Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Interview

De Digital Operational Resilience Act (DORA) is een Europese verordening met als doel dat financiële organisaties IT-risico’s beter beheersen en daarmee weerbaarder worden tegen cyberdreigingen. DORA is van kracht vanaf januari 2025 en stelt onder meer eisen ten aanzien van IT-risicomanagement, IT-incidenten, periodieke testen van digitale weerbaarheid en de beheersing van risico’s bij uitbesteding aan (kritieke) derden. Met een marktaandeel van bijna zeventig procent is Stater – net als HDN – zo’n kritieke derde. Dat brengt grote verantwoordelijkheden met zich mee, want met een kink in de kabel komt de hypotheekmarkt tot stilstand. 

Die kans is echter uiterst gering stelt Dreuning gerust. “Sinds vele jaren acteren we op het niveau van een kritische marktpartij, ook al waren wij dat toen nog niet. Nu we die kritische omvang hebben bereikt profiteren we van die vooruitziende blik. Onze standaarden en beveiliging zijn van een dermate hoog niveau dat we die kritische positie aankunnen en bij een mogelijke issue snel kunnen acteren. Kijk je naar DORA, dan wordt weerbaarheid en stabiliteit voorwaardelijk. En in onze visie hangt dat samen met standaardisatie, waarbij dat niet verward moet worden met uniformiteit van dienstverlening. Op basis van ons marktaandeel kun je vaststellen dat Stater de laatste jaren transformeert van marktleider naar die gewenste marktstandaard waarbij door de focus op differentiatie, klanten nog steeds onderscheidend kunnen zijn.” Met een vooruitziende blik houdt Stater koers richting dat ultieme einddoel.

Kritische marktpartij

Al eerder zei Dreuning dat Stater het succes van zijn klanten wil faciliteren. Inspelen op veranderend consumentengedrag, veranderingen ten aanzien van wet- en regelgeving en vergaande digitalisering, speelt daarin een belangrijke rol. Dat geldt ook voor de mate van tevredenheid van de hypotheekadviseur over het hypotheekproces van de aanbieder waarmee hij zakendoet. Het werk van de adviseur gemakkelijker maken is dan ook een van de speerpunten van de Stater-filosofie. Met de tool E-adviseur stelt Stater de adviseur in staat om zijn klant snel zekerheid te bieden. Alle benodigde bestanden kunnen in het portaal geüpload worden, de adviseur kan meekijken met de consument, status van dossiers inzien en kijken welke acties nog ondernomen moeten worden. Het adviseursportaal is in co-creatie met adviseurs en de klanten van Stater (geldverstrekkers) tot stand gekomen. In E-adviseur staan zowel aanvragen voor nieuwe hypotheken, alsook beheeraanvragen zoals verhogingen. Daarnaast beschikt E-adviseur over een digitale postbus die geldverstrekkers in staat stelt om belangrijk nieuws met de samenwerkende adviseurs te delen.

E-adviseur

Stater heeft de top 3 van Nederlands meest succesvolle hypotheekverstrekkers als klant, maar ook de gespecialiseerde hypotheekverstrekker. De grootte van de hypotheekportefeuille bepaalt niet de hiërarchie, benadrukt Dreuning. “Bij Stater praten we niet over groot en klein. Elke klant is belangrijk en willen we succesvol faciliteren. We maken duidelijke afspraken om dat succes te realiseren. Klanten en potentiële nieuwe klanten die mogelijk de angst hebben verdrongen te worden door de grootste marktpartijen kan ik geruststellen, van verdringing is geen sprake bij Stater.” 

Kijken we wel naar de portefeuilleverhouding, dan ziet Dreuning de recente beweging waarbij grote marktpartijen kiezen voor outsourcing, juist als een positieve ontwikkeling voor de partijen met een minder grote portefeuille. “Wet- en regelgeving worden steeds belangrijker en daarmee ook kostbaarder voor organisaties. Door de schaalgrootte is Stater in staat om meer in generieke oplossingen te denken en daar profiteren al onze klanten van. Door de recent aangesloten klanten vergroten we ook onze investeringskracht. Dit jaar investeren we ruim veertig miljoen euro in het verbeteren van onze systemen en het optimaliseren van de klant- en gebruikerservaring en volgend jaar wordt dat zeker niet minder. Met de komst van grote spelers als Aegon en ING wordt de positie van al onze klanten sterker. Ze winnen al de meeste prijzen en dat zullen er in de toekomst alleen maar meer gaan worden”, besluit Dreuning geamuseerd.

