Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Interview

‘Wat ben ik aan het doen? Waarom ben ik het aan het doen? En wat levert het me op?’ Deze drie zinnen gebruikt Minneboo regelmatig om zichzelf te motiveren, maar ook om andere adviseurs te helpen als ze even in een dip zitten, zodat ze er toch een succesvolle dag van kunnen maken. Tot slot heeft de meest inspirerende adviseur van Nederland nog een laatste tip voor alle hypotheekadviseurs van Nederland: "Blijf jezelf ontwikkelen en omarm verduurzaming als hét kompas voor toekomstbestendig hypotheekadvies. Zo maak je niet alleen het verschil voor je klanten, maar ook voor de wereld van morgen. Laten we samen blijven bouwen aan een toekomst vol mogelijkheden." 

Maak ook het verschil

Het hele financieringsvraagstuk en de begeleiding naar de woningaankoop is voor Minneboo de aanloop naar de belangrijke vervolgfase, die begint bij het zetten van de handtekening bij de notaris. “Eigenlijk begint dan het volgende hoofdstuk van mijn werk. Het moment waarop ik het netwerk van de klant kan inzetten om nieuwe mensen met een woonwens aan tafel te krijgen. De meeste klanten komen hier via mond-tot-mond-reclame binnen. Mijn tip: ga met je klant mee naar de notaris en breng altijd een bezoek aan de nieuwe woning. Laat een fles achter die net niet in de koelkast past en hang daar je visitekaartjes aan. Succes gegarandeerd!”

Hyppe heeft ook verschillende stappenplannen uitgewerkt waarin het adviestraject (stappenplan hypotheek, verzekeringen, verduurzamen, oversluiten, pensioen, enz.) in twaalf stappen wordt beschreven. Mooi verpakt met een leuke sleutelhanger erbij. De eerste drie stappen komen aan bod in het eerste gesprek, de rest gedurende het vervolgtraject. De hoeveelheid informatie die de klant ontvangt creëert volgens Minneboo direct een band met Hyppe. “De ervaring is dat de meeste mensen die hier binnenkomen en met die map de deur uitlopen niet meer bij een concurrent binnen stappen.”

Stappenplan

Met zijn Amsterdamse opvoeding neemt Minneboo geen blad voor de mond. Hij gaat voor zijn klanten door het vuur, maar als hij twijfels heeft bij een financieringsaanvraag dan durft hij ook nee te zeggen. Met die instelling heeft Minneboo naar eigen zeggen een ‘ultra schone’ portefeuille opgebouwd, zonder rommelhypotheken, woekerpolissen of probleemgevallen. “7.000 klanten die ik op elk moment kan opbellen omdat ik ze ken én omdat ik ze goed geholpen heb”, aldus Minneboo.

Om iedereen aan de adviestafel gemotiveerd te houden duren adviesgesprekken bij Hyppe niet langer dan drie kwartier. Daarna nemen klanten veel informatie niet meer op, is de ervaring van Minneboo. Voor het eerste face-to-face-gesprek heeft Minneboo ter voorbereiding al veelvuldig whatsapp-contact gehad en de klant gelegenheid gegeven tot het stellen van vragen. In de spreekkamer gaat het meer over de cijfers, de uitleg en de klant in de ogen kunnen kijken of alles duidelijk is. De contactmomenten via whatsapp worden via het softwarepakket Elements dat Minneboo gebruikt automatisch toegevoegd aan het adviesrapport. 

Durf nee te zeggen

Buursink is blij dat Minneboo enthousiast reageerde en net als vele andere adviseurs zijn inspirerende verhaal wilde delen. “De woningmarkt in Nederland kent een aantal grote uitdagingen, die we in mijn overtuiging alleen gezamenlijk kunnen oplossen. Dat begint met goed luisteren naar elkaar. Dan merk je hoeveel goede voorbeelden er zijn waarvan je kunt leren”, aldus Buursink. “De podcast van Michiel is een van die vele voorbeelden. In zijn verhaal zitten elementen waarmee je vandaag nog je klanten op een andere manier kunt helpen. Ik noem het bewust elementen, omdat inspireren echt iets anders is dan kopiëren. Gebruik de goede voorbeelden die je tegenkomt op een manier die passen bij je eigen persoonlijkheid en de dienstverlening waar je voor staat. Alleen dan haal je er het meeste voordeel uit en word je zelf ook een inspiratiebron voor anderen. Dat is het vliegwiel dat we drie jaar geleden hebben aangezwengeld met de verkiezing, en dat vliegwiel zal ook de komende jaren nog velen blijven inspireren om van elkaar te leren en samen de transitie te maken van hypotheekadvies naar duurzaam woonadvies.”

