure bij Kifid, procedeer dan in begrijpelijke taal. Vermijd uitstel. Bedenk bij de mondelinge behandeling wie er van je kantoor aanwezig is. Stuur degene die het contact met de consument heeft gehad. Dit mondt vaak uit in een prettig gesprek met de klant.”

Het is zeer belangrijk voor de adviseur om een goede vastlegging van het adviestraject te hebben, benadrukt Ruinaard vervolgens. “Het gaat daarbij om de gesprekken, het advies zelf en van de overweging om tot het advies te komen. En ook als er daarna nog contact is met de klant: leg dat goed vast. Dit kan van groot belang zijn tijdens de behandeling van de klacht bij het Kifid.”

Na de uitreiking van de allereerste Groene Lotus Award betrad Eveline Ruinaard, voorzitter van de Geschillencommissie van Kifid, het plenaire podium van HypoVak. Zij bracht de adviseurs op de hoogte van de trends en ontwikkelingen rond klachten van consumenten. 16% van de klachten die bij het Kifid binnenkomt gaat over hypothecaire financieringen. Het aantal klachten rond hypotheken neemt de laatste jaren gelukkig wat af. In 2018 kwamen er 784 klachten binnen over hypotheken, in 2019 waren dat er 732 en in 2020 waren dat er nog maar 500. “Dat varieert van klachten over niet passend advies tot aan het in gebreke zijn van nazorg

Tijdens HypoVak 2021 konden bijna 1.300 aanwezige hypotheekadviseurs elkaar weer fysiek in de ogen kijken en daar was iedereen maar wat blij mee. Op het podium van de Midden Nederland Hallen in Barneveld wisselden de onderwerpen elkaar af: van een duurzaam hypotheekadvies tot personal branding.

Oude tijden herleven tijdens HypoVak 2021

hypovak 2021