Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
interview

Hoe is de aankondiging van de nieuwe hypothekenorganisatie en daarmee ook Coeberghs vertrek door de advieskantoren ontvangen? Coebergh: “De reacties zijn veelal van persoonlijke aard en toegespitst op mijn vertrek. Dat zijn fijne gesprekken. Daarnaast zijn er eigenlijk twee vragen die vaak terugkomen. Over de vraag ‘Gaat ING een andere kant op?’ kan ik direct heel duidelijk zijn. Nee! ING blijft onverminderd veel waarde hechten aan het professioneel onafhankelijk advies en zal voortdurend blijven investeren in de dienstverlening binnen het intermediaire distributiekanaal. Dat verandert dus niet. Op duurzaamheid vervolgen we de ingeslagen weg naar een frontrunnerpositie.

Natuurlijk kan het altijd beter, maar ik ben trots op de resultaten die we in de achterliggende jaren in het intermediaire kanaal hebben geboekt. We hebben nieuwe proposities geïntroduceerd, onze dienstverlening verder verbeterd, digitalisering omarmd en het intermediair verder geholpen in hun vakmanschap en ondernemerschap door (online) seminars, events en met relevante artikelen en content. Daarnaast krijgen we vragen over de relatiemanagers en de directeur intermediair Verkoop en Beheer. Ook daarop kan ik antwoorden: alles blijft zoals het nu is. Turhan Özgüner blijft het gezicht voor de intermediaire distributie en ook de vertrouwde relatiemanagers blijven op hun post. Er komt met Folkert na tien jaar een nieuw gezicht voor de groep en daar heb ik alle vertrouwen in.”

Het goede blijft

Coebergh heeft er zelf voor gekozen om een nieuwe uitdaging aan te gaan buiten ING. Hoewel hij buiten bekend is als Directeur Wonen, stuurde Coebergh als ‘Head of Retail Advice’, intern een breed scala aan Retail Adviesteams aan, zoals de ING Huizen & Servicepunten, Hypotheken (Wonen) en Vermogen. Door de aansturing te centraliseren bestaat die veelzijdige functie straks niet meer. “Dan komt het moment dat je nieuwe keuzes moet maken. Ik vind mezelf nog jong en fit genoeg om met een frisse blik een nieuw avontuur aan te gaan. Op podia roep ik altijd: blijf jezelf vernieuwen en sla nieuwe wegen in. Dat ga ik dus doen, hoe leuk ik het hier bij ING ook heb gehad en waarschijnlijk ook nog zou hebben. Ik ben ING dankbaar voor alle kansen die ik heb gekregen en die ik heb waargemaakt, samen met alle mensen om mij heen. Het was een mooie tijd in mijn carrière, waarin ik veel verschillende mensen heb ontmoet en heel veel heb kunnen leren. Dat neem ik allemaal mee.”

Voor het vormgeven en invullen van zijn nieuwe plannen neemt Coebergh de komende zomermaanden de tijd. De kans dat we hem in de branche weer gaan tegenkomen is groot, maar niet vanzelfsprekend, benadrukt hij. “Ik kijk met open vizier naar wat er allemaal op mij afkomt de komende tijd.”

Nieuwe uitdaging buiten ING

“Blijf jezelf vernieuwen en sla nieuwe wegen in”

Provisie wordt partnership

Onder leiding van Coebergh neemt ING in 2013 het gevoelige besluit om de aansturing van het intermediaire advieskanaal en het eigen hypotheekadvieskanaal samen te brengen in een nieuw bedrijfsonderdeel. Coebergh: “Bij mijn aantreden als Directeur Wonen lagen er de nodige uitdagingen voor het hypotheekbedrijf, dat toen nog alleen het eigen adviesteam bediende. Al snel werd besloten dat het voor ING zeer belangrijke intermediaire kanaal en de directe distributie (verhouding 70% en 30%) bij elkaar moesten komen. In die tijd lag dat gevoelig, maar met de Bgfo in het vooruitzicht een logische keuze. De tijd dat je het intermediair met provisie aan je kon binden had 2013 als einddatum gekregen. De keuzes die we toen hebben gemaakt, gelden vandaag de dag nog steeds bij ING. We kiezen primair en onvoorwaardelijk voor het intermediaire distributiekanaal en zorgen ervoor dat we met een juiste balans in product, prijs en service altijd aanwezig zijn.”

Coebergh zag de markt in al die jaren enorm veranderen. “Grote pieken en ook dalen in de markt qua productie, de invloed van de coronapandemie op ons allen, tot en met de recente energiecrisis die het toch al actuele thema duurzaamheid nog hoger op de gespreksagenda zette en nu in veel gevallen terugkomt in het advies. En niet te vergeten de start van verdere digitalisering van het hypotheekproces waar zowel adviseur als klant van profiteert door meer snelheid en gemak. Maar altijd met één constante en dat is de onverminderde behoefte van de klant aan goed advies.”

