Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

 Michiel van der Linde, Commercieel manager en Dylan Dresens, Algemeen directeur  FlexFront

De beste blijven!

De beste worden is een zware weg, de beste blijven een bijna onmogelijke opgave. Kijk naar topsporters als Schippers, Kramer of de Nederlandse hockeydames. Toch presteert FlexFront het de zesde keer op rij (!) de Gouden Lotus Award voor serviceproviders te winnen. En bij de finish is het verschil met de concurrentie groot, heel groot. Daar moet een verhaal achter zitten.

In het kantoor van FlexFront, behangen met gouden slingers, en gouden ‘zessen’, spreken we Dylan Dresens (Algemeen directeur) en Michiel van der Linde (Commercieel manager) over dit succes. Ze zijn zichtbaar verguld met de Award en hebben dit dan ook de hele week met het personeel gevierd. De vraag of het ook saai wordt, zo’n zesde keer, levert verbaasde blikken. “Nee, nooit” stelt Dresens: “We zijn er heel blij mee, want we doen dit toch maar weer met elkaar. Wij werken voor onze klanten en dat wordt dus gewaardeerd, dat doet ons echt veel!” Van der Linde: “Het is mooi, maar we moeten ook door, want onze missie is nu het verdienen van de zevende Award.” 

FlexFront is meer dan twintig jaar actief in hypotheekacceptatie voor inmiddels 1200 hypotheekadvieskantoren en biedt een totaal van 20 geldverstrekkers aan, waarvan het merendeel in volmacht. Ruim 150 medewerkers van FlexFront (en zusje BCMGLobal) verwerken jaarlijks rond de 35 duizend hypotheekdossiers. Dat zijn flinke aantallen, hoe zorg je ervoor dat dat allemaal soepel verloopt?

Dresens: “Continu op de processen zitten, kijken naar andere bedrijven, hoe doen zij het? Ook buiten de branche, bijvoorbeeld Coolblue of Bol. Daar kun je van leren, hoe stemmen zij af op de klantwens, hoe communiceren zij met hen. De klant wil een keuze en dat willen wij ook geven, in productaanbod, service of communicatiemogelijkheden. Zo geven wij updates over bijvoorbeeld de status van de aanvraag en de verwerkingstijd. Maar dat willen we verder ontwikkelen, zodat de klant ook een keuze krijgt wanneer we zijn dossier behandelen en wanneer hij daarover gebeld wil worden. Dat heeft twee grote voordelen: het komt de klant beter uit en wij kunnen onze communicatie beter managen zodat er geen wachttijden ontstaan.”

De organisatie is 24/7 bereikbaar via telefoon, chat, WhatsApp, e-mail en social media. Daarnaast wordt dagverwerking nagestreefd. Allemaal mooi, maar daarin zijn jullie niet uniek. Dresens: “Nee daarin niet, onze concurrenten zijn natuurlijk ook gerenommeerde partijen. Maar, bij ons zit klantgerichtheid in onze genen, in ons DNA. Dat dragen we ook steeds uit: écht direct bellen met de adviseur, zoek dat contact op. Lever service waar iedereen blij van wordt. Houd in gedachten dat er een consument achter een dossier zit, dat zou je vader of vriendin kunnen zijn. Handel daarnaar en je hebt al 80% te pakken. Los van natuurlijk de noodzakelijk kennis.”

Volgens Dresens is er nog een tweede aspect: “Niet onbelangrijk: onze klanten zijn adviseurs en dus ondernemers die met hun klanten aan tafel zitten. Onze mensen moeten als ondernemers meedenken met de adviseur, zodat hij zijn klanten optimaal kan bedienen. Denk mee, denk in oplossingen, maar zeg ook snel ‘nee’ als iets echt niet kan. Zorg altijd dat de adviseur zijn werk kan doen voor zijn klanten.” 

Meedenken als bedrijfscultuur, dat zit niet zomaar in de genen. Wat doen jullie op dat gebied? Van der Linde: “Werving en selectie, het moet passen. Daarna direct allerlei interne opleidingen, maar ook duidelijke verwachtingen naar elkaar en het delen van successen. Elkaar het goede voorbeeld geven. Daar leer je van en het motiveert iedereen om het nog beter te doen. Natuurlijk komen er bij ons ook klachten, daar balen we van, pakken het op en leren ervan. Hoe doe we dit beter.” Daarnaast zit het in kleine dingen als heldere communicatie, het moet in een keer duidelijk zijn. Een aanvraag niet zomaar afwijzen, maar kijken of het toch kan en dat onderbouwen bij de aanbieder. Zorg dat er een oplossing komt. Daar zitten onze klanten op te wachten. Dat leidt tot hogere conversie.”

