Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Edsel de Graaf en het team van Huismerk met de Gouden Lotus Award

interview
Gestage groei

Met tweehonderd leden valt Huismerk onder de ‘kleinere’ serviceproviders. De Graaf heeft de ambitie om te groeien, maar niet met honderden kantoren tegelijk. “We willen graag dat onze leden het brede aanbod van Huismerk omarmen. Om dat goed te doen, kunnen we alleen gestaag groeien met het aantal aangesloten kantoren. We hopen aan het einde van dit jaar tussen 250 en driehonderd leden aan ons te hebben gebonden. En overigens zien we ook daadwerkelijk dat onze leden relatief veel gebruik maken van onze diensten; de share of wallet is groot.”


Woningprijzen gaan licht dalen

Na de afgelopen hectische periode op de hypotheekmarkt denkt De Graaf dat we een wat rustigere zomer tegemoet gaan. “De grote groep met oversluiters hebben we nu wel zo’n beetje achter de rug. Richting het einde van het najaar verwacht ik dat de markt weer wat aan zal trekken. Daarbij denk ik vooral aan tweede hypotheken en hypotheekverhogingen van klanten die hun woning willen verduurzamen.”

Wat betreft de woningmarkt verwacht De Graaf dat het woningaanbod voorlopig niet zal toenemen. “We hebben nu al een tijdje te maken met een hogere hypotheekrente, waardoor de leencapaciteit afneemt. Ik denk dan ook dat de woningprijzen daardoor licht zullen gaan dalen. Het zal in ieder geval geen sterke prijsdaling zijn, vanwege het beperkte aanbod.”

Het intermediair zal het al met al rustiger krijgen op het gebied van aanvragen. “Daarom ondersteunen wij adviseurs ook bij het bestendig maken van het businessmodel van de toekomst. Ook bij een dunnere markt kun je daarmee overeind blijven. Door te beschikken over een efficiënte bedrijfsvoering en door je te richten op de beheerposten waarmee je je klanten kunt blijven bedienen. Op alle vlakken kan Huismerk het intermediair daarin ondersteunen.”

Goede service

Deelnemers aan het onderzoek beoordelen Huismerk vooral positief over de ervaren en behulpzame acceptanten, de goede service en het feit dat Huismerk niet duur gevonden wordt. ‘Huismerk doet echt moeite om de adviseur te helpen’, is een vaak geschreven opmerking.

De Graaf herkent dit in de bedrijfsvoering van Huismerk. “Waar het mensen betreft trachten we hen zo goed mogelijk te bedienen en daar waar het kosten betreft proberen we zo efficiënt mogelijk te werken. Fijn dat dit ook zo door adviseurs wordt ervaren.”

De oplopende doorlooptijden van de afgelopen periode worden genoemd als een verbeterpunt, al voegen veel deelnemers daar vaak meteen aan toe dat dit probleem in de hele markt speelde. De Graaf beaamt dit. “We werden de afgelopen periode geconfronteerd met 80% méér aanvragen dan normaal. Waar we normaal gesproken op dagverwerking zitten, was dat een tijd niet meer mogelijk. We hebben hierop gereageerd door meer voorrang te verlenen aan aanvragen die een hogere urgentie hebben. Dit is door intermediairs gewaardeerd. We zijn op dit moment in ieder geval blij dat de grootste drukte weer voorbij is.”


Huismerk is sinds 2015 actief met haar full-service-concept. De winst van de eerste Gouden Lotus Award in 2022 ziet De Graaf als een signaal dat nu de erkenning er is voor hun brede dienstverlening. Bovendien heeft Huismerk zich extra kunnen bewijzen in de afgelopen drukke periode. “Met name de ondersteuning van Accelerate heeft ervoor gezorgd dat adviseurs met beperkte middelen toch grote volumes hebben kunnen draaien. Tegelijkertijd biedt het systeem ondersteuning bij beheer, waardoor adviseurs richting de toekomst ook bestendigheid hebben voor als het wat minder druk gaat worden.”

Extra bewezen in drukke periode

“Wij ondersteunen adviseurs ook bij het bestendig maken van het businessmodel van de toekomst”

Full service

De meeste serviceproviders worden vooral beoordeeld op de verwerking van hypotheekaanvragen en toegang tot aanbieders. Huismerk wil zich onderscheiden door adviseurs van meerdere diensten te voorzien. De Graaf: “Onze stelling is dat een intermediair die klaar wil zijn voor de toekomst, zich moet laten ondersteunen door een serviceprovider met een brede dienstverlening.” Dit full-service-concept stelt intermediairs in staat om breder en efficiënter te kunnen werken. Zo is er ondersteuning bij de bemiddeling en bij fiscaal ingewikkelde vraagstukken. Daarnaast worden voordelen behaald door gezamenlijke inkoop.

