Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Interview
Emotionele beleving

Naast de functionele beleving heeft een advieskantoor vaak ook een emotionele beleving bij Obvion. Met oprechte aandacht maakt de geldverstrekker het verschil, zegt Van Westerveld. “De pay-off ’Hypotheken vanuit het hart’ is voor ons niet zomaar een kunstje of een loze kreet. De oprechte aandacht voor de relatie zit in ons DNA. Dat merk je aan de toegewijdheid waarmee onze collega’s in gesprek gaan met de adviseur en echt meedenken. Dat valt niet te kopiëren en wordt gewaardeerd door onze bestaande relaties. Niet voor niets introduceerden wij een aantal adviseursbeloften waar de adviseur ons aan mag houden. We luisteren en laten zien dat we luisteren. Dat doen we door in te spelen op dat wat de adviseur nodig heeft en medewerkers zoveel mogelijk de ruimte en tijd te geven om de adviseurs te woord te staan. Dat is voor ons een vanzelfsprekendheid.”

Bestaande klant kleurt groen

Als we inzoomen op woningverduurzaming dan heeft Obvion de focus op verduurzaming in het afgelopen jaar verder verscherpt. 'Een groene opt-out in de hypotheekofferte zorgt ervoor dat het thema woningverduurzaming onder de aandacht van de klant wordt gebracht. Ook dit jaar heeft Obvion opnieuw mooie duurzaamheidsresultaten, met onder andere meer dan 10.000 duurzaamheidsdepots voor nieuwe klanten én de rentekorting bij energielabel A of hoger. Meer dan 40% van de nieuwe klanten financierde verduurzaming dit jaar mee bij Obvion.

Ook de pilot woningverduurzaming voor bestaande klanten draagt bij aan dit succes. Binnen deze pilot zijn een aantal klanten uitgenodigd om onder voorwaarden gebruik te maken van een verduurzamingsdepot. De daadwerkelijk deelnemende klanten (1 op 20) hebben volledig geautomatiseerd een duurzaamheidsdepot van maximaal 9.000 euro aangevraagd. De komende periode wordt deze pilot onder meer bestaande klanten uitgerold.

“Door in deze pilot minder stukken op te vragen hebben we getracht de complexiteit uit het proces te halen”, vertelt Van Westerveld. “Een vereenvoudiging die in het adviestraject een tijdbesparing geeft, waardoor het minder hoeft te kosten. Dat maakt een verduurzamingsadvies voor een grotere groep mensen toegankelijk. Voor Obvion reden te meer om door te gaan met het verbeteren van die functionele beleving.”

“We halen de complexiteit uit het proces”

Geen standaard expertise

Naast een goed advies, zijn ook de financiële mogelijkheden die commerciële partijen aanbieden voor veel woningbezitters een belangrijk middel om woningverduurzaming te bevorderen. Obvion zoekt ook op dat vlak continu de vernieuwing. Zo startte de geldverstrekker 2023 met een uitbreiding van haar duurzaamheidskorting. Die wordt sindsdien al vanaf energielabel A of hoger verstrekt. Met deze verbetering stimuleert de geldverstrekker een bredere groep klanten om een duurzame woning te kopen of hun bestaande woning te verduurzamen. Zowel nieuwe als bestaande klanten komen bij de geldverstrekker in aanmerking voor de duurzaamheidskorting.

Sinds afgelopen zomer kan de adviseur bij Obvion ook gebruik maken van de huisscan van homeQgo. In minder dan twee minuten geeft die scan een eerste inzicht in verduurzamingsmogelijkheden voor een specifieke woning. Hiervoor hoeft de adviseur alleen de postcode en het huisnummer van de klant in te voeren. In het advies op maat dat hieruit wordt gegenereerd zijn ook de indicatieve prijzen, besparingen en mogelijke subsidies opgenomen. De scan maakt gebruik van openbare bronnen zoals het Kadaster, luchtfoto’s, en de hoogtekaart van Nederland. Nadat de adviseur het adviesrapport heeft gedeeld met de consument kunnen met één klik voorlopige offertes op maat aangevraagd worden bij gecontracteerde installateurs. Van Westerveld: “Energiebesparende maatregelen behoren niet altijd tot de standaard expertise van de adviseur. Daarom willen we, onder andere met de homeQgo huisscan, de adviseur op dat vlak waar mogelijk zo praktisch mogelijk faciliteren en een groen(er) hypotheek-advies mogelijk maken.”