Elke klant telt

In de thuismarkt Nederland boekt Stater dit jaar het ene na het andere succes. Begin dit jaar werd duidelijk dat de combinatie a.s.r. en Aegon de keuze op Stater heeft laten vallen. Het komend jaar worden beide hypotheekportefeuilles samengevoegd in het hypotheekplatform van Stater. Hierdoor groeit het marktaandeel in Nederland naar bijna 50 procent. In het voorjaar sprak ook ING de intentie uit om gebruik te gaan maken van het hypotheekplatform van Stater. Op dit moment lopen alle aanvragen via de eigen hypotheeksystemen van ING. De overgang naar het hypotheekplatform van Stater is een meerjarig traject dat is opgedeeld in verschillende fases. De verwerking van hypotheekaanvragen en beheerverzoeken blijft ook in de nieuwe situatie door ING-medewerkers gedaan worden. Met ING aan boord krijgt het marktaandeel van Stater opnieuw een significante groei-impuls.

Tien jaar geleden bedachten Erwin Dreuning en Managing Director New Business & Innovation Arjan Hessels de ‘dakpan-methode’, waarmee de implementatie van meerdere nieuwe geldverstrekkers gelijktijdig kan plaatsvinden, zonder dat de lopende business daar last van heeft. Dreuning: “De eerste dakpan staat voor de eerste fase van het implementatietraject. Als een partij naar de tweede fase gaat, starten we voor de volgende partij het implementatietraject in de eerste fase. Op die manier kunnen we de implementatie van drie nieuwe partijen succesvol naast elkaar laten lopen, separaat van de bestaande organisatie. Dat neemt niet weg dat migraties van deze omvang zeer complex zijn.”

Nederland
Europa

Na afronding van de geplande migraties, beheert Stater bijna 500 miljard euro aan hypotheken in de Benelux en Duitsland. Europa lonkt en dankzij grootaandeelhouder Infosys kan Stater snel schakelen. In 2021 nam Stater de nog resterende aandelen in Stater Belgium over van de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM). Daarmee werd Stater België een 100 procent dochteronderneming van de in Nederland gevestigde NV. Een jaar later zet Stater een volgende stap in het invullen van de internationale groeistrategie. Een nieuwe vestiging in Düsseldorf versterkt de marktpositie in Europa. Op de Duitse markt winnen neobanks snel terrein, vooral onder jongere consumenten. Traditionele spelers worden daarom uitgedaagd om digitalisering en klantgerichtheid tot de kern van hun dienstverlening te maken. De digitale greenfield-propositie, een geavanceerde gecombineerde SaaS/BPO-oplossing waarmee Stater de Duitse markt bedient, kan beide groepen ondersteunen. Vorig jaar maakte Stater de start van Lloyds Bank als hypotheekverstrekker in Duitsland mogelijk. Beide partijen ontwikkelden een propositie waarin bijna iedere stap van het hypotheekproces is gedigitaliseerd. In Nederland is dat – mede dankzij een kwart eeuw Stater – bijna een vanzelfsprekendheid. Voor een traditionele Duitse markt is die digitaliseringslag echter baanbrekend. Bijzonder is ook dat het Nederlandse Stater als eerste serviceprovider in Duitsland, voor buitenlandse hypotheekverstrekkers de poort tot de Duitse hypotheekmarkt is. “Daarmee anticiperen we op de volgende stap in de Europese Kapitaalmarkt en Banken unie die op termijn snel terrein zal winnen”, aldus Dreuning.

De hypothecaire dienstverlening van Stater strekt zich uit van het faciliteren van oriëntatie tot en met de beëindiging ervan, en alles wat daartussen plaatsvindt. Dit doet Stater voor meer dan veertig geldverstrekkers. De hypothecaire dienstverlening is door de Amerikaanse kredietbeoordelaar Fitch Ratings beoordeeld met de hoogste rating voor ‘primary servicing’ in Europa. De historie van Stater gaat terug tot 1 januari 1997. Opgericht als dochteronderneming van Bouwfonds werd het na de privatisering in 2001 een zelfstandige onderneming binnen de ABN Amro Groep. In 2005 volgt de samenvoeging met de ABN Amro-hypotheekadministratie. Met de komst van Erwin Dreuning werd de transitie ingezet die tot de huidige successen heeft geleid. In 2019 werd driekwart van de aandelen verkocht aan Infosys BPM om de strategie te versnellen. Een wereldwijd opererende aanbieder van IT- en BPO-diensten, die in meerdere landen actief is op het gebied van hypotheekadministratie. ABN Amro heeft sindsdien met de resterende kwart aandelen een strategisch belang in Stater en is ook na de verkoop klant gebleven. “Met Infosys en ABN Amro hebben we twee aandeelhouders met een langetermijnvisie voor Stater. Dat brengt stabiliteit en vertrouwen. Twee zaken die in de toekomst nog belangrijker worden”, aldus Dreuning.

