Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
The Green Village

Verduurzamen en gezond wonen zijn thema’s die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Duurzaamheid is ook verankerd in de strategie van Nationale-Nederlanden. Zo ging de financiële dienstverlener recent nog een partnership aan met The Green Village: een proeftuin voor duurzame innovatie in de gebouwde omgeving. Deze bevindt zich op de campus van de TU Delft. “Er zijn hier verschillende partijen actief die innoveren en experimenteren op het gebied van duurzaamheid, waaronder veel startups”, vertelt Mauritsz. “Het mooie is dat je in de praktijk kunt ervaren wat het effect van bepaalde ontwikkelingen is om daar vervolgens samen vorm aan te geven.”


in het midden Sitske Mauritsz met de Gouden Lotus Award

interview

Keurmerk Gezond Wonen

Met de lancering van het Platform Gezond Wonen kwamen ook plannen naar voren omtrent de ontwikkeling van een keurmerk rondom Gezond Wonen. Dat is vergelijkbaar met een energielabel, maar dan voor de luchtkwaliteit in huis. Momenteel is NN samen met zijn partners bezig om dat keurmerk te ontwikkelen. Mauritsz: “Een keurmerk is een manier om het gezonde leefklimaat in huis te vervatten in iets dat meetbaar is en objectief waarde heeft. Zo’n keurmerk geeft niet alleen een stempel, maar geeft tegelijkertijd extra waarde aan de woning.”


Mauritsz is enorm blij dat het Platform Gezond Wonen de Gouden Lotus Innovatie-award heeft gewonnen, ook omdat deze door adviseurs is toegekend. “We hebben veel aandacht besteed aan het informeren van adviseurs over het belang van dit onderwerp, onder andere tijdens HypoVak 2021. Veel adviseurs zien dat dit een relevant thema is. Een gezond binnenklimaat heeft raakvlakken met verduurzamen en verbouwen. Naast isoleren hoort wat ons betreft ook ventileren daarbij. Wanneer een klant zijn huis wil laten verduurzamen, is dat natuurlijk een mooi moment om hem of haar te wijzen op een gezond binnenklimaat. Je slaat zo twee vliegen in één klap.”

Eén van de adviseurs die deelnam aan het Gouden Lotus Award-onderzoek noemde het initiatief daarnaast een goed voorbeeld van actief beheer.

“Voor de klant betekent dit dat hij ook hiermee de toegevoegde waarde van de adviseur ondervindt”, aldus Mauritsz. “Daarnaast hoeven voorgestelde maatregelen lang niet altijd extra geld te kosten. Wanneer een klant bijvoorbeeld toch al een nieuwe afzuigkap gaat kopen voor zijn keuken, laat hem dan gelijk nadenken over het soort afvoer van lucht: recirculatie of afvoer naar buiten? Beide opties kosten ongeveer even veel, maar die laatste levert een betere luchtkwaliteit op. Ook koken op elektriciteit scheelt veel ten opzichte van koken op gas.”

Mauritsz merkt in de reacties vanuit het intermediair dat klanten – na een adviesgesprek waarin gezond wonen is opgenomen – vaak daadwerkelijk tot actie overgaan.

Toevoeging aan adviespraktijk

Inzicht om bewuste keuzes te kunnen maken

Middels het Platform Gezond Wonen kunnen consumenten op een toegankelijke manier zien wat ze eraan kunnen doen om een gezonde leefomgeving te creëren. Het online platform is sinds de oprichting in oktober 2021 al druk bezocht. Inmiddels hebben bijna 40.000 Nederlanders de Gezond Wonen Check ingevuld, waarmee ze inzicht krijgen in het binnenklimaat van hun woning. Tegelijkertijd krijgen bezoekers informatie hoe ze dit kunnen verbeteren. “Dat varieert van eenvoudige tot meer ingrijpende maatregelen”, aldus Mauritsz. “Een goede ventilatie is één van de manieren. We krijgen regelmatig feedback terug van consumenten die door dit inzicht een blijer mens zijn geworden. Ook bijzonder is dat er op het platform en via social media een interactie is ontstaan tussen consumenten onderling, waarbij ideeën en ervaringen worden uitgewisseld.”

Overigens benadrukt Mauritsz dat iedereen natuurlijk zijn eigen keuzes moet maken als het gaat om ventileren, koken en zoiets als kaarsen branden. “Waar het om gaat is dat mensen inzicht krijgen, waardoor ze bewuste keuzes kunnen maken.”

