Het is al bijna traditie op HypoVak: net als voorgaande jaren geeft hoogleraar Huisvestingssystemen aan de TU Delft Peter Boelhouwer weer een overzicht van de belangrijkste trends en ontwikkelingen op de woningmarkt. En net als voorgaande jaren blijft de krapte op deze markt daarin problematisch. “De bevolkingsgroei is enorm en zal blijven toenemen”, aldus Boelhouwer. “Migratie is daar een grote oorzaak van; voornamelijk arbeidsmigratie. Om iedereen te kunnen huisvesten hebben we in de komende tien jaar zeker een miljoen nieuwe woningen nodig.” Maar of die er ook komen, daar lijkt het momenteel niet op. Het aantal bouwvergunningen en gereedgekomen woningen komen de aankomende twee jaar juist in een neerwaartse spiraal terecht. Boelhouwer: “Als gevolg van de loonstijgingen en de krapte op de woningmarkt zullen de koopprijzen daarnaast de komende kwartalen verder stijgen. Interessant ook: we zien steeds vaker prijsverschillen tussen woningen die wel en niet verduurzaamd zijn. Daarnaast worden groene hypotheken steeds belangrijker.”
Het overheidsbeleid is helaas weinig behulpzaam om de krapte op de woningmarkt om te buigen. Het feit dat het kabinet is gevallen zorgt alleen maar voor vertraging rond de beleidsontwikkeling. “Toch zijn veel beleidsonderwerpen rond de woningmarkt niet-controversieel verklaard. Het doel is nog steeds het bouwen van tweederde betaalbare en goedkope woningen. Ook de nadruk op binnenstedelijk bouwen blijft bestaan. Helaas blijven ook de geplande financiële middelen ontoereikend om het gewenste bouwprogramma te realiseren.”
zorgelijk woningmarktverhaal
In zijn keynote ‘Kus de cactus’ onthulde Frans Reichardt (ook bekend als De Klantenluisteraar) de verborgen krachten van het luisteren naar de stem van de klant. Dat kan leiden tot een onverwoestbare klantrelatie en dat is voor elk bedrijf van groot belang. “In de meeste branches is een nieuwe klant niet winstgevend, maar trouwe klanten zijn dat wél. Hoe loyaler jij bent aan de klant, hoe groter de kans dat hij jouw klant blijft.”
Het daadwerkelijk luisteren naar de klant is daarbij noodzakelijk, betoogt Reichardt. Hij herkent drie niveaus van luisteren:
Luisteren op strategisch niveau. Pas de strategie van je bedrijf aan. Beloon je medewerkers niet met bonussen voor het binnenhalen van nieuwe klanten, maar voor het luisteren naar de klant.
Luisteren op uitvoerend niveau. Vraag klanten om input en verbeterpunten. Juist kritische klanten die lage scores geven komen met waardevolle input, hoeveel pijn dat soms misschien ook doet. Omarm dat. Kus de cactus.
Luisteren op persoonlijk niveau. Ga met klanten zitten en vraag hoe het met ze gaat. Neem er de tijd voor en praat écht me ze.
“Door middel van een brainimplant hoef ik alleen maar aan hypotheken te denken en meteen worden berekeningen gemaakt en worden alle mogelijkheden op een rijtje gezet”
Er was gelukkig ook genoeg reden voor vrolijkheid op HypoVak. Zo werden de winnaars bekendgemaakt van de Groene Lotus Award 2023 (ASR) en de Groene Lotus Award Nieuwkomer 2023 (Lot Hypotheken). Voor Obvion was deze dag niet minder feestelijk, want de hypotheekverstrekker won de Gouden Spreekbuis 2023.
Tijdens HypoVak werd op initiatief van Nationale-Nederlanden ook de ‘meest inspirerende adviseur van Nederland 2023’ gekozen: de adviseur die vooroploopt in de transitie van hypotheekadviseur naar duurzaam financieel woonadviseur. Deze eer ging naar Siska Danhoff van Lamberink Financieel Adviseurs uit Assen. Siska en haar mede-genomineerden mochten daarna het hoofdpodium op, waar dagvoorzitter Diana Matroos hen naar hun ervaringen vroeg.
Aan het einde van de dag werd op de beursvloer ruimte gemaakt voor een feestelijke borrel, ditmaal georganiseerd door Florius. Onder het genot van een drankje met live muziek werd volop nagepraat over een succesvolle twintigste editie van HypoVak.
