Kijkend naar de toekomst gaat Florius rustig door met innoveren. Polman: “Ons einddoel is om alle stukken te kunnen vervangen door brondata. We maken wel stappen op dat vlak, maar ik hoop in 2024 echt baanbrekende stappen te zetten.” Ook op het gebied van verduurzaming wil Polman verder ontwikkelen. “Er zijn inmiddels genoeg oplossingen in de markt voor het verduurzamen van de woning. Woningbezitters met voldoende middelen zijn hier massaal op ingesprongen. Maar voor woningbezitters met een F- of een G-label is dit een stuk lastiger. Daarom zijn we nu toe aan een nieuwe fase: hoe kunnen we deze groep klanten helpen bewegen naar een C-label? Daar gaan we het aankomende jaar zeker meer mee doen.”
Producten bieden is één ding, maar senioren zelf moeten ook de mogelijkheden kennen. In september 2022 werd door Florius dan ook de bewustwoordingscampagne ‘Woonplan voor straks’ gelanceerd om 55-plussers te stimuleren aan de slag te gaan met hun woonplan voor straks. Senioren worden onder andere geïnspireerd in een online-omgeving. Via een uitgebreide 3D-tour kan een kijkje worden genomen in meerdere woonmodellen, waaronder de al eerder genoemde kangoeroe- en mantelzorgwoningen. Een prijswinnend idee, want het leverde Florius de ‘Gouden Lotus Innovatie-Award Dienstverlening aan consument’ op.
Florius lanceerde al eerder oplossingen voor de seniorenmarkt. De hypotheekverstrekker levert vanaf 57 jaar maatwerk. En in 2007 werd de Florius Verzilver Hypotheek gelanceerd. De awardwinnende innovatieve producten werden gelanceerd in het najaar van 2022. Daarbij worden financieringsoplossingen geboden voor kangoeroe- en mantelzorgwoningen. Een kangoeroewoning bestaat uit twee zelfstandige woningen of wooneenheden onder één dak. Een mantelzorgwoning is een tijdelijke zelfstandige woning in de tuin van iemand die zorg nodig heeft. Polman is blij met deze award: “Alhoewel het nog echt niet storm loopt met aanvragen voor deze financieringsoplossingen, is het thema vergrijzing wél iets dat iedereen raakt. Of het nu vrienden of familie betreft, of jezelf. Woonoplossingen voor senioren zijn ook nodig, en je hebt ook een partij nodig die het als eerste in de markt zet. Ik denk dat dit daarom wel de sympathie kon dragen van veel deelnemers aan het onderzoek.”
Naast de ‘hoofdprijs’ heeft Florius nog eens twee innovatie-prijzen gewonnen. Volgens Polman zegt dit wel iets over de innovatiekracht bij Florius. “Innovatie is voor veel mensen ook de reden dat ze bij Florius werken of willen werken. Je kunt dus wel zeggen dat dit bij ons in het DNA zit.” De awards draaien allebei om hetzelfde thema: vergrijzing. Zo ging de award voor het meest innovatieve hypotheekproduct naar de financieringsoplossingen van Florius voor nieuwe woonvormen voor 55-plussers. En de award voor de meest innovatieve dienstverlening aan de consument ging naar de bewustwoordingscampagne voor 55-plussers ‘Woonplan voor straks’. Het is niet voor niets dat Florius zich op deze oudere doelgroep richt. “We hebben te maken met een trend van dubbele vergrijzing: een steeds groter wordende groep senioren, die ook nog eens ouder wordt”, zegt Polman. “Die groep wil en moet zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen.”
