Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Karin Polman, directeur Florius

Florius verzilvert Kansrijk Moment

De tool ‘Kansrijke Momenten’ van Florius is door de adviseur beloond met een Gouden Lotus Award in de categorie Innovatie. De tool creëert op data gebaseerde signalen, die aanleiding kunnen zijn voor een adviserend of informerend gesprek met de klant. Adviseurs kunnen inmiddels al relevante klantdata ophalen voor de thema’s verduurzamen, renteherziening en aflossingsvrij. Daar komen binnenkort een tweetal nieuwe thema’s bij, kondigde directeur Karin Polman na de award-uitreiking aan.

Florius beschikt over geavanceerde en kostbare tooling voor dataselectie. Middels de tool ‘Kansrijke Momenten’ – die sinds vorig jaar beschikbaar is binnen het Florius Adviseurs Netwerk (FAN) – plukt ook het intermediair hier de vruchten van. Verduurzamen was het eerste thematabblad dat binnen FAN beschikbaar kwam. Florius selecteert huizenbezitters voor wie woningverduurzaming interessant kan zijn op basis van hun ‘energiebespaarpotentieel’. Hiervoor wordt openbare data gebruikt die een rol spelen bij woningverduurzaming, zoals woningtype, bouwjaar en energielabel, en loan-to-value (LTV). Florius toont de adviseur welke klanten de meeste winst kunnen behalen. Met deze informatie kan de adviseur vervolgens proactief de klant benaderen voor een gesprek over woningverduurzaming. 

“De tool Kansrijke Momenten stelt de adviseur in staat om op het juiste moment relevante informatie te verstrekken en daarmee het maximale uit zijn bestaande klantrelaties te halen”, aldus Karin Polman, bij de introductie van de tool. “Maar met de Kansrijke Momenten alleen ben je er nog niet. Het is de adviseur die de klant persoonlijk kent en op basis van die kennis duiding geeft aan deze ruwe kansrijke momenten. Door die twee slim te combineren kunnen we de klant samen optimaal bedienen. Een samenspel waarin Florius een ondersteunende bijdrage levert aan de rol van de adviseur in het beheerproces.”

Het tweede thema dat aan de tool Kansrijke Momenten werd toegevoegd was ‘renteherziening’. Binnen dit FAN-thematabblad vindt de adviseur de klanten van wie de rentevast periode bijna is afgelopen. Binnen het derde thematabblad ‘aflossingsvrij’ ziet de adviseur klanten die door Florius of de adviseur benaderd moeten worden in het kader van het dossier ‘aflossingsvrije hypotheken’. Als de adviseur dat wil, kan hij op deze manier zijn rol pakken op het dossier aflossingsvrij. Voor het gebruik van alle thematabbladen geldt: voorwaarde is dat klanten vooraf toestemming hebben gegeven om hun gegevens te delen met hun hypotheekadviseur. 

Het thema ‘aflossingsvrij’ werd geïntroduceerd als pilot. Met een groep adviseurs die al actief waren op het gebied van actief klantbeheer wilde Florius eerst ervaringen opdoen, voordat het thema breder kon worden ingezet. Die pilot is succesvol gebleken en op dit moment is Florius bezig het thema aflossingsvrij uit te rollen naar alle adviseurs. 

Renteherziening en aflosvrij

Het FAN-tablad ‘Einde economische looptijd’ en het inzichtelijk maken van de risico-opslagen zijn de volgende thema’s die Florius binnenkort hoopt toe te voegen aan de tool Kansrijke Momenten. Het laatste thema is nog zo vers van de pers dat er nog geen officiële naam aan het FAN-tablad is gegeven. 

Nieuwe thema’s

De introductie van de tool Kansrijke Momenten vond plaats in een tijd dat op de woning- en hypotheekmarkt het ene na het andere record sneuvelde. Hypotheekadviseurs en geldverstrekkers kunnen de nieuwe aanvragen en oversluitingen amper bolwerken. Met maandelijks enkele honderden gebruikers wordt de tool al goed ingezet, maar onder normale marktomstandigheden had Polman hogere aantallen verwacht. “Afgelopen zomer is Florius weer met de camper het land ingegaan om adviseurs te bezoeken. Ook ik ben ingestapt en in de gesprekken met adviseurs merk je dat de belangstelling voor de tool groot is, maar het ontbreekt ze aan tijd om er mee aan de slag te gaan. De wil is er duidelijk, dus het kan straks in een keer heel hard gaan.”

