In een dynamische livesessie gaf financieel adviseur, hypothecair planner én AI-trainer Reinier Gunneman een praktische demonstratie van wat kunstmatige intelligentie nu al kan betekenen voor financieel dienstverleners. Met de pakkende titel ‘ChatGPT als tweede brein’ liet Gunneman zien hoe AI niet alleen tijd bespaart, maar ook het werk leuker en klantgerichter maakt. “Waar het maken van een adviesrapport vroeger een uur kostte, doet AI dat nu in zeven minuten. Dat is geen toekomstmuziek, dat is nú al realiteit. Als je momenteel nog niks doet met AI, onderneem dan nu actie.”
Hij nam het publiek stap voor stap mee in het live gebruiken van tools als ChatGPT, Copilot en Gemini. Van het opstellen van een hypotheekadvies of juridische uitleg tot het hertalen van klantcommunicatie naar taalniveau B1; alles gebeurde in realtime op het scherm. Met simpele instructies genereerde Gunneman complete Word-documenten, empathische klantmails en zelfs wetteksten met bronvermelding. “Het ‘ouderwetse zoeken’ is passé. AI zorgt dat je meteen vindt wat je nodig hebt.”
Naast praktische toepassingen gaf hij ook reflectieve tips: AI is niet feilloos en moet altijd worden gecontroleerd. Houd je eigen kennis continu op peil om dit te kunnen blijven doen. “Als je fouten denkt te zien, laat dit dan niet automatisch herstellen door AI, maar bekijk zelf de bronnen waar AI gebruik van heeft gemaakt. Alleen op die manier blijf je eindredacteur van je eigen werk.”
Ook op het gebied van privacy en ethiek blijft het oppassen. Om ervoor te zorgen dat gevoelige klantgegevens niet onnodig gedeeld worden adviseert Gunneman om datadelen met AI-modellen uit te zetten en namen en adressen te anonimiseren voordat documenten met AI worden verwerkt.
Volgens Gunneman ligt de échte kracht van AI in de combinatie met de menselijke meerwaarde die alleen de adviseur zelf kan leveren: empathie, moreel kompas en vakkennis. “Gebruik AI niet alleen handig, maar ook verstandig. Jij bent de human-in-the-loop.”
Onafhankelijk technologie-expert, publicist en onderzoeker Jarno Duursma gaf allereerst een brede kijk op de wereld van kunstmatige intelligentie. Hij maakte duidelijk dat AI geen hype is. “De opkomst van AI betekent een fundamenteel kantelpunt in hoe we informatie verwerken, werk organiseren en waarde creëren. AI was al langer goed in patroonherkenning, maar is nu in staat om zelf informatie te creëren: teksten, beelden, code en meer. Dankzij systemen als ChatGPT hebben we nu een onbeperkte denkkracht tot onze beschikking. Dit soort systemen zijn vooral heel goed in het doen van onderzoek. Het biedt de mogelijkheid om betere kwaliteit te leveren tegen lagere kosten.”
Binnen zes jaar krijgt elk bedrijf, volgens Duursma, de beschikking over een digitale AI-collega: een systeem getraind op de interne kennis van de organisatie. Deze colleague-as-a-service is altijd beschikbaar, onvermoeibaar en communiceert zowel intern als extern via spraak of tekst.
Maar er zitten ook risico’s aan het gebruik van AI: van hallucinatie (AI die onjuiste informatie geeft) tot vendor lock-in (afhankelijkheid van Amerikaanse techbedrijven) en klimaatimpact door toenemend energiegebruik. Ook waarschuwt Duursma voor een afnemend kritisch denkvermogen: wie te veel uitbesteedt aan AI verliest expertise en overzicht. Daarnaast groeit het gevaar van desinformatie en deepfakes, waarbij echt en nep nauwelijks nog te onderscheiden zijn.
