Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
interview
Villa Pardoes

Vorig jaar is Lot Hypotheken een samenwerking aangegaan met Villa Pardoes en nam het een hypotheek op huisje ‘Wonderland’. Hierdoor konden zes gezinnen gedurende het jaar genieten van een zorgeloze vakantie. Ook dit jaar verleent Lot weer een hypotheek, wordt er geholpen met de activiteiten in de Villa en wordt er deelgenomen aan diverse sponsorevents. “Villa Pardoes biedt Nederlandse gezinnen met een ernstig, mogelijk levensbedreigend ziek kind een unieke vakantiebeleving aan. Om dit mogelijk te maken zijn sponsors hard nodig”, vertelt Saskia Buursink. “We zochten een bijzondere samenwerking waar we naast een financiële bijdrage, ook de handen uit de mouwen konden steken. Dat doen we vanuit een duurzaam hart en het draagt bij aan onze duurzame strategie. Die wordt organisatie-breed gedragen.” Villa Pardoes bestaat uit twaalf ruime vakantiewoningen, en bevindt zich naast de Efteling. Per jaar kunnen zo’n 600 gezinnen daar even alles vergeten en samen mooie herinneringen maken.

Kansen voor de adviseur

De klant kiest of hij die aanvraag in de Mijn Omgeving zelf of met zijn adviseur doet. Van Polanen denkt dat de propositie de adviseur ook afspraken gaat opleveren. “Met 25.000 euro kun je grote stappen zetten op het gebied van woningverduurzaming. Door de omvang van die ingrepen zal men eerder geneigd zijn om ook naar andere zaken in en rond de woning te kijken. De badkamer, keuken of een uitbouw. Dan wordt het ook interessant voor de adviseur.”

Op de vraag of we meer nieuwe productintroducties kunnen verwachten dit jaar wil Buursink niet vooruitlopen. “Eerst zetten we de verduurzamingspropositie in de markt en verleggen we de focus naar klantbeheer. Daarnaast willen we zo veel mogelijk doelgroepen kunnen bedienen maar dat streven mag niet ten koste gaan van onze optimale klantbediening en bestaande processen. Daarmee willen we de beste in de markt zijn én blijven.”

Verduurzamingspropositie

Het kernwoord Groen krijgt bij Lot Hypotheken extra kleur met de introductie later dit jaar van een nieuwe verduurzamingspropositie voor bestaande klanten. Waar nieuwe klanten al langer met rentekortingen worden gestimuleerd om aan de slag te gaan met woningverduurzaming, is nu de bestaande klant aan de beurt. Buursink: “We bestaan drie jaar en hebben inmiddels al ruim 15.000 bestaande klanten. Ook die klanten willen we extra stimuleren om hun woning verder te verduurzamen. Verder, omdat één derde van de door Lot verstrekte hypotheken al een duurzaamheidscomponent heeft. Tegen een volgende stap wordt vaak op gezien door de complexiteit en bijkomende kosten. Dat gaat Lot versimpelen.

Naast het aanvragen van een verduurzamingsfinanciering via de adviseur, willen we bestaande klanten ook de mogelijkheid bieden om in de Mijn Omgeving op basis van brondata een verhoging tot 25.000 euro aan te vragen voor energiebesparende voorzieningen. Hiermee halen we een van de belangrijkste drempels weg die consumenten met al een eigen woning ervaren als zij willen verduurzamen”.

Senioren

Niet alleen procesmatig timmert Lot aan de weg, geïnnoveerd wordt er ook op productniveau. Lot Hypotheken startte 2023 innovatief met de introductie van een seniorenpropositie. Hiermee maakt de hypotheekverstrekker het voor de 57-plusser gemakkelijker om een nieuwe woning te kopen of over te sluiten. De uitbreiding sluit aan bij de ambities die Lot heeft om haar huidig marktaandeel te vergroten. “De 57-plusser is een belangrijke doelgroep voor de woningmarkt”, zegt Buursink. “Met deze regeling en ons geoptimaliseerde beleid kunnen we hen nog beter bedienen. In 2022 hebben we een marktaandeel gerealiseerd van 1,9%. De komende jaren willen we onze marktpositie verder verstevigen en het marktaandeel vergroten.”