Uiteraard spelen technische mogelijkheden ook een belangrijke rol in het proces, maar de voorsprong die je daarmee behaalt, is slechts van korte duur. Iedereen kan die techniek inzetten. “Klopt, maar het gaat erom wat je doet met die techniek. Wij blijven hameren op onze persoonlijke werkwijze en klantgerichte dienstverlening. Daar maak je het onderscheid.” Dresens vervolgt: “En deze dienstverlening ontwikkelen we steeds door. Met ons Compleet Dossier Service fungeren wij als binnendienst van de adviseur en gaan we namens de adviseur actief aan de slag met zijn klanten. Zij geven het advies, wij doen de begeleiding van de consument, het proces tot en met de notaris en een felicitatieboeket bij de klant thuis. Dat bespaart de adviseur 4 tot 6 uur. Die kan hij weer nuttig besteden aan zijn andere klanten.”

Niet uniek?

De technische en marktontwikkelingen gaan snel en zijn uitdagend voor de ongebonden en onafhankelijke hypotheekadviseurs. Steeds zijn er nieuwe vraagstukken door automatisering en digitalisering van processen. Van der Linde: “Lastig, want waar spring je op in? En vaak vergt het hoge investeringen en veel tijd. Daarnaast wil de consument steeds vaker 24/7 antwoord op al zijn vragen, de online klantreis. Zie daar maar eens in mee te gaan.” Dresens: “En een derde uitdaging is actief klantbeheer, meer halen uit je bestaande klanten. Een goed businessmodel voor actief klantbeheer vormt een gezonde basis voor de winstgevendheid als de markt tegenzit. Wij zien dat door al die uitdagingen steeds meer kantoren ervoor kiezen te stoppen, zich aan te sluiten bij een franchiseformule of zich als zzp’er verhuren aan een grote partij. Daarom hebben wij samen met onze klanten FlexFront Fullservice ontwikkeld. Zo kunnen onze klanten zelfstandig blijven en bouwen aan een gezonde toekomst. Zij bedienen uit eigen kantoor de klanten, wij doen de rest.  Wij regelen de online aanwezigheid, bewaken het proces en voeren de administratie. Onze binnendienst neemt daarbij die taken over. Daarnaast bieden wij daarmee een platform waar ondernemers met elkaar kunnen sparren. Dat gaan we de komende tijd verder uitrollen, met de ambitie het grootse collectief voor de zelfstandige ongebonden adviseurs te worden.”

Van der Linde: “Net als onze klanten zijn wij ook onafhankelijk. We hebben geen geldverstrekker als aandeelhouder en we hanteren geen gedwongen winkelnering met onze systemen. We zijn er echt voor de onafhankelijke adviseur. Kennis delen, sparren en samen een profijtelijk model, dat is ons streven. We zijn blij en dankbaar dat onze klanten dat erkennen.” 

Fullservice dienstverlening

interview  FlexFront 

“Onze missie is nu het verdienen van de zevende Award”

De beste blijven!

interview  FlexFront 

De beste worden is een zware weg, de beste blijven een bijna onmogelijke opgave. Kijk naar topsporters als Schippers, Kramer of de Nederlandse hockeydames. Toch presteert FlexFront het de zesde keer op rij (!) de Gouden Lotus Award voor serviceproviders te winnen. En bij de finish is het verschil met de concurrentie groot, heel groot. Daar moet een verhaal achter zitten.

 Michiel van der Linde, Commercieel manager en Dylan Dresens, Algemeen directeur  FlexFront

In het kantoor van FlexFront, behangen met gouden slingers, en gouden ‘zessen’, spreken we Dylan Dresens (Algemeen directeur) en Michiel van der Linde (Commercieel manager) over dit succes. Ze zijn zichtbaar verguld met de Award en hebben dit dan ook de hele week met het personeel gevierd. De vraag of het ook saai wordt, zo’n zesde keer, levert verbaasde blikken. “Nee, nooit” stelt Dresens: “We zijn er heel blij mee, want we doen dit toch maar weer met elkaar. Wij werken voor onze klanten en dat wordt dus gewaardeerd, dat doet ons echt veel!” Van der Linde: “Het is mooi, maar we moeten ook door, want onze missie is nu het verdienen van de zevende Award.” 

FlexFront is meer dan twintig jaar actief in hypotheekacceptatie voor inmiddels 1200 hypotheekadvieskantoren en biedt een totaal van 20 geldverstrekkers aan, waarvan het merendeel in volmacht. Ruim 150 medewerkers van FlexFront (en zusje BCMGLobal) verwerken jaarlijks rond de 35 duizend hypotheekdossiers. Dat zijn flinke aantallen, hoe zorg je ervoor dat dat allemaal soepel verloopt?

Dresens: “Continu op de processen zitten, kijken naar andere bedrijven, hoe doen zij het? Ook buiten de branche, bijvoorbeeld Coolblue of Bol. Daar kun je van leren, hoe stemmen zij af op de klantwens, hoe communiceren zij met hen. De klant wil een keuze en dat willen wij ook geven, in productaanbod, service of communicatiemogelijkheden. Zo geven wij updates over bijvoorbeeld de status van de aanvraag en de verwerkingstijd. Maar dat willen we verder ontwikkelen, zodat de klant ook een keuze krijgt wanneer we zijn dossier behandelen en wanneer hij daarover gebeld wil worden. Dat heeft twee grote voordelen: het komt de klant beter uit en wij kunnen onze communicatie beter managen zodat er geen wachttijden ontstaan.”

