Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Interview

De jury van de Gouden Spreekbuis schrijft in het juryrapport potentie te zien in de duurzame oplossingen die ING aanbiedt, maar is kritisch over de manier waarop deze vertaald worden naar de praktijk. Vooral in de verduurzaming van het woningbestand liggen nog uitdagingen. Aan die uitdagingen wordt achter de schermen al hard gewerkt, bevestigt Van der Ploeg. “Voor de eerste helft van 2025 hebben we een paar nieuwe en onderscheidende features op de innovatiekalender staan. Tools die mensen zullen enthousiasmeren om met verduurzaming aan de slag te gaan en die de huidige vaak nog moeizame weg die een klant moet afleggen een stuk eenvoudiger zal maken. Ook in die woonreis wil ING steeds relevanter worden voor de consument en adviseur. Een thuis voor alle klanten met financiële veerkracht en oog voor de planeet is onze ambitie daarbij.”

Bij duurzaamheid onderscheidt Van der Ploeg naast woningverduurzaming ook financiële gezondheid voor de klant, nu en in de toekomst. Daarvoor wil ING het eenvoudiger maken om periodiek een financiële APK te doorlopen, om bijvoorbeeld te kijken of de hypotheek nog past bij de klantsituatie. Tooling om dat mogelijk te maken bevindt zich momenteel in de testfase. Van der Ploeg vertelt uit eigen ervaring met de testomgeving dat deze tooling geheel in lijn is met wat je van ING mag verwachten: digitaal, datagedreven en eenvoudig. 

Duurzame oplossingen

Op HypoVak won ING ook een Gouden Lotus Award Brondata in de categorie Hypotheekverstrekker Groot. De prijs werd uitgereikt in het kader van het Convenant Brondata en is een initiatief van InFinance, in samenwerking met HDN (Hypotheek Data Netwerk). Op basis van HDN-data blijkt ING in deze categorie het meest impactvol met brondata. Hiervoor heeft HDN per geldverstrekker gekeken naar het percentage brondata-gebruik door adviseurs, waarbij het gebruik van minder documenten en een snellere doorloop tonen dat er meer is geautomatiseerd op brondata. Bij ING komt inmiddels een groot deel van de hypotheekaanvragen met brondata binnen. 

ING heeft daarmee een duidelijke voorsprong in de markt. Toch is brondata voor ING geen doel op zich, vertelt Jacques Schram. “Het doel dat wij nastreven is een soepeler hypotheekproces. Brondata is een element dat daar bewezen succesvol aan bijdraagt. Dat succes moet je over de bühne krijgen. Onze relatiemanagers spreken de adviseur regelmatig over onze processen en brengen nieuwe tools en oplossingen actief onder de aandacht. Als een adviseur in de praktijk ervaart dat hiermee een tijdwinst van twee tot drie dagen te behalen is, dan is hij of zij om. Het stimuleren van brondata-gebruik zit bij ING in de hele hypotheekketen en de communicatie verweven, omdat het proces daarmee beter voorspelbaar wordt en het betrouwbare doorlooptijden oplevert. Dat zijn precies de zaken die door het intermediair het meest belangrijk worden gevonden.”

Impactvol met brondata
Flexibel en creatief

ING Intermediair bouwt verder aan dit succes, want de top is nog niet bereikt, benadrukt Van der Ploeg. ING Hypotheken bracht in de zomer van 2023 het beleid, pricing, marketing, productontwikkeling en beheer met de intermediaire- en eigen distributie samen in één bedrijfsonderdeel. Dat heeft geresulteerd in een versnelling van de plannen om nog klantgerichter te worden voor intermediair en consument. Van der Ploeg: “De versnelling zit hem erin dat er één strategie is, de mensen allemaal onderdeel zijn van hetzelfde team, elkaar daardoor vaker spreken en dezelfde doelstellingen nastreven. Bij ING Wonen werkt iedereen zonder uitzondering met enthousiasme aan hetzelfde doel. We hebben ervaren dat ING als bedrijf hierdoor wendbaarder is geworden en medewerkers meer ruimte krijgen voor hun flexibiliteit en creativiteit Op piekmomenten gaan de schouders eronder en springt iedereen die kan bij om doorlooptijden zo kort mogelijk te houden.” Dit, in combinatie met een gedegen strategie waardoor we tijdig hebben geanticipeerd, zorgt ervoor dat we verwachtingen kunnen managen, ook in drukke tijden. En dat is ontzettend belangrijk in onze dienstverlening naar het intermediair. Die veerkracht is niet onopgemerkt gebleven, want de midoffice van ING komt dit jaar al drie kwartalen op rij als beste uit de bus in de kwartaalmetingen van Ingage Aetos. De uitkomst is gebaseerd op feedback van adviseurs en binnendienstmedewerkers die werkzaam zijn bij de Ingage-labels De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, en Hypokeur.  

