Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Paul van Polanen en Saskia Buursink

interview

Solide basis

Het afgelopen jaar was het druk op de hypotheekmarkt en de dienstverlening van geldverstrekkers stond continu onder druk. In deze situatie heeft Lot Hypotheken volgens Buursink echt beter gepresteerd ten opzichte van andere partijen. “We hebben de eerste testcase in de eindejaarsdrukte vorig jaar goed doorstaan”, vult Van Polanen aan. “We hadden tijdens deze periode met enorme aantallen toch de snelste verwerking van de markt. De verwerking duurde weliswaar iets langer dan normaal, maar we kregen daarover eigenlijk geen klachten van adviseurs. Je ziet daarmee echt dat we een solide basis hebben staan.”

“Daarmee zeg ik overigens niet dat we er al zijn, want het kan altijd beter. We kunnen nóg meer met brondata werken dan we nu al doen. Ook in ons operationele proces kunnen zaken beter vlotgetrokken worden, zodat we bepaalde dossiers al in een veel eerder stadium kunnen identificeren en voorkomen dat er problemen kunnen ontstaan.”

Volgens Buursink kan de hypotheekverstrekker ook in de dienstverlening aan de kant van het beheer nog stappen zetten. “We zijn momenteel bezig om het beste beheerproces van Nederland neer te zetten. Onze bestaande klanten die met life events te maken krijgen moeten daarin dezelfde dienstverlening krijgen als nieuwe klanten. En daarnaast kijken we continu of we onze producten verder kunnen doorontwikkelen.”

Van Polanen: “Ons hoofddoel in de toekomst blijft om elke klant elke dag zo goed mogelijk te helpen en blij te maken. Als dat in 2023 weer zou leiden tot een award zou dat prachtig zijn, maar dat is geen doel op zich.”


Lot Hypotheken richt al vanaf de start op een duurzame woning- en hypotheekmarkt. Buursink: “Ons doel is om zo veel mogelijk consumenten en adviseurs in beweging te krijgen om te gaan verduurzamen. Op dat gebied zijn nog wel wat stappen te winnen. Je ziet met de gestegen energieprijzen dat consumenten weliswaar meer verduurzamen maar de echt forse verbeteringen om een huis naar een A-label te brengen blijven veelal nog achterwege. Bovendien wordt het onderwerp verduurzaming nog lang niet altijd besproken tijdens het hypotheekadviestraject. We willen samen met het intermediair toewerken naar een situatie waarin dit thema in 100% van de gesprekken aan de orde komt.”

Wat betreft het duurzaamheidsaanbod biedt Lot Hypotheken alle klanten een gratis energiebespaarrapport aan. En de online energiebespaartool helpt de consument en adviseur om vooraf meer inzicht te krijgen in de kosten én opbrengsten.

Voor de klanten die willen verduurzamen biedt Lot Hypotheken de Duurzaamheidshypotheek aan. Energiebesparende maatregelen kunnen daarmee tot maximaal 35.000 euro worden gefinancierd tegen een extreem lage rente. “Als je kijkt naar de hoogte van het leenbedrag en de laagte van rente is dat momenteel uniek in de markt.” Op dit moment wordt gekeken hoe deze duurzaamheidspropositie verder verbeterd en verbreed kan worden. Buursink: “We willen bijvoorbeeld de looptijd van de Duurzaamheidshypotheek verlengen, zodat nog meer mensen in aanmerking komen om te verduurzamen. Daarnaast kijken we natuurlijk ook naar onze bestaande portefeuille van 10.000 klanten, hoe we ook voor hen de stap naar verduurzaming makkelijker kunnen maken.”

