Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Meer bouwcontainers

in de straat

dan te koop-borden

Een collega zei pas tegen me dat hij de laatste tijd meer bouwcontainers in de straat ziet staan dan te koop-borden. Daarmee vatte hij de huidige situatie op de woningmarkt mooi samen. Door de hoge huizenprijzen schuiven veel Nederlanders het kopen van een woning even voor zich uit. Tegelijkertijd investeren huiseigenaren volop in hun huidige onderkomen. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat klanten andere vragen stellen. Hoe gaan we daarmee om?

Auteur Martijn Couwenberg, Marktmanager Hypotheken bij Centraal Beheer

Terwijl het coronavirus in verschillende branches behoorlijk wat schade aanrichtte, beleefde de hypotheekmarkt juist een uitzonderlijk goed jaar. Wat daarbij opviel is het aantal hypotheekaanvragen om een verbouwing mee te financieren. Volgens HDN werden er vorig jaar in totaal 535.375 hypotheken aangevraagd. Precies 63.242 daarvan waren bestemd voor het financieren van een verbouwing. Zo’n 50% meer dan in het jaar ervoor.

pag_38_bas_van_mariss...

Martijn Couwenberg Marktmanager Hypotheken bij Centraal Beheer

Uw klant loopt natuurlijk nog vrolijker naar buiten als u daar óók een antwoord op heeft

Er zijn verschillende verklaringen voor deze cijfers. We brengen vanwege corona veel meer tijd thuis door dan normaal. Bij veel mensen ontstaat een behoefte om het huis een stukje comfortabeler te maken. Of om een nieuwe thuiswerkplek te creëren. Daarnaast steeg de gemiddelde huizenprijs, terwijl de hypotheekrente juist naar een historisch laag niveau daalde. De hypotheek verhogen of een tweede hypotheek aanvragen voor een verbouwing wordt daardoor extra aantrekkelijk. Tel daar het beperkte woningaanbod, de kosten van verhuizen en de groeiende interesse in verduurzaming bij op en het rekensommetje is compleet.

Waar komt die klusdrang vandaan?

Klanten met verbouwplannen stellen tijdens een adviesgesprek andere vragen dan klanten die een nieuw huis willen kopen: moet ik mijn hypotheek verhogen of een extra hypotheek nemen? Wat betekent dit voor de maandlasten? En kan ik subsidie krijgen voor het isoleren van mijn woning? Door te weten wat er speelt, kunt u van grote waarde zijn voor de klant. Ter illustratie: de stimuleringsregelingen voor verduurzaming verschillen sterk per regio. Met een adviseur die op hoogte is van de lokale mogelijkheden, kan een klant al snel een paar honderd euro besparen.

Ook vragen klanten steeds vaker advies over een geschikte aannemer, schilder of installateur van zonnepanelen. Uw klant loopt natuurlijk nog vrolijker naar buiten als u daar óók een antwoord op heeft. Voor dat soort momenten heeft Centraal Beheer een aantal nieuwe diensten in het leven geroepen. Via Duurzaam Woongemak helpen we klanten niet alleen met de financiering, maar ook met zonnepanelen en het isoleren van de woning. En met Klushulp zorgen we voor een goede vakman voor elke klus. Op deze manier hebben we inmiddels al meer dan 30.000 klussen geklaard.

Meer weten over Duurzaam Woongemak en Klushulp? Stuur me gerust een bericht. U bereikt me via martijn.couwenberg@achmea.nl

Slim inspelen op nieuwe klantvragen

Meer bouwcontainers

in de straat

Auteur Martijn Couwenberg, Marktmanager Hypotheken bij Centraal Beheer

Een collega zei pas tegen me dat hij de laatste tijd meer bouwcontainers in de straat ziet staan dan te koop-borden. Daarmee vatte hij de huidige situatie op de woningmarkt mooi samen. Door de hoge huizenprijzen schuiven veel Nederlanders het kopen van een woning even voor zich uit. Tegelijkertijd investeren huiseigenaren volop in hun huidige onderkomen. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat klanten andere vragen stellen. Hoe gaan we daarmee om?

Terwijl het coronavirus in verschillende branches behoorlijk wat schade aanrichtte, beleefde de hypotheekmarkt juist een uitzonderlijk goed jaar. Wat daarbij opviel is het aantal hypotheekaanvragen om een verbouwing mee te financieren. Volgens HDN werden er vorig jaar in totaal 535.375 hypotheken aangevraagd. Precies 63.242 daarvan waren bestemd voor het financieren van een verbouwing. Zo’n 50% meer dan in het jaar ervoor.

pag_38_bas_van_mariss...

Martijn Couwenberg Marktmanager Hypotheken bij Centraal Beheer

Er zijn verschillende verklaringen voor deze cijfers. We brengen vanwege corona veel meer tijd thuis door dan normaal. Bij veel mensen ontstaat een behoefte om het huis een stukje comfortabeler te maken. Of om een nieuwe thuiswerkplek te creëren. Daarnaast steeg de gemiddelde huizenprijs, terwijl de hypotheekrente juist naar een historisch laag niveau daalde. De hypotheek verhogen of een tweede hypotheek aanvragen voor een verbouwing wordt daardoor extra aantrekkelijk. Tel daar het beperkte woningaanbod, de kosten van verhuizen en de groeiende interesse in verduurzaming bij op en het rekensommetje is compleet.

Waar komt die klusdrang vandaan?

Uw klant loopt natuurlijk nog vrolijker naar buiten als u daar óók een antwoord op heeft

Klanten met verbouwplannen stellen tijdens een adviesgesprek andere vragen dan klanten die een nieuw huis willen kopen: moet ik mijn hypotheek verhogen of een extra hypotheek nemen? Wat betekent dit voor de maandlasten? En kan ik subsidie krijgen voor het isoleren van mijn woning? Door te weten wat er speelt, kunt u van grote waarde zijn voor de klant. Ter illustratie: de stimuleringsregelingen voor verduurzaming verschillen sterk per regio. Met een adviseur die op hoogte is van de lokale mogelijkheden, kan een klant al snel een paar honderd euro besparen.

Ook vragen klanten steeds vaker advies over een geschikte aannemer, schilder of installateur van zonnepanelen. Uw klant loopt natuurlijk nog vrolijker naar buiten als u daar óók een antwoord op heeft. Voor dat soort momenten heeft Centraal Beheer een aantal nieuwe diensten in het leven geroepen. Via Duurzaam Woongemak helpen we klanten niet alleen met de financiering, maar ook met zonnepanelen en het isoleren van de woning. En met Klushulp zorgen we voor een goede vakman voor elke klus. Op deze manier hebben we inmiddels al meer dan 30.000 klussen geklaard.

Meer weten over Duurzaam Woongemak en Klushulp? Stuur me gerust een bericht. U bereikt me via martijn.couwenberg@achmea.nl

Slim inspelen op nieuwe klantvragen

dan te koop-borden