Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Bartjan van der Jagt en
Mark Groenendijk

-

Een stap in

de groene richting

Met de Duurzaam Wonen Hypotheek en de duurzaamheidskorting die ABN AMRO Bank geeft aan hypotheekklanten die een A- of B-energielabel hebben of verwerven na verbouwing van hun huis, zet de bank een stap in de groene richting. “Wij willen onze intermediairs enthousiasmeren om verduurzamen van woningen mee te nemen in hun adviesgesprekken”, zegt Mark Groenendijk, manager Intermediaire Distributie bij de bank.

‘De stap in de groene richting’ is een campagne die ABN AMRO voert richting de hypotheekadviseurs. “Daarmee willen we het zowel voor de adviseur als voor de klant zo aantrekkelijk mogelijk maken om met verduurzamen aan de slag te gaan”, zegt Groenendijk. “Je hebt eigenlijk twee stromingen onder adviseurs. Ongeveer 60% neemt verduurzamen van de woning mee in de adviesgesprekken en de andere 40% is daarmee nog nauwelijks actief. Die laatste groep willen we vooral inzicht bieden in wat er te besparen valt voor woningbezitters en hoe je hierin een rol kan spelen als adviseur.”

"Daarvoor bieden wij een ‘tool’ aan”, vult Bartjan van der Jagt, manager Operations Intermediaire Distributie, aan. “Dat is de Energie Bespaarcheck, waar de module HomeQGo achter hangt. Deze tool staat al op de website van ABN AMRO waarmee je heel eenvoudig kan berekenen wat je nog kan verduurzamen aan je woning. Wil je daadwerkelijk actie ondernemen om je woning te verduurzamen dan kun je kiezen voor een aantal leveranciers waarmee HomeQGo samenwerkt; uiteraard staat het je ook vrij om een andere keuze te maken”, zegt Van der Jagt. “We gaan deze module nu ook op onze intermediaire site plaatsen, waarmee we het nog makkelijker maken voor de intermediairs.”

“Toen wij ons begaven op het duurzaamheidspad, was er een sentiment van ‘Oh ABN AMRO wil ook een graantje meepikken’. Ik denk dat we dat beeld inmiddels aardig bijgesteld hebben”, lacht Van der Jagt. “Wij doen wat we beloven. Dat laten we zien doordat we nu de Duurzaam Wonen Hypotheek op de markt hebben. Daarnaast hebben we een aantrekkelijke duurzaamheidskorting op een hypotheek als je een A- of B-energielabel hebt of binnen 24 maanden verwerft na het afsluiten van de hypotheek. Bij dat laatste hebben we heel goed geluisterd naar onze intermediairs. Voorheen moest de woning al een energielabel A of B hebben, nu geven we dus 24 maanden respijt om het label alsnog te behalen en dan krijg je vanaf dat moment korting op je hypotheek”, zegt Groenendijk. De klanten die aan renteherziening toekomen profiteren ook van deze korting.

Waarmaken
wat je zegt

Trots zijn beide mannen dan ook op het verkrijgen van de Gouden Lotus Award voor beste hypotheekverstrekker. “Trots als een pauw inderdaad. We hebben keihard gewerkt met z’n allen om als geldverstrekker onze intermediairs en hun klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Dan is het mooi dat dit zich op deze manier uitbetaalt. We zijn ook heel blij met de punten die het juryrapport noemt, zoals goed bereikbaar, kundig, betrokken, flexibel én denken tot het extreme in oplossingen, de mix tussen persoonlijk en digitaal en de mogelijkheid tot voorbespreken.

Waar we vooral trots op zijn, is dat dit een joint effort is van iedereen binnen ABN AMRO Hypotheken, en dat we daarvoor ook gewaardeerd worden”, aldus beide mannen. Groenendijk vult aan: “Wij bedenken verbeteringen op basis van wat we horen van onze intermediairs, daarna is het aan de mensen van productontwikkeling om het ook mogelijk te maken. Bij ons is daadwerkelijk iedereen betrokken bij deze erkenning.”

Winnaar Gouden Lotus Award

ABN AMRO Bank maakt zich hard voor actief klantbeheer en heeft dan ook het manifest Actief Klantbeheer ondertekend. Dit manifest is een initiatief om intermediairs actief te ondersteunen met actief klantbeheer. “Wij constateren dat intermediairs ongelooflijk druk zijn en de huidige overspannen woningmarkt is daar debet aan. Dat neemt niet weg dat er ook weer een moment komt, waar actief klantbeheer noodzakelijk is en daar moet je op voorbereid zijn, want eigenlijk zou dit al dagelijkse aandacht verdienen”, meent Groenendijk.

