Op donderdag 23 november rolt ING bij Studio 21 in Hilversum de rode loper uit voor haar intermediaire relaties die naar het ING Hypotheekevent 2023 toekomen. Hen staat ook dit jaar weer een verrassend programma vol inspiratie, informatie en entertainment te wachten. Dagvoorzitter Hélène Hendriks ontvangt naast Folkert van der Ploeg als gastheer, onder andere Natalie Aartsen, Hoofd Lenen, Sparen en Retailbeleggen bij de AFM en meteoroloog Amara Onwuka op het plenaire podium. Ook ING-hoofdeconoom Marieke Blom is er dit jaar weer bij en praat de gasten bij over de laatste ontwikkelingen in de markt en daarbuiten. Daarnaast vertelt directeur Ballast Nedam Development Onno Dwars, de adviseurs meer over de voortrekkersrol die hij vervult op het gebied van verduurzamen en waarom het loont om voor de troepen uit te lopen. Op het programma staat nog een aantal verassende sprekers, die worden afgewisseld met live entertainment.
Voor Van der Ploeg is het Hypotheekevent een mooie gelegenheid om heel veel adviseurs te spreken en van hen te horen wat hen drijft, waar ze behoefte aan hebben en hoe ING hierin kan voorzien. “Het intermediair is en blijft ontzettend belangrijk voor ING. Onze campagne heet niet voor niets ’t Begint bij jou. Dat is niet alleen een campagne, dat is een mindset. Een kompas dat onze koers bepaalt. Elke dag zetten we met elkaar weer alles op alles om het steeds een beetje beter te doen voor het intermediair en voor klanten. Dát is waar ik het voor doe en dat is wat mij voldoening geeft”.
Door het continue proces van het verder optimaliseren van hypotheekprocessen zorgt ING ervoor dat de financieel adviseur meer tijd overhoudt voor zijn klant. Bijvoorbeeld door de mogelijkheid om de Inkomensbepaling Loondienst (IBL) te gebruiken ter vervanging van de werkgeversverklaring. Of door inkomensverklaringen voor ondernemers te accepteren van gespecialiseerde partijen als Raadhuys, overviewz, Pentrax en Zakelijk Inkomen. Terwijl ING streeft naar standaardisatie om sneller en efficiënter te worden voor zowel het intermediair als de klant, komt er ook steeds meer ruimte voor maatwerk. Verantwoord maatwerk is volgens de hypotheekverstrekker noodzakelijk én mogelijk om ook klantsegmenten zoals bijvoorbeeld expats, ondernemers of zeer vermogende klanten te kunnen bedienen. Daarbij verwijzend naar de oplossingen voor hypotheken met hogere hoofdsommen of de zogenaamde complexe casussen. De bank heeft geïnvesteerd in een speciaal team voor maatwerkoplossingen en organiseerde in het afgelopen jaar talloze workshops met voorbeeldcasussen en tips om adviseurs te ondersteunen bij het indienen van deze hypotheekaanvragen. Van der Ploeg: “Vanuit de markt en het intermediair is veel vraag naar verantwoord maatwerk en daar spelen wij graag op in. We zien dat er in Nederland een grote groep klanten is die meer nodig heeft dan de zogenaamde ‘standaardoplossingen’. Voor die segmenten hebben we aparte processen ingericht, uiteraard passend binnen de bestaande regelgeving. Daarin werken we nauw samen met het intermediair. Voor die klanten blijven we doorontwikkelen, gevoed door ervaringen en vragen vanuit de adviespraktijk.”
“Duurzaam wonen levert financiële gezondheid op”
Voor Van der Ploeg is er een duidelijke koppeling tussen verduurzamen en financiële gezondheid; deze gaan hand in hand. Het begint bij inzicht en overzicht in je financiële gezondheid. Hoe sta je ervoor, wat zijn je maandlasten en kun je die naar beneden brengen? Een duurzamer huis kan daar bijvoorbeeld aan bijdragen. Het energielabel wordt volgens hem een fundamenteel onderdeel van het totale financiële plaatje van een klant bij aanschaf en financiering van een nieuwe woning. Onderzoek van Calcasa toonde eerder al aan dat woningen met een slecht energielabel in waarde afnemen. “Bewustwording creëert inzicht en inzicht zet aan tot actie. Samen met het intermediair willen we gaan ontdekken wat de beste manieren zijn om die klanten te informeren en tot actie over te laten gaan. Met een huisscan van homeQGo krijgt de klant inzicht in de verduurzamingsmaatregelen van de eigen woning met een indicatie van de kosten, besparingen en subsidies. Ook kunnen klanten direct gelinkt worden aan een installateur voor een vrijblijvende offerte.