Dankzij de mogelijkheden van AI wordt de consument steeds beter geïnformeerd en zelfredzaam. Dit vormt weer een bedreiging voor de generalistische adviseur. Veel traditionele adviestaken kunnen namelijk ontbundeld worden: AI kan inkomensgegevens verwerken, stukken opvragen, scenario’s berekenen en compliance checks doen. Duursma waarschuwt ook voor een opkomende ‘prijsvechter’ in de adviesmarkt: een partij die met AI een goedkoper en toch kwalitatief hoogwaardig adviesproduct biedt.
De enige manier om daar als adviseur tegenwicht aan te bieden is door écht persoonlijk en betrokken te zijn: de coach en gids zijn die de klant volledig vertrouwt. “Dat maakt jou onvervangbaar.”
Tijdens HypoVak waren er ook voldoende redenen voor een feestje, waarmee de definitie van geluk meteen kon worden toegepast. Zo werden er drie Gouden Lotus Awards ‘Datagedreven werken’ uitgereikt aan de koplopers op het gebied van brondatagebruik. ING (Hypotheekverstrekker Groot), Vista Hypotheken (Hypotheekverstrekker Middelgroot) en Poelhekke Wagenaar Hypotheken (Advieskantoor) mochten deze prijzen in ontvangst nemen. Daarnaast zijn Obvion (Hypotheekverstrekker Groot) en ASN Bank (Hypotheekverstrekker Middelgroot) beloond met een Groene Lotus Award, omdat zij het meest vooruitstrevend zijn op het gebied van woningverduurzaming.
Obvion kon op HypoVak nog een award in ontvangst nemen, want de hypotheekverstrekker won tevens de Gouden Spreekbuis Hypotheekverstrekkers 2025. Tot slot werd ook de winnaar van ‘de meest inspirerende adviseur van Nederland 2025’ bekendgemaakt: de adviseur die concullega’s het meest inspireert om klanten breder te helpen. Deze prijs, een initiatief van Nationale-Nederlanden, werd uitgereikt aan Thomas de Leeuw van Frits Hypotheken uit Amsterdam.
Aan het eind van de dag werd op de beursvloer ruimte gemaakt voor een feestelijke borrel, mogelijk gemaakt door Venn Hypotheken. Daarbij werd niet alleen genetwerkt, maar ook genoten van live-optredens van onder andere de Tom Jones-coverband Mr. Jones & The Jonettes. Daarbij werd door sommigen een dansje gewaagd. Anderen hielden het bij een drankje en praatten na over het inspirerende programma van HypoVak.
Ook de afsluitende plenaire sessie met cabaretier Guido Weijers trok veel bekijks. Hierbij ging het eens niet over hypotheken of AI, maar over een luchtiger thema: geluk. Zijn masterclass trok veel gelach uit de zaal, maar liet bezoekers tegelijkertijd nadenken over vragen als ‘Waarom willen we gelukkig zijn?’ en ‘Wat betekent geluk eigenlijk?’. Hij begon al met een geruststellende gedachte: “Als je tijdens je leven de tijd hebt om na te denken over dit soort vragen, dan ben je eigenlijk al gelukkig.”
Het beschrijven van geluk is voor veel mensen subjectief. Toch probeerde Weijers dit volgens de definitie van de Griekse filosoof Aristoteles. Volgens hem kun je het beste de ultieme balans vinden in drie elementen:
Kortetermijn-plezier/genot (bijvoorbeeld: je stapt in een lekker warm bubbelbad).
Langetermijn-geluk (bijvoorbeeld: een liefdevol gezin hebben).
Zinvol leven (je helpt je medemens).
Tot slot ging Weijers in op een vraag die de HypoVak-bezoekers misschien wel bovengemiddeld interesseerden: maakt geld ook gelukkig? Weijers: “Als je niks hebt heel veel, maar als je veel hebt, bijna niks.”
Tijdens zijn keynote gaf Michael Mackaaij, voorzitter van de Stichting Contactgroep Automatisering, een optimistische en tegelijk realistische kijk op de rol van AI binnen het hypotheekadvies. Namens veertig softwareleveranciers in de branche benadrukte hij dat de sector al veel bereikt heeft op het gebied van automatisering en dat de volgende stap nu voor de deur staat: domeinspecifieke AI, oftewel kunstmatige intelligentie die specifiek is gericht op de hypotheeksector. Hij is hoopvol gestemd over de toekomstige resultaten daarvan. “Dankzij efficiëntere processen en betere toegang tot klanten hebben we als branche in twintig jaar tijd al een productiviteitsverbetering van 100% gerealiseerd. Er is geen reden waarom dat de komende tien jaar niet opnieuw lukt met deze nieuwe technologie.”