Sitske Mauritsz, Directeur Hypotheken & Consumptief Krediet Nationale-Nederlanden, nam de Innovatie-award Dienstverlening aan Consument in ontvangst, samen met haar collega’s die de afgelopen maanden hebben gewerkt aan het Platform Gezond Wonen.

Nationale-Nederlanden Bank heeft het platform ontwikkeld in samenwerking met TNO om het gezond wonen meer onder de aandacht te brengen bij consumenten, maar ook bij hun financieel adviseurs. “Je huis is een plek waar je graag verblijft en waarvan je hoopt dat het een gezonde leefomgeving is”, vertelt Mauritsz. “Uit de Gezond Wonen Check blijkt dat de luchtkwaliteit in veel woningen in Nederland te verbeteren valt. Dit varieert van kleine verbeterpunten tot serieuze ventilatieproblemen. Verbrandingsgassen en fijnstof zie of ruik je meestal niet, maar beïnvloeden wel degelijk het binnenklimaat. Voor iedereen is gezonde lucht in huis belangrijk, maar vooral voor mensen die al problemen hebben aan hun luchtwegen, zoals astmapatiënten.”

Daar komt bij dat veel mensen zich niet bewust zijn van het belang van een gezond binnenklimaat. Uit onderzoek van Nationale-Nederlanden bleek bijvoorbeeld dat ruim de helft (58%) van de respondenten niet weet dat de concentratie fijnstof in huis direct na het bakken en braden vier keer zo hoog kan zijn als tijdens een dag met smog in Beijing. Ook Mauritsz zelf was zich niet bewust van het leefklimaat in haar eigen woning, totdat ze daar een sensor had geplaatst. “Wij hebben thuis een open keuken. Op momenten waarop er gekookt wordt zie je de luchtkwaliteit direct verslechteren, ook in de woonkamer. Ook even gezellig een kaarsje laten branden kan de luchtkwaliteit al behoorlijk beïnvloeden.”

“Consumenten zijn door dit inzicht een blijer mens geworden”

Nationale-Nederlanden Bank heeft het Platform Gezond Wonen gelanceerd om het belang van een gezonde woning te onderstrepen bij consumenten. Adviseurs kunnen het initiatief gebruiken als een toegevoegde waarde in hun dienstverlening. Deze innovatie leverde NN Bank een Gouden Lotus Award op.

creëert toegevoegde waarde voor adviseurs

Gezond Wonen

The Green Village

Verduurzamen en gezond wonen zijn thema’s die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Duurzaamheid is ook verankerd in de strategie van Nationale-Nederlanden. Zo ging de financiële dienstverlener recent nog een partnership aan met The Green Village: een proeftuin voor duurzame innovatie in de gebouwde omgeving. Deze bevindt zich op de campus van de TU Delft. “Er zijn hier verschillende partijen actief die innoveren en experimenteren op het gebied van duurzaamheid, waaronder veel startups”, vertelt Mauritsz. “Het mooie is dat je in de praktijk kunt ervaren wat het effect van bepaalde ontwikkelingen is om daar vervolgens samen vorm aan te geven.”


in het midden Sitske Mauritsz met de Gouden Lotus Award

interview

Keurmerk Gezond Wonen

Met de lancering van het Platform Gezond Wonen kwamen ook plannen naar voren omtrent de ontwikkeling van een keurmerk rondom Gezond Wonen. Dat is vergelijkbaar met een energielabel, maar dan voor de luchtkwaliteit in huis. Momenteel is NN samen met zijn partners bezig om dat keurmerk te ontwikkelen. Mauritsz: “Een keurmerk is een manier om het gezonde leefklimaat in huis te vervatten in iets dat meetbaar is en objectief waarde heeft. Zo’n keurmerk geeft niet alleen een stempel, maar geeft tegelijkertijd extra waarde aan de woning.”


Mauritsz is enorm blij dat het Platform Gezond Wonen de Gouden Lotus Innovatie-award heeft gewonnen, ook omdat deze door adviseurs is toegekend. “We hebben veel aandacht besteed aan het informeren van adviseurs over het belang van dit onderwerp, onder andere tijdens HypoVak 2021. Veel adviseurs zien dat dit een relevant thema is. Een gezond binnenklimaat heeft raakvlakken met verduurzamen en verbouwen. Naast isoleren hoort wat ons betreft ook ventileren daarbij. Wanneer een klant zijn huis wil laten verduurzamen, is dat natuurlijk een mooi moment om hem of haar te wijzen op een gezond binnenklimaat. Je slaat zo twee vliegen in één klap.”

Eén van de adviseurs die deelnam aan het Gouden Lotus Award-onderzoek noemde het initiatief daarnaast een goed voorbeeld van actief beheer.