Beheer blijft liggen

Florius innoveert al jaren en weet met nieuwe producten en diensten telkens weer de processen verder te verkorten en het werk van de adviseur aangenamer te maken. Belangrijk is dat Florius hierbij kan terugvallen op een afdeling Digital met eigen ontwikkelaars en programmeurs. Zij werken continu aan nieuwe ontwikkelingen en verbetering van bestaande tooling. Alle Business IT-teams hebben een eigen expertise binnen het hypotheekdomein. Zo is het team Mutaties verantwoordelijk voor de tool Kansrijke Momenten en is er een gespecialiseerd team dat de focus heeft op nieuwe aanvragen en STP. 

De Business IT-teams zijn gehuisvest in de nabijheid van de afdeling Customer experience. “Door al deze expertises in eigen beheer te hebben kan Florius beter en sneller inspelen op signalen uit de markt. Eigen medewerkers hebben feeling met het bedrijf en weten voor wie ze het doen. De digital experts schuiven ook aan bij de intermediairpanels die we regelmatig houden om feedback op te halen en behoeften te inventariseren. Dat is veel minder het geval bij partijen die je op afstand inhuurt. Dan zijn ze meer projectmatig met jouw ontwikkelingen bezig. Florius wil front runner zijn op het gebied van innovatie. Dat betekent dat we niet innoveren om het innoveren. De dingen die we doen moeten impact hebben, relevant zijn voor de klant en bijdragen aan de bedrijfsvoering. Als hypotheekverstrekker hebben we inmiddels een voorsprong op de markt als het gaat om innovatie en die afstand willen we graag vergroten. Bij Florius zit innoveren in het DNA. Daar plukt niet alleen de eigen organisatie de vruchten van, maar vooral ook de adviseurs en hun klanten.” Dus volgend jaar weer een Gouden Lotus Award in de categorie Innovatie? “Dat bepaalt de adviseur!”

Innovatiekracht

interview Florius

“Eigen IT-specialisten hebben feeling met het bedrijf en weten voor wie ze het doen”

interview Florius

Florius verzilvert Kansrijk Moment

De tool ‘Kansrijke Momenten’ van Florius is door de adviseur beloond met een Gouden Lotus Award in de categorie Innovatie. De tool creëert op data gebaseerde signalen, die aanleiding kunnen zijn voor een adviserend of informerend gesprek met de klant. Adviseurs kunnen inmiddels al relevante klantdata ophalen voor de thema’s verduurzamen, renteherziening en aflossingsvrij. Daar komen binnenkort een tweetal nieuwe thema’s bij, kondigde directeur Karin Polman na de award-uitreiking aan.

Karin Polman, directeur Florius

Florius beschikt over geavanceerde en kostbare tooling voor dataselectie. Middels de tool ‘Kansrijke Momenten’ – die sinds vorig jaar beschikbaar is binnen het Florius Adviseurs Netwerk (FAN) – plukt ook het intermediair hier de vruchten van. Verduurzamen was het eerste thematabblad dat binnen FAN beschikbaar kwam. Florius selecteert huizenbezitters voor wie woningverduurzaming interessant kan zijn op basis van hun ‘energiebespaarpotentieel’. Hiervoor wordt openbare data gebruikt die een rol spelen bij woningverduurzaming, zoals woningtype, bouwjaar en energielabel, en loan-to-value (LTV). Florius toont de adviseur welke klanten de meeste winst kunnen behalen. Met deze informatie kan de adviseur vervolgens proactief de klant benaderen voor een gesprek over woningverduurzaming. 

“De tool Kansrijke Momenten stelt de adviseur in staat om op het juiste moment relevante informatie te verstrekken en daarmee het maximale uit zijn bestaande klantrelaties te halen”, aldus Karin Polman, bij de introductie van de tool. “Maar met de Kansrijke Momenten alleen ben je er nog niet. Het is de adviseur die de klant persoonlijk kent en op basis van die kennis duiding geeft aan deze ruwe kansrijke momenten. Door die twee slim te combineren kunnen we de klant samen optimaal bedienen. Een samenspel waarin Florius een ondersteunende bijdrage levert aan de rol van de adviseur in het beheerproces.”

