Dit jaar is Lot Hypotheken drie jaar actief op de markt. Met deze nieuwe propositie laat de hypotheekverstrekker aan de markt zien er niet alleen voor nieuwe klanten te zijn, maar ook naast de bestaande klant te staan. Een speler met een visie voor de lange termijn. Dat wordt ook opgemerkt door het intermediair, vertelt Buursink. “We spreken regelmatig adviseurs en ook onderzoeken wijzen uit dat de adviseur Lot steeds vaker weet te vinden. We proberen scherp in de markt te zitten, kunnen met ons hybride fundingmodel alle looptijden aanbieden en zijn nooit ‘uitverkocht’. Daarnaast is ons product gewoon goed en zijn onze processen en dienstverlening onderscheidend in de markt. Steeds vaker kiezen adviseurs bewust voor ons om deze redenen. De lat ligt bij ons altijd hoog. Bij alles wat we doen proberen we in de schoenen van de adviseur en de klant te staan. Wat vinden zij ervan? Hoe kunnen we het nog beter of slimmer doen? We willen in de volledige breedte de beste kwaliteit leveren en onze doorontwikkeling staat nooit stil.”
Het is juist deze ontwikkelkracht van Lot Hypotheken die de vakjury heeft gewaardeerd met de Groene Lotus Award Nieuwkomer <5 jaar.
Het kabinet verwacht van de commerciële marktpartijen dat zij een bijdrage leveren aan de verduurzaming van de woningvoorraad. Lot pakt die handschoen graag op en helpt klanten met proposities waarbij zo veel mogelijk drempels worden weggenomen die woningverduurzaming in de weg staan. Snijder vindt het dan ook jammer dat diezelfde overheid oneigenlijk gebruik van het Warmtefonds toestaat en daarmee een ongelijk speelveld creëert. “Bij de introductie was het fonds bedoeld om een kwetsbare doelgroep te helpen die niet of minder goed toegang heeft tot de commerciële kredietmarkt. Intussen is het Warmtefonds zo aantrekkelijk gemaakt dat ook grote groepen die wel toegang hebben tot de commerciële kredietmarkt bij het fonds terecht kunnen voor een renteloze financiering voor woningverduurzaming. Minister De Jonge erkent dat, maar grijpt niet in. Ondanks deze oneerlijke concurrentiepositie kiezen wij er als Lot en NIBC toch voor woningverduurzaming zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor onze klanten. Door het leenbedrag te verhogen naar 25.000 euro en het aantal benodigde documenten tot het minimale te reduceren maken we hierin een forse stap. Wet- en regelgeving staat het ons op dit moment eenvoudigweg niet toe om nog meer drempels weg te nemen. We hopen dat het nieuwe kabinet ook daarin stappen zet en commerciële marktpartijen in staat stelt om maximaal bij te dragen aan de verduurzaming van de woningvoorraad”, aldus Snijder.
Naast de bestaande duurzaamheidspropositie waarmee klanten tegen een lagere rente energiebesparende voorzieningen kunnen financieren, geeft Lot Hypotheken tot het einde van dit jaar ook een rentekorting van 0,15% voor woningen met een energielabel A of hoger. De energielabelkorting geldt voor hypotheken zonder NHG en een rentevaste periode van 10 jaar. Bestaande klanten krijgen de labelkorting ook wanneer zij bij een renteherziening tijdens de actieperiode, aan de voorwaarden voldoen. Buursink: “Met de toenemende bewustwording van klimaatverandering en de noodzaak onze ecologische voetafdruk te verminderen, wordt het energielabel van een woning een steeds belangrijkere factor voor kopers. Woningkopers die bewust kiezen voor duurzaamheid, dragen hiermee niet alleen bij aan een groenere toekomst, maar worden ook financieel beloond. Hierdoor wordt het aantrekkelijker om voor duurzamere woningen te kiezen.”
