Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
HypoTop

Investeringen die hun geld waard zijn

Zoals eerder gezegd, een goed klantcontact programma zorgt ervoor dat een klant bij je terugkomt. Dat doet hij omdat de meeste mensen de voorkeur hebben voor persoonlijk contact bij het regelen van financiële zaken. Of er nu gekozen is voor een model waarbij de adviseur periodiek actief contact opneemt tegen een kleine vergoeding, of dat de klant zelf contact opneemt als er iets gebeurt: zorg ervoor dat die keuze is vastgelegd. Daarmee voorkom je ongelukken en dat is heel wat waard.

Zorg er daarnaast vooral ook voor dat de klant het persoonlijke contact ervaart op het moment dat hij contact wil. Op dat moment is het van cruciaal belang om snel en persoonlijk te reageren. Dit kan een adviseur natuurlijk zelf doen, of hij maakt gebruik van iemand die hierin gespecialiseerd is: de Client Officer

Verduurzaming is namelijk de meest voorkomende reden om een klant actief te benaderen

Klantbeheer anno 2023

Mede door de technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren hoeft het niet kostbaar te zijn om een klant betrokken te houden. Feit is ook dat door die technologische ontwikkelingen de verwachtingen van klanten steeds hoger worden. En belangrijker nog: wat er vanuit de klant verwacht mag worden van ‘een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur’. In dat schemergebied kom je als adviseur terecht als er niks wordt afgesproken en vastgelegd over het traject na het afsluiten van de hypotheek.

Jezelf klant blijven voelen

Hoe lang blijf je je klant voelen bij een bedrijf als je er geen contact meer mee hebt? De meeste klanten vinden tien jaar daarvoor te lang. Effectief klantbeheer is naar mijn idee dé manier om de klant zich klant te laten voelen zonder dat dit veel kosten met zich meebrengt die niet gedekt worden door extra opbrengsten.

Er is een periode geweest dat er binnen onze branche veel geëxperimenteerd werd met abonnementsvormen. Daarbij bleek het succes niet alleen per bedrijf, maar zelfs per adviseur enorm te verschillen. Dat laatste bevestigt het belang van de persoonlijke relatie maar weer eens. Door slechte pers en excessen zijn abonnementen weer naar de achtergrond verdreven, de vraag is of dat wel helemaal terecht is.

De klant wil graag een vertrouwd aanspreekpunt voor zijn financiële zaken. En bij een hypotheek weten we dat een klant gemiddeld elke tien jaar andere wensen heeft. Of hij nu wil verbouwen, verhuizen, verduurzamen of andere financiële plannen heeft, hoe prettig zou het zijn als hij zich vanuit zichzelf weer meldt?

Al jarenlang wordt er in de markt gesproken over klantcontact na het afsluiten van een hypotheek. Dit gebeurt dan met termen als totaalklant, (actief) klantbeheer, (wettelijke) zorgplicht en vele variaties daarop. Toch zijn er maar een paar organisaties die het lukt dit structureel onderdeel te maken van hun bedrijfsvoering. Dit terwijl de verdiensten groot zijn, zowel voor klant als adviseur.

Klantbeheer, daar zijn we weer!

Auteur Bart Koster, Manager Intermediaire Distributie bij Lloyds Bank

Investeringen die hun geld waard zijn

Zoals eerder gezegd, een goed klantcontact programma zorgt ervoor dat een klant bij je terugkomt. Dat doet hij omdat de meeste mensen de voorkeur hebben voor persoonlijk contact bij het regelen van financiële zaken. Of er nu gekozen is voor een model waarbij de adviseur periodiek actief contact opneemt tegen een kleine vergoeding, of dat de klant zelf contact opneemt als er iets gebeurt: zorg ervoor dat die keuze is vastgelegd. Daarmee voorkom je ongelukken en dat is heel wat waard.

Zorg er daarnaast vooral ook voor dat de klant het persoonlijke contact ervaart op het moment dat hij contact wil. Op dat moment is het van cruciaal belang om snel en persoonlijk te reageren. Dit kan een adviseur natuurlijk zelf doen, of hij maakt gebruik van iemand die hierin gespecialiseerd is: de Client Officer

Verduurzaming is namelijk de meest voorkomende reden om een klant actief te benaderen

Klantbeheer anno 2023

Mede door de technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren hoeft het niet kostbaar te zijn om een klant betrokken te houden. Feit is ook dat door die technologische ontwikkelingen de verwachtingen van klanten steeds hoger worden. En belangrijker nog: wat er vanuit de klant verwacht mag worden van ‘een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur’. In dat schemergebied kom je als adviseur terecht als er niks wordt afgesproken en vastgelegd over het traject na het afsluiten van de hypotheek.

Jezelf klant blijven voelen

Hoe lang blijf je je klant voelen bij een bedrijf als je er geen contact meer mee hebt? De meeste klanten vinden tien jaar daarvoor te lang. Effectief klantbeheer is naar mijn idee dé manier om de klant zich klant te laten voelen zonder dat dit veel kosten met zich meebrengt die niet gedekt worden door extra opbrengsten.

Er is een periode geweest dat er binnen onze branche veel geëxperimenteerd werd met abonnementsvormen. Daarbij bleek het succes niet alleen per bedrijf, maar zelfs per adviseur enorm te verschillen. Dat laatste bevestigt het belang van de persoonlijke relatie maar weer eens. Door slechte pers en excessen zijn abonnementen weer naar de achtergrond verdreven, de vraag is of dat wel helemaal terecht is.

Auteur Bart Koster, Manager Intermediaire Distributie bij Lloyds Bank

De klant wil graag een vertrouwd aanspreekpunt voor zijn financiële zaken. En bij een hypotheek weten we dat een klant gemiddeld elke tien jaar andere wensen heeft. Of hij nu wil verbouwen, verhuizen, verduurzamen of andere financiële plannen heeft, hoe prettig zou het zijn als hij zich vanuit zichzelf weer meldt?

Klantbeheer, daar zijn we weer!

HypoTop