Ook de gebruiksvriendelijkheid van de digitale tools van Florius worden meer dan eens genoemd door het intermediair. “We proberen altijd wel voorop te lopen met digitale ontwikkelingen”, aldus Polman. De adviseursportal ‘Florius Adviesnetwerk’ voor aanvragen en mutaties kan daarbij niet onbenoemd blijven. “Een tijd geleden hebben we hierop de tool Kansrijke Momenten gelanceerd voor de bestaande portefeuille. Door middel van adviestriggers krijgt de adviseur op bepaalde thema’s een signaal waarmee hij proactief zijn klant kan benaderen. Die signalen hebben bijvoorbeeld betrekking op het aflopen van de rentevaste periode, de economische looptijd en het energielabel. Dit gebeurt in co-makership met adviseurs. Zij geven hun feedback hierover in panels en naar aanleiding daarvan maken wij hier voortdurend verbeteringen in.”
Ook innoveert Florius met andere digitale tools. Onlangs nog ging de hypotheekverstrekker live met de aansluiting op IA/IX, de HDN-standaard voor hypotheken in beheer. Daarmee kan de adviseur via zijn eigen adviespakket direct bij Florius de actuele hypotheekgegevens van de klant ophalen. Al eerder werd de aansluiting gemaakt op CA/CX: de HDN-standaard voor consumentendata. De brondata die de met Florius samenwerkende adviseurs gebruiken in het eigen adviespakket, kan daarmee nu ook geheel automatisch gebruikt worden voor de acceptatie van een hypotheekaanvraag. Ook accepteert Florius meer vormen van digitale handtekeningen. “Niet elke adviseur heeft deze mogelijkheden al geadopteerd, maar de intermediairs die wel zo ver zijn waarderen het enorm dat we digitaal zo voorop lopen”, aldus Polman.
“Innovatie is voor veel mensen ook de reden dat ze bij Florius werken of willen werken”
Adviseurs die op Florius hebben gestemd zijn goed te spreken over de deskundigheid, bereikbaarheid, vriendelijkheid en het meedenkend vermogen van de medewerkers. ‘Streng doch rechtvaardig’, ‘geen beperkingen, maar oplossingen’. Polman: “Eén quote die eruit springt is ‘Florius weet dat er achter elk dossier een mens zit’. Ik vind dat een mooie opmerking, omdat wij hier ook echt actief op sturen. Iedere klant heeft zijn eigen verhaal en daar moet je oog voor blijven houden. Onze teams van kredietacceptanten nemen bijvoorbeeld regelmatig gezamenlijk de dossiers door om van elkaar te leren. De afgelopen periode was het extreem druk, maar toch bleef onze manager van de kredietacceptatie Nancy Groen regelmatig iedereen stimuleren om niet de menselijke kant achter het dossier te verliezen.” Adviseurs vinden Florius ook betrouwbaar en voorspelbaar, blijkt uit het onderzoek. Tegelijkertijd worden de snelle verwerkingstijden gewaardeerd. Ook die combinatie vindt Polman een compliment, als je de afgelopen drukke periode in ogenschouw neemt. “Voor mij is dat een teken van competentie. Dat betekent dat we de techniek en het proces zo hebben ingericht dat we ook in tijden van drukte een verwerkingstermijn van een dag kunnen blijven garanderen.”
Naast de award voor beste hypotheekverstrekker gunt het intermediair ook twee verschillende Innovatie-awards aan Florius: eentje voor het meest innovatieve hypotheekproduct en eentje voor de meest innovatieve dienstverlening aan de consument.
Algemeen directeur Karin Polman is vanzelfsprekend trots en ook dankbaar richting de adviseurs die meerdere stemmen op Florius hebben uitgebracht. “De Gouden Lotus Award Hypotheekverstrekker vind ik natuurlijk wel de hoofdprijs”, vertelt ze.
“Iedere klant heeft zijn eigen verhaal en daar moet je oog voor blijven houden”
Een unicum: voor het eerst weet een marktpartij maar liefst drie Gouden Lotus Awards in één jaar binnen te halen. Florius won onder andere de Award Hypotheekverstrekker 2023. Waarom zijn adviseurs zo enthousiast over de hypotheekverstrekker?