Het softwaresysteem Accelerate mag daarbij ook niet onbenoemd blijven. Met dit systeem zijn intermediairs in staat om grote volumes te verwerken, mét behoud van overzicht. “Meer dan de helft van de aangesloten kantoren kiest er inmiddels voor om te werken met Accelerate, dus dat zegt al iets over hoe positief men hierover is.”

Het dienstenaanbod van Huismerk wordt daarnaast continu uitgebreid. De Graaf: “Het afgelopen jaar hebben we een aantal aanbieders toegevoegd. Ook werd het aanbod uitgebreid met taxatie- en notarissenservice met inkoopvoordeel. En we bieden nu mogelijkheden aan op het gebied van energie en verduurzaming. Daarbij helpen we consumenten die hun woning willen verduurzamen, door partijen naar voren te schuiven die gespecialiseerd zijn op het gebied van inventarisatie en installatie. Tot slot wordt ons softwarepakket het hele jaar door geüpdatet. Daarmee krijgen gebruikers continu verbeteringen in het systeem voorgeschoteld. Voor de adviseur wordt het werk eigenlijk alleen maar makkelijker gemaakt.”

“Verheugd en vereerd”, is De Graaf als de award aan hem wordt uitgereikt. De winst kwam als een kleine verrassing voor hem. “Gezien alle hectiek op de hypotheekmarkt zijn we de afgelopen periode eerlijk gezegd niet echt bewust bezig geweest met deze verkiezing. Ik denk dat dit ook geldt voor de bij ons aangesloten advieskantoren. Het feit dat we dan toch deze award hebben gewonnen voelt dan ook als een erkenning voor het werk dat we verricht hebben.” 

Het afgelopen jaar bracht voor alle spelers op de hypotheekmarkt de nodige uitdagingen met zich mee. “De markt is in de afgelopen maanden enorm getest, met veel hogere volumes dan normaal. Dat gaat uiteraard niet helemaal zonder kleerscheuren en vroeg ook wat geduld bij consumenten. Maar we hebben het er al met al redelijk goed vanaf gebracht.” 

Huismerk heeft zich extra kunnen bewijzen in de afgelopen drukke periode

Huismerk, onderdeel van de Romeo Groep, heeft voor de eerste keer de Gouden Lotus Award Serviceprovider klein (minder dan 700 aangesloten kantoren) in ontvangst mogen nemen. Volgens Romeo-directeur Edsel de Graaf heeft de brede dienstverlening van de serviceprovider zich in de afgelopen periode echt kunnen bewijzen.  

Erkenning

voor de brede dienstverlening

van Huismerk

Edsel de Graaf en het team van Huismerk met de Gouden Lotus Award

Goede service

Deelnemers aan het onderzoek beoordelen Huismerk vooral positief over de ervaren en behulpzame acceptanten, de goede service en het feit dat Huismerk niet duur gevonden wordt. ‘Huismerk doet echt moeite om de adviseur te helpen’, is een vaak geschreven opmerking.

De Graaf herkent dit in de bedrijfsvoering van Huismerk. “Waar het mensen betreft trachten we hen zo goed mogelijk te bedienen en daar waar het kosten betreft proberen we zo efficiënt mogelijk te werken. Fijn dat dit ook zo door adviseurs wordt ervaren.”

De oplopende doorlooptijden van de afgelopen periode worden genoemd als een verbeterpunt, al voegen veel deelnemers daar vaak meteen aan toe dat dit probleem in de hele markt speelde. De Graaf beaamt dit. “We werden de afgelopen periode geconfronteerd met 80% méér aanvragen dan normaal. Waar we normaal gesproken op dagverwerking zitten, was dat een tijd niet meer mogelijk. We hebben hierop gereageerd door meer voorrang te verlenen aan aanvragen die een hogere urgentie hebben. Dit is door intermediairs gewaardeerd. We zijn op dit moment in ieder geval blij dat de grootste drukte weer voorbij is.”


Gestage groei

Met tweehonderd leden valt Huismerk onder de ‘kleinere’ serviceproviders. De Graaf heeft de ambitie om te groeien, maar niet met honderden kantoren tegelijk. “We willen graag dat onze leden het brede aanbod van Huismerk omarmen. Om dat goed te doen, kunnen we alleen gestaag groeien met het aantal aangesloten kantoren. We hopen aan het einde van dit jaar tussen 250 en driehonderd leden aan ons te hebben gebonden. En overigens zien we ook daadwerkelijk dat onze leden relatief veel gebruik maken van onze diensten; de share of wallet is groot.”


interview

Woningprijzen gaan licht dalen

Na de afgelopen hectische periode op de hypotheekmarkt denkt De Graaf dat we een wat rustigere zomer tegemoet gaan. “De grote groep met oversluiters hebben we nu wel zo’n beetje achter de rug. Richting het einde van het najaar verwacht ik dat de markt weer wat aan zal trekken. Daarbij denk ik vooral aan tweede hypotheken en hypotheekverhogingen van klanten die hun woning willen verduurzamen.”