Op naar 2024!
eigenwoningregeling
Fiscaal jurist Ruben Stam ging in op de mogelijkheden die hij ziet om de eigenwoningregeling te vereenvoudigen. Hij denkt dat we de verkeerde weg zijn ingeslagen met de huidige regeling, die veel te complex is geworden. Oorspronkelijk was de eigenwoningregeling bedoeld om het woningbezit te bevorderen. “Dat doel is bereikt, waardoor de regeling ondoelmatig is.” Daarnaast vindt hij de regeling niet uitvoerbaar en niet handhaafbaar. Kortom: het is tijd voor actie. Tijdens zijn keynote gaf Stam een aantal mogelijke oplossingen voor verbetering, waarvan er eentje zijn grote voorkeur heeft: het vereenvoudigen van de eigenwoningregeling binnen box 1. Hij tekent vijf stappen aan om dat te bereiken:
Stap 1: Afschaffing van de 30-jaarsperiode.
Stap 2: Afbouw van het fiscale voordeel van eigenwoningrenteaftrek
Stap 3: Afschaffing van de bijleenregeling
Stap 4: Alternatief voor fiscale aflossingseis
Stap 5: Aanpassing van het eigenwoningforfait
In zijn keynote ging ondernemer en tech-specialist Ben van der Burg dieper in op de voordelen, nadelen en gevaren van huidige en toekomstige technologische ontwikkelingen. En daarvan zijn er genoeg: ChatGPT, brondata, artificiële intelligentie (AI) en Vision Pro. Die ontwikkelingen kunnen zich ook gaan begeven op het gebied van hypotheekadvies. “Stel je eens voor: door middel van een brainimplant hoef ik alleen maar aan hypotheken te denken en meteen worden berekeningen gemaakt en worden alle mogelijkheden op een rijtje gezet. Dit is nu al technisch mogelijk!”, vertelt Van der Burg enthousiast.
Hij is vooral positief over alle technische mogelijkheden, die ook de hypotheekadviseur zou kunnen inzetten. “Denk bijvoorbeeld aan AI-functionaliteiten die automatisch een presentatie voor je in elkaar zetten op basis van wat input over de boodschap die je wilt bereiken en voor welke doelgroep je de presentatie geeft. Er zijn ook andere financial AI-plugins die je kunnen ondersteunen in je werk. Dankzij tools als Microsoft 365 Copilot wordt AI bovendien steeds meer geïntegreerd in ons werk. Probeer het allemaal uit en test hoe goed deze mogelijkheden jou in je werk kunnen ondersteunen.”
Natuurlijk zijn er ook nadelen. Geven we onze persoonlijke informatie niet weg via AI? En dankzij menselijk gedrag kunnen beveiligingsproblemen ontstaan. Maar bovenal is Van der Burg enthousiast over de tech-mogelijkheden. “Die zijn ideaal om al het saaie en stomme papierwerk over te nemen, zodat jij je alleen nog maar hoeft te richten op verandering.”
Want het is goed mogelijk dat hele beroepsgroepen er in de toekomst anders uit gaan zien als gevolg van innovatieve technologie. Voor sommigen gaat hun baan veranderen of misschien wel verdwijnen. “Maar dat is toch juist mooi”, vindt Van der Burg. “Dan wordt je gedwongen om mee te veranderen. Anders zou het maar een saaie boel worden. Bovendien blijven er nog veel eigenschappen over die technologie nooit zal kunnen overnemen. Zaken als creativiteit, empathie, dromen, muziek maken en feest vieren. Dat kan tech allemaal niet, maar jullie wel.”
Adviseurs struinden naar hartenlust rond in een goedgevulde beursvloer vol aanbieders en netwerkten volop met concullega’s. Verdieping kon worden gezocht tijdens vijftien masterclasses. Het plenaire programma, onder leiding van dagvoorzitter Diana Matroos, stond vol met interessante sessies waar de hypotheekprofessional echt wat aan heeft.
Op het gemiddelde advieskantoor is de druk van de ketel. Er is meer ruimte voor klantbeheer en verbreding van het hypotheekadvies als belangrijke bouwstenen voor een zekere toekomst. Daar richtte deze twintigste editie van HypoVak zich dan ook op.
Goed klantbeheer en verbreding van het hypotheekadvies zijn tegenwoordig noodzakelijk voor hypotheekadvieskantoren. HypoVak besteedde er op donderdag 5 oktober volop aandacht aan. Meer dan 1.500 hypotheekprofessionals waren dan ook te vinden in de Midden Nederland Hallen te Barneveld.
