De oprichters van Goodplace vonden elkaar in het bouwen van een structurele oplossing waarin gezamenlijk meer impact gemaakt kan worden op de dingen die er toe doen. Tot slot bereikt Goodplace de doelgroep door zichtbaar te zijn voor de jongere generaties. Dit wordt bereikt door wegen te laten kruisen: op social media, festivals, via vrienden. Goodplace vormt het kanaal om jongeren te bereiken en binden en is daarmee een sector-brede oplossing die door individuele goede doelen niet te realiseren is.
Als je als adviseur deze generatie wil bedienen, maak het dan gemakkelijk, flexibel, leuk, en raak ze
Noortje de Haan is mede-oprichter van het Millennialplatform Goodplace.foundation: “Ik denk dat de huidige manier van doneren onvoldoende aansluit bij mijn generatie en de digitale tijdgeest. De discrepantie tussen een flexibele wereld van Netflix, Swapbike en abonnementsmodellen en de goede doelen is te groot. Het frustreert me enorm dat het met één enkele swipe mogelijk is om uit tientallen opties een pizza te bestellen, terwijl doneren nog steeds als een onoverzichtelijke en inflexibele exercitie voelt. De jongere generatie wil graag goed doen en structurele impact maken, maar op dit moment heeft zij niet de juiste handvatten. Een applicatie die de gever centraal stelt en daarmee naadloos aansluit bij de behoefte van de digitaal onderlegde generatie is de oplossing. Doneren vanuit je broekzak aan verschillende goede doelen maakt dat iedereen een held kan zijn!”
Goodplace maakt doneren gemakkelijk, flexibel en leuk. Het lost de belemmeringen die de jongeren ervaren met doneren op. Je doneert flexibel, gemakkelijk en aan verschillende goede doelen vanuit één app. Gebruikers kunnen met een paar klikken bepalen hoeveel ze willen doneren, aan welke doelen en op welk moment. Als je krap zit, kun je direct stoppen met een enkele druk op de knop. Contracten met goede doelen en bijbehorende post zijn verleden tijd. Zo kun je gemakkelijk op de hoogte blijven van de activiteiten van jouw favoriete goede doelen. Je kunt acties starten en mensen uitnodigen. Geven aan goede doelen brengt de gever ook iets: voldoening! Met Goodplace doneer je niet alleen. Het is een sociaal initiatief zonder winstoogmerk en onderhoudt nauw contact met de goede doelen.
Er zijn diverse spelers in de markt die met deze doelgroep goed kunnen omgaan. Laten we daar eens een kijkje nemen. Bij Goodplace bijvoorbeeld (dé donatie-app): een fintech-oplossing voor het doneren aan goede doelen die naadloos aansluit bij deze doelgroep. Het concept is gebaseerd op zorgvuldig onderzoek naar de behoeften en de leefwereld van millennials. Het blijkt dat zij het minst geven aan goede doelen en het bedrag dat zij geven is de afgelopen jaren niet gestegen. Dit terwijl de stille en de babyboomgeneratie (die het meest doneren aan goede doelen), verder afneemt. (Bron: Geven in Nederland 2020). Het is dus hoog tijd dat millennials meer gaan bijdragen, juist om deze afname op te vangen.
“Doneren vanuit je broekzak aan verschillende goede doelen maakt dat iedereen een held kan zijn!”
De belangrijkste motivatie voor jongeren om te doneren laat zich vatten in de drie B’s: Beroering, Bereiken en het wegnemen van Barrières (Bron: Mediaxplain: onderzoek naar donatiegedrag per leeftijd 2017). Jongeren moeten zich geraakt voelen, de geefvraag moet hen bereiken en de belemmeringen die zij ervaren met doneren moeten worden opgelost. Aan deze randvoorwaarden wordt op dit moment onvoldoende voldaan. Organisaties zullen moeten investeren en innoveren om jongere generaties te bereiken en te binden.
Hoe kun je als financieel dienstverlener deze groep als klanten aan je binden? Mits persoonlijk en op maat, staan ze open voor hulp van buitenaf als het gaat om het bereiken van hun financiële doelen. Dus geen hulp op afstand maar interactie met een persoon. Daarnaast spelen ouders en familie een belangrijke rol bij advies over een financiële beslissing. Een persoonlijk financieel adviseur wordt door een grote groep vertrouwd, banken en verzekeraars worden hierin minder vertrouwd.
Belangrijke punten om mee te nemen:
Koester relaties Jonge mensen willen geen interactie met een merk of een bedrijf. Ze verkiezen menselijk contact en hechten waarde aan persoonlijke relaties.