Mackaaij schetste hoe AI vaak nu al live meedraait in adviespraktijken: realtime transcriptie van klantgesprekken, automatische rapportages met motivering en taakverdeling, AI-checks op compliance en documentverwerking op schaal. Daarbij kunnen tools direct signaleren of een werkgeversverklaring ongeldig is of adviesdossiers automatisch controleren op consistentie. “Klanten gebruiken AI, toezichthouders gebruiken AI, dus als adviseur kun je niet achterblijven.”
Wel plaatste hij kanttekeningen bij aansprakelijkheid en verzekerbaarheid. Adviseurs blijven eindverantwoordelijk voor het advies, ook als AI ondersteunt. Daarnaast dekt de beroepsaansprakelijkheidsverzekering nog niet altijd schade veroorzaakt door softwarefouten.
Mackaaij sloot af met een aantal trends die de sector de komende tien jaar gaan vormen: van vergrijzing in de adviesbranche en woningtekort tot klantverwachtingen rond ‘mobile-first’ en Coolblue-achtige service. AI kan volgens hem juist helpen bij de ‘zorgenkindjes’ van de branche, zoals nazorg en beheer. “We moeten dit collectief doen: geldverstrekkers, softwareleveranciers, adviseurs. Dan behouden we onze rol als regisseur van vertrouwen.”
Voor de studenten was het HypoVak-thema van dit jaar lekker herkenbaar: ‘Slimmer werken met AI’. Kunstmatige intelligentie wordt immers door iedereen in de samenleving gebruikt. Ook de hypotheekbranche blijft niet achter. Zo liet een live poll in de volle zaal zien dat ruim de helft (53%) van de sector AI nu al dagelijks gebruikt bij de werkzaamheden en 28% wekelijks. Het betekent ook dat 19% het nu nog niet omarmt. Uit een andere poll bleek dat adviseurs de meeste potentie voor deze technologie zien in AI-ondersteunde rapportages en adviesteksten.
Op het plenaire podium namen achter elkaar drie AI-experts plaats die adviseurs meenamen in de laatste ontwikkelingen en specifieke toepassingen voor de hypotheekbranche: Jarno Duursma, Michael Mackaaij en Reinier Gunneman. Ze waren allemaal enthousiast over de huidige mogelijkheden en die van de komende tien jaar.
HypoVak werd op dinsdag 30 september als vanouds georganiseerd in de Midden Nederland Hallen in Barneveld. Het evenement werd dit jaar bezocht door 1.430 hypotheekprofessionals.
Adviseurs struinden naar hartenlust rond op een goedgevulde beursvloer vol aanbieders en netwerkten met hun concullega’s. Wie zich wilde verdiepen, kon terecht bij veertien masterclasses voor professionals. Daarnaast was er een aparte, exclusieve masterclass voor studenten en toekomstige vakgenoten. Die werd georganiseerd door Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH) in samenwerking met Hogeschool Utrecht, Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Windesheim Zwolle, en was gratis toegankelijk voor studenten en hun begeleiders.
Het plenaire programma, onder leiding van dagvoorzitter Donatello Piras, stond vol met interessante sessies waar de hypotheekprofessional echt wat aan heeft. Net als vorig jaar was HypoVak geaccrediteerd door SEH, waardoor adviseurs 3 SEH PE-punten (categorie B) konden verdienen.
De hypotheekadviesbranche lijkt kunstmatige intelligentie (AI) steeds vaker te adopteren door deze als assistent in te zetten. De mogelijkheden voor de adviespraktijk nemen in de toekomst verder toe. Dat bleek tijdens de 22eeditie van HypoVak, die dit jaar speciaal was gericht op AI-toepassingen.