Adviseurs op zoek naar zekere toekomst tijdens drukbezochte HypoVak 2023
HypoVak 2023
eigenwoningregeling
Fiscaal jurist Ruben Stam ging in op de mogelijkheden die hij ziet om de eigenwoningregeling te vereenvoudigen. Hij denkt dat we de verkeerde weg zijn ingeslagen met de huidige regeling, die veel te complex is geworden. Oorspronkelijk was de eigenwoningregeling bedoeld om het woningbezit te bevorderen. “Dat doel is bereikt, waardoor de regeling ondoelmatig is.” Daarnaast vindt hij de regeling niet uitvoerbaar en niet handhaafbaar. Kortom: het is tijd voor actie. Tijdens zijn keynote gaf Stam een aantal mogelijke oplossingen voor verbetering, waarvan er eentje zijn grote voorkeur heeft: het vereenvoudigen van de eigenwoningregeling binnen box 1. Hij tekent vijf stappen aan om dat te bereiken:
Stap 1: Afschaffing van de 30-jaarsperiode.
Stap 2: Afbouw van het fiscale voordeel van eigenwoningrenteaftrek
Stap 3: Afschaffing van de bijleenregeling
Stap 4: Alternatief voor fiscale aflossingseis
Stap 5: Aanpassing van het eigenwoningforfait
zorgelijk woningmarktverhaal
Er was gelukkig ook genoeg reden voor vrolijkheid op HypoVak. Zo werden de winnaars bekendgemaakt van de Groene Lotus Award 2023 (ASR) en de Groene Lotus Award Nieuwkomer 2023 (Lot Hypotheken). Voor Obvion was deze dag niet minder feestelijk, want de hypotheekverstrekker won de Gouden Spreekbuis 2023.
Tijdens HypoVak werd op initiatief van Nationale-Nederlanden ook de ‘meest inspirerende adviseur van Nederland 2023’ gekozen: de adviseur die vooroploopt in de transitie van hypotheekadviseur naar duurzaam financieel woonadviseur. Deze eer ging naar Siska Danhoff van Lamberink Financieel Adviseurs uit Assen. Siska en haar mede-genomineerden mochten daarna het hoofdpodium op, waar dagvoorzitter Diana Matroos hen naar hun ervaringen vroeg.
Aan het einde van de dag werd op de beursvloer ruimte gemaakt voor een feestelijke borrel, ditmaal georganiseerd door Florius. Onder het genot van een drankje met live muziek werd volop nagepraat over een succesvolle twintigste editie van HypoVak.
Op naar 2024!
Het is al bijna traditie op HypoVak: net als voorgaande jaren geeft hoogleraar Huisvestingssystemen aan de TU Delft Peter Boelhouwer weer een overzicht van de belangrijkste trends en ontwikkelingen op de woningmarkt. En net als voorgaande jaren blijft de krapte op deze markt daarin problematisch. “De bevolkingsgroei is enorm en zal blijven toenemen”, aldus Boelhouwer. “Migratie is daar een grote oorzaak van; voornamelijk arbeidsmigratie. Om iedereen te kunnen huisvesten hebben we in de komende tien jaar zeker een miljoen nieuwe woningen nodig.” Maar of die er ook komen, daar lijkt het momenteel niet op. Het aantal bouwvergunningen en gereedgekomen woningen komen de aankomende twee jaar juist in een neerwaartse spiraal terecht. Boelhouwer: “Als gevolg van de loonstijgingen en de krapte op de woningmarkt zullen de koopprijzen daarnaast de komende kwartalen verder stijgen. Interessant ook: we zien steeds vaker prijsverschillen tussen woningen die wel en niet verduurzaamd zijn. Daarnaast worden groene hypotheken steeds belangrijker.”
Het overheidsbeleid is helaas weinig behulpzaam om de krapte op de woningmarkt om te buigen. Het feit dat het kabinet is gevallen zorgt alleen maar voor vertraging rond de beleidsontwikkeling. “Toch zijn veel beleidsonderwerpen rond de woningmarkt niet-controversieel verklaard. Het doel is nog steeds het bouwen van tweederde betaalbare en goedkope woningen. Ook de nadruk op binnenstedelijk bouwen blijft bestaan. Helaas blijven ook de geplande financiële middelen ontoereikend om het gewenste bouwprogramma te realiseren.”
“Door middel van een brainimplant hoef ik alleen maar aan hypotheken te denken en meteen worden berekeningen gemaakt en worden alle mogelijkheden op een rijtje gezet”
In zijn keynote ‘Kus de cactus’ onthulde Frans Reichardt (ook bekend als De Klantenluisteraar) de verborgen krachten van het luisteren naar de stem van de klant. Dat kan leiden tot een onverwoestbare klantrelatie en dat is voor elk bedrijf van groot belang. “In de meeste branches is een nieuwe klant niet winstgevend, maar trouwe klanten zijn dat wél. Hoe loyaler jij bent aan de klant, hoe groter de kans dat hij jouw klant blijft.”
