Partner aan het woord
Meer weten? Lees meer informatie op Aegon portaal voor adviseurs
”Ik voel me als adviseur echt gehoord”
Als het gaat om verduurzaming, denkt Jan dat Aegon zich in campagnes het beste op de adviseurs kan richten: “Adviseurs spelen echt een rol van betekenis. Wijs hen op de tools, leid ze op en overtuig hen ervan om verduurzaming van woningen standaard op te nemen in de communicatie met hun klanten. Vooruitdenken begint bij bewustzijn.” Lisa: “Je hebt zeker een punt. De onafhankelijke adviseurs zijn ons belangrijkste verkoopkanaal. Vind je dat Aegon hierin voldoende doet richting adviseurs?” Jan vindt van wel: “Ik heb veel contact met mijn accountmanager. Aegon luistert goed naar mijn behoeftes en doet daar ook iets mee. Ik voel me als adviseur echt gehoord. De verhoogde inschrijving is daar een goed voorbeeld van. Dat kon lange tijd niet en nu wel.”
Specifieke aanvragen passend maken
Het kantoor van Jan van de Wijdeven is gevestigd in Hapert, vlakbij Eindhoven. Hierdoor heeft hij vaker te maken met specifieke hypotheekaanvragen. “Aegon denkt altijd goed met mij mee, ik heb contact met de acceptant over wat er wel passend is binnen de hypotheek. Dat werkt prettig. Er wordt in deze omgeving bijvoorbeeld redelijk veel in eigen beheer gebouwd. Ook voor dit soort hypotheken is Aegon een goede partij: ze bieden een lange looptijd qua rente en het aanleveren van stukken verloopt soepel. Omdat we hier in de grensstreek zitten, hebben we ook klanten die een baan hebben in België. Die buitenlandse inkomsten geven nog wel eens issues bij een hypotheekaanvraag. Daar mag Aegon van mij wel nog iets flexibeler in zijn.”
Verduurzamen geeft ook woongenot
Lisa: “Neem maar van mij aan dat je hierin echt vooroploopt hoor Jan. Jullie pakken dat echt goed aan. Vaak merk je inderdaad pas als je daadwerkelijk in een huis woont dat het bijvoorbeeld ergens onaangenaam tocht. Zelf woon ik in Utrecht in een huis uit 1913. Ik kwam er al gauw achter dat het in de werkkamer wel koud was, zo zonder dubbelglas.” Jan: “Woongenot kan zeker een reden zijn om later alsnog te kiezen voor bijvoorbeeld spouwmuurisolatie of dakisolatie. Dat zie je met name bij mensen die een woning hebben die gebouwd is vóór 1970. Bij nieuwere huizen kiezen bewoners eerder voor zonnepanelen.”
“Laatst wilde een man van 82 jaar zijn hypotheek verhogen. Dat is niet erg gebruikelijk voor iemand van die leeftijd. Wat bleek: hij wilde zonnepanelen plaatsen en ging elektrisch rijden. Puur om kosten te besparen”
Duurzaam vooruitkijken
Volgens Jan zijn er ook kansen nadat de hypotheek is afgesloten om klanten aan te zetten tot het nemen van energiebesparende maatregelen. “Neem bijvoorbeeld een stel dat een eerste huis koopt uit de jaren tachtig. Deze starters zijn nu minder in staat te investeren in verduurzaming. Zij hebben hun geld hard nodig met de hoge huizenprijzen. Later hebben ze misschien spaargeld of krijgen ze een schenking. Dan kan een investering in zonnepanelen een aantrekkelijke optie zijn. We spreken onze klanten informeel op de voetbalclub of bij de fanfare. En we gaan sowieso iedere drie jaar met onze klanten in gesprek. Dan kijken we samen vooruit en wijzen we onze klanten op de mogelijkheden van verduurzaming.”
Green queen met een missie
Lisa heeft wél een ideële missie. Dat leverde haar onder collega’s de bijnaam ‘green queen’ op. Lisa: “Ja, ik ga echt voor een betere wereld. Mijn droom is dat iedereen in een energieneutraal huis woont zonder gebruik van fossiele brandstoffen. Via hypotheken is impact te maken door de verduurzaming van huizen te faciliteren.” Jan: “Is het een idee om woningen met een hoog energielabel korting te geven op de rente? En om woningen met een slecht energielabel uit te sluiten van een hypotheek?” Lisa: “Een speciaal rentetarief voor duurzame woningen is iets wat we onderzoeken. Het uitsluiten van woningen met een laag energielabel zou ik niet doen. Juíst bij die woningen is veel voordeel te behalen met verduurzaming. Door dat te ondersteunen binnen de hypotheek, dragen we ook eraan bij dat bestaande woningen duurzamer worden.”
