Een gewetensvraag: is De Leeuw nou meer ingenieur of vooral hypotheekadviseur? “Ik ben het allebei.” Na enige aarzeling: “Maar als ik echt zou moeten kiezen, ben ik ingenieur.”
Hoe dan ook, de klanten waarderen zijn aanpak. Naar eigen zeggen haalt Frits Hypotheken een Net Promoter Score (NPS) van gemiddeld 60 tot 70. “Bovendien krijgen we van banken en intermediairs vaak te horen dat onze aanvragen het vaakst first-time-right zijn.”
Intussen zit De Leeuw niet stil. Hij blijft innoveren: “Met AI is er een hele golf nieuwe technische mogelijkheden ontstaan. We zijn daar heel voorzichtig mee begonnen. Zo hebben we een AI-agent ontwikkeld die steekproefsgewijs onze adviesrapporten controleert. Bij een eerste benchmark bleek al dat de agent beter controleert – minder vaak dingen over het hoofd ziet – dan de menselijke controleur.”
De eerstvolgende stap wordt het bieden van hulp met AI bij het invullen van het adviesrapport. “Straks hoeven adviseurs niet meer from scratch te beginnen met schrijven, ze moeten het alleen nog bijschaven. Daarnaast werken we aan een AI-agent die de voorbereiding van het gesprek met de adviseur doorloopt.”
Desondanks was de keuze voor de winnaar heel moeilijk, net als in andere jaren overigens, benadrukt Buursink. “De verhalen van de andere kandidaten waren ook heel goed.” Hij licht de criteria van de jury toe: “We kijken allereerst naar authenticiteit, naar hoe echt het verhaal van de adviseur is. Vervolgens onderzoeken we of het verhaal inspirerend is, of het een soort wauwfactor heeft. Dan kijken we naar de inhoud en naar de mate waarin een verhaal gedeeld kan worden: kunnen andere adviseurs er echt iets mee?”
In totaal hebben vijf genomineerden een podcast mogen maken waarin ze hun aanpak uitleggen. Daaruit werd De Leeuw verkozen. “De Leeuw blijft continu zoeken naar vernieuwing, terwijl hij voortdurend checkt of de klant behoefte heeft aan menselijk contact. Die aanpak vinden wij zeer toekomstgericht. Het zet aan tot denken. Maar nogmaals, Thomas is de winnaar. Ook de andere vier hebben een heel goed en inspirerend verhaal.” Zij komen verderop in dit magazine aan bod.
“De Leeuws bijzondere aanpak als relatieve buitenstaander heeft zeker meegespeeld bij het winnen van de prijs”, zegt Hans Buursink, domein lead Hypotheken bij Nationale-Nederlanden Bank. “Dan gaat het niet alleen om zijn tools, maar ook om zijn manier van omgaan met de klant.” Buursink zit in de jury van deze vierde editie van de prijsuitreiking, samen met HDN-directeur Jennifer op ’t Hoog, hoofdredacteur InFinance Alex Klein en directeur Hypotheken Nationale-Nederlanden Bank Sitske Mauritsz.
Het thema van de prijs dit jaar was ‘samen slimmer werken’. “Dat is precies wat Thomas doet. Samen met de klant wel te verstaan. Hij geeft klanten inzicht in de materie en neemt ze mee in het aanvraagproces.”
“We hebben de hele klantreis opnieuw uitgedacht en neergezet. Klanten worden nadrukkelijk in de actiestand gezet. Ze vullen hun gegevens in en voegen zelf documenten toe. Het proces blijft voor iedereen inzichtelijk. Daardoor kunnen we klanten heel snel zekerheid, transparantie en een gevoel van controle bieden. Als een aanvraag niet past, is ook direct duidelijk waarom.”
De rest van de markt zit natuurlijk niet stil. Andere softwarepakketten bieden steeds vaker vergelijkbare mogelijkheden. “Ik denk dat wij op heel veel vlakken de eerste waren en we zijn er trots op dat dat nu deels wordt overgenomen. Want dit is ons uiteindelijke doel: dat iedereen in Nederland de beste beslissingen neemt met zijn hypotheek.”
De Leeuw ontwikkelde samen met compagnon Joost Schulze een oversluittool. Een revolutie. Consumenten berekenden in vijf minuten, gratis, hoeveel ze konden besparen door hun hypotheek aan te passen en hoe ze de oversluitboete konden terugverdienen met lagere maandlasten.
Meer tools volgden. Intussen behaalde De Leeuw zijn diploma voor hypotheekadviseur en hij deed onderzoek naar de markt. Frits Hypotheken werd geboren, met een stevige organisatie van adviseurs, versterkt door technologie. “Zoals goede dashboards waar de klant en de adviseur sámen in kunnen werken. Een acceptatie-engine waarin we alle acceptatiecriteria van alle banken in kaart hebben gebracht.”