Buursink benadrukt dat Lot Hypotheken zich blijft inzetten voor alle energielabels én meer specifiek het verbeteren van woningen met minder goede labels. “Bij Lot sluiten we niemand uit en willen we iedereen in de gelegenheid stellen om de woning te verduurzamen. We weten echter ook dat financiële beloningen als de energielabelkorting effect kunnen hebben op het gedrag van de consument en de keuzes die zij maken. Met deze actie hopen we een nog positievere bijdrage te leveren aan het verduurzamen van onze hypotheekportefeuille.”
Execution only is nu niet direct iets waar de adviseur warm voor loopt, maar in dit geval biedt het de adviseur juist een extra kans, legt Erwin Snijder, Productmanager Hypotheken bij NIBC Bank, uit. “De advieskosten voor de financiering van verduurzamingsmaatregelen zijn door wet- en regelgeving vrijwel gelijk aan die van een reguliere hypotheekaanvraag. Bij lagere bedragen voor bijvoorbeeld isolatie en zonnepanelen kan dit niet uit. Dan worden klanten doorverwezen naar alternatieven zoals een persoonlijke lening. Met onze nieuwe verduurzamingspropositie voor bestaande klanten maken we straks ook deze aanvragen rendabel voor de adviseur. Tegen uurtarief kan de adviseur de klant met een Lot-hypotheek begeleiden bij de aanvraag in de Mijn omgeving. In die omgeving kan de adviseur ook meekijken. De klant blij omdat hij tegen acceptabele kosten bij zijn eigen adviseur terecht kon, de adviseur blij omdat hij zijn klant heeft kunnen helpen en wellicht ook op andere vlakken heeft kunnen adviseren.”
Dat gaat Lot met de nieuwe verduurzamingspropositie versimpelen. “Naast het aanvragen van een verduurzamingsfinanciering via de adviseur, bieden we bestaande klanten straks ook de mogelijkheid om online, in hun Mijn omgeving, op basis van brondata een verhoging tot 25.000 euro aan te vragen voor energiebesparende voorzieningen. Hiermee halen we een van de belangrijkste drempels weg die consumenten met al een eigen woning ervaren, als zij willen verduurzamen”, aldus Buursink.
De oplevering wordt eind van dit jaar verwacht, waarna de marktlancering volgt. Om zoveel mogelijk impact te maken, komt de nieuwe propositie voor alle NIBC-labels (Lot is onderdeel van NIBC Bank) beschikbaar.
“Bij alles wat we doen proberen we in de schoenen van de adviseur en de klant te staan”
Met de geplande introductie van een nieuwe verduurzamingspropositie voor bestaande klanten wist Lot Hypotheken de vakjury van de Groene Lotus Award te overtuigen. Waar nieuwe klanten al langer met rentekortingen worden gestimuleerd om aan de slag te gaan met woningverduurzaming, is nu de bestaande Lot-klant aan de beurt. Saskia Buursink, Directeur Lot Hypotheken: “We bestaan drie jaar en hebben inmiddels al ruim 17.000 bestaande klanten. Ook die klanten willen we extra stimuleren om hun woning verder te verduurzamen. Eén op de drie van de door Lot verstrekte hypotheken heeft een duurzaamheidscomponent. Dat is een behoorlijk marktpotentieel. Tegen een volgende stap wordt echter vaak opgezien door de complexiteit en bijkomende kosten.”
De vakjury van de Groene Lotus Award merkt op dat Lot Hypotheken in het afgelopen jaar echt een stap heeft gemaakt om verduurzaming betaalbaar te maken. De hypotheekverstrekker weet zich te onderscheiden op haar innovatiekracht en de introductie van een nieuwe execution-only-propositie is daar een mooi voorbeeld van. Het leverde Lot een Groene Lotus Award op in de categorie Nieuwkomer tot 5 jaar.