Auteur Martijn Develing
AI als de perfecte collega
HypoVak 2025
Tijdens zijn keynote gaf Michael Mackaaij, voorzitter van de Stichting Contactgroep Automatisering, een optimistische en tegelijk realistische kijk op de rol van AI binnen het hypotheekadvies. Namens veertig softwareleveranciers in de branche benadrukte hij dat de sector al veel bereikt heeft op het gebied van automatisering en dat de volgende stap nu voor de deur staat: domeinspecifieke AI, oftewel kunstmatige intelligentie die specifiek is gericht op de hypotheeksector. Hij is hoopvol gestemd over de toekomstige resultaten daarvan. “Dankzij efficiëntere processen en betere toegang tot klanten hebben we als branche in twintig jaar tijd al een productiviteitsverbetering van 100% gerealiseerd. Er is geen reden waarom dat de komende tien jaar niet opnieuw lukt met deze nieuwe technologie.”
Mackaaij schetste hoe AI vaak nu al live meedraait in adviespraktijken: realtime transcriptie van klantgesprekken, automatische rapportages met motivering en taakverdeling, AI-checks op compliance en documentverwerking op schaal. Daarbij kunnen tools direct signaleren of een werkgeversverklaring ongeldig is of adviesdossiers automatisch controleren op consistentie. “Klanten gebruiken AI, toezichthouders gebruiken AI, dus als adviseur kun je niet achterblijven.”
Wel plaatste hij kanttekeningen bij aansprakelijkheid en verzekerbaarheid. Adviseurs blijven eindverantwoordelijk voor het advies, ook als AI ondersteunt. Daarnaast dekt de beroepsaansprakelijkheidsverzekering nog niet altijd schade veroorzaakt door softwarefouten.
Mackaaij sloot af met een aantal trends die de sector de komende tien jaar gaan vormen: van vergrijzing in de adviesbranche en woningtekort tot klantverwachtingen rond ‘mobile-first’ en Coolblue-achtige service. AI kan volgens hem juist helpen bij de ‘zorgenkindjes’ van de branche, zoals nazorg en beheer. “We moeten dit collectief doen: geldverstrekkers, softwareleveranciers, adviseurs. Dan behouden we onze rol als regisseur van vertrouwen.”
Ook de afsluitende plenaire sessie met cabaretier Guido Weijers trok veel bekijks. Hierbij ging het eens niet over hypotheken of AI, maar over een luchtiger thema: geluk. Zijn masterclass trok veel gelach uit de zaal, maar liet bezoekers tegelijkertijd nadenken over vragen als ‘Waarom willen we gelukkig zijn?’ en ‘Wat betekent geluk eigenlijk?’. Hij begon al met een geruststellende gedachte: “Als je tijdens je leven de tijd hebt om na te denken over dit soort vragen, dan ben je eigenlijk al gelukkig.”
Het beschrijven van geluk is voor veel mensen subjectief. Toch probeerde Weijers dit volgens de definitie van de Griekse filosoof Aristoteles. Volgens hem kun je het beste de ultieme balans vinden in drie elementen:
Kortetermijn-plezier/genot (bijvoorbeeld: je stapt in een lekker warm bubbelbad).
Langetermijn-geluk (bijvoorbeeld: een liefdevol gezin hebben).
Zinvol leven (je helpt je medemens).
Tot slot ging Weijers in op een vraag die de HypoVak-bezoekers misschien wel bovengemiddeld interesseerden: maakt geld ook gelukkig? Weijers: “Als je niks hebt heel veel, maar als je veel hebt, bijna niks.”
In een dynamische livesessie gaf financieel adviseur, hypothecair planner én AI-trainer Reinier Gunneman een praktische demonstratie van wat kunstmatige intelligentie nu al kan betekenen voor financieel dienstverleners. Met de pakkende titel ‘ChatGPT als tweede brein’ liet Gunneman zien hoe AI niet alleen tijd bespaart, maar ook het werk leuker en klantgerichter maakt. “Waar het maken van een adviesrapport vroeger een uur kostte, doet AI dat nu in zeven minuten. Dat is geen toekomstmuziek, dat is nú al realiteit. Als je momenteel nog niks doet met AI, onderneem dan nu actie.”
