Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
interview

De missie van het inkomensbedrijf van a.s.r. is door deze marktverschuiving aangescherpt in ‘iedereen inzetbaar en verzekerd’. Naast bestaande dienstverlening als een mkb-scan en het beweegprogramma a.s.r. Vitality wordt een aantal nieuwe diensten geïntroduceerd. Zo kan een eerste groep ondernemers met een MKB-Verzuim-ontzorgverzekering sinds kort gebruikmaken van de Appsentiemanager. Dit is een eenvoudige app waarmee de ondernemer medewerkers op een snelle manier ziek- en beter kan melden.

In de app worden een paar korte vragen gesteld en met een druk op de knop is de medewerker ziek- of beter gemeld. Daarnaast heeft a.s.r. sinds de tweede helft van dit jaar en eigen Dienstenwinkel. Hier vindt de ondernemer een uitgebreid aanbod van preventieve diensten, re-integratiediensten, opleidingen en trainingen die helpen en ondersteunen bij het inzetbaar houden en krijgen van werknemers. Dit zijn diensten van a.s.r. of van geselecteerde partners die aan de kwaliteitseisen van a.s.r. voldoen.

De verwachting is dat de adviseur vanaf begin volgend jaar zelf diensten in de Dienstenwinkel kan bestellen voor zijn klant en daarmee onderscheidend kan zijn in de markt. Dat pakket aan diensten in combinatie met een verzekeraar die de primaire processen op orde heeft, maakt volgens Keizer de stap voor (hypotheek)adviseurs, die meer over inkomen willen gaan adviseren, nog aantrekkelijker. “Er liggen heel veel kansen in het domein Inkomen voor adviseurs die hiermee serieus aan de slag willen gaan. We beschikken over een getalenteerde binnen- en buitendienst die de adviseur graag op weg wil helpen. Dus waar wacht je nog op, veel ondernemers zijn naar jou op zoek.”

De missie
Duurzame inzetbaarheid

Omdat a.s.r. werkt met raamwerkcontracten wordt een melding, die de ondernemer doet, ook verwerkt in alle andere relevante inkomensverzekeringen die het bedrijf bij a.s.r. heeft ondergebracht. Een ander voordeel van dit raamwerkcontract is dat het een totaaloverzicht geeft van de verzekeringen die zijn afgesloten. Het automatiseren van alle administratieve handelingen in het zakelijke domein kan naast gemak ook een afstand tussen adviseur/verzekeraar en de ondernemer creëren. Er zijn immers steeds minder contactmomenten. Daarom is het van belang voor zowel de adviseur als de verzekeraar dat je dicht bij de ondernemer komt te staan.

Waar het personeelstekort enerzijds digitalisering aanjaagt, biedt het anderzijds ook kansen. Om productief te blijven, moet de ondernemer alle zeilen bijzetten om zijn personeel te behouden. Dat vraagt om goed werkgeverschap en vitale medewerkers. Keizer: “De grijze golf maakt van het personeelstekort een structureel probleem waar bedrijven nog decennialang last van gaan hebben. De grote uitdaging is en wordt: hoe krijg en behoud ik personeel en hoe zorg ik dat ze vitaal en productief zijn? Door te investeren in je medewerkers en ze inzetbaar te houden en te krijgen. a.s.r. helpt ondernemers bij deze uitdaging. Het vitaal en fit houden van personeel ligt in het verlengde van de preventieve taken waar wij als inkomensverzekeraar al langer ervaring mee hebben. Bij de inkomensverzekering schuiven we met nieuwe dienstverlening op het gebied van vitaliteit beetje bij beetje op van het moment dat iemand uitvalt, naar het moment dat iemand klachten krijgt, en inmiddels ook naar het moment voordat die klachten kunnen ontstaan.”