Luisteren naar elkaar

We spreken Michiel Minneboo een week na de feestelijke uitreiking op HypoVak samen met jurylid Hans Buursink, Domein Lead Hypotheken Nationale-Nederlanden. Een week waarin de kersverse winnaar erachter kwam welke impact de prijs heeft. Met vestigingen in Blaricum, Hilversum en Huizen was Minneboo met Hyppe al een local hero in het ’t Gooi, maar nu geniet hij als meest inspirerende adviseur ook landelijke bekendheid. 

Met welke reden heb je meegedaan aan de verkiezing? Minneboo: “Dat was een bijeenkomst van Nationale-Nederlanden met collega-adviseurs in Amsterdam. Daar werd een discussie gevoerd over de vraag of je als adviseur een verantwoordelijkheid voelt, als je weet dat de woning waarvoor je een financiering regelt niet toekomstbestendig is en de klant dus mogelijk in de toekomst tegen hoge investeringen aanloopt. Een deel van de adviseurs stelde dat dit de verantwoordelijkheid is van de aankoopmakelaar. Verbijsterend!

Ik zou het heel erg vinden als mijn klant daarvoor kiest en de woning wordt gefinancierd met behulp van mijn advies. Stel dat het je eigen zoon of dochter zou zijn, is het dan nog steeds de verantwoordelijkheid van de aankoopmakelaar? Laten we vooral zelf het goede voorbeeld geven door niet mee te werken aan zo’n transactie. Ons vak gaat in de eerste plaats om mensen en mensen maken soms slechte (financiële) keuzes. Ik zie het als mijn taak om voor die mensen in de bres te springen. Mijn betoog inspireerde kennelijk, want daarna werd ik gevraagd mee te doen aan de verkiezing.”

Overweldigend
Inspiratiepodcasts 

Voor de verkiezing Meest inspirerende adviseur van Nederland is initiator Nationale-Nederlanden voor het derde opeenvolgende jaar op zoek gegaan naar adviseurs die vooroplopen in de transitie van hypotheekadviseur naar duurzaam financieel woonadviseur. Dit jaar zijn uit alle inzendingen vijf adviseurs genomineerd voor de titel. Zij mochten ieder een professionele podcast opnemen, waarin ze vertellen hoe zij in een veranderende woningmarkt hun dienstverlening verbreden en wat hun aanpak daarbij is. Ook delen ze welke uitdagingen ze tegenkomen en hoe ze die oplossen. Hun verhalen zijn bedoeld om andere adviseurs te inspireren, zodat die (extra) handvatten krijgen om ook hun klanten breder te helpen. En, niet onbelangrijk, om zelf ook klaar te zijn voor de toekomst. Een jury beluisterde deze podcasts en koos uit deze vijf inspirerende voorbeelden voor vakgenoten én klanten die van Michiel Minneboo uit als winnaar. Zij waren vooral onder de indruk van zijn praktische aanpak. 

Met deze woorden overhandigde Sitske Mauritsz op HypoVak de glazen inspiratie-award aan Michiel Minneboo. Hij mag zich een jaar lang Meest inspirerende adviseur van Nederland noemen en die titel verscheen dan ook niet lang daarna prominent op zijn LinkedIn-profiel. Voor Minneboo is de titel een erkenning voor ‘het prachtige werk’ dat hij dagelijks met het team van Hyppe al vele jaren mag doen. “Elke dag streef ik ernaar om mensen te begeleiden in één van de belangrijkste beslissingen van hun leven: hun droomhuis. Voor mij draait adviseren niet alleen om cijfers, maar ook om de verhalen. Elk adviesgesprek is uniek, omdat iedere klant een ander verhaal, andere dromen en andere doelen heeft. Inspiratie komt voort uit de mogelijkheid om écht naar die dromen te luisteren en samen een oplossing te vinden die past bij hun toekomst”, aldus Minneboo in een eerste reactie. 