De lat ligt altijd hoog bij Lot Hypotheken
Execution only is nu niet direct iets waar de adviseur warm voor loopt, maar in dit geval biedt het de adviseur juist een extra kans, legt Erwin Snijder, Productmanager Hypotheken bij NIBC Bank, uit. “De advieskosten voor de financiering van verduurzamingsmaatregelen zijn door wet- en regelgeving vrijwel gelijk aan die van een reguliere hypotheekaanvraag. Bij lagere bedragen voor bijvoorbeeld isolatie en zonnepanelen kan dit niet uit. Dan worden klanten doorverwezen naar alternatieven zoals een persoonlijke lening. Met onze nieuwe verduurzamingspropositie voor bestaande klanten maken we straks ook deze aanvragen rendabel voor de adviseur. Tegen uurtarief kan de adviseur de klant met een Lot-hypotheek begeleiden bij de aanvraag in de Mijn omgeving. In die omgeving kan de adviseur ook meekijken. De klant blij omdat hij tegen acceptabele kosten bij zijn eigen adviseur terecht kon, de adviseur blij omdat hij zijn klant heeft kunnen helpen en wellicht ook op andere vlakken heeft kunnen adviseren.”
Naast de bestaande duurzaamheidspropositie waarmee klanten tegen een lagere rente energiebesparende voorzieningen kunnen financieren, geeft Lot Hypotheken tot het einde van dit jaar ook een rentekorting van 0,15% voor woningen met een energielabel A of hoger. De energielabelkorting geldt voor hypotheken zonder NHG en een rentevaste periode van 10 jaar. Bestaande klanten krijgen de labelkorting ook wanneer zij bij een renteherziening tijdens de actieperiode, aan de voorwaarden voldoen. Buursink: “Met de toenemende bewustwording van klimaatverandering en de noodzaak onze ecologische voetafdruk te verminderen, wordt het energielabel van een woning een steeds belangrijkere factor voor kopers. Woningkopers die bewust kiezen voor duurzaamheid, dragen hiermee niet alleen bij aan een groenere toekomst, maar worden ook financieel beloond. Hierdoor wordt het aantrekkelijker om voor duurzamere woningen te kiezen.”
Buursink benadrukt dat Lot Hypotheken zich blijft inzetten voor alle energielabels én meer specifiek het verbeteren van woningen met minder goede labels. “Bij Lot sluiten we niemand uit en willen we iedereen in de gelegenheid stellen om de woning te verduurzamen. We weten echter ook dat financiële beloningen als de energielabelkorting effect kunnen hebben op het gedrag van de consument en de keuzes die zij maken. Met deze actie hopen we een nog positievere bijdrage te leveren aan het verduurzamen van onze hypotheekportefeuille.”
Dit jaar is Lot Hypotheken drie jaar actief op de markt. Met deze nieuwe propositie laat de hypotheekverstrekker aan de markt zien er niet alleen voor nieuwe klanten te zijn, maar ook naast de bestaande klant te staan. Een speler met een visie voor de lange termijn. Dat wordt ook opgemerkt door het intermediair, vertelt Buursink. “We spreken regelmatig adviseurs en ook onderzoeken wijzen uit dat de adviseur Lot steeds vaker weet te vinden. We proberen scherp in de markt te zitten, kunnen met ons hybride fundingmodel alle looptijden aanbieden en zijn nooit ‘uitverkocht’. Daarnaast is ons product gewoon goed en zijn onze processen en dienstverlening onderscheidend in de markt. Steeds vaker kiezen adviseurs bewust voor ons om deze redenen. De lat ligt bij ons altijd hoog. Bij alles wat we doen proberen we in de schoenen van de adviseur en de klant te staan. Wat vinden zij ervan? Hoe kunnen we het nog beter of slimmer doen? We willen in de volledige breedte de beste kwaliteit leveren en onze doorontwikkeling staat nooit stil.”