Het thema inzetbaarheid wordt dus steeds belangrijker en de adviseur kan daarin zijn rol pakken. Onderzoek van MKB-Nederland wijst namelijk uit dat op het gebied van duurzame inzetbaarheid 75% van de mkb-ondernemers nog in de reactieve fase zit. Ze willen wel goed zijn voor hun personeel, maar echt doorpakken bij problemen op de werkvloer doen ze nog niet. “Onze inspanningen zijn dus vooral gericht op bewustwording creëren – bij die ondernemers – van de risico’s die zij lopen. Want een personeelslid dat vertrekt, komt niet zomaar weer terug. In de horeca hebben we dat na de coronaperiode zien gebeuren met alle gevolgen voor de ondernemer.”

“Duurzame inzetbaarheid is de nieuwe adviesmarkt”

De inkomensverzekeraar gaat nog breder investeren in de inzetbaarheid van medewerkers bij bedrijven met een inkomens- of verzuimoplossing. Die stap kan a.s.r. maken omdat het de primaire processen op orde heeft, waardoor de ondernemer meer tijd kan investeren in goed werkgeverschap. Frank Hilhorst is Projectmanager en Accountmanager Inkomen. Zijn werk binnen a.s.r. is erop gericht om zoveel mogelijk administratie bij de ondernemer weg te nemen door deze werkzaamheden te automatiseren. “Elk proces dat geautomatiseerd kan worden, geeft een ondernemer meer tijd om te ondernemen”, aldus Hilhorst.

In die zin ziet hij de krapte op de arbeidsmarkt als een aanjager voor verdere digitalisering. “Ondernemers hebben steeds minder tijd en willen aan administratieve taken zo min mogelijk van die schaarse tijd kwijt zijn. Bij a.s.r. investeren we daarom al langere tijd vergaand in het automatiseren van de processen. Digitaal ondernemersgemak creëren we door informatie die al ergens staat automatisch op te halen en zo dubbele invoer van dezelfde gegevens binnen een proces te elimineren.

Zo heeft a.s.r. een salariskoppeling ontwikkeld waarbij de verzekeringsadministratie van de verzekeraar alle mutaties maandelijks volledig automatisch ophaalt uit het salarissysteem van de werkgever. De accountant zet die gratis koppeling in het werkgeversportaal aan en de werkgever met een inkomensverzekering bij a.s.r. hoeft vervolgens niets meer te doen rond het aan- en afmelden van werknemers, salarisaanpassingen en wijzigingen van medewerkersgegevens.

“Met die koppeling maximaliseren we voor de ondernemer ook de zekerheid dat elke medewerker verzekerd is. Als a.s.r. beloven we de ondernemer dat, mocht er in dat proces toch iets fout gaan, dan is er voor die medewerker toch dekking op de verzuim- en inkomensverzekering”, aldus Joost Keizer, Specialist Vitaliteit & Duurzame Inzetbaarheid bij a.s.r.

Hij vervolgt: “Bij een schade keren we altijd de juiste bedragen uit en komt een na-verrekening niet voor. Het verzekeringssysteem beschikt tenslotte via de salariskoppeling over de meest actuele gegevens. Daarin loopt a.s.r. echt voorop in de markt. Nu we veel salarisverwerkers met succes hebben gekoppeld, hebben we ook de volgende stap gezet en dat is een koppeling creëren tussen onze verzekeringsadministratie en arbodiensten. Daarmee gaan we ook de ziekmeldingprocedure geheel digitaal uitwisselen. Één handeling van de werkgever brengt dan het gehele proces automatisch op gang. Wel altijd volgens het principe: digitaal waar het kan en persoonlijk waar dat nodig is.”

In een economie waar gebrek aan personeel een structureel probleem is geworden, moet de ondernemer geholpen worden bij het vergroten van de inzetbaarheid van medewerkers. Dat is precies waar het inkomensbedrijf van a.s.r. de pijlen op richt vanuit de missie: Iedereen inzetbaar en verzekerd.