“Want laten we eerlijk zijn: uiteindelijk zijn mensen toch vaak gevoeliger voor hun portemonnee dan voor een beter milieu”
Besparing als belangrijke driver
Lisa: “In de praktijk kiest inderdaad een klein percentage van de mensen voor verduurzaming van hun woning vanuit het idee voor een betere wereld. Meestal is besparing op de energiekosten de voornaamste drijfveer. En dat is ook begrijpelijk. Omdat de energieprijzen de pan uit rijzen, voelen mensen nog meer de noodzaak om actie te ondernemen. Een verlaging in energiekosten is dan zeer welkom, zeker met de hoge inflatie.” Jan: “Ik zie dat ook terug bij mijn klanten. Laatst wilde een man van 82 jaar zijn hypotheek verhogen. Dat is niet erg gebruikelijk voor iemand van die leeftijd. Wat bleek: hij wilde zonnepanelen plaatsen en ging elektrisch rijden. Puur om kosten te besparen.”
Een hypotheekgesprek gaat tegenwoordig over meer dan de maandelijkse lasten en wat er gebeurt met je hypotheek als je bijvoorbeeld werkloos raakt. Verduurzaming is steeds vaker onderwerp van gesprek. Jan: “Adviseurs spelen in mijn ogen een belangrijke rol bij dit thema. Als de adviseur gemotiveerd is voor duurzaam wonen, klinkt dat door in het advies. Zelf geloof ik het meest in zelf energie opwekken. Zonnepanelen staan daardoor bij mij al gauw hoog op de agenda. Ik vind dat heel vanzelfsprekend.” Jan voelt zich hierin ook gesteund door Aegon. “Bijvoorbeeld met het Duurzame Depot waarbij klanten tot 9.000 euro kunnen lenen voor energiebesparende maatregelen. En de module waarmee je als adviseur voor je klant kunt berekenen wat verduurzaming oplevert. Dat helpt. Want laten we eerlijk zijn: uiteindelijk zijn mensen toch vaak gevoeliger voor hun portemonnee dan voor een beter milieu.”
Steeds meer adviseurs bespreken met hun klanten hoe zij hun woning kunnen verduurzamen en energie kunnen besparen. Jan van de Wijdeven, hypotheekadviseur bij Lamers en Van de Wijdeven uit Hapert, vindt dat heel vanzelfsprekend. Tegelijkertijd is hij ook nuchter over de drijfveren van consumenten. Hij gaat in gesprek met Lisa van den Hoek, marketeer en ‘green queen’ bij Aegon Hypotheken. Zij heeft een duidelijke missie voor een betere wereld. “Jan is unieker in zijn aanpak om klanten te helpen bij verduurzamen dan hij zelf denkt.”
Bij verduurzaming woning speelt adviseur belangrijke rol
Lisa van den Hoek marketeer bij Aegon
Jan van de Wijdeven hypotheekadviseur bij Lamers en Van de Wijdeven
Lisa van den Hoek marketeer bij Aegon
Jan van de Wijdeven hypotheekadviseur bij Lamers en Van de Wijdeven
Meer weten? Lees meer informatie op Aegon portaal voor adviseurs
”Ik voel me als adviseur echt gehoord”
Als het gaat om verduurzaming, denkt Jan dat Aegon zich in campagnes het beste op de adviseurs kan richten: “Adviseurs spelen echt een rol van betekenis. Wijs hen op de tools, leid ze op en overtuig hen ervan om verduurzaming van woningen standaard op te nemen in de communicatie met hun klanten. Vooruitdenken begint bij bewustzijn.” Lisa: “Je hebt zeker een punt. De onafhankelijke adviseurs zijn ons belangrijkste verkoopkanaal. Vind je dat Aegon hierin voldoende doet richting adviseurs?” Jan vindt van wel: “Ik heb veel contact met mijn accountmanager. Aegon luistert goed naar mijn behoeftes en doet daar ook iets mee. Ik voel me als adviseur echt gehoord. De verhoogde inschrijving is daar een goed voorbeeld van. Dat kon lange tijd niet en nu wel.”
Specifieke aanvragen passend maken
Het kantoor van Jan van de Wijdeven is gevestigd in Hapert, vlakbij Eindhoven. Hierdoor heeft hij vaker te maken met specifieke hypotheekaanvragen. “Aegon denkt altijd goed met mij mee, ik heb contact met de acceptant over wat er wel passend is binnen de hypotheek. Dat werkt prettig. Er wordt in deze omgeving bijvoorbeeld redelijk veel in eigen beheer gebouwd. Ook voor dit soort hypotheken is Aegon een goede partij: ze bieden een lange looptijd qua rente en het aanleveren van stukken verloopt soepel. Omdat we hier in de grensstreek zitten, hebben we ook klanten die een baan hebben in België. Die buitenlandse inkomsten geven nog wel eens issues bij een hypotheekaanvraag. Daar mag Aegon van mij wel nog iets flexibeler in zijn.”
Verduurzamen geeft ook woongenot
Lisa: “Neem maar van mij aan dat je hierin echt vooroploopt hoor Jan. Jullie pakken dat echt goed aan. Vaak merk je inderdaad pas als je daadwerkelijk in een huis woont dat het bijvoorbeeld ergens onaangenaam tocht. Zelf woon ik in Utrecht in een huis uit 1913. Ik kwam er al gauw achter dat het in de werkkamer wel koud was, zo zonder dubbelglas.” Jan: “Woongenot kan zeker een reden zijn om later alsnog te kiezen voor bijvoorbeeld spouwmuurisolatie of dakisolatie. Dat zie je met name bij mensen die een woning hebben die gebouwd is vóór 1970. Bij nieuwere huizen kiezen bewoners eerder voor zonnepanelen.”
