Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Jubilerend DEFAM investeert

in een toekomstbestendig
fundament

DEFAM is onderdeel van ALFAM Consumer Credit, een 100% dochter van ABN AMRO. Het verstrekt sinds 1981 leningen en kredieten in Nederland. Volgend jaar bestaat het bedrijf dus 40 jaar. Een kroonjaar waarin de kredietverstrekker forse investeringen gaat doen in de IT-infrastructuur. “Daarmee versterken we het fundament waar ons bedrijf al vier decennia op rust en ook de komende veertig jaar zal staan”, aldus David Minderhoud, algemeen directeur DEFAM.

Het intermediair is de belangrijkste pijler onder het fundament van DEFAM en zal dat ook in de toekomst zijn, verzekert Minderhoud. “Daar ligt onze kracht. DEFAM kan niet zonder het intermediaire distributiekanaal bestaan. Die samenwerking heeft ons sterk gemaakt en zal ons in de toekomst nog sterker maken. De toekenning van de Gouden Lotus Award door onze businesspartners voelt als een wederzijdse waardering voor de wijze waarop we de samenwerking met het intermediair invullen.”

Het intermediair zal tijdens de IT-verbouwing weinig merken van de werkzaamheden, daarna des te meer. De investeringen moeten leiden tot meer gemak en efficiëntie in de processen en daar gaan zowel het intermediair, als de klant in de mijn-omgeving en de medewerkers bij DEFAM van profiteren.

De intermediaire kredietverstrekker heeft – zoals bij vele bedrijven het geval is – een aantal roerige maanden achter de rug. Vanwege Covid-19 werkt het merendeel (80%) van de medewerkers sinds maart vanuit huis. Ondanks deze bijzondere setting kon de dienstverlening als vanouds worden voortgezet. Als kredietverlener heeft DEFAM ook veel klanten die geraakt worden door de coronamaatregelen. Klanten die hierdoor verwachtten in betalingsproblemen te komen, konden tot eind juli een betaalpauze van drie maanden aanvragen voor rente en aflossing. Hiervoor is de looptijd van het betreffende leencontract met drie maanden verlengd, zodat klanten dit bedrag niet in een keer hoeven in te lossen. “De betaalpauze is een van de oplossingen waarmee we ook in deze bijzondere tijd laten zien dat we ‘Specialist in verantwoord lenen’ zijn, voor nieuwe klanten en bestaande klanten die ons nodig hebben”, aldus Minderhoud.

Oplossingsgericht

Bij DEFAM zijn op het gebied van digitalisering al grote stappen gezet. Documenten kunnen digitaal worden aangeleverd of vanuit een digitale bron worden geüpload en de klant kan binnen de portal digitaal ondertekenen. Naar de toekomst kijkend denkt Minderhoud dat de digitalisering slechts in de kinderschoenen staat. “We hebben al veel gedaan en daar zijn we ook trots op. Maar het kan altijd beter. Zo kijken we naar technieken die het mogelijk maken om in de toekomst afscheid te kunnen nemen van het uploaden van documenten. Maar ook op het gebied van digitale identificatie investeren wij vanuit onze poortwachtersfunctie in de nieuwste digitale technieken.”

Digitalisering

Het strenger naleven van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) heeft ertoe geleid dat op een aantal vlakken sprake is van een minder soepele (digitale) aanvraagroute dan adviseurs voorheen gewend waren. Minderhoud: “We proberen hierin zo vooruitstrevend mogelijk te zijn en voorop te lopen in de markt. Als geldverstrekker voelen wij ons niet alleen verantwoordelijk voor een passende financiering voor de klant, maar dragen we ook verantwoordelijkheid voor het naleven van alle relevante wet- en regelgeving. De Wwft is daarin een heel belangrijke, maar in de wijze van uitvoering kunnen we zeker nog stappen zetten. Ook hier investeren we in digitale toepassingen die de routing weer een stuk efficiënter maken.”

De regels voor een verantwoorde kredietverstrekking worden steeds een beetje strenger. Het beleid van DEFAM volgt de gestelde normen en is op sommige punten zelfs een beetje strenger. DEFAM biedt in specifieke gevallen maatwerk, zonder daarbij een regel of norm te overtreden. “We kijken naar de specifieke klantsituatie en constateren soms dat er ruimte is voor een afwijking in ons beleid. Dat wordt gewaardeerd door het intermediair en laat zien dat digitalisering het persoonlijke niet in de weg staat. Je moet altijd met een gezond verstand naar zaken blijven kijken”, aldus Minderhoud.

Streng maar
niet star

“Je moet altijd met een gezond verstand naar zaken blijven kijken”

Consumptief krediet

David Minderhoud, algemeen directeur DEFAM met de gewonnen Gouden Lotus Award in de categorie kredietverlener.