Duurzaamheid in alle adviesgesprekken

“Verduurzaming wordt nog lang niet altijd besproken tijdens hypotheekadviestraject”

Recht-toe-recht-aan product

Dat het intermediair de samenwerking met Lot Hypotheken als goed beoordeelt, blijkt onder andere uit de eigen klanttevredenheidcijfers. “We zitten al twee jaar lang op een NPS van boven de 50, wat binnen de financiële dienstverlening een enorm hoge score is”, aldus Buursink. De cijfers uit het Gouden Lotus Award-onderzoek bevestigen dit. In het onderzoek laten adviseurs weten vooral tevreden te zijn over het snelle acceptatieproces, de scherpe tarieven en de klantvriendelijke voorwaarden. Ook het deskundige persoonlijk contact wordt geroemd.

Hoe kijkt Lot Hypotheken hier zelf tegenaan? “We hebben een recht-toe-recht-aan product dat we zo simpel mogelijk proberen te houden”, aldus Van Polanen. “Daarnaast werken we voortdurend aan de voorspelbaarheid van ons proces. Adviseurs kunnen erop vertrouwen dat dossiers snel beoordeeld worden. Die combinatie maakt dat het voor adviseurs prettig werkt met Lot.”

“Overigens wil het feit dat we eenvoudige hypotheken aanbieden niet zeggen dat we een beperkte doelgroep hebben”, vult Buursink aan. “Adviseurs kunnen voor het overgrote deel van hun klanten bij ons terecht, tegen klantvriendelijke voorwaarden. En al helemaal als het gaat om verduurzaming.”

“Supertrots”, reageert directeur Saskia Buursink op het winnen van de award. “Het is een hele mooie waardering voor ons als jonge partij. Een bevestiging dat we op de goede weg zitten.” Twee jaar geleden besloot moederbedrijf NIBC Bank om Lot Hypotheken als tweede label in de markt te zetten naast NIBC Direct. Met twee merken kan de bank een bredere doelgroep aan consumenten bedienen en meer adviseurs bereiken. Lot Hypotheken onderscheidt zich qua marktpositionering door zich vooral te richten op het proces, de dienstverlening én op duurzaamheid.

Business Manager Operations Paul van Polanen vat samen: “Wij staan voor snel, goed, simpel en groen. We hebben een heel kort en scherp proces, waarin we continu de keten verbeteren. We vragen ons voortdurend af of het ook beter en simpeler kan, door bijvoorbeeld digitalisering en het gebruik van brondata. Dat is makkelijk gezegd, maar om dat ook te doen vergt een dagelijkse inspanning van ons hele team. De uitdaging is om te zorgen voor een balans waarin je enerzijds voldoet aan wet- en regelgeving en risicobeheersing, terwijl je het anderzijds zo simpel mogelijk maakt. We zijn daarin vrij goed geslaagd. Dat is ook de feedback die we terugkrijgen van het intermediair: adviseurs merken dat we snel zijn en doen wat we beloven. Daarnaast is de ervaring en mening van het intermediair ook waardevol bij het doorvoeren van aanpassingen. We halen regelmatig feedback op en nemen dat zo veel mogelijk mee.”

Als 100% dochter van NIBC Bank is Lot een bank met eigen funding. Buursink licht toe: “We hebben een hybride fundingmodel; deels verstrekken we hypotheken voor de eigen balans van NIBC Bank en deels doen we dat voor investeerders. Als bank kunnen we altijd terugvallen op onze eigen funding, ook als een investeerder zich in de toekomst mocht terugtrekken. Het klantbelang kan daarmee altijd centraal worden gesteld.”

“We maken dus gebruik van de krachten van NIBC Bank, maar tegelijkertijd is Lot Hypotheken qua positionering en aansturing verder helemaal zelfstandig”, aldus Van Polanen. “Dat maakt ons heel snel en flexibel.”

“Adviseurs merken dat we snel zijn en doen wat we beloven”

Ze zijn pas sinds 2020 actief op de hypotheekmarkt, maar de waardering van het intermediair is al binnen. De Gouden Lotus Award ‘Hypotheekverstrekker <3 jaar’ is dit jaar voor Lot Hypotheken.