“Laatst wilde een man van 82 jaar zijn hypotheek verhogen. Dat is niet erg gebruikelijk voor iemand van die leeftijd. Wat bleek: hij wilde zonnepanelen plaatsen en ging elektrisch rijden. Puur om kosten te besparen”
Duurzaam vooruitkijken
Volgens Jan zijn er ook kansen nadat de hypotheek is afgesloten om klanten aan te zetten tot het nemen van energiebesparende maatregelen. “Neem bijvoorbeeld een stel dat een eerste huis koopt uit de jaren tachtig. Deze starters zijn nu minder in staat te investeren in verduurzaming. Zij hebben hun geld hard nodig met de hoge huizenprijzen. Later hebben ze misschien spaargeld of krijgen ze een schenking. Dan kan een investering in zonnepanelen een aantrekkelijke optie zijn. We spreken onze klanten informeel op de voetbalclub of bij de fanfare. En we gaan sowieso iedere drie jaar met onze klanten in gesprek. Dan kijken we samen vooruit en wijzen we onze klanten op de mogelijkheden van verduurzaming.”
Green queen met een missie
Lisa heeft wél een ideële missie. Dat leverde haar onder collega’s de bijnaam ‘green queen’ op. Lisa: “Ja, ik ga echt voor een betere wereld. Mijn droom is dat iedereen in een energieneutraal huis woont zonder gebruik van fossiele brandstoffen. Via hypotheken is impact te maken door de verduurzaming van huizen te faciliteren.” Jan: “Is het een idee om woningen met een hoog energielabel korting te geven op de rente? En om woningen met een slecht energielabel uit te sluiten van een hypotheek?” Lisa: “Een speciaal rentetarief voor duurzame woningen is iets wat we onderzoeken. Het uitsluiten van woningen met een laag energielabel zou ik niet doen. Juíst bij die woningen is veel voordeel te behalen met verduurzaming. Door dat te ondersteunen binnen de hypotheek, dragen we ook eraan bij dat bestaande woningen duurzamer worden.”
“Want laten we eerlijk zijn: uiteindelijk zijn mensen toch vaak gevoeliger voor hun portemonnee dan voor een beter milieu”
Besparing als belangrijke driver
Lisa: “In de praktijk kiest inderdaad een klein percentage van de mensen voor verduurzaming van hun woning vanuit het idee voor een betere wereld. Meestal is besparing op de energiekosten de voornaamste drijfveer. En dat is ook begrijpelijk. Omdat de energieprijzen de pan uit rijzen, voelen mensen nog meer de noodzaak om actie te ondernemen. Een verlaging in energiekosten is dan zeer welkom, zeker met de hoge inflatie.” Jan: “Ik zie dat ook terug bij mijn klanten. Laatst wilde een man van 82 jaar zijn hypotheek verhogen. Dat is niet erg gebruikelijk voor iemand van die leeftijd. Wat bleek: hij wilde zonnepanelen plaatsen en ging elektrisch rijden. Puur om kosten te besparen.”
Een hypotheekgesprek gaat tegenwoordig over meer dan de maandelijkse lasten en wat er gebeurt met je hypotheek als je bijvoorbeeld werkloos raakt. Verduurzaming is steeds vaker onderwerp van gesprek. Jan: “Adviseurs spelen in mijn ogen een belangrijke rol bij dit thema. Als de adviseur gemotiveerd is voor duurzaam wonen, klinkt dat door in het advies. Zelf geloof ik het meest in zelf energie opwekken. Zonnepanelen staan daardoor bij mij al gauw hoog op de agenda. Ik vind dat heel vanzelfsprekend.” Jan voelt zich hierin ook gesteund door Aegon. “Bijvoorbeeld met het Duurzame Depot waarbij klanten tot 9.000 euro kunnen lenen voor energiebesparende maatregelen. En de module waarmee je als adviseur voor je klant kunt berekenen wat verduurzaming oplevert. Dat helpt. Want laten we eerlijk zijn: uiteindelijk zijn mensen toch vaak gevoeliger voor hun portemonnee dan voor een beter milieu.”
Steeds meer adviseurs bespreken met hun klanten hoe zij hun woning kunnen verduurzamen en energie kunnen besparen. Jan van de Wijdeven, hypotheekadviseur bij Lamers en Van de Wijdeven uit Hapert, vindt dat heel vanzelfsprekend. Tegelijkertijd is hij ook nuchter over de drijfveren van consumenten. Hij gaat in gesprek met Lisa van den Hoek, marketeer en ‘green queen’ bij Aegon Hypotheken. Zij heeft een duidelijke missie voor een betere wereld. “Jan is unieker in zijn aanpak om klanten te helpen bij verduurzamen dan hij zelf denkt.”
Bij verduurzaming woning speelt adviseur belangrijke rol
Partner aan het woord