Kennissen van De Leeuw die een hypotheek wilden afsluiten, klaagden dat ze de materie niet begrepen: te complex en te ondoorzichtig. “Destijds, we praten over 2014, kon de consument in een aantal sectoren al veel zelf online regelen: bij verzekeringen, energie, vliegtickets. Maar niet bij hypotheken. Dat komt deels natuurlijk doordat hypotheken een bijzondere tak van sport zijn. Je sluit ze hooguit een paar keer in je leven af en het gaat om veel grotere bedragen. Dat maakt de rol van de adviseur nog steeds ontzettend belangrijk. Toch vond ik dat er verbetering mogelijk was.”
‘We zetten klanten nadrukkelijk in de actiestand’
De felicitaties blijven maar binnenstromen, dolgelukkig is Thomas de Leeuw ermee. De oprichter van Frits Hypotheken werd tijdens HypoVak, eind september, door Nationale-Nederlanden uitverkozen tot meest inspirerende adviseur van het jaar.
De Leeuw heeft een ongebruikelijke achtergrond. Hij studeerde af als werktuigbouwkundige aan de TU Delft. Het ondernemerschap lonkte. Een eerste bedrijf in ophangsystemen voor zonnepanelen beëindigde hij echter al snel. “Ik verkocht een oplossing voor een niet-bestaand probleem. Voor mijn volgende bedrijf besloot ik het andersom aan te pakken: ik ging op zoek naar een probleem dat ik zou gaan oplossen. Dat werd hypotheekadvies.”
Je kunt wel zeggen dat Thomas de Leeuw van Frits Hypotheken de sector heeft opgeschud. Vanuit zijn technische achtergrond zag hij dat bepaalde zaken sneller en efficiënter moesten kunnen. Zijn inzet van technologie geeft klanten snel inzicht in hun situatie, waardoor er meer tijd overblijft voor het echte advies. Het leverde hem de award van Nationale-Nederlanden voor de meest inspirerende adviseur van 2025 op.
Meest inspirerende adviseur van Nederland 2025:
Thomas de Leeuw: ‘Wij kunnen klanten heel snel een gevoel van controle bieden’
Een gewetensvraag: is De Leeuw nou meer ingenieur of vooral hypotheekadviseur? “Ik ben het allebei.” Na enige aarzeling: “Maar als ik echt zou moeten kiezen, ben ik ingenieur.”
Hoe dan ook, de klanten waarderen zijn aanpak. Naar eigen zeggen haalt Frits Hypotheken een Net Promoter Score (NPS) van gemiddeld 60 tot 70. “Bovendien krijgen we van banken en intermediairs vaak te horen dat onze aanvragen het vaakst first-time-right zijn.”
Intussen zit De Leeuw niet stil. Hij blijft innoveren: “Met AI is er een hele golf nieuwe technische mogelijkheden ontstaan. We zijn daar heel voorzichtig mee begonnen. Zo hebben we een AI-agent ontwikkeld die steekproefsgewijs onze adviesrapporten controleert. Bij een eerste benchmark bleek al dat de agent beter controleert – minder vaak dingen over het hoofd ziet – dan de menselijke controleur.”
De eerstvolgende stap wordt het bieden van hulp met AI bij het invullen van het adviesrapport. “Straks hoeven adviseurs niet meer from scratch te beginnen met schrijven, ze moeten het alleen nog bijschaven. Daarnaast werken we aan een AI-agent die de voorbereiding van het gesprek met de adviseur doorloopt.”
Desondanks was de keuze voor de winnaar heel moeilijk, net als in andere jaren overigens, benadrukt Buursink. “De verhalen van de andere kandidaten waren ook heel goed.” Hij licht de criteria van de jury toe: “We kijken allereerst naar authenticiteit, naar hoe echt het verhaal van de adviseur is. Vervolgens onderzoeken we of het verhaal inspirerend is, of het een soort wauwfactor heeft. Dan kijken we naar de inhoud en naar de mate waarin een verhaal gedeeld kan worden: kunnen andere adviseurs er echt iets mee?”
In totaal hebben vijf genomineerden een podcast mogen maken waarin ze hun aanpak uitleggen. Daaruit werd De Leeuw verkozen. “De Leeuw blijft continu zoeken naar vernieuwing, terwijl hij voortdurend checkt of de klant behoefte heeft aan menselijk contact. Die aanpak vinden wij zeer toekomstgericht. Het zet aan tot denken. Maar nogmaals, Thomas is de winnaar. Ook de andere vier hebben een heel goed en inspirerend verhaal.” Zij komen verderop in dit magazine aan bod.