In 2023 maakt ING zich op voor de volgende stap, die het bedrijf nog dichter bij de klant moet gaan brengen. Op 1 juli voegt ING de intermediaire en eigen distributie samen met de afdelingen beleid, pricing, marketing, productontwikkeling en beheer, in een nieuw bedrijfsonderdeel met een centrale aansturing. Folkert van der Ploeg, de huidige directeur Hypotheken, stuurt de verschillende teams in de nieuwe hypothekenorganisatie aan. De nieuwe structuur moet processen en besluitvorming versnellen.

Begin jaren negentig heeft Hidde Coebergh een eigen advieskantoor waar hij klanten adviseert over verzekeringen, pensioenen en hypotheken. Het is zijn eerste fulltime job na een ‘halve studie economie’ en een afgeronde studie rechten. Het adviesvak leert hem veel over klanten en klantgedrag.

Coebergh maakt vervolgens de overstap naar ABN Amro, waar hij ervaring opdoet in marketing, strategie en commercie. Daarop is hij kort werkzaam als commercieel directeur bij de Agis Groep. Niet veel later springt het oranjegevoel over tijdens een toevallig gesprek met de directeur Utrecht van ING. Dat gesprek vond plaats op een zaterdagavond in november 2001 en werd voortgezet op de maandagochtend na dat weekend. Dinsdag mocht Hidde Coebergh zich een ING’er noemen.

Een schot in de roos! Tot zijn benoeming tot Directeur Wonen in 2011, vervult Coebergh verschillende rollen bij verschillende onderdelen van het bedrijf, variërend van Retail Sales Manager, Hoofd Sales Development, Programma Directeur, Directeur Verzekeringen, Directeur Hypotheken en Hoofd Hypotheken & MKB advies. In zijn huidige functie is Coebergh onder andere verantwoordelijk voor de Retail Adviesteams die zich bezighouden met dagelijks bankieren, de directe en intermediaire distributie van hypotheken, beleggen, maar ook voor het netwerk van Kantoren en Servicepunten en de ondersteunende stafafdelingen.

ING Hypotheken brengt per 1 juli de intermediaire en eigen distributie, beleid, pricing, marketing, productontwikkeling en beheer dichter bij elkaar in een nieuw bedrijfsonderdeel met centrale aansturing. Een stap die ook het vrijwillige vertrek inluidt van een markante persoonlijkheid in hypothekenland: Hidde Coebergh.

met een trots gevoel

Hidde Coebergh verlaat ING

interview

Hoe is de aankondiging van de nieuwe hypothekenorganisatie en daarmee ook Coeberghs vertrek door de advieskantoren ontvangen? Coebergh: “De reacties zijn veelal van persoonlijke aard en toegespitst op mijn vertrek. Dat zijn fijne gesprekken. Daarnaast zijn er eigenlijk twee vragen die vaak terugkomen. Over de vraag ‘Gaat ING een andere kant op?’ kan ik direct heel duidelijk zijn. Nee! ING blijft onverminderd veel waarde hechten aan het professioneel onafhankelijk advies en zal voortdurend blijven investeren in de dienstverlening binnen het intermediaire distributiekanaal. Dat verandert dus niet. Op duurzaamheid vervolgen we de ingeslagen weg naar een frontrunnerpositie.

Natuurlijk kan het altijd beter, maar ik ben trots op de resultaten die we in de achterliggende jaren in het intermediaire kanaal hebben geboekt. We hebben nieuwe proposities geïntroduceerd, onze dienstverlening verder verbeterd, digitalisering omarmd en het intermediair verder geholpen in hun vakmanschap en ondernemerschap door (online) seminars, events en met relevante artikelen en content. Daarnaast krijgen we vragen over de relatiemanagers en de directeur intermediair Verkoop en Beheer. Ook daarop kan ik antwoorden: alles blijft zoals het nu is. Turhan Özgüner blijft het gezicht voor de intermediaire distributie en ook de vertrouwde relatiemanagers blijven op hun post. Er komt met Folkert na tien jaar een nieuw gezicht voor de groep en daar heb ik alle vertrouwen in.”

Het goede blijft
Nieuwe uitdaging buiten ING

 Coebergh heeft er zelf voor gekozen om een nieuwe uitdaging aan te gaan buiten ING. Hoewel hij buiten bekend is als Directeur Wonen, stuurde Coebergh als ‘Head of Retail Advice’, intern een breed scala aan Retail Adviesteams aan, zoals de ING Huizen & Servicepunten, Hypotheken (Wonen) en Vermogen. Door de aansturing te centraliseren bestaat die veelzijdige functie straks niet meer. “Dan komt het moment dat je nieuwe keuzes moet maken. Ik vind mezelf nog jong en fit genoeg om met een frisse blik een nieuw avontuur aan te gaan. Op podia roep ik altijd: blijf jezelf vernieuwen en sla nieuwe wegen in. Dat ga ik dus doen, hoe leuk ik het hier bij ING ook heb gehad en waarschijnlijk ook nog zou hebben. Ik ben ING dankbaar voor alle kansen die ik heb gekregen en die ik heb waargemaakt, samen met alle mensen om mij heen. Het was een mooie tijd in mijn carrière, waarin ik veel verschillende mensen heb ontmoet en heel veel heb kunnen leren. Dat neem ik allemaal mee.”