Hij nam het publiek stap voor stap mee in het live gebruiken van tools als ChatGPT, Copilot en Gemini. Van het opstellen van een hypotheekadvies of juridische uitleg tot het hertalen van klantcommunicatie naar taalniveau B1; alles gebeurde in realtime op het scherm. Met simpele instructies genereerde Gunneman complete Word-documenten, empathische klantmails en zelfs wetteksten met bronvermelding. “Het ‘ouderwetse zoeken’ is passé. AI zorgt dat je meteen vindt wat je nodig hebt.”
Naast praktische toepassingen gaf hij ook reflectieve tips: AI is niet feilloos en moet altijd worden gecontroleerd. Houd je eigen kennis continu op peil om dit te kunnen blijven doen. “Als je fouten denkt te zien, laat dit dan niet automatisch herstellen door AI, maar bekijk zelf de bronnen waar AI gebruik van heeft gemaakt. Alleen op die manier blijf je eindredacteur van je eigen werk.”
Ook op het gebied van privacy en ethiek blijft het oppassen. Om ervoor te zorgen dat gevoelige klantgegevens niet onnodig gedeeld worden adviseert Gunneman om datadelen met AI-modellen uit te zetten en namen en adressen te anonimiseren voordat documenten met AI worden verwerkt.
Volgens Gunneman ligt de échte kracht van AI in de combinatie met de menselijke meerwaarde die alleen de adviseur zelf kan leveren: empathie, moreel kompas en vakkennis. “Gebruik AI niet alleen handig, maar ook verstandig. Jij bent de human-in-the-loop.”
Tijdens HypoVak waren er ook voldoende redenen voor een feestje, waarmee de definitie van geluk meteen kon worden toegepast. Zo werden er drie Gouden Lotus Awards ‘Datagedreven werken’ uitgereikt aan de koplopers op het gebied van brondatagebruik. ING (Hypotheekverstrekker Groot), Vista Hypotheken (Hypotheekverstrekker Middelgroot) en Poelhekke Wagenaar Hypotheken (Advieskantoor) mochten deze prijzen in ontvangst nemen. Daarnaast zijn Obvion (Hypotheekverstrekker Groot) en ASN Bank (Hypotheekverstrekker Middelgroot) beloond met een Groene Lotus Award, omdat zij het meest vooruitstrevend zijn op het gebied van woningverduurzaming.
Obvion kon op HypoVak nog een award in ontvangst nemen, want de hypotheekverstrekker won tevens de Gouden Spreekbuis Hypotheekverstrekkers 2025. Tot slot werd ook de winnaar van ‘de meest inspirerende adviseur van Nederland 2025’ bekendgemaakt: de adviseur die concullega’s het meest inspireert om klanten breder te helpen. Deze prijs, een initiatief van Nationale-Nederlanden, werd uitgereikt aan Thomas de Leeuw van Frits Hypotheken uit Amsterdam.
Aan het eind van de dag werd op de beursvloer ruimte gemaakt voor een feestelijke borrel, mogelijk gemaakt door Venn Hypotheken. Daarbij werd niet alleen genetwerkt, maar ook genoten van live-optredens van onder andere de Tom Jones-coverband Mr. Jones & The Jonettes. Daarbij werd door sommigen een dansje gewaagd. Anderen hielden het bij een drankje en praatten na over het inspirerende programma van HypoVak.
Onafhankelijk technologie-expert, publicist en onderzoeker Jarno Duursma gaf allereerst een brede kijk op de wereld van kunstmatige intelligentie. Hij maakte duidelijk dat AI geen hype is. “De opkomst van AI betekent een fundamenteel kantelpunt in hoe we informatie verwerken, werk organiseren en waarde creëren. AI was al langer goed in patroonherkenning, maar is nu in staat om zelf informatie te creëren: teksten, beelden, code en meer. Dankzij systemen als ChatGPT hebben we nu een onbeperkte denkkracht tot onze beschikking. Dit soort systemen zijn vooral heel goed in het doen van onderzoek. Het biedt de mogelijkheid om betere kwaliteit te leveren tegen lagere kosten.”