Gebruik technologie strategisch Ze zoeken hun informatie op digitale en mobiele platformen.
Communiceer met video Millennials zijn dol op video’s om informatie tot zich te nemen waar ze zichzelf en hun eigen omstandigheden in kunnen herkennen. Deze generatie staat erg open voor humor, vooral als het onverwacht is.
Zet ‘momenten’ centraal Voor deze groep gaat het leven om waardevolle momenten, niet alleen om het bereiken van een bepaalde welvaartstandaard.
Maak op-maat-boodschappen Elke demografische groep ziet succes verschillend. Jongeren moeten zich geraakt voelen. De informatie die organisaties vaak bieden over dit onderwerp is misschien te vaak gericht op oudere mannen met veel tijd.
Millennials willen eerst hun persoonlijke doelen bereiken en daarna pas hun financiële doelen
Grofweg geboren tussen de jaren ‘80 en halverwege de jaren ‘90, is deze Gen Y of millennials, zoals ze vaak worden genoemd, een klasse apart. Het is de eerste geglobaliseerde generatie. In een grenzeloze wereld waarin technologie vanzelfsprekend is, wordt de wereld als geheel als een potentiële werkplek gezien. De millennials zijn opgegroeid in een samenleving die altijd met elkaar in verbinding staat, 24/7 doorgaat en waarbij werk en privé in elkaar overvloeien.
Belangrijkste doel voor millennials is afstuderen, gevolgd door trouwen en een gezin stichten. Daarna komen pas de financiële doelen. Millennials geven aan moeite te hebben met het omgaan met hun geld. En de meesten zien de noodzaak voor sparen voor later wel, maar geven het geen prioriteit.
Financiële dienstverleners die op een toekomstbestendige manier jongeren willen bereiken en boeien met hun product, dienst en/of boodschap, zullen zich moeten verdiepen in de leefwereld, wensen en behoeften van deze Digital Natives. Een generatie die zich onderscheidt van de andere generaties in hoe zij met geld omgaan en aankijken en hoe zij doneren aan goede doelen.
Auteur René Teuwen, partner bij BrainsLab, het adviesbureau voor ondernemers die de volgende stap willen zetten!
behoefte aan hebben?
Weet u waar millennials
De oprichters van Goodplace vonden elkaar in het bouwen van een structurele oplossing waarin gezamenlijk meer impact gemaakt kan worden op de dingen die er toe doen. Tot slot bereikt Goodplace de doelgroep door zichtbaar te zijn voor de jongere generaties. Dit wordt bereikt door wegen te laten kruisen: op social media, festivals, via vrienden. Goodplace vormt het kanaal om jongeren te bereiken en binden en is daarmee een sector-brede oplossing die door individuele goede doelen niet te realiseren is.
Noortje de Haan is mede-oprichter van het Millennialplatform Goodplace.foundation: “Ik denk dat de huidige manier van doneren onvoldoende aansluit bij mijn generatie en de digitale tijdgeest. De discrepantie tussen een flexibele wereld van Netflix, Swapbike en abonnementsmodellen en de goede doelen is te groot. Het frustreert me enorm dat het met één enkele swipe mogelijk is om uit tientallen opties een pizza te bestellen, terwijl doneren nog steeds als een onoverzichtelijke en inflexibele exercitie voelt. De jongere generatie wil graag goed doen en structurele impact maken, maar op dit moment heeft zij niet de juiste handvatten. Een applicatie die de gever centraal stelt en daarmee naadloos aansluit bij de behoefte van de digitaal onderlegde generatie is de oplossing. Doneren vanuit je broekzak aan verschillende goede doelen maakt dat iedereen een held kan zijn!”
Als je als adviseur deze generatie wil bedienen, maak het dan gemakkelijk, flexibel, leuk, en raak ze
Goodplace maakt doneren gemakkelijk, flexibel en leuk. Het lost de belemmeringen die de jongeren ervaren met doneren op. Je doneert flexibel, gemakkelijk en aan verschillende goede doelen vanuit één app. Gebruikers kunnen met een paar klikken bepalen hoeveel ze willen doneren, aan welke doelen en op welk moment. Als je krap zit, kun je direct stoppen met een enkele druk op de knop. Contracten met goede doelen en bijbehorende post zijn verleden tijd. Zo kun je gemakkelijk op de hoogte blijven van de activiteiten van jouw favoriete goede doelen. Je kunt acties starten en mensen uitnodigen. Geven aan goede doelen brengt de gever ook iets: voldoening! Met Goodplace doneer je niet alleen. Het is een sociaal initiatief zonder winstoogmerk en onderhoudt nauw contact met de goede doelen.