"Omarm verduurzaming als hét kompas voor toekomstbestendig hypotheekadvies”

Sitske Mauritsz, winnaar Michiel Minneboo en Hans Buursink

Adviseur Michiel Minneboo van advieskantoor Hyppe uit Blaricum is door een vakjury uitgeroepen tot ‘Meest inspirerende adviseur van Nederland 2024’. Volgens juryvoorzitter Sitske Mauritsz, Directeur Hypotheken bij Nationale-Nederlanden Bank, is Minneboo een inspiratiebron voor zijn collega-adviseurs. “Hij laat zien dat je door een brede kijk en een innovatieve aanpak het verschil kunt maken voor je klanten.”

Meest inspirerende adviseur Michiel Minneboo: 

“Ons vak gaat in de
eerste plaats om mensen”

Buursink is blij dat Minneboo enthousiast reageerde en net als vele andere adviseurs zijn inspirerende verhaal wilde delen. “De woningmarkt in Nederland kent een aantal grote uitdagingen, die we in mijn overtuiging alleen gezamenlijk kunnen oplossen. Dat begint met goed luisteren naar elkaar. Dan merk je hoeveel goede voorbeelden er zijn waarvan je kunt leren”, aldus Buursink. “De podcast van Michiel is een van die vele voorbeelden. In zijn verhaal zitten elementen waarmee je vandaag nog je klanten op een andere manier kunt helpen. Ik noem het bewust elementen, omdat inspireren echt iets anders is dan kopiëren. Gebruik de goede voorbeelden die je tegenkomt op een manier die passen bij je eigen persoonlijkheid en de dienstverlening waar je voor staat. Alleen dan haal je er het meeste voordeel uit en word je zelf ook een inspiratiebron voor anderen. Dat is het vliegwiel dat we drie jaar geleden hebben aangezwengeld met de verkiezing, en dat vliegwiel zal ook de komende jaren nog velen blijven inspireren om van elkaar te leren en samen de transitie te maken van hypotheekadvies naar duurzaam woonadvies.”

Luisteren naar elkaar

‘Wat ben ik aan het doen? Waarom ben ik het aan het doen? En wat levert het me op?’ Deze drie zinnen gebruikt Minneboo regelmatig om zichzelf te motiveren, maar ook om andere adviseurs te helpen als ze even in een dip zitten, zodat ze er toch een succesvolle dag van kunnen maken. Tot slot heeft de meest inspirerende adviseur van Nederland nog een laatste tip voor alle hypotheekadviseurs van Nederland: "Blijf jezelf ontwikkelen en omarm verduurzaming als hét kompas voor toekomstbestendig hypotheekadvies. Zo maak je niet alleen het verschil voor je klanten, maar ook voor de wereld van morgen. Laten we samen blijven bouwen aan een toekomst vol mogelijkheden." 

Maak ook het verschil

Het hele financieringsvraagstuk en de begeleiding naar de woningaankoop is voor Minneboo de aanloop naar de belangrijke vervolgfase, die begint bij het zetten van de handtekening bij de notaris. “Eigenlijk begint dan het volgende hoofdstuk van mijn werk. Het moment waarop ik het netwerk van de klant kan inzetten om nieuwe mensen met een woonwens aan tafel te krijgen. De meeste klanten komen hier via mond-tot-mond-reclame binnen. Mijn tip: ga met je klant mee naar de notaris en breng altijd een bezoek aan de nieuwe woning. Laat een fles achter die net niet in de koelkast past en hang daar je visitekaartjes aan. Succes gegarandeerd!”

Hyppe heeft ook verschillende stappenplannen uitgewerkt waarin het adviestraject (stappenplan hypotheek, verzekeringen, verduurzamen, oversluiten, pensioen, enz.) in twaalf stappen wordt beschreven. Mooi verpakt met een leuke sleutelhanger erbij. De eerste drie stappen komen aan bod in het eerste gesprek, de rest gedurende het vervolgtraject. De hoeveelheid informatie die de klant ontvangt creëert volgens Minneboo direct een band met Hyppe. “De ervaring is dat de meeste mensen die hier binnenkomen en met die map de deur uitlopen niet meer bij een concurrent binnen stappen.”

Stappenplan

Met zijn Amsterdamse opvoeding neemt Minneboo geen blad voor de mond. Hij gaat voor zijn klanten door het vuur, maar als hij twijfels heeft bij een financieringsaanvraag dan durft hij ook nee te zeggen. Met die instelling heeft Minneboo naar eigen zeggen een ‘ultra schone’ portefeuille opgebouwd, zonder rommelhypotheken, woekerpolissen of probleemgevallen. “7.000 klanten die ik op elk moment kan opbellen omdat ik ze ken én omdat ik ze goed geholpen heb”, aldus Minneboo.