Bij Obvion Hypotheken durven ze ook te kiezen voor de belangrijke maatschappelijke thema’s die niet alleen over ‘meer omzet’ gaan. “De terugverdientijd is niet waar verduurzamen over gaat”, zegt Igor Driessen, manager Sales & Intermediaire Zaken. “In de adviespraktijk wordt verduurzaming nog te vaak gereduceerd tot een aftreksom van investering en besparing. Maar met de keuze voor verduurzamen bepaal je mede de leefkwaliteit van de huidige en volgende generaties. Durf als aanbieder, adviseur en klant te investeren in een leefbare toekomst. Door vanuit het hart het gesprek met elkaar aan te gaan over thema’s als diversiteit, verduurzamen en actief klantbeheer proberen we bij Obvion die verandering teweeg te brengen.

“Die ideologie leeft op dit moment nog niet bij alle klanten”, vult Niek van Westerveld, Manager Acceptatie bij Obvion, hem aan. “Maar ik ben ervan overtuigd dat op termijn de eurobesparing niet de drijfveer is op het gebied van duurzaamheid. Er staat een nieuwe generatie klaar die anders in de wedstrijd zit en ons helpt om deze beweging te versnellen. Kijkend naar het grotere vraagstuk kan het advies van de hypotheekadviseur daarbij ook leidend en toonaangevend zijn.”

En die verandering merkt Driessen al op bij de advieskantoren die hij met enige regelmaat bezoekt. In de gesprekken die hij daar voert ervaart hij dat verduurzaming steeds vaker het onderwerp van gesprek is aan de adviestafel. “Dat wil niet zeggen dat we als branche al op het punt zijn waar we graag willen zijn, namelijk dat het altijd ter sprake komt als onderdeel van het totaaladvies. Toch is het beeld dat ik heb, dat we op de goede weg zitten. Dat het energielabel vanaf 2024 een belangrijke rol gaat spelen bij het bepalen van de maximale hypotheek, gaat ons daarbij natuurlijk nog extra helpen. Daarmee wordt het voor zowel klant als adviseur nog duidelijker dat verduurzaming onderdeel van het advies is. De klant verwacht een onafhankelijk en volledig advies inclusief verduurzamingsmogelijkheden, tenzij je daarover andere afspraken hebt gemaakt”, aldus Driessen.

In de praktijk merken we dat adviseurs soms nog struggelen met de invulling van een adviesmodel inclusief verduurzaming. Als een adviseur het gevoel heeft dat er niets geleverd wordt (lees: een product), wordt het vaak als lastig ervaren om de klant daar iets voor te vragen. “Maar je hebt de klant toch een goed advies gegeven?”, reageert Driessen. “Misschien heb je jouw klant gewezen op de juiste gemeentelijke subsidies of heb je voor hem uitgezocht dat het Warmtefonds of de eigen spaarrekening de meest passende oplossing is voor zijn situatie. Dat is ook een volwaardig advies en het wordt tijd daar we daar als branche een waarde aan toekennen en de klant dit daarmee ook als waarde kan zien.”