Door de samenvoeging zijn de interne lijnen een stuk korter dan voorheen, vervolgt Van der Ploeg. “Hierdoor komen signalen van onafhankelijke adviseurs veel sneller op de juiste plek terecht en hebben we ons aanpassingsvermogen op wat de markt van ons vraagt sterk kunnen verbeteren. We begrijpen steeds beter wat het intermediair nodig heeft om succesvol te kunnen zijn en we zijn ook steeds beter in staat om daar snel en adequaat op in te spelen. De Gouden Spreekbuis is een intermediairprijs en daarmee voor ons het bewijs dat we op de goede weg zitten. We zijn enorm dankbaar voor deze geweldige waardering van het intermediair”.

Op HypoVak nam Turhan Özgüner trots de Gouden Spreekbuis 2024 in ontvangst. Op basis van de uitkomsten van de Imago Blauwdruk Hypotheekverstrekkers was ING door het intermediair genomineerd voor de prijs, die dit jaar voor de 27ste keer werd uitgereikt door Blauw Research. Namens het genomineerde ING hielden Turhan Özgüner en Jacques Schram een pitch voor een vijfkoppige jury, die gezamenlijk de winnaar aanwees. De jury prijst in zijn rapport winnaar ING voor de duidelijke visie op de toekomst van de hypotheekmarkt en het vermogen om voortdurend te luisteren naar klanten en intermediairs. Het concept van ‘financiële gezondheid’ en de focus op zowel de functionele als de emotionele klantvoorkeur wordt door de jury gezien als vooruitstrevend.

ING Intermediair presteert volgens de jury sterk door voortdurend te streven naar uitstekende dienstverlening, een scherpe prijsstelling en oog voor het belang van duurzaamheid. Dit maakt van deze hypotheekverstrekker een uitblinker in de markt. Er wordt hoog gescoord op innovatie, de vooruitstrevende technologie en digitale dienstverlening, en het vermogen om snel nieuwe oplossingen te implementeren. Voor Özgüner was het winnen van de Gouden Spreekbuis de kroon op tien jaar ING Intermediair. Hij is op 1 november begonnen als CEO van kredietverstrekker Record Credits, een dochteronderneming van ING België.

“Bij ING Hypotheken heeft iedereen hetzelfde doel voor ogen”

Folkert van der Ploeg, directeur Wonen bij ING, Turhan Özgüner met de Gouden Spreekbuis en Jacques Schram, senior manager bij ING Wonen

Twee keer uitgeroepen tot marktleider in hypotheken, een Gouden Spreekbuis, een Gouden Lotus Award Brondata en een Gouden Lotus Award voor de meest vernieuwende dienstverlening aan consumenten voor de ING Calcasa Woningcheck. De prijzenkast van ING heeft er dit jaar een plank bijgekregen. Met vertrekkend directeur Intermediair Turhan Özgüner blikten we in de vorige InFinance terug op de weg naar dit succes. Aan Folkert van der Ploeg en Jacques Schram, respectievelijk directeur Wonen en senior manager bij ING, vroegen we wat ING Intermediair gaat doen om in deze ‘winning mood’ te blijven.

Gelauwerd ING heeft de top nog niet bereikt

De jury van de Gouden Spreekbuis schrijft in het juryrapport potentie te zien in de duurzame oplossingen die ING aanbiedt, maar is kritisch over de manier waarop deze vertaald worden naar de praktijk. Vooral in de verduurzaming van het woningbestand liggen nog uitdagingen. Aan die uitdagingen wordt achter de schermen al hard gewerkt, bevestigt Van der Ploeg. “Voor de eerste helft van 2025 hebben we een paar nieuwe en onderscheidende features op de innovatiekalender staan. Tools die mensen zullen enthousiasmeren om met verduurzaming aan de slag te gaan en die de huidige vaak nog moeizame weg die een klant moet afleggen een stuk eenvoudiger zal maken. Ook in die woonreis wil ING steeds relevanter worden voor de consument en adviseur. Een thuis voor alle klanten met financiële veerkracht en oog voor de planeet is onze ambitie daarbij.”

Bij duurzaamheid onderscheidt Van der Ploeg naast woningverduurzaming ook financiële gezondheid voor de klant, nu en in de toekomst. Daarvoor wil ING het eenvoudiger maken om periodiek een financiële APK te doorlopen, om bijvoorbeeld te kijken of de hypotheek nog past bij de klantsituatie. Tooling om dat mogelijk te maken bevindt zich momenteel in de testfase. Van der Ploeg vertelt uit eigen ervaring met de testomgeving dat deze tooling geheel in lijn is met wat je van ING mag verwachten: digitaal, datagedreven en eenvoudig. 