ING wil vooral ook bestaande klanten activeren om daarna ook de volgende stap te zetten om het energielabel daadwerkelijk te verbeteren. Dat verhoogt de (toekomstige) waarde van de woning, geeft meer woongenoot, levert een (toekomstige) besparing op en is daarmee meestal goed voor de financiële fitheid van de klant. We werken op dit moment uit wat nodig is om dit op een eenvoudige wijze te realiseren en hopen daar binnenkort meer over te kunnen vertellen. Daarbij werken we aan de ontwikkeling van mogelijkheden die de bestaande klant inzicht geeft of een lopende hypotheek nog wel past bij de huidige persoonlijke situatie, en waar relevant, het advies om hierover met een adviseur in gesprek te gaan. Daarmee zetten we een volgende stap in het financieel fit houden van onze klanten.”
Verduurzamen is een groot maatschappelijk vraagstuk dat volgens Van der Ploeg naast producten en diensten ook gaat over hoe je klanten op een heel persoonlijke manier bewust maakt en weet te activeren om hiermee aan de slag te gaan. “Om dat te bereiken moeten we samen met financieel adviseurs op het juiste moment bij de klant in beeld komen met relevante inzichten en eenvoudige oplossingen die bijdragen aan de energietransitie. Om de stap van inzicht naar activatie te kunnen maken moeten we niet alleen de klant kennen, maar ook begrijpen wat op individueel niveau zijn uitdagingen zijn. Daarin speelt data een belangrijke rol. In co-creatie met de adviseur en de klant gaan wij met die klantreis de komende tijd aan de slag. Verbetering van processen, systemen en dienstverlening staat hierbij centraal. Een thuis voor alle klanten met financiële veerkracht en oog voor de planeet is hierbij ons uitgangspunt. Met zo’n negen miljoen klanten en een brede portefeuille waarin alle soorten huizen (van label G to A++) zijn gefinancierd is dat een grote uitdaging en tegelijkertijd een enorme kans”.
Begin vorig jaar introduceerde ING de Duurzaamheidskorting. Die is inmiddels uitgebreid zodat de consument 24 maanden de tijd heeft om de verduurzaming van de woning tot minimaal energielabel-A te realiseren. Sinds april biedt ING ook extra financieringsruimte om te verduurzamen. Dit via de bekende Energiebesparende voorzieningen (EBV) als een klant al exact weet wat er aan verduurzaming gedaan gaat worden of via het Energiebespaarbudget (EBB) als dat nog minder duidelijk is. De extra financiering wordt in een apart (“groen”) bouwdepot gezet voor wettelijk toegestane verduurzamende maatregelen.
Ongeveer 30% van de nieuwe en 20% van de bestaande hypotheken bij ING heeft een energielabel-A of hoger, vertelt Van der Ploeg. “De uitdaging is om klanten met een minder ‘groen’ energielabel bewust te maken van de gevolgen die het huidige energielabel heeft voor de eigen financiële gezondheid en de leefbaarheid van toekomstige generaties. Daarbij moeten we voorkomen dat er een tweedeling ontstaat tussen mensen die deze stap kunnen maken en zij die wel willen verduurzamen maar dit niet kunnen vanuit financieel oogpunt. Ook die mensen meenemen in het belang van en de mogelijkheden tot verduurzaming is een uitdaging waar we voor staan. Een uitdaging die we als ING graag aangaan. Want onze ambitie om bij te dragen aan de financiële gezondheid van onze klanten en een gezondere planeet is groot en die vertalen we naar duurzame vooruitgang voor iedereen”.