De missie van
a.s.r. Inkomen: iedereen inzetbaar en verzekerd

Frank Hilhorst is Projectmanager en Accountmanager Inkomen bij a.s.r. verzekeringen & Joost Keizer is Specialist Vitaliteit & Duurzame Inzetbaarheid bij a.s.r. verzekeringen
interview
De missie

De missie van het inkomensbedrijf van a.s.r. is door deze marktverschuiving aangescherpt in ‘iedereen inzetbaar en verzekerd’. Naast bestaande dienstverlening als een mkb-scan en het beweegprogramma a.s.r. Vitality wordt een aantal nieuwe diensten geïntroduceerd. Zo kan een eerste groep ondernemers met een MKB-Verzuim-ontzorgverzekering sinds kort gebruikmaken van de Appsentiemanager. Dit is een eenvoudige app waarmee de ondernemer medewerkers op een snelle manier ziek- en beter kan melden. In de app worden een paar korte vragen gesteld en met een druk op de knop is de medewerker ziek- of beter gemeld.

Daarnaast heeft a.s.r. sinds de tweede helft van dit jaar en eigen Dienstenwinkel. Hier vindt de ondernemer een uitgebreid aanbod van preventieve diensten, re-integratiediensten, opleidingen en trainingen die helpen en ondersteunen bij het inzetbaar houden en krijgen van werknemers. Dit zijn diensten van a.s.r. of van geselecteerde partners die aan de kwaliteitseisen van a.s.r. voldoen.

De verwachting is dat de adviseur vanaf begin volgend jaar zelf diensten in de Dienstenwinkel kan bestellen voor zijn klant en daarmee onderscheidend kan zijn in de markt. Dat pakket aan diensten in combinatie met een verzekeraar die de primaire processen op orde heeft, maakt volgens Keizer de stap voor (hypotheek)adviseurs, die meer over inkomen willen gaan adviseren, nog aantrekkelijker. “Er liggen heel veel kansen in het domein Inkomen voor adviseurs die hiermee serieus aan de slag willen gaan. We beschikken over een getalenteerde binnen- en buitendienst die de adviseur graag op weg wil helpen. Dus waar wacht je nog op, veel ondernemers zijn naar jou op zoek.”


“Duurzame inzetbaarheid is de nieuwe adviesmarkt”

Duurzame inzetbaarheid

Omdat a.s.r. werkt met raamwerkcontracten wordt een melding, die de ondernemer doet, ook verwerkt in alle andere relevante inkomensverzekeringen die het bedrijf bij a.s.r. heeft ondergebracht. Een ander voordeel van dit raamwerkcontract is dat het een totaaloverzicht geeft van de verzekeringen die zijn afgesloten. Het automatiseren van alle administratieve handelingen in het zakelijke domein kan naast gemak ook een afstand tussen adviseur/verzekeraar en de ondernemer creëren. Er zijn immers steeds minder contactmomenten. Daarom is het van belang voor zowel de adviseur als de verzekeraar dat je dicht bij de ondernemer komt te staan.

Waar het personeelstekort enerzijds digitalisering aanjaagt, biedt het anderzijds ook kansen. Om productief te blijven, moet de ondernemer alle zeilen bijzetten om zijn personeel te behouden. Dat vraagt om goed werkgeverschap en vitale medewerkers. Keizer: “De grijze golf maakt van het personeelstekort een structureel probleem waar bedrijven nog decennialang last van gaan hebben. De grote uitdaging is en wordt: hoe krijg en behoud ik personeel en hoe zorg ik dat ze vitaal en productief zijn? Door te investeren in je medewerkers en ze inzetbaar te houden en te krijgen. a.s.r. helpt ondernemers bij deze uitdaging. Het vitaal en fit houden van personeel ligt in het verlengde van de preventieve taken waar wij als inkomensverzekeraar al langer ervaring mee hebben. Bij de inkomensverzekering schuiven we met nieuwe dienstverlening op het gebied van vitaliteit beetje bij beetje op van het moment dat iemand uitvalt, naar het moment dat iemand klachten krijgt, en inmiddels ook naar het moment voordat die klachten kunnen ontstaan.”