“Nieuwe wetgeving zoals DORA vraagt weerbaarheid en stabiliteit en leidt daarom tot consolidatie binnen het hypotheekdomein.”

“Elke klant is belangrijk en willen we succesvol faciliteren”

Erwin Dreuning CEO van Stater

Al meer dan een kwart eeuw is Stater actief op de Nederlandse markt als leverancier van hypothecaire diensten. Als outsourcing partner is de grootste hypothecaire dienstverlener onderweg naar een marktaandeel van bijna zeventig procent. Onder leiding van CEO Erwin Dreuning boekt Stater al ruim een decennium het ene succes na het andere. Met als uiteindelijke doel Stater als de marktstandaard voor een snel en betrouwbaar hypotheekproces. 

Stater: van marktleider tot marktstandaard 

“Nieuwe wetgeving zoals DORA vraagt weerbaarheid en stabiliteit en leidt daarom tot consolidatie binnen het hypotheekdomein.”

Stater heeft de top 3 van Nederlands meest succesvolle hypotheekverstrekkers als klant, maar ook de gespecialiseerde hypotheekverstrekker. De grootte van de hypotheekportefeuille bepaalt niet de hiërarchie, benadrukt Dreuning. “Bij Stater praten we niet over groot en klein. Elke klant is belangrijk en willen we succesvol faciliteren. We maken duidelijke afspraken om dat succes te realiseren. Klanten en potentiële nieuwe klanten die mogelijk de angst hebben verdrongen te worden door de grootste marktpartijen kan ik geruststellen, van verdringing is geen sprake bij Stater.” 

Kijken we wel naar de portefeuilleverhouding, dan ziet Dreuning de recente beweging waarbij grote marktpartijen kiezen voor outsourcing, juist als een positieve ontwikkeling voor de partijen met een minder grote portefeuille. “Wet- en regelgeving worden steeds belangrijker en daarmee ook kostbaarder voor organisaties. Door de schaalgrootte is Stater in staat om meer in generieke oplossingen te denken en daar profiteren al onze klanten van. Door de recent aangesloten klanten vergroten we ook onze investeringskracht. Dit jaar investeren we ruim veertig miljoen euro in het verbeteren van onze systemen en het optimaliseren van de klant- en gebruikerservaring en volgend jaar wordt dat zeker niet minder. Met de komst van grote spelers als Aegon en ING wordt de positie van al onze klanten sterker. Ze winnen al de meeste prijzen en dat zullen er in de toekomst alleen maar meer gaan worden”, besluit Dreuning geamuseerd.

Elke klant telt

De Digital Operational Resilience Act (DORA) is een Europese verordening met als doel dat financiële organisaties IT-risico’s beter beheersen en daarmee weerbaarder worden tegen cyberdreigingen. DORA is van kracht vanaf januari 2025 en stelt onder meer eisen ten aanzien van IT-risicomanagement, IT-incidenten, periodieke testen van digitale weerbaarheid en de beheersing van risico’s bij uitbesteding aan (kritieke) derden. Met een marktaandeel van bijna zeventig procent is Stater – net als HDN – zo’n kritieke derde. Dat brengt grote verantwoordelijkheden met zich mee, want met een kink in de kabel komt de hypotheekmarkt tot stilstand. 

Die kans is echter uiterst gering stelt Dreuning gerust. “Sinds vele jaren acteren we op het niveau van een kritische marktpartij, ook al waren wij dat toen nog niet. Nu we die kritische omvang hebben bereikt profiteren we van die vooruitziende blik. Onze standaarden en beveiliging zijn van een dermate hoog niveau dat we die kritische positie aankunnen en bij een mogelijke issue snel kunnen acteren. Kijk je naar DORA, dan wordt weerbaarheid en stabiliteit voorwaardelijk. En in onze visie hangt dat samen met standaardisatie, waarbij dat niet verward moet worden met uniformiteit van dienstverlening. Op basis van ons marktaandeel kun je vaststellen dat Stater de laatste jaren transformeert van marktleider naar die gewenste marktstandaard waarbij door de focus op differentiatie, klanten nog steeds onderscheidend kunnen zijn.” Met een vooruitziende blik houdt Stater koers richting dat ultieme einddoel.