Het proces rond het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid is verder versneld, legt Van Polanen uit. “We waren daarmee al de snelste partij in de markt, maar we willen het nog beter doen. Een scheiding is een beladen moment in het leven van een klant. Op zo’n moment moet de hypotheek je niet in de weg zitten. Met onze snelle doorlooptijden en goede beoordeling is dat proces bij Lot Hypotheken op orde. Het intermediair gaan we extra ondersteunen in dit proces, met als doel een snelle en correcte wijze van stukken aanleveren. Snelheid kun je alleen creëren door goed van elkaar te weten wat daarvoor nodig is.”

Ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid

“De 57-plusser is een belangrijke doelgroep voor de woningmarkt”

Focus op klantbeheer

Scoren op de elementen prijs en product is mooi, maar als je operationele processen niet op orde zijn dan heb je daar niets aan. Een inkoppertje, maar Van Polanen ziet dit in de markt nog vaak gebeuren. Lot Hypotheken heeft er in het afgelopen jaar voor gekozen om operationeel een paar tandjes bij te zetten op klantbeheer. Een logische keuze zegt Van Polanen, omdat de focus om te versnellen nu nog te vaak op de nieuwe klant is gericht. “Nieuwe hypotheken willen we het liefst binnen één dag of nog sneller kunnen regelen. De branche lijkt op dat punt soms meer op een wedstrijd ver plassen. Maar dan ben je vervolgens klant en gaat er iets mis met je bouwdepot, dan ben je zomaar vier tot vijf werkdagen verder terwijl je midden in een verbouwing zit.”

Die processen gaan ze bij Lot Hypotheken de komende tijd verder verbeteren. In de klantbediening moeten nieuwe en bestaande klanten straks dezelfde service ervaren: snel, simpel en goed. Saskia Buursink, directeur Lot Hypotheken: “Dat past bij ons streven om het beste beheerproces van Nederland te realiseren voor alle belangrijke momenten in het hypotheekleven van een klant. De aanpassingen die we al hebben doorgevoerd bij het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid is daarin een eerste grote stap geweest en zo gaan we de komende tijd meer thema’s oppakken in het beheerproces. We onderzoeken momenteel bijvoorbeeld het eerdergenoemde bouwdepot. Het huidige proces wordt als vrij goed ervaren, maar we zien dat het in geval van afwijkingen soms wat stroever gaat. Daar leggen we de lat voor onszelf hoger en willen ook in die gevallen al onze klanten in één dag kunnen helpen.”

Met de kernwoorden snel, simpel, goed en groen won Lot Hypotheken vorig jaar de eerste Gouden Lotus Award. Kernwoorden die volgens Paul van Polanen, Business Manager Operations, al sinds de start de basis vormen van Lot Hypotheken en ook deze tweede Gouden Lotus Award heeft opgeleverd. “Snel en goed kun je alleen zijn als je met alle partners in de keten nauw samenwerkt. Het afgelopen jaar hebben we dan ook weer vol ingezet op langdurige samenwerkingen, zowel met nieuwe als met de partijen waarmee we al langer in business zijn. Met gezond verstand voortdurend kijken waar we kunnen verbeteren, hoe we kunnen versimpelen en samen dat stapje vooruit kunnen zetten. Zo creëren we stabiele partners in het verwerkingsproces”, aldus Van Polanen.

Hoe sneller je bent, hoe eerder een klant duidelijkheid heeft. Dat vindt Van Polanen vanzelfsprekend ook, maar snelheid moet wat hem betreft geen doel op zich zijn. “Ons uitgangspunt is: zo snel als mogelijk, maar wel goed. We creëren snelheid door kritisch naar de processen te kijken. Zo hebben we bijvoorbeeld goed gekeken naar de aanvragen die werden afgekeurd. Het hele proces daaromheen onder een vergrootglas gelegd. Waarom is de aanvraag afgekeurd, is dat logisch, hoe en op welke momenten communiceren we dat met de adviseur en welke kanalen gebruiken we daarvoor. Op die manier verbeteren we continu de klantbediening. Daarnaast geloven we sterk in het gebruik van brondata. Door brondata in je acceptatieproces een prominente rol te geven, wordt je proces nog voorspelbaarder en zet je de adviseur in zijn kracht. Hij/zij kan zich dan nog meer richten op het advies en van meer toegevoegde waarde zijn voor de klant”.