Jubilerend DEFAM investeert

in een toekomstbestendig
fundament

DEFAM is onderdeel van ALFAM Consumer Credit, een 100% dochter van ABN AMRO. Het verstrekt sinds 1981 leningen en kredieten in Nederland. Volgend jaar bestaat het bedrijf dus 40 jaar. Een kroonjaar waarin de kredietverstrekker forse investeringen gaat doen in de IT-infrastructuur. “Daarmee versterken we het fundament waar ons bedrijf al vier decennia op rust en ook de komende veertig jaar zal staan”, aldus David Minderhoud, algemeen directeur DEFAM.

Het intermediair is de belangrijkste pijler onder het fundament van DEFAM en zal dat ook in de toekomst zijn, verzekert Minderhoud. “Daar ligt onze kracht. DEFAM kan niet zonder het intermediaire distributiekanaal bestaan. Die samenwerking heeft ons sterk gemaakt en zal ons in de toekomst nog sterker maken. De toekenning van de Gouden Lotus Award door onze businesspartners voelt als een wederzijdse waardering voor de wijze waarop we de samenwerking met het intermediair invullen.”

Het intermediair zal tijdens de IT-verbouwing weinig merken van de werkzaamheden, daarna des te meer. De investeringen moeten leiden tot meer gemak en efficiëntie in de processen en daar gaan zowel het intermediair, als de klant in de mijn-omgeving en de medewerkers bij DEFAM van profiteren.

De intermediaire kredietverstrekker heeft – zoals bij vele bedrijven het geval is – een aantal roerige maanden achter de rug. Vanwege Covid-19 werkt het merendeel (80%) van de medewerkers sinds maart vanuit huis. Ondanks deze bijzondere setting kon de dienstverlening als vanouds worden voortgezet. Als kredietverlener heeft DEFAM ook veel klanten die geraakt worden door de coronamaatregelen. Klanten die hierdoor verwachtten in betalingsproblemen te komen, konden tot eind juli een betaalpauze van drie maanden aanvragen voor rente en aflossing. Hiervoor is de looptijd van het betreffende leencontract met drie maanden verlengd, zodat klanten dit bedrag niet in een keer hoeven in te lossen. “De betaalpauze is een van de oplossingen waarmee we ook in deze bijzondere tijd laten zien dat we ‘Specialist in verantwoord lenen’ zijn, voor nieuwe klanten en bestaande klanten die ons nodig hebben”, aldus Minderhoud.

Oplossingsgericht

Bij DEFAM zijn op het gebied van digitalisering al grote stappen gezet. Documenten kunnen digitaal worden aangeleverd of vanuit een digitale bron worden geüpload en de klant kan binnen de portal digitaal ondertekenen. Naar de toekomst kijkend denkt Minderhoud dat de digitalisering slechts in de kinderschoenen staat. “We hebben al veel gedaan en daar zijn we ook trots op. Maar het kan altijd beter. Zo kijken we naar technieken die het mogelijk maken om in de toekomst afscheid te kunnen nemen van het uploaden van documenten. Maar ook op het gebied van digitale identificatie investeren wij vanuit onze poortwachtersfunctie in de nieuwste digitale technieken.”

Digitalisering

Het strenger naleven van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) heeft ertoe geleid dat op een aantal vlakken sprake is van een minder soepele (digitale) aanvraagroute dan adviseurs voorheen gewend waren. Minderhoud: “We proberen hierin zo vooruitstrevend mogelijk te zijn en voorop te lopen in de markt. Als geldverstrekker voelen wij ons niet alleen verantwoordelijk voor een passende financiering voor de klant, maar dragen we ook verantwoordelijkheid voor het naleven van alle relevante wet- en regelgeving. De Wwft is daarin een heel belangrijke, maar in de wijze van uitvoering kunnen we zeker nog stappen zetten. Ook hier investeren we in digitale toepassingen die de routing weer een stuk efficiënter maken.”

De regels voor een verantwoorde kredietverstrekking worden steeds een beetje strenger. Het beleid van DEFAM volgt de gestelde normen en is op sommige punten zelfs een beetje strenger. DEFAM biedt in specifieke gevallen maatwerk, zonder daarbij een regel of norm te overtreden. “We kijken naar de specifieke klantsituatie en constateren soms dat er ruimte is voor een afwijking in ons beleid. Dat wordt gewaardeerd door het intermediair en laat zien dat digitalisering het persoonlijke niet in de weg staat. Je moet altijd met een gezond verstand naar zaken blijven kijken”, aldus Minderhoud.

Streng maar
niet star

“Je moet altijd met een gezond verstand naar zaken blijven kijken”

David Minderhoud, algemeen directeur DEFAM met de gewonnen Gouden Lotus Award in de categorie kredietverlener.