Om iedereen aan de adviestafel gemotiveerd te houden duren adviesgesprekken bij Hyppe niet langer dan drie kwartier. Daarna nemen klanten veel informatie niet meer op, is de ervaring van Minneboo. Voor het eerste face-to-face-gesprek heeft Minneboo ter voorbereiding al veelvuldig whatsapp-contact gehad en de klant gelegenheid gegeven tot het stellen van vragen. In de spreekkamer gaat het meer over de cijfers, de uitleg en de klant in de ogen kunnen kijken of alles duidelijk is. De contactmomenten via whatsapp worden via het softwarepakket Elements dat Minneboo gebruikt automatisch toegevoegd aan het adviesrapport. 

Durf nee te zeggen

We spreken Michiel Minneboo een week na de feestelijke uitreiking op HypoVak samen met jurylid Hans Buursink, Domein Lead Hypotheken Nationale-Nederlanden. Een week waarin de kersverse winnaar erachter kwam welke impact de prijs heeft. Met vestigingen in Blaricum, Hilversum en Huizen was Minneboo met Hyppe al een local hero in het ’t Gooi, maar nu geniet hij als meest inspirerende adviseur ook landelijke bekendheid. 

Met welke reden heb je meegedaan aan de verkiezing? Minneboo: “Dat was een bijeenkomst van Nationale-Nederlanden met collega-adviseurs in Amsterdam. Daar werd een discussie gevoerd over de vraag of je als adviseur een verantwoordelijkheid voelt, als je weet dat de woning waarvoor je een financiering regelt niet toekomstbestendig is en de klant dus mogelijk in de toekomst tegen hoge investeringen aanloopt. Een deel van de adviseurs stelde dat dit de verantwoordelijkheid is van de aankoopmakelaar. Verbijsterend!

Ik zou het heel erg vinden als mijn klant daarvoor kiest en de woning wordt gefinancierd met behulp van mijn advies. Stel dat het je eigen zoon of dochter zou zijn, is het dan nog steeds de verantwoordelijkheid van de aankoopmakelaar? Laten we vooral zelf het goede voorbeeld geven door niet mee te werken aan zo’n transactie. Ons vak gaat in de eerste plaats om mensen en mensen maken soms slechte (financiële) keuzes. Ik zie het als mijn taak om voor die mensen in de bres te springen. Mijn betoog inspireerde kennelijk, want daarna werd ik gevraagd mee te doen aan de verkiezing.”

Overweldigend

"Omarm verduurzaming als hét kompas voor toekomstbestendig hypotheekadvies”

Inspiratiepodcasts 

Voor de verkiezing Meest inspirerende adviseur van Nederland is initiator Nationale-Nederlanden voor het derde opeenvolgende jaar op zoek gegaan naar adviseurs die vooroplopen in de transitie van hypotheekadviseur naar duurzaam financieel woonadviseur. Dit jaar zijn uit alle inzendingen vijf adviseurs genomineerd voor de titel. Zij mochten ieder een professionele podcast opnemen, waarin ze vertellen hoe zij in een veranderende woningmarkt hun dienstverlening verbreden en wat hun aanpak daarbij is. Ook delen ze welke uitdagingen ze tegenkomen en hoe ze die oplossen. Hun verhalen zijn bedoeld om andere adviseurs te inspireren, zodat die (extra) handvatten krijgen om ook hun klanten breder te helpen. En, niet onbelangrijk, om zelf ook klaar te zijn voor de toekomst. Een jury beluisterde deze podcasts en koos uit deze vijf inspirerende voorbeelden voor vakgenoten én klanten die van Michiel Minneboo uit als winnaar. Zij waren vooral onder de indruk van zijn praktische aanpak. 

Meest inspirerende adviseur Michiel Minneboo: 

“Ons vak gaat in de
eerste plaats om mensen”

Sitske Mauritsz, winnaar Michiel Minneboo en Hans Buursink

Adviseur Michiel Minneboo van advieskantoor Hyppe uit Blaricum is door een vakjury uitgeroepen tot ‘Meest inspirerende adviseur van Nederland 2024’. Volgens juryvoorzitter Sitske Mauritsz, Directeur Hypotheken bij Nationale-Nederlanden Bank, is Minneboo een inspiratiebron voor zijn collega-adviseurs. “Hij laat zien dat je door een brede kijk en een innovatieve aanpak het verschil kunt maken voor je klanten.”

Interview