Kritische marktpartij

Al eerder zei Dreuning dat Stater het succes van zijn klanten wil faciliteren. Inspelen op veranderend consumentengedrag, veranderingen ten aanzien van wet- en regelgeving en vergaande digitalisering, speelt daarin een belangrijke rol. Dat geldt ook voor de mate van tevredenheid van de hypotheekadviseur over het hypotheekproces van de aanbieder waarmee hij zakendoet. Het werk van de adviseur gemakkelijker maken is dan ook een van de speerpunten van de Stater-filosofie. Met de tool E-adviseur stelt Stater de adviseur in staat om zijn klant snel zekerheid te bieden. Alle benodigde bestanden kunnen in het portaal geüpload worden, de adviseur kan meekijken met de consument, status van dossiers inzien en kijken welke acties nog ondernomen moeten worden. Het adviseursportaal is in co-creatie met adviseurs en de klanten van Stater (geldverstrekkers) tot stand gekomen. In E-adviseur staan zowel aanvragen voor nieuwe hypotheken, alsook beheeraanvragen zoals verhogingen. Daarnaast beschikt E-adviseur over een digitale postbus die geldverstrekkers in staat stelt om belangrijk nieuws met de samenwerkende adviseurs te delen.

E-adviseur

In de thuismarkt Nederland boekt Stater dit jaar het ene na het andere succes. Begin dit jaar werd duidelijk dat de combinatie a.s.r. en Aegon de keuze op Stater heeft laten vallen. Het komend jaar worden beide hypotheekportefeuilles samengevoegd in het hypotheekplatform van Stater. Hierdoor groeit het marktaandeel in Nederland naar bijna 50 procent. In het voorjaar sprak ook ING de intentie uit om gebruik te gaan maken van het hypotheekplatform van Stater. Op dit moment lopen alle aanvragen via de eigen hypotheeksystemen van ING. De overgang naar het hypotheekplatform van Stater is een meerjarig traject dat is opgedeeld in verschillende fases. De verwerking van hypotheekaanvragen en beheerverzoeken blijft ook in de nieuwe situatie door ING-medewerkers gedaan worden. Met ING aan boord krijgt het marktaandeel van Stater opnieuw een significante groei-impuls.

Tien jaar geleden bedachten Erwin Dreuning en Managing Director New Business & Innovation Arjan Hessels de ‘dakpan-methode’, waarmee de implementatie van meerdere nieuwe geldverstrekkers gelijktijdig kan plaatsvinden, zonder dat de lopende business daar last van heeft. Dreuning: “De eerste dakpan staat voor de eerste fase van het implementatietraject. Als een partij naar de tweede fase gaat, starten we voor de volgende partij het implementatietraject in de eerste fase. Op die manier kunnen we de implementatie van drie nieuwe partijen succesvol naast elkaar laten lopen, separaat van de bestaande organisatie. Dat neemt niet weg dat migraties van deze omvang zeer complex zijn.”

Nederland

“Elke klant is belangrijk en willen we succesvol faciliteren”

Europa

Na afronding van de geplande migraties, beheert Stater bijna 500 miljard euro aan hypotheken in de Benelux en Duitsland. Europa lonkt en dankzij grootaandeelhouder Infosys kan Stater snel schakelen. In 2021 nam Stater de nog resterende aandelen in Stater Belgium over van de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM). Daarmee werd Stater België een 100 procent dochteronderneming van de in Nederland gevestigde NV. Een jaar later zet Stater een volgende stap in het invullen van de internationale groeistrategie. Een nieuwe vestiging in Düsseldorf versterkt de marktpositie in Europa. Op de Duitse markt winnen neobanks snel terrein, vooral onder jongere consumenten. Traditionele spelers worden daarom uitgedaagd om digitalisering en klantgerichtheid tot de kern van hun dienstverlening te maken. De digitale greenfield-propositie, een geavanceerde gecombineerde SaaS/BPO-oplossing waarmee Stater de Duitse markt bedient, kan beide groepen ondersteunen. Vorig jaar maakte Stater de start van Lloyds Bank als hypotheekverstrekker in Duitsland mogelijk. Beide partijen ontwikkelden een propositie waarin bijna iedere stap van het hypotheekproces is gedigitaliseerd. In Nederland is dat – mede dankzij een kwart eeuw Stater – bijna een vanzelfsprekendheid. Voor een traditionele Duitse markt is die digitaliseringslag echter baanbrekend. Bijzonder is ook dat het Nederlandse Stater als eerste serviceprovider in Duitsland, voor buitenlandse hypotheekverstrekkers de poort tot de Duitse hypotheekmarkt is. “Daarmee anticiperen we op de volgende stap in de Europese Kapitaalmarkt en Banken unie die op termijn snel terrein zal winnen”, aldus Dreuning.

Stater: van marktleider tot marktstandaard 

Erwin Dreuning CEO van Stater

Al meer dan een kwart eeuw is Stater actief op de Nederlandse markt als leverancier van hypothecaire diensten. Als outsourcing partner is de grootste hypothecaire dienstverlener onderweg naar een marktaandeel van bijna zeventig procent. Onder leiding van CEO Erwin Dreuning boekt Stater al ruim een decennium het ene succes na het andere. Met als uiteindelijke doel Stater als de marktstandaard voor een snel en betrouwbaar hypotheekproces. 

Interview