“Florius
weet dat achter elk dossier
een mens zit”
Kijkend naar de toekomst gaat Florius rustig door met innoveren. Polman: “Ons einddoel is om alle stukken te kunnen vervangen door brondata. We maken wel stappen op dat vlak, maar ik hoop in 2024 echt baanbrekende stappen te zetten.” Ook op het gebied van verduurzaming wil Polman verder ontwikkelen. “Er zijn inmiddels genoeg oplossingen in de markt voor het verduurzamen van de woning. Woningbezitters met voldoende middelen zijn hier massaal op ingesprongen. Maar voor woningbezitters met een F- of een G-label is dit een stuk lastiger. Daarom zijn we nu toe aan een nieuwe fase: hoe kunnen we deze groep klanten helpen bewegen naar een C-label? Daar gaan we het aankomende jaar zeker meer mee doen.”
Producten bieden is één ding, maar senioren zelf moeten ook de mogelijkheden kennen. In september 2022 werd door Florius dan ook de bewustwoordingscampagne ‘Woonplan voor straks’ gelanceerd om 55-plussers te stimuleren aan de slag te gaan met hun woonplan voor straks. Senioren worden onder andere geïnspireerd in een online-omgeving. Via een uitgebreide 3D-tour kan een kijkje worden genomen in meerdere woonmodellen, waaronder de al eerder genoemde kangoeroe- en mantelzorgwoningen. Een prijswinnend idee, want het leverde Florius de ‘Gouden Lotus Innovatie-Award Dienstverlening aan consument’ op.
Florius lanceerde al eerder oplossingen voor de seniorenmarkt. De hypotheekverstrekker levert vanaf 57 jaar maatwerk. En in 2007 werd de Florius Verzilver Hypotheek gelanceerd. De awardwinnende innovatieve producten werden gelanceerd in het najaar van 2022. Daarbij worden financieringsoplossingen geboden voor kangoeroe- en mantelzorgwoningen. Een kangoeroewoning bestaat uit twee zelfstandige woningen of wooneenheden onder één dak. Een mantelzorgwoning is een tijdelijke zelfstandige woning in de tuin van iemand die zorg nodig heeft. Polman is blij met deze award: “Alhoewel het nog echt niet storm loopt met aanvragen voor deze financieringsoplossingen, is het thema vergrijzing wél iets dat iedereen raakt. Of het nu vrienden of familie betreft, of jezelf. Woonoplossingen voor senioren zijn ook nodig, en je hebt ook een partij nodig die het als eerste in de markt zet. Ik denk dat dit daarom wel de sympathie kon dragen van veel deelnemers aan het onderzoek.”
“Innovatie is voor veel mensen ook de reden dat ze bij Florius werken of willen werken”
Naast de ‘hoofdprijs’ heeft Florius nog eens twee innovatie-prijzen gewonnen. Volgens Polman zegt dit wel iets over de innovatiekracht bij Florius. “Innovatie is voor veel mensen ook de reden dat ze bij Florius werken of willen werken. Je kunt dus wel zeggen dat dit bij ons in het DNA zit.” De awards draaien allebei om hetzelfde thema: vergrijzing. Zo ging de award voor het meest innovatieve hypotheekproduct naar de financieringsoplossingen van Florius voor nieuwe woonvormen voor 55-plussers. En de award voor de meest innovatieve dienstverlening aan de consument ging naar de bewustwoordingscampagne voor 55-plussers ‘Woonplan voor straks’. Het is niet voor niets dat Florius zich op deze oudere doelgroep richt. “We hebben te maken met een trend van dubbele vergrijzing: een steeds groter wordende groep senioren, die ook nog eens ouder wordt”, zegt Polman. “Die groep wil en moet zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen.”