Obvion ziet het als haar morele plicht om volop in te zetten op woningverduurzaming, zowel voor nieuwe als bestaande klanten. Met gerichte informatie, tools en financiële oplossingen weet de geldverstrekker haar positie in de voorhoede telkens opnieuw te verbeteren.

het hypotheekadvies

Obvion vergroent

Igor Driessen (r) Manager Sales & Intermediaire Zaken bij Obvion & Niek van Westerveld Manager Acceptatie bij Obvion
Igor Driessen (r) Manager Sales & Intermediaire Zaken bij Obvion & Niek van Westerveld Manager Acceptatie bij Obvion
Emotionele beleving

Naast de functionele beleving heeft een advieskantoor vaak ook een emotionele beleving bij Obvion. Met oprechte aandacht maakt de geldverstrekker het verschil, zegt Van Westerveld. “De pay-off ’Hypotheken vanuit het hart’ is voor ons niet zomaar een kunstje of een loze kreet. De oprechte aandacht voor de relatie zit in ons DNA. Dat merk je aan de toegewijdheid waarmee onze collega’s in gesprek gaan met de adviseur en echt meedenken. Dat valt niet te kopiëren en wordt gewaardeerd door onze bestaande relaties. Niet voor niets introduceerden wij een aantal adviseursbeloften waar de adviseur ons aan mag houden. We luisteren en laten zien dat we luisteren. Dat doen we door in te spelen op dat wat de adviseur nodig heeft en medewerkers zoveel mogelijk de ruimte en tijd te geven om de adviseurs te woord te staan. Dat is voor ons een vanzelfsprekendheid.”

Bestaande klant kleurt groen

Als we inzoomen op woningverduurzaming dan heeft Obvion de focus op verduurzaming in het afgelopen jaar verder verscherpt. 'Een groene opt-out in de hypotheekofferte zorgt ervoor dat het thema woningverduurzaming onder de aandacht van de klant wordt gebracht. Ook dit jaar heeft Obvion opnieuw mooie duurzaamheidsresultaten, met onder andere meer dan 10.000 duurzaamheidsdepots voor nieuwe klanten én de rentekorting bij energielabel A of hoger. Meer dan 40% van de nieuwe klanten financierde verduurzaming dit jaar mee bij Obvion.

Ook de pilot woningverduurzaming voor bestaande klanten draagt bij aan dit succes. Binnen deze pilot zijn een aantal klanten uitgenodigd om onder voorwaarden gebruik te maken van een verduurzamingsdepot. De daadwerkelijk deelnemende klanten (1 op 20) hebben volledig geautomatiseerd een duurzaamheidsdepot van maximaal 9.000 euro aangevraagd. De komende periode wordt deze pilot onder meer bestaande klanten uitgerold.

“Door in deze pilot minder stukken op te vragen hebben we getracht de complexiteit uit het proces te halen”, vertelt Van Westerveld. “Een vereenvoudiging die in het adviestraject een tijdbesparing geeft, waardoor het minder hoeft te kosten. Dat maakt een verduurzamingsadvies voor een grotere groep mensen toegankelijk. Voor Obvion reden te meer om door te gaan met het verbeteren van die functionele beleving.”

het hypotheekadvies

Geen standaard expertise

Naast een goed advies, zijn ook de financiële mogelijkheden die commerciële partijen aanbieden voor veel woningbezitters een belangrijk middel om woningverduurzaming te bevorderen. Obvion zoekt ook op dat vlak continu de vernieuwing. Zo startte de geldverstrekker 2023 met een uitbreiding van haar duurzaamheidskorting. Die wordt sindsdien al vanaf energielabel A of hoger verstrekt. Met deze verbetering stimuleert de geldverstrekker een bredere groep klanten om een duurzame woning te kopen of hun bestaande woning te verduurzamen. Zowel nieuwe als bestaande klanten komen bij de geldverstrekker in aanmerking voor de duurzaamheidskorting.