“Maatwerk is noodzakelijk én mogelijk”
Voordat hij in 2022 bij ING begon was Van der Ploeg werkzaam bij Aegon als Chief Data and Innovation Officer (CDO) en verantwoordelijk voor het beheren en optimaliseren van alle data gerelateerde activiteiten en innovaties. De geboren Fries studeerde economie in Groningen en begon zijn carrière bij Aegon als trainee. Hij bleef er daarna nog ruim tien jaar in verschillende functies werkzaam en deed daarbij ook ervaring op met het intermediaire kanaal en hun behoeftes. Door zijn ervaring in de domeinen data, digitaal en innovatie te benutten in de relatie met het intermediair denkt hij dat ING het verschil zal gaan maken.
Van der Ploeg: “De hypotheekketen is traditioneel ingericht. Als ING zien we daarin kansen voor innovatie en datagedreven oplossingen waar het intermediair en de klant profijt van hebben. Van een hypotheekverstrekker wordt vandaag de dag veel meer gevraagd. En terecht: de hypotheek is al lang geen op zichzelf staand product meer, maar onderdeel van een groter geheel van beslissingen waarmee de basis wordt gelegd voor de financiële gezondheid van een consument. En ja, een goede financiering van de woning is de basis daarvan, maar verzekeringen, sparen en/of beleggen en verduurzaming van de eigen woning zijn daar onlosmakelijk mee verbonden. Dat maakt een financieel adviseur een héél belangrijke gesprekspartner voor consumenten. Onze ambitie is een leidende positie op het gebied van wonen en dan met name op de thema’s verduurzamen en financiële gezondheid. Daar zijn we nog niet, maar daar werken we elke dag hard aan. Sommige oplossingen hebben wij het afgelopen jaar geïntroduceerd, andere oplossingen komen op kortere of lange termijn. Onze ambitie is fors, dat vereist dialoog met het intermediair en een meerjarig plan”.
Folkert van der Ploeg stuurt sinds 1 juli de nieuwe hypothekenorganisatie van ING aan. Onder leiding van de nieuwe directeur Wonen zet ING een volgende stap in de bediening van hypotheekklanten en intermediaire business partners. De focus ligt daarbij op financiële gezondheid en duurzaamheid: de stap van inzicht naar activatie moet financieel adviseurs en klanten in staat stellen om daarop actie te ondernemen.
ING gaat voor leidende positie door duurzame groei
Verduurzamen is een groot maatschappelijk vraagstuk dat volgens Van der Ploeg naast producten en diensten ook gaat over hoe je klanten op een heel persoonlijke manier bewust maakt en weet te activeren om hiermee aan de slag te gaan. “Om dat te bereiken moeten we samen met financieel adviseurs op het juiste moment bij de klant in beeld komen met relevante inzichten en eenvoudige oplossingen die bijdragen aan de energietransitie. Om de stap van inzicht naar activatie te kunnen maken moeten we niet alleen de klant kennen, maar ook begrijpen wat op individueel niveau zijn uitdagingen zijn. Daarin speelt data een belangrijke rol. In co-creatie met de adviseur en de klant gaan wij met die klantreis de komende tijd aan de slag. Verbetering van processen, systemen en dienstverlening staat hierbij centraal. Een thuis voor alle klanten met financiële veerkracht en oog voor de planeet is hierbij ons uitgangspunt. Met zo’n negen miljoen klanten en een brede portefeuille waarin alle soorten huizen (van label G to A++) zijn gefinancierd is dat een grote uitdaging en tegelijkertijd een enorme kans”.
Op donderdag 23 november rolt ING bij Studio 21 in Hilversum de rode loper uit voor haar intermediaire relaties die naar het ING Hypotheekevent 2023 toekomen. Hen staat ook dit jaar weer een verrassend programma vol inspiratie, informatie en entertainment te wachten. Dagvoorzitter Hélène Hendriks ontvangt naast Folkert van der Ploeg als gastheer, onder andere Natalie Aartsen, Hoofd Lenen, Sparen en Retailbeleggen bij de AFM en meteoroloog Amara Onwuka op het plenaire podium. Ook ING-hoofdeconoom Marieke Blom is er dit jaar weer bij en praat de gasten bij over de laatste ontwikkelingen in de markt en daarbuiten. Daarnaast vertelt directeur Ballast Nedam Development Onno Dwars, de adviseurs meer over de voortrekkersrol die hij vervult op het gebied van verduurzamen en waarom het loont om voor de troepen uit te lopen. Op het programma staat nog een aantal verassende sprekers, die worden afgewisseld met live entertainment.