Binnen zes jaar krijgt elk bedrijf, volgens Duursma, de beschikking over een digitale AI-collega: een systeem getraind op de interne kennis van de organisatie. Deze colleague-as-a-service is altijd beschikbaar, onvermoeibaar en communiceert zowel intern als extern via spraak of tekst.
Maar er zitten ook risico’s aan het gebruik van AI: van hallucinatie (AI die onjuiste informatie geeft) tot vendor lock-in (afhankelijkheid van Amerikaanse techbedrijven) en klimaatimpact door toenemend energiegebruik. Ook waarschuwt Duursma voor een afnemend kritisch denkvermogen: wie te veel uitbesteedt aan AI verliest expertise en overzicht. Daarnaast groeit het gevaar van desinformatie en deepfakes, waarbij echt en nep nauwelijks nog te onderscheiden zijn.
Dankzij de mogelijkheden van AI wordt de consument steeds beter geïnformeerd en zelfredzaam. Dit vormt weer een bedreiging voor de generalistische adviseur. Veel traditionele adviestaken kunnen namelijk ontbundeld worden: AI kan inkomensgegevens verwerken, stukken opvragen, scenario’s berekenen en compliance checks doen. Duursma waarschuwt ook voor een opkomende ‘prijsvechter’ in de adviesmarkt: een partij die met AI een goedkoper en toch kwalitatief hoogwaardig adviesproduct biedt.
De enige manier om daar als adviseur tegenwicht aan te bieden is door écht persoonlijk en betrokken te zijn: de coach en gids zijn die de klant volledig vertrouwt. “Dat maakt jou onvervangbaar.”
Voor de studenten was het HypoVak-thema van dit jaar lekker herkenbaar: ‘Slimmer werken met AI’. Kunstmatige intelligentie wordt immers door iedereen in de samenleving gebruikt. Ook de hypotheekbranche blijft niet achter. Zo liet een live poll in de volle zaal zien dat ruim de helft (53%) van de sector AI nu al dagelijks gebruikt bij de werkzaamheden en 28% wekelijks. Het betekent ook dat 19% het nu nog niet omarmt. Uit een andere poll bleek dat adviseurs de meeste potentie voor deze technologie zien in AI-ondersteunde rapportages en adviesteksten.
Op het plenaire podium namen achter elkaar drie AI-experts plaats die adviseurs meenamen in de laatste ontwikkelingen en specifieke toepassingen voor de hypotheekbranche: Jarno Duursma, Michael Mackaaij en Reinier Gunneman. Ze waren allemaal enthousiast over de huidige mogelijkheden en die van de komende tien jaar.
HypoVak werd op dinsdag 30 september als vanouds georganiseerd in de Midden Nederland Hallen in Barneveld. Het evenement werd dit jaar bezocht door 1.430 hypotheekprofessionals.
Adviseurs struinden naar hartenlust rond op een goedgevulde beursvloer vol aanbieders en netwerkten met hun concullega’s. Wie zich wilde verdiepen, kon terecht bij veertien masterclasses voor professionals. Daarnaast was er een aparte, exclusieve masterclass voor studenten en toekomstige vakgenoten. Die werd georganiseerd door Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH) in samenwerking met Hogeschool Utrecht, Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Windesheim Zwolle, en was gratis toegankelijk voor studenten en hun begeleiders.
Het plenaire programma, onder leiding van dagvoorzitter Donatello Piras, stond vol met interessante sessies waar de hypotheekprofessional echt wat aan heeft. Net als vorig jaar was HypoVak geaccrediteerd door SEH, waardoor adviseurs 3 SEH PE-punten (categorie B) konden verdienen.
De hypotheekadviesbranche lijkt kunstmatige intelligentie (AI) steeds vaker te adopteren door deze als assistent in te zetten. De mogelijkheden voor de adviespraktijk nemen in de toekomst verder toe. Dat bleek tijdens de 22eeditie van HypoVak, die dit jaar speciaal was gericht op AI-toepassingen.
Auteur Martijn Develing
AI als de perfecte collega
HypoVak 2025