Duurzame oplossingen

Op HypoVak won ING ook een Gouden Lotus Award Brondata in de categorie Hypotheekverstrekker Groot. De prijs werd uitgereikt in het kader van het Convenant Brondata en is een initiatief van InFinance, in samenwerking met HDN (Hypotheek Data Netwerk). Op basis van HDN-data blijkt ING in deze categorie het meest impactvol met brondata. Hiervoor heeft HDN per geldverstrekker gekeken naar het percentage brondata-gebruik door adviseurs, waarbij het gebruik van minder documenten en een snellere doorloop tonen dat er meer is geautomatiseerd op brondata. Bij ING komt inmiddels een groot deel van de hypotheekaanvragen met brondata binnen. 

ING heeft daarmee een duidelijke voorsprong in de markt. Toch is brondata voor ING geen doel op zich, vertelt Jacques Schram. “Het doel dat wij nastreven is een soepeler hypotheekproces. Brondata is een element dat daar bewezen succesvol aan bijdraagt. Dat succes moet je over de bühne krijgen. Onze relatiemanagers spreken de adviseur regelmatig over onze processen en brengen nieuwe tools en oplossingen actief onder de aandacht. Als een adviseur in de praktijk ervaart dat hiermee een tijdwinst van twee tot drie dagen te behalen is, dan is hij of zij om. Het stimuleren van brondata-gebruik zit bij ING in de hele hypotheekketen en de communicatie verweven, omdat het proces daarmee beter voorspelbaar wordt en het betrouwbare doorlooptijden oplevert. Dat zijn precies de zaken die door het intermediair het meest belangrijk worden gevonden.”

Impactvol met brondata

“Bij ING Hypotheken heeft iedereen hetzelfde doel voor ogen”

Flexibel en creatief

ING Intermediair bouwt verder aan dit succes, want de top is nog niet bereikt, benadrukt Van der Ploeg. ING Hypotheken bracht in de zomer van 2023 het beleid, pricing, marketing, productontwikkeling en beheer met de intermediaire- en eigen distributie samen in één bedrijfsonderdeel. Dat heeft geresulteerd in een versnelling van de plannen om nog klantgerichter te worden voor intermediair en consument. Van der Ploeg: “De versnelling zit hem erin dat er één strategie is, de mensen allemaal onderdeel zijn van hetzelfde team, elkaar daardoor vaker spreken en dezelfde doelstellingen nastreven. Bij ING Wonen werkt iedereen zonder uitzondering met enthousiasme aan hetzelfde doel. We hebben ervaren dat ING als bedrijf hierdoor wendbaarder is geworden en medewerkers meer ruimte krijgen voor hun flexibiliteit en creativiteit Op piekmomenten gaan de schouders eronder en springt iedereen die kan bij om doorlooptijden zo kort mogelijk te houden.” Dit, in combinatie met een gedegen strategie waardoor we tijdig hebben geanticipeerd, zorgt ervoor dat we verwachtingen kunnen managen, ook in drukke tijden. En dat is ontzettend belangrijk in onze dienstverlening naar het intermediair. Die veerkracht is niet onopgemerkt gebleven, want de midoffice van ING komt dit jaar al drie kwartalen op rij als beste uit de bus in de kwartaalmetingen van Ingage Aetos. De uitkomst is gebaseerd op feedback van adviseurs en binnendienstmedewerkers die werkzaam zijn bij de Ingage-labels De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, en Hypokeur.  

Door de samenvoeging zijn de interne lijnen een stuk korter dan voorheen, vervolgt Van der Ploeg. “Hierdoor komen signalen van onafhankelijke adviseurs veel sneller op de juiste plek terecht en hebben we ons aanpassingsvermogen op wat de markt van ons vraagt sterk kunnen verbeteren. We begrijpen steeds beter wat het intermediair nodig heeft om succesvol te kunnen zijn en we zijn ook steeds beter in staat om daar snel en adequaat op in te spelen. De Gouden Spreekbuis is een intermediairprijs en daarmee voor ons het bewijs dat we op de goede weg zitten. We zijn enorm dankbaar voor deze geweldige waardering van het intermediair”.

Gelauwerd ING heeft de top nog niet bereikt

Folkert van der Ploeg, directeur Wonen bij ING, Turhan Özgüner met de Gouden Spreekbuis en Jacques Schram, senior manager bij ING Wonen

Twee keer uitgeroepen tot marktleider in hypotheken, een Gouden Spreekbuis, een Gouden Lotus Award Brondata en een Gouden Lotus Award voor de meest vernieuwende dienstverlening aan consumenten voor de ING Calcasa Woningcheck. De prijzenkast van ING heeft er dit jaar een plank bijgekregen. Met vertrekkend directeur Intermediair Turhan Özgüner blikten we in de vorige InFinance terug op de weg naar dit succes. Aan Folkert van der Ploeg en Jacques Schram, respectievelijk directeur Wonen en senior manager bij ING, vroegen we wat ING Intermediair gaat doen om in deze ‘winning mood’ te blijven.

Interview