Voor Van der Ploeg is het Hypotheekevent een mooie gelegenheid om heel veel adviseurs te spreken en van hen te horen wat hen drijft, waar ze behoefte aan hebben en hoe ING hierin kan voorzien. “Het intermediair is en blijft ontzettend belangrijk voor ING. Onze campagne heet niet voor niets ’t Begint bij jou. Dat is niet alleen een campagne, dat is een mindset. Een kompas dat onze koers bepaalt. Elke dag zetten we met elkaar weer alles op alles om het steeds een beetje beter te doen voor het intermediair en voor klanten. Dát is waar ik het voor doe en dat is wat mij voldoening geeft”.
Door het continue proces van het verder optimaliseren van hypotheekprocessen zorgt ING ervoor dat de financieel adviseur meer tijd overhoudt voor zijn klant. Bijvoorbeeld door de mogelijkheid om de Inkomensbepaling Loondienst (IBL) te gebruiken ter vervanging van de werkgeversverklaring. Of door inkomensverklaringen voor ondernemers te accepteren van gespecialiseerde partijen als Raadhuys, overviewz, Pentrax en Zakelijk Inkomen. Terwijl ING streeft naar standaardisatie om sneller en efficiënter te worden voor zowel het intermediair als de klant, komt er ook steeds meer ruimte voor maatwerk. Verantwoord maatwerk is volgens de hypotheekverstrekker noodzakelijk én mogelijk om ook klantsegmenten zoals bijvoorbeeld expats, ondernemers of zeer vermogende klanten te kunnen bedienen. Daarbij verwijzend naar de oplossingen voor hypotheken met hogere hoofdsommen of de zogenaamde complexe casussen. De bank heeft geïnvesteerd in een speciaal team voor maatwerkoplossingen en organiseerde in het afgelopen jaar talloze workshops met voorbeeldcasussen en tips om adviseurs te ondersteunen bij het indienen van deze hypotheekaanvragen. Van der Ploeg: “Vanuit de markt en het intermediair is veel vraag naar verantwoord maatwerk en daar spelen wij graag op in. We zien dat er in Nederland een grote groep klanten is die meer nodig heeft dan de zogenaamde ‘standaardoplossingen’. Voor die segmenten hebben we aparte processen ingericht, uiteraard passend binnen de bestaande regelgeving. Daarin werken we nauw samen met het intermediair. Voor die klanten blijven we doorontwikkelen, gevoed door ervaringen en vragen vanuit de adviespraktijk.”
“Duurzaam wonen levert financiële gezondheid op”
Voor Van der Ploeg is er een duidelijke koppeling tussen verduurzamen en financiële gezondheid; deze gaan hand in hand. Het begint bij inzicht en overzicht in je financiële gezondheid. Hoe sta je ervoor, wat zijn je maandlasten en kun je die naar beneden brengen? Een duurzamer huis kan daar bijvoorbeeld aan bijdragen. Het energielabel wordt volgens hem een fundamenteel onderdeel van het totale financiële plaatje van een klant bij aanschaf en financiering van een nieuwe woning. Onderzoek van Calcasa toonde eerder al aan dat woningen met een slecht energielabel in waarde afnemen. “Bewustwording creëert inzicht en inzicht zet aan tot actie. Samen met het intermediair willen we gaan ontdekken wat de beste manieren zijn om die klanten te informeren en tot actie over te laten gaan. Met een huisscan van homeQGo krijgt de klant inzicht in de verduurzamingsmaatregelen van de eigen woning met een indicatie van de kosten, besparingen en subsidies. Ook kunnen klanten direct gelinkt worden aan een installateur voor een vrijblijvende offerte.
ING wil vooral ook bestaande klanten activeren om daarna ook de volgende stap te zetten om het energielabel daadwerkelijk te verbeteren. Dat verhoogt de (toekomstige) waarde van de woning, geeft meer woongenoot, levert een (toekomstige) besparing op en is daarmee meestal goed voor de financiële fitheid van de klant. We werken op dit moment uit wat nodig is om dit op een eenvoudige wijze te realiseren en hopen daar binnenkort meer over te kunnen vertellen. Daarbij werken we aan de ontwikkeling van mogelijkheden die de bestaande klant inzicht geeft of een lopende hypotheek nog wel past bij de huidige persoonlijke situatie, en waar relevant, het advies om hierover met een adviseur in gesprek te gaan. Daarmee zetten we een volgende stap in het financieel fit houden van onze klanten.”