“Het zou mooi zijn als de adviseur binnen zijn eigen advieskantoor maatregelen neemt om de binnendienstmedewerkers te motiveren met actief klantbeheer aan de slag te gaan. Door de verdergaande digitalisering vallen er werkzaamheden weg. Hoe mooi is het dan als je binnendienstmedewerkers – die toch al heel veel contact hebben met klanten en geldverstrekkers – de rol pakken om klanten actief te benaderen en zo weer in gesprek te brengen met de adviseurs”, zegt Groenendijk.

“Een van de hulpmiddelen die we daarbij kunnen inzetten is het Client Officer-platform waar wij sponsor van zijn. Via een webinar hebben we onze intermediairs geattendeerd op deze mogelijkheid zodat ze hun binnendienst extra power kunnen meegeven. We zien wel dat het gebruik daarvan nog beter kan.”

Op de bres voor actief klantbeheer

“Wij ondersteunen actief klantbeheer door signalen af te geven aan intermediairs als bijvoorbeeld een woning een energielabel C heeft. Uiteraard verstrekken we deze klantdata alleen als klanten daarvoor de toestemmingsverklaring hebben ondertekend. Inmiddels is het aantal klanten dat dit gedaan heeft de tienduizenden ver gepasseerd. Het feit dat je dit nu via je mobiele app kan regelen als klant, heeft zeker bijgedragen aan het succes”, zegt Groenendijk.

Ondersteuning van intermediairs

“We kunnen het intermediair door actief klantbeheer drie soorten leads sturen. Dat zijn seniorenleads, daarbij gaat het vooral om overwaarde. Leads met betrekking tot verduurzamen en leads van klanten die al zeven jaar op hetzelfde adres wonen. De adviseur kan vervolgens aanvinken of zo’n lead succesvol was of niet”, zegt Van der Jagt.

“Wij vinden dat we als een van de marktleiders het goede voorbeeld moeten geven. Al onze relatiemanagers hebben de opleiding duurzaam wonen gevolgd en zijn dus een goede sparringpartner voor het intermediair. Door het intermediair proactief te ondersteunen bij actief klantbeheer en door sponsor te zijn van het platform clientofficer.nl doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat de adviseur zijn werk goed kan doen. Zij zijn heel belangrijk voor ons. Blije klanten en blije intermediairs… dat is waar we het voor doen!”

Drie soorten leads

interview ABN AMRO

Een stap in

de groene richting

Met de Duurzaam Wonen Hypotheek en de duurzaamheidskorting die ABN AMRO Bank geeft aan hypotheekklanten die een A- of B-energielabel hebben of verwerven na verbouwing van hun huis, zet de bank een stap in de groene richting. “Wij willen onze intermediairs enthousiasmeren om verduurzamen van woningen mee te nemen in hun adviesgesprekken”, zegt Mark Groenendijk, manager Intermediaire Distributie bij de bank.

‘De stap in de groene richting’ is een campagne die ABN AMRO voert richting de hypotheekadviseurs. “Daarmee willen we het zowel voor de adviseur als voor de klant zo aantrekkelijk mogelijk maken om met verduurzamen aan de slag te gaan”, zegt Groenendijk. “Je hebt eigenlijk twee stromingen onder adviseurs. Ongeveer 60% neemt verduurzamen van de woning mee in de adviesgesprekken en de andere 40% is daarmee nog nauwelijks actief. Die laatste groep willen we vooral inzicht bieden in wat er te besparen valt voor woningbezitters en hoe je hierin een rol kan spelen als adviseur.”

"Daarvoor bieden wij een ‘tool’ aan”, vult Bartjan van der Jagt, manager Operations Intermediaire Distributie, aan. “Dat is de Energie Bespaarcheck, waar de module HomeQGo achter hangt. Deze tool staat al op de website van ABN AMRO waarmee je heel eenvoudig kan berekenen wat je nog kan verduurzamen aan je woning. Wil je daadwerkelijk actie ondernemen om je woning te verduurzamen dan kun je kiezen voor een aantal leveranciers waarmee HomeQGo samenwerkt; uiteraard staat het je ook vrij om een andere keuze te maken”, zegt Van der Jagt. “We gaan deze module nu ook op onze intermediaire site plaatsen, waarmee we het nog makkelijker maken voor de intermediairs.”