Het tweede thema dat aan de tool Kansrijke Momenten werd toegevoegd was ‘renteherziening’. Binnen dit FAN-thematabblad vindt de adviseur de klanten van wie de rentevast periode bijna is afgelopen. Binnen het derde thematabblad ‘aflossingsvrij’ ziet de adviseur klanten die door Florius of de adviseur benaderd moeten worden in het kader van het dossier ‘aflossingsvrije hypotheken’. Als de adviseur dat wil, kan hij op deze manier zijn rol pakken op het dossier aflossingsvrij. Voor het gebruik van alle thematabbladen geldt: voorwaarde is dat klanten vooraf toestemming hebben gegeven om hun gegevens te delen met hun hypotheekadviseur. 

Het thema ‘aflossingsvrij’ werd geïntroduceerd als pilot. Met een groep adviseurs die al actief waren op het gebied van actief klantbeheer wilde Florius eerst ervaringen opdoen, voordat het thema breder kon worden ingezet. Die pilot is succesvol gebleken en op dit moment is Florius bezig het thema aflossingsvrij uit te rollen naar alle adviseurs. 

Renteherziening en aflosvrij

Het FAN-tablad ‘Einde economische looptijd’ en het inzichtelijk maken van de risico-opslagen zijn de volgende thema’s die Florius binnenkort hoopt toe te voegen aan de tool Kansrijke Momenten. Het laatste thema is nog zo vers van de pers dat er nog geen officiële naam aan het FAN-tablad is gegeven. 

Nieuwe thema’s

De introductie van de tool Kansrijke Momenten vond plaats in een tijd dat op de woning- en hypotheekmarkt het ene na het andere record sneuvelde. Hypotheekadviseurs en geldverstrekkers kunnen de nieuwe aanvragen en oversluitingen amper bolwerken. Met maandelijks enkele honderden gebruikers wordt de tool al goed ingezet, maar onder normale marktomstandigheden had Polman hogere aantallen verwacht. “Afgelopen zomer is Florius weer met de camper het land ingegaan om adviseurs te bezoeken. Ook ik ben ingestapt en in de gesprekken met adviseurs merk je dat de belangstelling voor de tool groot is, maar het ontbreekt ze aan tijd om er mee aan de slag te gaan. De wil is er duidelijk, dus het kan straks in een keer heel hard gaan.”

Beheer blijft liggen

“Eigen IT-specialisten hebben feeling met het bedrijf en weten voor wie ze het doen”

Florius innoveert al jaren en weet met nieuwe producten en diensten telkens weer de processen verder te verkorten en het werk van de adviseur aangenamer te maken. Belangrijk is dat Florius hierbij kan terugvallen op een afdeling Digital met eigen ontwikkelaars en programmeurs. Zij werken continu aan nieuwe ontwikkelingen en verbetering van bestaande tooling. Alle Business IT-teams hebben een eigen expertise binnen het hypotheekdomein. Zo is het team Mutaties verantwoordelijk voor de tool Kansrijke Momenten en is er een gespecialiseerd team dat de focus heeft op nieuwe aanvragen en STP. 

De Business IT-teams zijn gehuisvest in de nabijheid van de afdeling Customer experience. “Door al deze expertises in eigen beheer te hebben kan Florius beter en sneller inspelen op signalen uit de markt. Eigen medewerkers hebben feeling met het bedrijf en weten voor wie ze het doen. De digital experts schuiven ook aan bij de intermediairpanels die we regelmatig houden om feedback op te halen en behoeften te inventariseren. Dat is veel minder het geval bij partijen die je op afstand inhuurt. Dan zijn ze meer projectmatig met jouw ontwikkelingen bezig. Florius wil front runner zijn op het gebied van innovatie. Dat betekent dat we niet innoveren om het innoveren. De dingen die we doen moeten impact hebben, relevant zijn voor de klant en bijdragen aan de bedrijfsvoering. Als hypotheekverstrekker hebben we inmiddels een voorsprong op de markt als het gaat om innovatie en die afstand willen we graag vergroten. Bij Florius zit innoveren in het DNA. Daar plukt niet alleen de eigen organisatie de vruchten van, maar vooral ook de adviseurs en hun klanten.” Dus volgend jaar weer een Gouden Lotus Award in de categorie Innovatie? “Dat bepaalt de adviseur!”

Innovatiekracht