Ook de gebruiksvriendelijkheid van de digitale tools van Florius worden meer dan eens genoemd door het intermediair. “We proberen altijd wel voorop te lopen met digitale ontwikkelingen”, aldus Polman. De adviseursportal ‘Florius Adviesnetwerk’ voor aanvragen en mutaties kan daarbij niet onbenoemd blijven. “Een tijd geleden hebben we hierop de tool Kansrijke Momenten gelanceerd voor de bestaande portefeuille. Door middel van adviestriggers krijgt de adviseur op bepaalde thema’s een signaal waarmee hij proactief zijn klant kan benaderen. Die signalen hebben bijvoorbeeld betrekking op het aflopen van de rentevaste periode, de economische looptijd en het energielabel. Dit gebeurt in co-makership met adviseurs. Zij geven hun feedback hierover in panels en naar aanleiding daarvan maken wij hier voortdurend verbeteringen in.”
Ook innoveert Florius met andere digitale tools. Onlangs nog ging de hypotheekverstrekker live met de aansluiting op IA/IX, de HDN-standaard voor hypotheken in beheer. Daarmee kan de adviseur via zijn eigen adviespakket direct bij Florius de actuele hypotheekgegevens van de klant ophalen. Al eerder werd de aansluiting gemaakt op CA/CX: de HDN-standaard voor consumentendata. De brondata die de met Florius samenwerkende adviseurs gebruiken in het eigen adviespakket, kan daarmee nu ook geheel automatisch gebruikt worden voor de acceptatie van een hypotheekaanvraag. Ook accepteert Florius meer vormen van digitale handtekeningen. “Niet elke adviseur heeft deze mogelijkheden al geadopteerd, maar de intermediairs die wel zo ver zijn waarderen het enorm dat we digitaal zo voorop lopen”, aldus Polman.
“Iedere klant heeft zijn eigen verhaal en daar moet je oog voor blijven houden”
Adviseurs die op Florius hebben gestemd zijn goed te spreken over de deskundigheid, bereikbaarheid, vriendelijkheid en het meedenkend vermogen van de medewerkers. ‘Streng doch rechtvaardig’, ‘geen beperkingen, maar oplossingen’. Polman: “Eén quote die eruit springt is ‘Florius weet dat er achter elk dossier een mens zit’. Ik vind dat een mooie opmerking, omdat wij hier ook echt actief op sturen. Iedere klant heeft zijn eigen verhaal en daar moet je oog voor blijven houden. Onze teams van kredietacceptanten nemen bijvoorbeeld regelmatig gezamenlijk de dossiers door om van elkaar te leren. De afgelopen periode was het extreem druk, maar toch bleef onze manager van de kredietacceptatie Nancy Groen regelmatig iedereen stimuleren om niet de menselijke kant achter het dossier te verliezen.” Adviseurs vinden Florius ook betrouwbaar en voorspelbaar, blijkt uit het onderzoek. Tegelijkertijd worden de snelle verwerkingstijden gewaardeerd. Ook die combinatie vindt Polman een compliment, als je de afgelopen drukke periode in ogenschouw neemt. “Voor mij is dat een teken van competentie. Dat betekent dat we de techniek en het proces zo hebben ingericht dat we ook in tijden van drukte een verwerkingstermijn van een dag kunnen blijven garanderen.”
Naast de award voor beste hypotheekverstrekker gunt het intermediair ook twee verschillende Innovatie-awards aan Florius: eentje voor het meest innovatieve hypotheekproduct en eentje voor de meest innovatieve dienstverlening aan de consument.
Algemeen directeur Karin Polman is vanzelfsprekend trots en ook dankbaar richting de adviseurs die meerdere stemmen op Florius hebben uitgebracht. “De Gouden Lotus Award Hypotheekverstrekker vind ik natuurlijk wel de hoofdprijs”, vertelt ze.
Een unicum: voor het eerst weet een marktpartij maar liefst drie Gouden Lotus Awards in één jaar binnen te halen. Florius won onder andere de Award Hypotheekverstrekker 2023. Waarom zijn adviseurs zo enthousiast over de hypotheekverstrekker?
“Florius
weet dat achter elk dossier
een mens zit”