“Voor de klant betekent dit dat hij ook hiermee de toegevoegde waarde van de adviseur ondervindt”, aldus Mauritsz. “Daarnaast hoeven voorgestelde maatregelen lang niet altijd extra geld te kosten. Wanneer een klant bijvoorbeeld toch al een nieuwe afzuigkap gaat kopen voor zijn keuken, laat hem dan gelijk nadenken over het soort afvoer van lucht: recirculatie of afvoer naar buiten? Beide opties kosten ongeveer even veel, maar die laatste levert een betere luchtkwaliteit op. Ook koken op elektriciteit scheelt veel ten opzichte van koken op gas.”

Mauritsz merkt in de reacties vanuit het intermediair dat klanten – na een adviesgesprek waarin gezond wonen is opgenomen – vaak daadwerkelijk tot actie overgaan.

Toevoeging aan adviespraktijk

“Consumenten zijn door dit inzicht een blijer mens geworden”

Inzicht om bewuste keuzes te kunnen maken

Middels het Platform Gezond Wonen kunnen consumenten op een toegankelijke manier zien wat ze eraan kunnen doen om een gezonde leefomgeving te creëren. Het online platform is sinds de oprichting in oktober 2021 al druk bezocht. Inmiddels hebben bijna 40.000 Nederlanders de Gezond Wonen Check ingevuld, waarmee ze inzicht krijgen in het binnenklimaat van hun woning. Tegelijkertijd krijgen bezoekers informatie hoe ze dit kunnen verbeteren. “Dat varieert van eenvoudige tot meer ingrijpende maatregelen”, aldus Mauritsz. “Een goede ventilatie is één van de manieren. We krijgen regelmatig feedback terug van consumenten die door dit inzicht een blijer mens zijn geworden. Ook bijzonder is dat er op het platform en via social media een interactie is ontstaan tussen consumenten onderling, waarbij ideeën en ervaringen worden uitgewisseld.”

Overigens benadrukt Mauritsz dat iedereen natuurlijk zijn eigen keuzes moet maken als het gaat om ventileren, koken en zoiets als kaarsen branden. “Waar het om gaat is dat mensen inzicht krijgen, waardoor ze bewuste keuzes kunnen maken.”

Sitske Mauritsz, Directeur Hypotheken & Consumptief Krediet Nationale-Nederlanden, nam de Innovatie-award Dienstverlening aan Consument in ontvangst, samen met haar collega’s die de afgelopen maanden hebben gewerkt aan het Platform Gezond Wonen.

Nationale-Nederlanden Bank heeft het platform ontwikkeld in samenwerking met TNO om het gezond wonen meer onder de aandacht te brengen bij consumenten, maar ook bij hun financieel adviseurs. “Je huis is een plek waar je graag verblijft en waarvan je hoopt dat het een gezonde leefomgeving is”, vertelt Mauritsz. “Uit de Gezond Wonen Check blijkt dat de luchtkwaliteit in veel woningen in Nederland te verbeteren valt. Dit varieert van kleine verbeterpunten tot serieuze ventilatieproblemen. Verbrandingsgassen en fijnstof zie of ruik je meestal niet, maar beïnvloeden wel degelijk het binnenklimaat. Voor iedereen is gezonde lucht in huis belangrijk, maar vooral voor mensen die al problemen hebben aan hun luchtwegen, zoals astmapatiënten.”

Daar komt bij dat veel mensen zich niet bewust zijn van het belang van een gezond binnenklimaat. Uit onderzoek van Nationale-Nederlanden bleek bijvoorbeeld dat ruim de helft (58%) van de respondenten niet weet dat de concentratie fijnstof in huis direct na het bakken en braden vier keer zo hoog kan zijn als tijdens een dag met smog in Beijing. Ook Mauritsz zelf was zich niet bewust van het leefklimaat in haar eigen woning, totdat ze daar een sensor had geplaatst. “Wij hebben thuis een open keuken. Op momenten waarop er gekookt wordt zie je de luchtkwaliteit direct verslechteren, ook in de woonkamer. Ook even gezellig een kaarsje laten branden kan de luchtkwaliteit al behoorlijk beïnvloeden.”

Nationale-Nederlanden Bank heeft het Platform Gezond Wonen gelanceerd om het belang van een gezonde woning te onderstrepen bij consumenten. Adviseurs kunnen het initiatief gebruiken als een toegevoegde waarde in hun dienstverlening. Deze innovatie leverde NN Bank een Gouden Lotus Award op.

creëert toegevoegde waarde voor adviseurs

Gezond Wonen