“Maatwerk is noodzakelijk én mogelijk”
Begin vorig jaar introduceerde ING de Duurzaamheidskorting. Die is inmiddels uitgebreid zodat de consument 24 maanden de tijd heeft om de verduurzaming van de woning tot minimaal energielabel-A te realiseren. Sinds april biedt ING ook extra financieringsruimte om te verduurzamen. Dit via de bekende Energiebesparende voorzieningen (EBV) als een klant al exact weet wat er aan verduurzaming gedaan gaat worden of via het Energiebespaarbudget (EBB) als dat nog minder duidelijk is. De extra financiering wordt in een apart (“groen”) bouwdepot gezet voor wettelijk toegestane verduurzamende maatregelen.
Ongeveer 30% van de nieuwe en 20% van de bestaande hypotheken bij ING heeft een energielabel-A of hoger, vertelt Van der Ploeg. “De uitdaging is om klanten met een minder ‘groen’ energielabel bewust te maken van de gevolgen die het huidige energielabel heeft voor de eigen financiële gezondheid en de leefbaarheid van toekomstige generaties. Daarbij moeten we voorkomen dat er een tweedeling ontstaat tussen mensen die deze stap kunnen maken en zij die wel willen verduurzamen maar dit niet kunnen vanuit financieel oogpunt. Ook die mensen meenemen in het belang van en de mogelijkheden tot verduurzaming is een uitdaging waar we voor staan. Een uitdaging die we als ING graag aangaan. Want onze ambitie om bij te dragen aan de financiële gezondheid van onze klanten en een gezondere planeet is groot en die vertalen we naar duurzame vooruitgang voor iedereen”.
Voordat hij in 2022 bij ING begon was Van der Ploeg werkzaam bij Aegon als Chief Data and Innovation Officer (CDO) en verantwoordelijk voor het beheren en optimaliseren van alle data gerelateerde activiteiten en innovaties. De geboren Fries studeerde economie in Groningen en begon zijn carrière bij Aegon als trainee. Hij bleef er daarna nog ruim tien jaar in verschillende functies werkzaam en deed daarbij ook ervaring op met het intermediaire kanaal en hun behoeftes. Door zijn ervaring in de domeinen data, digitaal en innovatie te benutten in de relatie met het intermediair denkt hij dat ING het verschil zal gaan maken.
Van der Ploeg: “De hypotheekketen is traditioneel ingericht. Als ING zien we daarin kansen voor innovatie en datagedreven oplossingen waar het intermediair en de klant profijt van hebben. Van een hypotheekverstrekker wordt vandaag de dag veel meer gevraagd. En terecht: de hypotheek is al lang geen op zichzelf staand product meer, maar onderdeel van een groter geheel van beslissingen waarmee de basis wordt gelegd voor de financiële gezondheid van een consument. En ja, een goede financiering van de woning is de basis daarvan, maar verzekeringen, sparen en/of beleggen en verduurzaming van de eigen woning zijn daar onlosmakelijk mee verbonden. Dat maakt een financieel adviseur een héél belangrijke gesprekspartner voor consumenten. Onze ambitie is een leidende positie op het gebied van wonen en dan met name op de thema’s verduurzamen en financiële gezondheid. Daar zijn we nog niet, maar daar werken we elke dag hard aan. Sommige oplossingen hebben wij het afgelopen jaar geïntroduceerd, andere oplossingen komen op kortere of lange termijn. Onze ambitie is fors, dat vereist dialoog met het intermediair en een meerjarig plan”.
ING gaat voor leidende positie door duurzame groei
Folkert van der Ploeg stuurt sinds 1 juli de nieuwe hypothekenorganisatie van ING aan. Onder leiding van de nieuwe directeur Wonen zet ING een volgende stap in de bediening van hypotheekklanten en intermediaire business partners. De focus ligt daarbij op financiële gezondheid en duurzaamheid: de stap van inzicht naar activatie moet financieel adviseurs en klanten in staat stellen om daarop actie te ondernemen.