“De Leeuws bijzondere aanpak als relatieve buitenstaander heeft zeker meegespeeld bij het winnen van de prijs”, zegt Hans Buursink, domein lead Hypotheken bij Nationale-Nederlanden Bank. “Dan gaat het niet alleen om zijn tools, maar ook om zijn manier van omgaan met de klant.” Buursink zit in de jury van deze vierde editie van de prijsuitreiking, samen met HDN-directeur Jennifer op ’t Hoog, hoofdredacteur InFinance Alex Klein en directeur Hypotheken Nationale-Nederlanden Bank Sitske Mauritsz.
Het thema van de prijs dit jaar was ‘samen slimmer werken’. “Dat is precies wat Thomas doet. Samen met de klant wel te verstaan. Hij geeft klanten inzicht in de materie en neemt ze mee in het aanvraagproces.”
“We hebben de hele klantreis opnieuw uitgedacht en neergezet. Klanten worden nadrukkelijk in de actiestand gezet. Ze vullen hun gegevens in en voegen zelf documenten toe. Het proces blijft voor iedereen inzichtelijk. Daardoor kunnen we klanten heel snel zekerheid, transparantie en een gevoel van controle bieden. Als een aanvraag niet past, is ook direct duidelijk waarom.”
De rest van de markt zit natuurlijk niet stil. Andere softwarepakketten bieden steeds vaker vergelijkbare mogelijkheden. “Ik denk dat wij op heel veel vlakken de eerste waren en we zijn er trots op dat dat nu deels wordt overgenomen. Want dit is ons uiteindelijke doel: dat iedereen in Nederland de beste beslissingen neemt met zijn hypotheek.”
De Leeuw ontwikkelde samen met compagnon Joost Schulze een oversluittool. Een revolutie. Consumenten berekenden in vijf minuten, gratis, hoeveel ze konden besparen door hun hypotheek aan te passen en hoe ze de oversluitboete konden terugverdienen met lagere maandlasten.
Meer tools volgden. Intussen behaalde De Leeuw zijn diploma voor hypotheekadviseur en hij deed onderzoek naar de markt. Frits Hypotheken werd geboren, met een stevige organisatie van adviseurs, versterkt door technologie. “Zoals goede dashboards waar de klant en de adviseur sámen in kunnen werken. Een acceptatie-engine waarin we alle acceptatiecriteria van alle banken in kaart hebben gebracht.”
‘We zetten klanten nadrukkelijk in de actiestand’
De felicitaties blijven maar binnenstromen, dolgelukkig is Thomas de Leeuw ermee. De oprichter van Frits Hypotheken werd tijdens HypoVak, eind september, door Nationale-Nederlanden uitverkozen tot meest inspirerende adviseur van het jaar.
De Leeuw heeft een ongebruikelijke achtergrond. Hij studeerde af als werktuigbouwkundige aan de TU Delft. Het ondernemerschap lonkte. Een eerste bedrijf in ophangsystemen voor zonnepanelen beëindigde hij echter al snel. “Ik verkocht een oplossing voor een niet-bestaand probleem. Voor mijn volgende bedrijf besloot ik het andersom aan te pakken: ik ging op zoek naar een probleem dat ik zou gaan oplossen. Dat werd hypotheekadvies.”
Kennissen van De Leeuw die een hypotheek wilden afsluiten, klaagden dat ze de materie niet begrepen: te complex en te ondoorzichtig. “Destijds, we praten over 2014, kon de consument in een aantal sectoren al veel zelf online regelen: bij verzekeringen, energie, vliegtickets. Maar niet bij hypotheken. Dat komt deels natuurlijk doordat hypotheken een bijzondere tak van sport zijn. Je sluit ze hooguit een paar keer in je leven af en het gaat om veel grotere bedragen. Dat maakt de rol van de adviseur nog steeds ontzettend belangrijk. Toch vond ik dat er verbetering mogelijk was.”
Je kunt wel zeggen dat Thomas de Leeuw van Frits Hypotheken de sector heeft opgeschud. Vanuit zijn technische achtergrond zag hij dat bepaalde zaken sneller en efficiënter moesten kunnen. Zijn inzet van technologie geeft klanten snel inzicht in hun situatie, waardoor er meer tijd overblijft voor het echte advies. Het leverde hem de award van Nationale-Nederlanden voor de meest inspirerende adviseur van 2025 op.
Meest inspirerende adviseur van Nederland 2025:
Thomas de Leeuw: ‘Wij kunnen klanten heel snel een gevoel van controle bieden’