De organisatie is 24/7 bereikbaar via telefoon, chat, WhatsApp, e-mail en social media. Daarnaast wordt dagverwerking nagestreefd. Allemaal mooi, maar daarin zijn jullie niet uniek. Dresens: “Nee daarin niet, onze concurrenten zijn natuurlijk ook gerenommeerde partijen. Maar, bij ons zit klantgerichtheid in onze genen, in ons DNA. Dat dragen we ook steeds uit: écht direct bellen met de adviseur, zoek dat contact op. Lever service waar iedereen blij van wordt. Houd in gedachten dat er een consument achter een dossier zit, dat zou je vader of vriendin kunnen zijn. Handel daarnaar en je hebt al 80% te pakken. Los van natuurlijk de noodzakelijk kennis.”

Volgens Dresens is er nog een tweede aspect: “Niet onbelangrijk: onze klanten zijn adviseurs en dus ondernemers die met hun klanten aan tafel zitten. Onze mensen moeten als ondernemers meedenken met de adviseur, zodat hij zijn klanten optimaal kan bedienen. Denk mee, denk in oplossingen, maar zeg ook snel ‘nee’ als iets echt niet kan. Zorg altijd dat de adviseur zijn werk kan doen voor zijn klanten.” 

Meedenken als bedrijfscultuur, dat zit niet zomaar in de genen. Wat doen jullie op dat gebied? Van der Linde: “Werving en selectie, het moet passen. Daarna direct allerlei interne opleidingen, maar ook duidelijke verwachtingen naar elkaar en het delen van successen. Elkaar het goede voorbeeld geven. Daar leer je van en het motiveert iedereen om het nog beter te doen. Natuurlijk komen er bij ons ook klachten, daar balen we van, pakken het op en leren ervan. Hoe doe we dit beter.” Daarnaast zit het in kleine dingen als heldere communicatie, het moet in een keer duidelijk zijn. Een aanvraag niet zomaar afwijzen, maar kijken of het toch kan en dat onderbouwen bij de aanbieder. Zorg dat er een oplossing komt. Daar zitten onze klanten op te wachten. Dat leidt tot hogere conversie.”

Uiteraard spelen technische mogelijkheden ook een belangrijke rol in het proces, maar de voorsprong die je daarmee behaalt, is slechts van korte duur. Iedereen kan die techniek inzetten. “Klopt, maar het gaat erom wat je doet met die techniek. Wij blijven hameren op onze persoonlijke werkwijze en klantgerichte dienstverlening. Daar maak je het onderscheid.” Dresens vervolgt: “En deze dienstverlening ontwikkelen we steeds door. Met ons Compleet Dossier Service fungeren wij als binnendienst van de adviseur en gaan we namens de adviseur actief aan de slag met zijn klanten. Zij geven het advies, wij doen de begeleiding van de consument, het proces tot en met de notaris en een felicitatieboeket bij de klant thuis. Dat bespaart de adviseur 4 tot 6 uur. Die kan hij weer nuttig besteden aan zijn andere klanten.”

Niet uniek?

De technische en marktontwikkelingen gaan snel en zijn uitdagend voor de ongebonden en onafhankelijke hypotheekadviseurs. Steeds zijn er nieuwe vraagstukken door automatisering en digitalisering van processen. Van der Linde: “Lastig, want waar spring je op in? En vaak vergt het hoge investeringen en veel tijd. Daarnaast wil de consument steeds vaker 24/7 antwoord op al zijn vragen, de online klantreis. Zie daar maar eens in mee te gaan.” Dresens: “En een derde uitdaging is actief klantbeheer, meer halen uit je bestaande klanten. Een goed businessmodel voor actief klantbeheer vormt een gezonde basis voor de winstgevendheid als de markt tegenzit. Wij zien dat door al die uitdagingen steeds meer kantoren ervoor kiezen te stoppen, zich aan te sluiten bij een franchiseformule of zich als zzp’er verhuren aan een grote partij. Daarom hebben wij samen met onze klanten FlexFront Fullservice ontwikkeld. Zo kunnen onze klanten zelfstandig blijven en bouwen aan een gezonde toekomst. Zij bedienen uit eigen kantoor de klanten, wij doen de rest.  Wij regelen de online aanwezigheid, bewaken het proces en voeren de administratie. Onze binnendienst neemt daarbij die taken over. Daarnaast bieden wij daarmee een platform waar ondernemers met elkaar kunnen sparren. Dat gaan we de komende tijd verder uitrollen, met de ambitie het grootse collectief voor de zelfstandige ongebonden adviseurs te worden.”

Van der Linde: “Net als onze klanten zijn wij ook onafhankelijk. We hebben geen geldverstrekker als aandeelhouder en we hanteren geen gedwongen winkelnering met onze systemen. We zijn er echt voor de onafhankelijke adviseur. Kennis delen, sparren en samen een profijtelijk model, dat is ons streven. We zijn blij en dankbaar dat onze klanten dat erkennen.” 

Fullservice dienstverlening

“Onze missie is nu het verdienen van de zevende Award”