Voor het vormgeven en invullen van zijn nieuwe plannen neemt Coebergh de komende zomermaanden de tijd. De kans dat we hem in de branche weer gaan tegenkomen is groot, maar niet vanzelfsprekend, benadrukt hij. “Ik kijk met open vizier naar wat er allemaal op mij afkomt de komende tijd.”

“Blijf jezelf vernieuwen en sla nieuwe wegen in”

Provisie wordt partnership

Onder leiding van Coebergh neemt ING in 2013 het gevoelige besluit om de aansturing van het intermediaire advieskanaal en het eigen hypotheekadvieskanaal samen te brengen in een nieuw bedrijfsonderdeel. Coebergh: “Bij mijn aantreden als Directeur Wonen lagen er de nodige uitdagingen voor het hypotheekbedrijf, dat toen nog alleen het eigen adviesteam bediende. Al snel werd besloten dat het voor ING zeer belangrijke intermediaire kanaal en de directe distributie (verhouding 70% en 30%) bij elkaar moesten komen. In die tijd lag dat gevoelig, maar met de Bgfo in het vooruitzicht een logische keuze. De tijd dat je het intermediair met provisie aan je kon binden had 2013 als einddatum gekregen. De keuzes die we toen hebben gemaakt, gelden vandaag de dag nog steeds bij ING. We kiezen primair en onvoorwaardelijk voor het intermediaire distributiekanaal en zorgen ervoor dat we met een juiste balans in product, prijs en service altijd aanwezig zijn.”

Coebergh zag de markt in al die jaren enorm veranderen. “Grote pieken en ook dalen in de markt qua productie, de invloed van de coronapandemie op ons allen, tot en met de recente energiecrisis die het toch al actuele thema duurzaamheid nog hoger op de gespreksagenda zette en nu in veel gevallen terugkomt in het advies. En niet te vergeten de start van verdere digitalisering van het hypotheekproces waar zowel adviseur als klant van profiteert door meer snelheid en gemak. Maar altijd met één constante en dat is de onverminderde behoefte van de klant aan goed advies.”

In 2023 maakt ING zich op voor de volgende stap, die het bedrijf nog dichter bij de klant moet gaan brengen. Op 1 juli voegt ING de intermediaire en eigen distributie samen met de afdelingen beleid, pricing, marketing, productontwikkeling en beheer, in een nieuw bedrijfsonderdeel met een centrale aansturing. Folkert van der Ploeg, de huidige directeur Hypotheken, stuurt de verschillende teams in de nieuwe hypothekenorganisatie aan. De nieuwe structuur moet processen en besluitvorming versnellen.

Begin jaren negentig heeft Hidde Coebergh een eigen advieskantoor waar hij klanten adviseert over verzekeringen, pensioenen en hypotheken. Het is zijn eerste fulltime job na een ‘halve studie economie’ en een afgeronde studie rechten. Het adviesvak leert hem veel over klanten en klantgedrag.

Coebergh maakt vervolgens de overstap naar ABN Amro, waar hij ervaring opdoet in marketing, strategie en commercie. Daarop is hij kort werkzaam als commercieel directeur bij de Agis Groep. Niet veel later springt het oranjegevoel over tijdens een toevallig gesprek met de directeur Utrecht van ING. Dat gesprek vond plaats op een zaterdagavond in november 2001 en werd voortgezet op de maandagochtend na dat weekend. Dinsdag mocht Hidde Coebergh zich een ING’er noemen.

Een schot in de roos! Tot zijn benoeming tot Directeur Wonen in 2011, vervult Coebergh verschillende rollen bij verschillende onderdelen van het bedrijf, variërend van Retail Sales Manager, Hoofd Sales Development, Programma Directeur, Directeur Verzekeringen, Directeur Hypotheken en Hoofd Hypotheken & MKB advies. In zijn huidige functie is Coebergh onder andere verantwoordelijk voor de Retail Adviesteams die zich bezighouden met dagelijks bankieren, de directe en intermediaire distributie van hypotheken, beleggen, maar ook voor het netwerk van Kantoren en Servicepunten en de ondersteunende stafafdelingen.

Hidde Coebergh verlaat ING

met een trots gevoel

ING Hypotheken brengt per 1 juli de intermediaire en eigen distributie, beleid, pricing, marketing, productontwikkeling en beheer dichter bij elkaar in een nieuw bedrijfsonderdeel met centrale aansturing. Een stap die ook het vrijwillige vertrek inluidt van een markante persoonlijkheid in hypothekenland: Hidde Coebergh.