Een deel van het team van Lot Hypotheken met helemaal rechts directeur Saskia Buursink en Business Manager Operations Paul van Polanen

Met de extra focus op klantbeheer maakt Lot Hypotheken de markt duidelijk dat het goed wil zorgen voor haar bestaande klanten, nu en in de toekomst. In een teruglopende hypotheekmarkt staat Lot haar mannetje en blijft ze innoveren. Dat zien we terug in een continue verbetering van de processen en de introductie van nieuwe proposities voor senioren en woningverduurzaming.

Lot wil elke dag

een stap vooruit

Een deel van het team van Lot Hypotheken met helemaal rechts directeur Saskia Buursink en Business Manager Operations Paul van Polanen
interview
Villa Pardoes

Vorig jaar is Lot Hypotheken een samenwerking aangegaan met Villa Pardoes en nam het een hypotheek op huisje ‘Wonderland’. Hierdoor konden zes gezinnen gedurende het jaar genieten van een zorgeloze vakantie. Ook dit jaar verleent Lot weer een hypotheek, wordt er geholpen met de activiteiten in de Villa en wordt er deelgenomen aan diverse sponsorevents. “Villa Pardoes biedt Nederlandse gezinnen met een ernstig, mogelijk levensbedreigend ziek kind een unieke vakantiebeleving aan. Om dit mogelijk te maken zijn sponsors hard nodig”, vertelt Saskia Buursink. “We zochten een bijzondere samenwerking waar we naast een financiële bijdrage, ook de handen uit de mouwen konden steken. Dat doen we vanuit een duurzaam hart en het draagt bij aan onze duurzame strategie. Die wordt organisatie-breed gedragen.” Villa Pardoes bestaat uit twaalf ruime vakantiewoningen, en bevindt zich naast de Efteling. Per jaar kunnen zo’n 600 gezinnen daar even alles vergeten en samen mooie herinneringen maken.

Kansen voor de adviseur

De klant kiest of hij die aanvraag in de Mijn Omgeving zelf of met zijn adviseur doet. Van Polanen denkt dat de propositie de adviseur ook afspraken gaat opleveren. “Met 25.000 euro kun je grote stappen zetten op het gebied van woningverduurzaming. Door de omvang van die ingrepen zal men eerder geneigd zijn om ook naar andere zaken in en rond de woning te kijken. De badkamer, keuken of een uitbouw. Dan wordt het ook interessant voor de adviseur.”

Op de vraag of we meer nieuwe productintroducties kunnen verwachten dit jaar wil Buursink niet vooruitlopen. “Eerst zetten we de verduurzamingspropositie in de markt en verleggen we de focus naar klantbeheer. Daarnaast willen we zo veel mogelijk doelgroepen kunnen bedienen maar dat streven mag niet ten koste gaan van onze optimale klantbediening en bestaande processen. Daarmee willen we de beste in de markt zijn én blijven.”

Verduurzamingspropositie

Het kernwoord Groen krijgt bij Lot Hypotheken extra kleur met de introductie later dit jaar van een nieuwe verduurzamingspropositie voor bestaande klanten. Waar nieuwe klanten al langer met rentekortingen worden gestimuleerd om aan de slag te gaan met woningverduurzaming, is nu de bestaande klant aan de beurt. Buursink: “We bestaan drie jaar en hebben inmiddels al ruim 15.000 bestaande klanten. Ook die klanten willen we extra stimuleren om hun woning verder te verduurzamen. Verder, omdat één derde van de door Lot verstrekte hypotheken al een duurzaamheidscomponent heeft. Tegen een volgende stap wordt vaak op gezien door de complexiteit en bijkomende kosten. Dat gaat Lot versimpelen.