Het daadwerkelijk luisteren naar de klant is daarbij noodzakelijk, betoogt Reichardt. Hij herkent drie niveaus van luisteren:
Luisteren op strategisch niveau. Pas de strategie van je bedrijf aan. Beloon je medewerkers niet met bonussen voor het binnenhalen van nieuwe klanten, maar voor het luisteren naar de klant.
Luisteren op uitvoerend niveau. Vraag klanten om input en verbeterpunten. Juist kritische klanten die lage scores geven komen met waardevolle input, hoeveel pijn dat soms misschien ook doet. Omarm dat. Kus de cactus.
Luisteren op persoonlijk niveau. Ga met klanten zitten en vraag hoe het met ze gaat. Neem er de tijd voor en praat écht me ze.
In zijn keynote ging ondernemer en tech-specialist Ben van der Burg dieper in op de voordelen, nadelen en gevaren van huidige en toekomstige technologische ontwikkelingen. En daarvan zijn er genoeg: ChatGPT, brondata, artificiële intelligentie (AI) en Vision Pro. Die ontwikkelingen kunnen zich ook gaan begeven op het gebied van hypotheekadvies. “Stel je eens voor: door middel van een brainimplant hoef ik alleen maar aan hypotheken te denken en meteen worden berekeningen gemaakt en worden alle mogelijkheden op een rijtje gezet. Dit is nu al technisch mogelijk!”, vertelt Van der Burg enthousiast.
Hij is vooral positief over alle technische mogelijkheden, die ook de hypotheekadviseur zou kunnen inzetten. “Denk bijvoorbeeld aan AI-functionaliteiten die automatisch een presentatie voor je in elkaar zetten op basis van wat input over de boodschap die je wilt bereiken en voor welke doelgroep je de presentatie geeft. Er zijn ook andere financial AI-plugins die je kunnen ondersteunen in je werk. Dankzij tools als Microsoft 365 Copilot wordt AI bovendien steeds meer geïntegreerd in ons werk. Probeer het allemaal uit en test hoe goed deze mogelijkheden jou in je werk kunnen ondersteunen.”
Natuurlijk zijn er ook nadelen. Geven we onze persoonlijke informatie niet weg via AI? En dankzij menselijk gedrag kunnen beveiligingsproblemen ontstaan. Maar bovenal is Van der Burg enthousiast over de tech-mogelijkheden. “Die zijn ideaal om al het saaie en stomme papierwerk over te nemen, zodat jij je alleen nog maar hoeft te richten op verandering.”
Want het is goed mogelijk dat hele beroepsgroepen er in de toekomst anders uit gaan zien als gevolg van innovatieve technologie. Voor sommigen gaat hun baan veranderen of misschien wel verdwijnen. “Maar dat is toch juist mooi”, vindt Van der Burg. “Dan wordt je gedwongen om mee te veranderen. Anders zou het maar een saaie boel worden. Bovendien blijven er nog veel eigenschappen over die technologie nooit zal kunnen overnemen. Zaken als creativiteit, empathie, dromen, muziek maken en feest vieren. Dat kan tech allemaal niet, maar jullie wel.”
Adviseurs struinden naar hartenlust rond in een goedgevulde beursvloer vol aanbieders en netwerkten volop met concullega’s. Verdieping kon worden gezocht tijdens vijftien masterclasses. Het plenaire programma, onder leiding van dagvoorzitter Diana Matroos, stond vol met interessante sessies waar de hypotheekprofessional echt wat aan heeft.
Op het gemiddelde advieskantoor is de druk van de ketel. Er is meer ruimte voor klantbeheer en verbreding van het hypotheekadvies als belangrijke bouwstenen voor een zekere toekomst. Daar richtte deze twintigste editie van HypoVak zich dan ook op.
Goed klantbeheer en verbreding van het hypotheekadvies zijn tegenwoordig noodzakelijk voor hypotheekadvieskantoren. HypoVak besteedde er op donderdag 5 oktober volop aandacht aan. Meer dan 1.500 hypotheekprofessionals waren dan ook te vinden in de Midden Nederland Hallen te Barneveld.
Adviseurs op zoek naar zekere toekomst tijdens drukbezochte HypoVak 2023
HypoVak 2023