“Toen wij ons begaven op het duurzaamheidspad, was er een sentiment van ‘Oh ABN AMRO wil ook een graantje meepikken’. Ik denk dat we dat beeld inmiddels aardig bijgesteld hebben”, lacht Van der Jagt. “Wij doen wat we beloven. Dat laten we zien doordat we nu de Duurzaam Wonen Hypotheek op de markt hebben. Daarnaast hebben we een aantrekkelijke duurzaamheidskorting op een hypotheek als je een A- of B-energielabel hebt of binnen 24 maanden verwerft na het afsluiten van de hypotheek. Bij dat laatste hebben we heel goed geluisterd naar onze intermediairs. Voorheen moest de woning al een energielabel A of B hebben, nu geven we dus 24 maanden respijt om het label alsnog te behalen en dan krijg je vanaf dat moment korting op je hypotheek”, zegt Groenendijk. De klanten die aan renteherziening toekomen profiteren ook van deze korting.

Waarmaken
wat je zegt

Trots zijn beide mannen dan ook op het verkrijgen van de Gouden Lotus Award voor beste hypotheekverstrekker. “Trots als een pauw inderdaad. We hebben keihard gewerkt met z’n allen om als geldverstrekker onze intermediairs en hun klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Dan is het mooi dat dit zich op deze manier uitbetaalt. We zijn ook heel blij met de punten die het juryrapport noemt, zoals goed bereikbaar, kundig, betrokken, flexibel én denken tot het extreme in oplossingen, de mix tussen persoonlijk en digitaal en de mogelijkheid tot voorbespreken.

Waar we vooral trots op zijn, is dat dit een joint effort is van iedereen binnen ABN AMRO Hypotheken, en dat we daarvoor ook gewaardeerd worden”, aldus beide mannen. Groenendijk vult aan: “Wij bedenken verbeteringen op basis van wat we horen van onze intermediairs, daarna is het aan de mensen van productontwikkeling om het ook mogelijk te maken. Bij ons is daadwerkelijk iedereen betrokken bij deze erkenning.”

Winnaar Gouden Lotus Award

ABN AMRO Bank maakt zich hard voor actief klantbeheer en heeft dan ook het manifest Actief Klantbeheer ondertekend. Dit manifest is een initiatief om intermediairs actief te ondersteunen met actief klantbeheer. “Wij constateren dat intermediairs ongelooflijk druk zijn en de huidige overspannen woningmarkt is daar debet aan. Dat neemt niet weg dat er ook weer een moment komt, waar actief klantbeheer noodzakelijk is en daar moet je op voorbereid zijn, want eigenlijk zou dit al dagelijkse aandacht verdienen”, meent Groenendijk.

“Het zou mooi zijn als de adviseur binnen zijn eigen advieskantoor maatregelen neemt om de binnendienstmedewerkers te motiveren met actief klantbeheer aan de slag te gaan. Door de verdergaande digitalisering vallen er werkzaamheden weg. Hoe mooi is het dan als je binnendienstmedewerkers – die toch al heel veel contact hebben met klanten en geldverstrekkers – de rol pakken om klanten actief te benaderen en zo weer in gesprek te brengen met de adviseurs”, zegt Groenendijk.

“Een van de hulpmiddelen die we daarbij kunnen inzetten is het Client Officer-platform waar wij sponsor van zijn. Via een webinar hebben we onze intermediairs geattendeerd op deze mogelijkheid zodat ze hun binnendienst extra power kunnen meegeven. We zien wel dat het gebruik daarvan nog beter kan.”

Op de bres voor actief klantbeheer

“Wij ondersteunen actief klantbeheer door signalen af te geven aan intermediairs als bijvoorbeeld een woning een energielabel C heeft. Uiteraard verstrekken we deze klantdata alleen als klanten daarvoor de toestemmingsverklaring hebben ondertekend. Inmiddels is het aantal klanten dat dit gedaan heeft de tienduizenden ver gepasseerd. Het feit dat je dit nu via je mobiele app kan regelen als klant, heeft zeker bijgedragen aan het succes”, zegt Groenendijk.

Ondersteuning van intermediairs

Bartjan van der Jagt en
Mark Groenendijk

“We kunnen het intermediair door actief klantbeheer drie soorten leads sturen. Dat zijn seniorenleads, daarbij gaat het vooral om overwaarde. Leads met betrekking tot verduurzamen en leads van klanten die al zeven jaar op hetzelfde adres wonen. De adviseur kan vervolgens aanvinken of zo’n lead succesvol was of niet”, zegt Van der Jagt.

“Wij vinden dat we als een van de marktleiders het goede voorbeeld moeten geven. Al onze relatiemanagers hebben de opleiding duurzaam wonen gevolgd en zijn dus een goede sparringpartner voor het intermediair. Door het intermediair proactief te ondersteunen bij actief klantbeheer en door sponsor te zijn van het platform clientofficer.nl doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat de adviseur zijn werk goed kan doen. Zij zijn heel belangrijk voor ons. Blije klanten en blije intermediairs… dat is waar we het voor doen!”

Drie soorten leads

interview ABN AMRO