Het is juist deze ontwikkelkracht van Lot Hypotheken die de vakjury heeft gewaardeerd met de Groene Lotus Award Nieuwkomer <5 jaar.
Het kabinet verwacht van de commerciële marktpartijen dat zij een bijdrage leveren aan de verduurzaming van de woningvoorraad. Lot pakt die handschoen graag op en helpt klanten met proposities waarbij zo veel mogelijk drempels worden weggenomen die woningverduurzaming in de weg staan. Snijder vindt het dan ook jammer dat diezelfde overheid oneigenlijk gebruik van het Warmtefonds toestaat en daarmee een ongelijk speelveld creëert. “Bij de introductie was het fonds bedoeld om een kwetsbare doelgroep te helpen die niet of minder goed toegang heeft tot de commerciële kredietmarkt. Intussen is het Warmtefonds zo aantrekkelijk gemaakt dat ook grote groepen die wel toegang hebben tot de commerciële kredietmarkt bij het fonds terecht kunnen voor een renteloze financiering voor woningverduurzaming. Minister De Jonge erkent dat, maar grijpt niet in. Ondanks deze oneerlijke concurrentiepositie kiezen wij er als Lot en NIBC toch voor woningverduurzaming zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor onze klanten. Door het leenbedrag te verhogen naar 25.000 euro en het aantal benodigde documenten tot het minimale te reduceren maken we hierin een forse stap. Wet- en regelgeving staat het ons op dit moment eenvoudigweg niet toe om nog meer drempels weg te nemen. We hopen dat het nieuwe kabinet ook daarin stappen zet en commerciële marktpartijen in staat stelt om maximaal bij te dragen aan de verduurzaming van de woningvoorraad”, aldus Snijder.
Dat gaat Lot met de nieuwe verduurzamingspropositie versimpelen. “Naast het aanvragen van een verduurzamingsfinanciering via de adviseur, bieden we bestaande klanten straks ook de mogelijkheid om online, in hun Mijn omgeving, op basis van brondata een verhoging tot 25.000 euro aan te vragen voor energiebesparende voorzieningen. Hiermee halen we een van de belangrijkste drempels weg die consumenten met al een eigen woning ervaren, als zij willen verduurzamen”, aldus Buursink.
De oplevering wordt eind van dit jaar verwacht, waarna de marktlancering volgt. Om zoveel mogelijk impact te maken, komt de nieuwe propositie voor alle NIBC-labels (Lot is onderdeel van NIBC Bank) beschikbaar.
“Bij alles wat we doen proberen we in de schoenen van de adviseur en de klant te staan”
Met de geplande introductie van een nieuwe verduurzamingspropositie voor bestaande klanten wist Lot Hypotheken de vakjury van de Groene Lotus Award te overtuigen. Waar nieuwe klanten al langer met rentekortingen worden gestimuleerd om aan de slag te gaan met woningverduurzaming, is nu de bestaande Lot-klant aan de beurt. Saskia Buursink, Directeur Lot Hypotheken: “We bestaan drie jaar en hebben inmiddels al ruim 17.000 bestaande klanten. Ook die klanten willen we extra stimuleren om hun woning verder te verduurzamen. Eén op de drie van de door Lot verstrekte hypotheken heeft een duurzaamheidscomponent. Dat is een behoorlijk marktpotentieel. Tegen een volgende stap wordt echter vaak opgezien door de complexiteit en bijkomende kosten.”
De vakjury van de Groene Lotus Award merkt op dat Lot Hypotheken in het afgelopen jaar echt een stap heeft gemaakt om verduurzaming betaalbaar te maken. De hypotheekverstrekker weet zich te onderscheiden op haar innovatiekracht en de introductie van een nieuwe execution-only-propositie is daar een mooi voorbeeld van. Het leverde Lot een Groene Lotus Award op in de categorie Nieuwkomer tot 5 jaar.
De lat ligt altijd hoog bij Lot Hypotheken