Lot Hypotheken:

snel, goed, simpel en groen

Paul van Polanen en Saskia Buursink

Solide basis

Het afgelopen jaar was het druk op de hypotheekmarkt en de dienstverlening van geldverstrekkers stond continu onder druk. In deze situatie heeft Lot Hypotheken volgens Buursink echt beter gepresteerd ten opzichte van andere partijen. “We hebben de eerste testcase in de eindejaarsdrukte vorig jaar goed doorstaan”, vult Van Polanen aan. “We hadden tijdens deze periode met enorme aantallen toch de snelste verwerking van de markt. De verwerking duurde weliswaar iets langer dan normaal, maar we kregen daarover eigenlijk geen klachten van adviseurs. Je ziet daarmee echt dat we een solide basis hebben staan.”

“Daarmee zeg ik overigens niet dat we er al zijn, want het kan altijd beter. We kunnen nóg meer met brondata werken dan we nu al doen. Ook in ons operationele proces kunnen zaken beter vlotgetrokken worden, zodat we bepaalde dossiers al in een veel eerder stadium kunnen identificeren en voorkomen dat er problemen kunnen ontstaan.”

Volgens Buursink kan de hypotheekverstrekker ook in de dienstverlening aan de kant van het beheer nog stappen zetten. “We zijn momenteel bezig om het beste beheerproces van Nederland neer te zetten. Onze bestaande klanten die met life events te maken krijgen moeten daarin dezelfde dienstverlening krijgen als nieuwe klanten. En daarnaast kijken we continu of we onze producten verder kunnen doorontwikkelen.”

Van Polanen: “Ons hoofddoel in de toekomst blijft om elke klant elke dag zo goed mogelijk te helpen en blij te maken. Als dat in 2023 weer zou leiden tot een award zou dat prachtig zijn, maar dat is geen doel op zich.”


interview

“Verduurzaming wordt nog lang niet altijd besproken tijdens hypotheekadviestraject”

Lot Hypotheken richt al vanaf de start op een duurzame woning- en hypotheekmarkt. Buursink: “Ons doel is om zo veel mogelijk consumenten en adviseurs in beweging te krijgen om te gaan verduurzamen. Op dat gebied zijn nog wel wat stappen te winnen. Je ziet met de gestegen energieprijzen dat consumenten weliswaar meer verduurzamen maar de echt forse verbeteringen om een huis naar een A-label te brengen blijven veelal nog achterwege. Bovendien wordt het onderwerp verduurzaming nog lang niet altijd besproken tijdens het hypotheekadviestraject. We willen samen met het intermediair toewerken naar een situatie waarin dit thema in 100% van de gesprekken aan de orde komt.”

Wat betreft het duurzaamheidsaanbod biedt Lot Hypotheken alle klanten een gratis energiebespaarrapport aan. En de online energiebespaartool helpt de consument en adviseur om vooraf meer inzicht te krijgen in de kosten én opbrengsten.

Voor de klanten die willen verduurzamen biedt Lot Hypotheken de Duurzaamheidshypotheek aan. Energiebesparende maatregelen kunnen daarmee tot maximaal 35.000 euro worden gefinancierd tegen een extreem lage rente. “Als je kijkt naar de hoogte van het leenbedrag en de laagte van rente is dat momenteel uniek in de markt.” Op dit moment wordt gekeken hoe deze duurzaamheidspropositie verder verbeterd en verbreed kan worden. Buursink: “We willen bijvoorbeeld de looptijd van de Duurzaamheidshypotheek verlengen, zodat nog meer mensen in aanmerking komen om te verduurzamen. Daarnaast kijken we natuurlijk ook naar onze bestaande portefeuille van 10.000 klanten, hoe we ook voor hen de stap naar verduurzaming makkelijker kunnen maken.”