Het thema inzetbaarheid wordt dus steeds belangrijker en de adviseur kan daarin zijn rol pakken. Onderzoek van MKB-Nederland wijst namelijk uit dat op het gebied van duurzame inzetbaarheid 75% van de mkb-ondernemers nog in de reactieve fase zit. Ze willen wel goed zijn voor hun personeel, maar echt doorpakken bij problemen op de werkvloer doen ze nog niet. “Onze inspanningen zijn dus vooral gericht op bewustwording creëren – bij die ondernemers – van de risico’s die zij lopen. Want een personeelslid dat vertrekt, komt niet zomaar weer terug. In de horeca hebben we dat na de coronaperiode zien gebeuren met alle gevolgen voor de ondernemer.”

De inkomensverzekeraar gaat nog breder investeren in de inzetbaarheid van medewerkers bij bedrijven met een inkomens- of verzuimoplossing. Die stap kan a.s.r. maken omdat het de primaire processen op orde heeft, waardoor de ondernemer meer tijd kan investeren in goed werkgeverschap. Frank Hilhorst is Projectmanager en Accountmanager Inkomen. Zijn werk binnen a.s.r. is erop gericht om zoveel mogelijk administratie bij de ondernemer weg te nemen door deze werkzaamheden te automatiseren. “Elk proces dat geautomatiseerd kan worden, geeft een ondernemer meer tijd om te ondernemen”, aldus Hilhorst.

In die zin ziet hij de krapte op de arbeidsmarkt als een aanjager voor verdere digitalisering. “Ondernemers hebben steeds minder tijd en willen aan administratieve taken zo min mogelijk van die schaarse tijd kwijt zijn. Bij a.s.r. investeren we daarom al langere tijd vergaand in het automatiseren van de processen. Digitaal ondernemersgemak creëren we door informatie die al ergens staat automatisch op te halen en zo dubbele invoer van dezelfde gegevens binnen een proces te elimineren.

Zo heeft a.s.r. een salariskoppeling ontwikkeld waarbij de verzekeringsadministratie van de verzekeraar alle mutaties maandelijks volledig automatisch ophaalt uit het salarissysteem van de werkgever. De accountant zet die gratis koppeling in het werkgeversportaal aan en de werkgever met een inkomensverzekering bij a.s.r. hoeft vervolgens niets meer te doen rond het aan- en afmelden van werknemers, salarisaanpassingen en wijzigingen van medewerkersgegevens.

“Met die koppeling maximaliseren we voor de ondernemer ook de zekerheid dat elke medewerker verzekerd is. Als a.s.r. beloven we de ondernemer dat, mocht er in dat proces toch iets fout gaan, dan is er voor die medewerker toch dekking op de verzuim- en inkomensverzekering”, aldus Joost Keizer, Specialist Vitaliteit & Duurzame Inzetbaarheid bij a.s.r.

Hij vervolgt: “Bij een schade keren we altijd de juiste bedragen uit en komt een na-verrekening niet voor. Het verzekeringssysteem beschikt tenslotte via de salariskoppeling over de meest actuele gegevens. Daarin loopt a.s.r. echt voorop in de markt. Nu we veel salarisverwerkers met succes hebben gekoppeld, hebben we ook de volgende stap gezet en dat is een koppeling creëren tussen onze verzekeringsadministratie en arbodiensten. Daarmee gaan we ook de ziekmeldingprocedure geheel digitaal uitwisselen. Één handeling van de werkgever brengt dan het gehele proces automatisch op gang. Wel altijd volgens het principe: digitaal waar het kan en persoonlijk waar dat nodig is.”

De missie van
a.s.r. Inkomen: iedereen inzetbaar en verzekerd

In een economie waar gebrek aan personeel een structureel probleem is geworden, moet de ondernemer geholpen worden bij het vergroten van de inzetbaarheid van medewerkers. Dat is precies waar het inkomensbedrijf van a.s.r. de pijlen op richt vanuit de missie: Iedereen inzetbaar en verzekerd.