Sinds afgelopen zomer kan de adviseur bij Obvion ook gebruik maken van de huisscan van homeQgo. In minder dan twee minuten geeft die scan een eerste inzicht in verduurzamingsmogelijkheden voor een specifieke woning. Hiervoor hoeft de adviseur alleen de postcode en het huisnummer van de klant in te voeren. In het advies op maat dat hieruit wordt gegenereerd zijn ook de indicatieve prijzen, besparingen en mogelijke subsidies opgenomen. De scan maakt gebruik van openbare bronnen zoals het Kadaster, luchtfoto’s, en de hoogtekaart van Nederland. Nadat de adviseur het adviesrapport heeft gedeeld met de consument kunnen met één klik voorlopige offertes op maat aangevraagd worden bij gecontracteerde installateurs. Van Westerveld: “Energiebesparende maatregelen behoren niet altijd tot de standaard expertise van de adviseur. Daarom willen we, onder andere met de homeQgo huisscan, de adviseur op dat vlak waar mogelijk zo praktisch mogelijk faciliteren en een groen(er) hypotheek-advies mogelijk maken.”

Bij Obvion Hypotheken durven ze ook te kiezen voor de belangrijke maatschappelijke thema’s die niet alleen over ‘meer omzet’ gaan. “De terugverdientijd is niet waar verduurzamen over gaat”, zegt Igor Driessen, manager Sales & Intermediaire Zaken. “In de adviespraktijk wordt verduurzaming nog te vaak gereduceerd tot een aftreksom van investering en besparing. Maar met de keuze voor verduurzamen bepaal je mede de leefkwaliteit van de huidige en volgende generaties. Durf als aanbieder, adviseur en klant te investeren in een leefbare toekomst. Door vanuit het hart het gesprek met elkaar aan te gaan over thema’s als diversiteit, verduurzamen en actief klantbeheer proberen we bij Obvion die verandering teweeg te brengen.

“Die ideologie leeft op dit moment nog niet bij alle klanten”, vult Niek van Westerveld, Manager Acceptatie bij Obvion, hem aan. “Maar ik ben ervan overtuigd dat op termijn de eurobesparing niet de drijfveer is op het gebied van duurzaamheid. Er staat een nieuwe generatie klaar die anders in de wedstrijd zit en ons helpt om deze beweging te versnellen. Kijkend naar het grotere vraagstuk kan het advies van de hypotheekadviseur daarbij ook leidend en toonaangevend zijn.”

En die verandering merkt Driessen al op bij de advieskantoren die hij met enige regelmaat bezoekt. In de gesprekken die hij daar voert ervaart hij dat verduurzaming steeds vaker het onderwerp van gesprek is aan de adviestafel. “Dat wil niet zeggen dat we als branche al op het punt zijn waar we graag willen zijn, namelijk dat het altijd ter sprake komt als onderdeel van het totaaladvies. Toch is het beeld dat ik heb, dat we op de goede weg zitten. Dat het energielabel vanaf 2024 een belangrijke rol gaat spelen bij het bepalen van de maximale hypotheek, gaat ons daarbij natuurlijk nog extra helpen. Daarmee wordt het voor zowel klant als adviseur nog duidelijker dat verduurzaming onderdeel van het advies is. De klant verwacht een onafhankelijk en volledig advies inclusief verduurzamingsmogelijkheden, tenzij je daarover andere afspraken hebt gemaakt”, aldus Driessen.

In de praktijk merken we dat adviseurs soms nog struggelen met de invulling van een adviesmodel inclusief verduurzaming. Als een adviseur het gevoel heeft dat er niets geleverd wordt (lees: een product), wordt het vaak als lastig ervaren om de klant daar iets voor te vragen. “Maar je hebt de klant toch een goed advies gegeven?”, reageert Driessen. “Misschien heb je jouw klant gewezen op de juiste gemeentelijke subsidies of heb je voor hem uitgezocht dat het Warmtefonds of de eigen spaarrekening de meest passende oplossing is voor zijn situatie. Dat is ook een volwaardig advies en het wordt tijd daar we daar als branche een waarde aan toekennen en de klant dit daarmee ook als waarde kan zien.”

Obvion ziet het als haar morele plicht om volop in te zetten op woningverduurzaming, zowel voor nieuwe als bestaande klanten. Met gerichte informatie, tools en financiële oplossingen weet de geldverstrekker haar positie in de voorhoede telkens opnieuw te verbeteren.

Obvion vergroent

Interview

“We halen de complexiteit uit het proces”