Wat betreft de woningmarkt verwacht De Graaf dat het woningaanbod voorlopig niet zal toenemen. “We hebben nu al een tijdje te maken met een hogere hypotheekrente, waardoor de leencapaciteit afneemt. Ik denk dan ook dat de woningprijzen daardoor licht zullen gaan dalen. Het zal in ieder geval geen sterke prijsdaling zijn, vanwege het beperkte aanbod.”

Het intermediair zal het al met al rustiger krijgen op het gebied van aanvragen. “Daarom ondersteunen wij adviseurs ook bij het bestendig maken van het businessmodel van de toekomst. Ook bij een dunnere markt kun je daarmee overeind blijven. Door te beschikken over een efficiënte bedrijfsvoering en door je te richten op de beheerposten waarmee je je klanten kunt blijven bedienen. Op alle vlakken kan Huismerk het intermediair daarin ondersteunen.”

“Wij ondersteunen adviseurs ook bij het bestendig maken van het businessmodel van de toekomst”

Huismerk is sinds 2015 actief met haar full-service-concept. De winst van de eerste Gouden Lotus Award in 2022 ziet De Graaf als een signaal dat nu de erkenning er is voor hun brede dienstverlening. Bovendien heeft Huismerk zich extra kunnen bewijzen in de afgelopen drukke periode. “Met name de ondersteuning van Accelerate heeft ervoor gezorgd dat adviseurs met beperkte middelen toch grote volumes hebben kunnen draaien. Tegelijkertijd biedt het systeem ondersteuning bij beheer, waardoor adviseurs richting de toekomst ook bestendigheid hebben voor als het wat minder druk gaat worden.”

Extra bewezen in drukke periode

Huismerk heeft zich extra kunnen bewijzen in de afgelopen drukke periode

Full service

De meeste serviceproviders worden vooral beoordeeld op de verwerking van hypotheekaanvragen en toegang tot aanbieders. Huismerk wil zich onderscheiden door adviseurs van meerdere diensten te voorzien. De Graaf: “Onze stelling is dat een intermediair die klaar wil zijn voor de toekomst, zich moet laten ondersteunen door een serviceprovider met een brede dienstverlening.” Dit full-service-concept stelt intermediairs in staat om breder en efficiënter te kunnen werken. Zo is er ondersteuning bij de bemiddeling en bij fiscaal ingewikkelde vraagstukken. Daarnaast worden voordelen behaald door gezamenlijke inkoop.

Het softwaresysteem Accelerate mag daarbij ook niet onbenoemd blijven. Met dit systeem zijn intermediairs in staat om grote volumes te verwerken, mét behoud van overzicht. “Meer dan de helft van de aangesloten kantoren kiest er inmiddels voor om te werken met Accelerate, dus dat zegt al iets over hoe positief men hierover is.”

Het dienstenaanbod van Huismerk wordt daarnaast continu uitgebreid. De Graaf: “Het afgelopen jaar hebben we een aantal aanbieders toegevoegd. Ook werd het aanbod uitgebreid met taxatie- en notarissenservice met inkoopvoordeel. En we bieden nu mogelijkheden aan op het gebied van energie en verduurzaming. Daarbij helpen we consumenten die hun woning willen verduurzamen, door partijen naar voren te schuiven die gespecialiseerd zijn op het gebied van inventarisatie en installatie. Tot slot wordt ons softwarepakket het hele jaar door geüpdatet. Daarmee krijgen gebruikers continu verbeteringen in het systeem voorgeschoteld. Voor de adviseur wordt het werk eigenlijk alleen maar makkelijker gemaakt.”

“Verheugd en vereerd”, is De Graaf als de award aan hem wordt uitgereikt. De winst kwam als een kleine verrassing voor hem. “Gezien alle hectiek op de hypotheekmarkt zijn we de afgelopen periode eerlijk gezegd niet echt bewust bezig geweest met deze verkiezing. Ik denk dat dit ook geldt voor de bij ons aangesloten advieskantoren. Het feit dat we dan toch deze award hebben gewonnen voelt dan ook als een erkenning voor het werk dat we verricht hebben.” 

Het afgelopen jaar bracht voor alle spelers op de hypotheekmarkt de nodige uitdagingen met zich mee. “De markt is in de afgelopen maanden enorm getest, met veel hogere volumes dan normaal. Dat gaat uiteraard niet helemaal zonder kleerscheuren en vroeg ook wat geduld bij consumenten. Maar we hebben het er al met al redelijk goed vanaf gebracht.” 

Huismerk, onderdeel van de Romeo Groep, heeft voor de eerste keer de Gouden Lotus Award Serviceprovider klein (minder dan 700 aangesloten kantoren) in ontvangst mogen nemen. Volgens Romeo-directeur Edsel de Graaf heeft de brede dienstverlening van de serviceprovider zich in de afgelopen periode echt kunnen bewijzen.  

Erkenning

voor de brede dienstverlening

van Huismerk