Naast het aanvragen van een verduurzamingsfinanciering via de adviseur, willen we bestaande klanten ook de mogelijkheid bieden om in de Mijn Omgeving op basis van brondata een verhoging tot 25.000 euro aan te vragen voor energiebesparende voorzieningen. Hiermee halen we een van de belangrijkste drempels weg die consumenten met al een eigen woning ervaren als zij willen verduurzamen”.

Senioren

Niet alleen procesmatig timmert Lot aan de weg, geïnnoveerd wordt er ook op productniveau. Lot Hypotheken startte 2023 innovatief met de introductie van een seniorenpropositie. Hiermee maakt de hypotheekverstrekker het voor de 57-plusser gemakkelijker om een nieuwe woning te kopen of over te sluiten. De uitbreiding sluit aan bij de ambities die Lot heeft om haar huidig marktaandeel te vergroten. “De 57-plusser is een belangrijke doelgroep voor de woningmarkt”, zegt Buursink. “Met deze regeling en ons geoptimaliseerde beleid kunnen we hen nog beter bedienen. In 2022 hebben we een marktaandeel gerealiseerd van 1,9%. De komende jaren willen we onze marktpositie verder verstevigen en het marktaandeel vergroten.”

Het proces rond het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid is verder versneld, legt Van Polanen uit. “We waren daarmee al de snelste partij in de markt, maar we willen het nog beter doen. Een scheiding is een beladen moment in het leven van een klant. Op zo’n moment moet de hypotheek je niet in de weg zitten. Met onze snelle doorlooptijden en goede beoordeling is dat proces bij Lot Hypotheken op orde. Het intermediair gaan we extra ondersteunen in dit proces, met als doel een snelle en correcte wijze van stukken aanleveren. Snelheid kun je alleen creëren door goed van elkaar te weten wat daarvoor nodig is.”

Ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid

“De 57-plusser is een belangrijke doelgroep voor de woningmarkt”

Focus op klantbeheer

Scoren op de elementen prijs en product is mooi, maar als je operationele processen niet op orde zijn dan heb je daar niets aan. Een inkoppertje, maar Van Polanen ziet dit in de markt nog vaak gebeuren. Lot Hypotheken heeft er in het afgelopen jaar voor gekozen om operationeel een paar tandjes bij te zetten op klantbeheer. Een logische keuze zegt Van Polanen, omdat de focus om te versnellen nu nog te vaak op de nieuwe klant is gericht. “Nieuwe hypotheken willen we het liefst binnen één dag of nog sneller kunnen regelen. De branche lijkt op dat punt soms meer op een wedstrijd ver plassen. Maar dan ben je vervolgens klant en gaat er iets mis met je bouwdepot, dan ben je zomaar vier tot vijf werkdagen verder terwijl je midden in een verbouwing zit.”

Die processen gaan ze bij Lot Hypotheken de komende tijd verder verbeteren. In de klantbediening moeten nieuwe en bestaande klanten straks dezelfde service ervaren: snel, simpel en goed. Saskia Buursink, directeur Lot Hypotheken: “Dat past bij ons streven om het beste beheerproces van Nederland te realiseren voor alle belangrijke momenten in het hypotheekleven van een klant. De aanpassingen die we al hebben doorgevoerd bij het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid is daarin een eerste grote stap geweest en zo gaan we de komende tijd meer thema’s oppakken in het beheerproces. We onderzoeken momenteel bijvoorbeeld het eerdergenoemde bouwdepot. Het huidige proces wordt als vrij goed ervaren, maar we zien dat het in geval van afwijkingen soms wat stroever gaat. Daar leggen we de lat voor onszelf hoger en willen ook in die gevallen al onze klanten in één dag kunnen helpen.”

Met de extra focus op klantbeheer maakt Lot Hypotheken de markt duidelijk dat het goed wil zorgen voor haar bestaande klanten, nu en in de toekomst. In een teruglopende hypotheekmarkt staat Lot haar mannetje en blijft ze innoveren. Dat zien we terug in een continue verbetering van de processen en de introductie van nieuwe proposities voor senioren en woningverduurzaming.

Lot wil elke dag

een stap vooruit