Auteur René Teuwen, partner bij BrainsLab, het adviesbureau voor ondernemers die de volgende stap willen zetten!
behoefte aan hebben?
Weet u waar millennials
Er zijn diverse spelers in de markt die met deze doelgroep goed kunnen omgaan. Laten we daar eens een kijkje nemen. Bij Goodplace bijvoorbeeld (dé donatie-app): een fintech-oplossing voor het doneren aan goede doelen die naadloos aansluit bij deze doelgroep. Het concept is gebaseerd op zorgvuldig onderzoek naar de behoeften en de leefwereld van millennials. Het blijkt dat zij het minst geven aan goede doelen en het bedrag dat zij geven is de afgelopen jaren niet gestegen. Dit terwijl de stille en de babyboomgeneratie (die het meest doneren aan goede doelen), verder afneemt. (Bron: Geven in Nederland 2020). Het is dus hoog tijd dat millennials meer gaan bijdragen, juist om deze afname op te vangen.
“Doneren vanuit je broekzak aan verschillende goede doelen maakt dat iedereen een held kan zijn!”
De belangrijkste motivatie voor jongeren om te doneren laat zich vatten in de drie B’s: Beroering, Bereiken en het wegnemen van Barrières (Bron: Mediaxplain: onderzoek naar donatiegedrag per leeftijd 2017). Jongeren moeten zich geraakt voelen, de geefvraag moet hen bereiken en de belemmeringen die zij ervaren met doneren moeten worden opgelost. Aan deze randvoorwaarden wordt op dit moment onvoldoende voldaan. Organisaties zullen moeten investeren en innoveren om jongere generaties te bereiken en te binden.
Hoe kun je als financieel dienstverlener deze groep als klanten aan je binden? Mits persoonlijk en op maat, staan ze open voor hulp van buitenaf als het gaat om het bereiken van hun financiële doelen. Dus geen hulp op afstand maar interactie met een persoon. Daarnaast spelen ouders en familie een belangrijke rol bij advies over een financiële beslissing. Een persoonlijk financieel adviseur wordt door een grote groep vertrouwd, banken en verzekeraars worden hierin minder vertrouwd.
Belangrijke punten om mee te nemen:
Koester relaties Jonge mensen willen geen interactie met een merk of een bedrijf. Ze verkiezen menselijk contact en hechten waarde aan persoonlijke relaties.
Gebruik technologie strategisch Ze zoeken hun informatie op digitale en mobiele platformen.
Communiceer met video Millennials zijn dol op video’s om informatie tot zich te nemen waar ze zichzelf en hun eigen omstandigheden in kunnen herkennen. Deze generatie staat erg open voor humor, vooral als het onverwacht is.
Zet ‘momenten’ centraal Voor deze groep gaat het leven om waardevolle momenten, niet alleen om het bereiken van een bepaalde welvaartstandaard.
Maak op-maat-boodschappen Elke demografische groep ziet succes verschillend. Jongeren moeten zich geraakt voelen. De informatie die organisaties vaak bieden over dit onderwerp is misschien te vaak gericht op oudere mannen met veel tijd.
Millennials willen eerst hun persoonlijke doelen bereiken en daarna pas hun financiële doelen
Grofweg geboren tussen de jaren ‘80 en halverwege de jaren ‘90, is deze Gen Y of millennials, zoals ze vaak worden genoemd, een klasse apart. Het is de eerste geglobaliseerde generatie. In een grenzeloze wereld waarin technologie vanzelfsprekend is, wordt de wereld als geheel als een potentiële werkplek gezien. De millennials zijn opgegroeid in een samenleving die altijd met elkaar in verbinding staat, 24/7 doorgaat en waarbij werk en privé in elkaar overvloeien.
Belangrijkste doel voor millennials is afstuderen, gevolgd door trouwen en een gezin stichten. Daarna komen pas de financiële doelen. Millennials geven aan moeite te hebben met het omgaan met hun geld. En de meesten zien de noodzaak voor sparen voor later wel, maar geven het geen prioriteit.
Financiële dienstverleners die op een toekomstbestendige manier jongeren willen bereiken en boeien met hun product, dienst en/of boodschap, zullen zich moeten verdiepen in de leefwereld, wensen en behoeften van deze Digital Natives. Een generatie die zich onderscheidt van de andere generaties in hoe zij met geld omgaan en aankijken en hoe zij doneren aan goede doelen.