Duurzaamheid in alle adviesgesprekken

“Adviseurs merken dat we snel zijn en doen wat we beloven”

Recht-toe-recht-aan product

Dat het intermediair de samenwerking met Lot Hypotheken als goed beoordeelt, blijkt onder andere uit de eigen klanttevredenheidcijfers. “We zitten al twee jaar lang op een NPS van boven de 50, wat binnen de financiële dienstverlening een enorm hoge score is”, aldus Buursink. De cijfers uit het Gouden Lotus Award-onderzoek bevestigen dit. In het onderzoek laten adviseurs weten vooral tevreden te zijn over het snelle acceptatieproces, de scherpe tarieven en de klantvriendelijke voorwaarden. Ook het deskundige persoonlijk contact wordt geroemd.

Hoe kijkt Lot Hypotheken hier zelf tegenaan? “We hebben een recht-toe-recht-aan product dat we zo simpel mogelijk proberen te houden”, aldus Van Polanen. “Daarnaast werken we voortdurend aan de voorspelbaarheid van ons proces. Adviseurs kunnen erop vertrouwen dat dossiers snel beoordeeld worden. Die combinatie maakt dat het voor adviseurs prettig werkt met Lot.”

“Overigens wil het feit dat we eenvoudige hypotheken aanbieden niet zeggen dat we een beperkte doelgroep hebben”, vult Buursink aan. “Adviseurs kunnen voor het overgrote deel van hun klanten bij ons terecht, tegen klantvriendelijke voorwaarden. En al helemaal als het gaat om verduurzaming.”

“Supertrots”, reageert directeur Saskia Buursink op het winnen van de award. “Het is een hele mooie waardering voor ons als jonge partij. Een bevestiging dat we op de goede weg zitten.” Twee jaar geleden besloot moederbedrijf NIBC Bank om Lot Hypotheken als tweede label in de markt te zetten naast NIBC Direct. Met twee merken kan de bank een bredere doelgroep aan consumenten bedienen en meer adviseurs bereiken. Lot Hypotheken onderscheidt zich qua marktpositionering door zich vooral te richten op het proces, de dienstverlening én op duurzaamheid.

Business Manager Operations Paul van Polanen vat samen: “Wij staan voor snel, goed, simpel en groen. We hebben een heel kort en scherp proces, waarin we continu de keten verbeteren. We vragen ons voortdurend af of het ook beter en simpeler kan, door bijvoorbeeld digitalisering en het gebruik van brondata. Dat is makkelijk gezegd, maar om dat ook te doen vergt een dagelijkse inspanning van ons hele team. De uitdaging is om te zorgen voor een balans waarin je enerzijds voldoet aan wet- en regelgeving en risicobeheersing, terwijl je het anderzijds zo simpel mogelijk maakt. We zijn daarin vrij goed geslaagd. Dat is ook de feedback die we terugkrijgen van het intermediair: adviseurs merken dat we snel zijn en doen wat we beloven. Daarnaast is de ervaring en mening van het intermediair ook waardevol bij het doorvoeren van aanpassingen. We halen regelmatig feedback op en nemen dat zo veel mogelijk mee.”

Als 100% dochter van NIBC Bank is Lot een bank met eigen funding. Buursink licht toe: “We hebben een hybride fundingmodel; deels verstrekken we hypotheken voor de eigen balans van NIBC Bank en deels doen we dat voor investeerders. Als bank kunnen we altijd terugvallen op onze eigen funding, ook als een investeerder zich in de toekomst mocht terugtrekken. Het klantbelang kan daarmee altijd centraal worden gesteld.”

“We maken dus gebruik van de krachten van NIBC Bank, maar tegelijkertijd is Lot Hypotheken qua positionering en aansturing verder helemaal zelfstandig”, aldus Van Polanen. “Dat maakt ons heel snel en flexibel.”

Ze zijn pas sinds 2020 actief op de hypotheekmarkt, maar de waardering van het intermediair is al binnen. De Gouden Lotus Award ‘Hypotheekverstrekker <3 jaar’ is dit jaar voor Lot Hypotheken.

Lot Hypotheken:

snel, goed, simpel en groen